Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet lapsesta, jonka keskiarvo todistuksessa on 10,0?

Vierailija
09.06.2011 |

millaisia tunteita/ajatuksia tulee ensimmäisenä mieleen?

Kommentit (235)

Vierailija
161/235 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ennen?

En nyt tarkkaan muista, mutta itselläni oli 1-2 luokalla keskiarvo 8,6-9,2, 3-6 luokalla 8,8-9,4, 7-9 luokalla 9,3-9,6 ja lukion päättärissä 9,8. Nämä siis noin suunnillee, en ihan tarkaan muista. Ja olin kyllä järjestään, jokseenkin joka vuosi luokkani ja kouluni priimus keskiarvon puolesta. Olen nyt 36 v, eli peruskoulussa olin 80-luvulla jakirjoitin 93. Ihanko totta nykyään jaetaan kymppejä riveittäin?

Vaikea uskoa, että meidän kouluun ei olisi ketään lahjakasta ikinä sattunut... eli kyllä oli tiukempaa toi numeroiden anto.

Itse olen erittäin lahjakas matemaattisesti, peruslahjakas muuten akateekisesti, ja olen kiltti ja tunnollinen ja kiinnostunut asioista. Olin oikein hyvä myös kuviksessa, kässässä ja köksässä, mutta en ole musikaalinen enkä ketterä, joten liikunta ja musiikki aina laskivat keskiarvoa.

Vanhemmilla ei ollut ikinä kovempia ambitioita kuin itselläni.

Vierailija
162/235 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki aineet kymppejä.

Vain liikunta poikkeaa joukosta eli on 9.

Poika on tunneilla kuulolla, ei tee ikinä läksyjä kotona vaan välitunnilla (koska on ajanhaaskausta tehdä koulutöitä kotona, jossa on muutakin tekemistä).

Koulu on vain helppoa, aina ollut.

Menee syksyllä ysille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/235 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ennen?

En nyt tarkkaan muista, mutta itselläni oli 1-2 luokalla keskiarvo 8,6-9,2, 3-6 luokalla 8,8-9,4, 7-9 luokalla 9,3-9,6 ja lukion päättärissä 9,8. Nämä siis noin suunnillee, en ihan tarkaan muista. Ja olin kyllä järjestään, jokseenkin joka vuosi luokkani ja kouluni priimus keskiarvon puolesta. Olen nyt 36 v, eli peruskoulussa olin 80-luvulla jakirjoitin 93. Ihanko totta nykyään jaetaan kymppejä riveittäin?

Vaikea uskoa, että meidän kouluun ei olisi ketään lahjakasta ikinä sattunut... eli kyllä oli tiukempaa toi numeroiden anto.

Itse olen erittäin lahjakas matemaattisesti, peruslahjakas muuten akateekisesti, ja olen kiltti ja tunnollinen ja kiinnostunut asioista. Olin oikein hyvä myös kuviksessa, kässässä ja köksässä, mutta en ole musikaalinen enkä ketterä, joten liikunta ja musiikki aina laskivat keskiarvoa.

Vanhemmilla ei ollut ikinä kovempia ambitioita kuin itselläni.

Lukiossa on ehkä enemmän, peruskoulussa ei niinkään. Ja siis tyyliin ehkä yksi monen sadan oppilaan koulussa, ei siis joka luokalla tai edes luokka-asteella.

Vierailija
164/235 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki oli erinomaista. Hän on akateemisesti lahjakas, eikä häiritse tunnilla. Itse olin lähinnä pettynyt, että opettaja ei paneudu miettimään tällaisen oppilaan oppimistavoitteita. Hänellä olisi parannettavaa työtavoissa, käden taidoissa ja sosiaalisessa kanssakäymisessa (ei esim osaa katsoa silmiin, jos vähänkin jännittää, pystyy huonosti joustamaan ryhmäpeleissa, jne). Näiden asioiden kanssa tysökentelyyn ei sitten kuitenkaan opettajan aika ilmeisesti riitä, niin kuittaa lapseni opetuksen sillä, että kaikki on täydellistä. Aikaa saavat siis häiriköivät ja lukiongelmaiset, vähän kärjistäen.

Toki kasvatamme poikaa myös kotona, mutta tiettyjä asioita pitäisi huomioida etenkin silloin, kun lapsi toimii isommassa joukossa vieraampien ihmisten kanssa.

Vierailija
165/235 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönteisiä ajatuksia tulee. Olin itsekin kympin tyttö, kuten tyttärenikin. Ja kirjoitin 6 ällää. Aivan normaaleja ja kivoja ihmisiä olemme.

Vierailija
166/235 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella näyttää olevan helppo omaksua tietoja, joita häneltä edellytetään. Toiset oppivat paremmin, toiset huonommin - so what?

Vierailija
167/235 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten kateellisten panettelua, ettei kiitettäviä keräävä olisi lahjakas, ja voisi olla myös liikunnassa, kuvaamataidossa ja musiikissa lahjakas. Minulla oli aina liikunta 10, samoin kuvis. Tyttärellä musiikki 10 musiikkiluokalla ja liikunta 9. Keskiarvot 9,6 - 10 eri vuosina. Ainoat kasit tyttärellä ollut maantiedossa, minulla alakoulussa niitä oli enemmänkin.

Vierailija
168/235 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki lukuaineet kymppejä, samaistun lapseen. Olin itse samanlainen. Taisi olla tokaluokalla, kun saimme ensimmäisen numeroarvostelun ja huomasin silloin, että joillakin oli parempia numeroita kuin minulla. Totesin, että pystyn itsekin parempaan.

Olen aina pitänyt koulunkäynnistä ja lukenut mielelläni. Hyvät numerot ovat tulleet tekemällä töitä - omasta aloitteestani, vanhemmat olisivat tyytyneet vähempäänkin. Lukion päästötodistus ka oli sitten 9,9.

Samalla tunnollisuudella mennään edelleen ja töissä on tullut siitä kiitosta. Välillä olen stressannut liikaa mutta osannut hakea siihen apua ja puhua muiden kanssa ajoissa. En luonnehtisi itseäni rennoksi tyypiksi, vaadin itseltäni ja muilta paljon. Mutta muuten mukava :).

Vierailija
169/235 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2011 klo 00:48"]lähes kaikki kymppejä.

Vanhemmatkin aivan ymmällä. Nuorta ei painosteta koulutyöhän. Luonnonlahjakkuus.

Tytöllä on mieletön muisti ja älykäs hän on ja lisäksi taideaineissakin loistava (musa ja kuvis).

Akateemiset aineet kymppejä. Urheilu 9

Meidän tavisten on vaikea käsittää että todellisia superlahjakkuuksia todellakin on.

[/quote]

Itellä sama tilanne. Oon nyt kasiluokkaa lopettamas, lukuaineitten ka tasan 10, kaikki aineet 9.944, ainoa 9 on liikunta. Koulu on helppoa, vanhemmat ei painosta, harrastuksille riittää aika, samoin 5v siskon kanssa leikkimiseen. Ja kaiken lisäks oon poika. Et sillee :)

Vierailija
170/235 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, että on hyvin lahjakas lapsi, oppiminen helppoa. Tuntemani tapaukset eivät edes juuri panostaneet kouluun, oppivat heti tunnilla kaiken.

Vierailija
171/235 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meijä ope on semmone et "josnhaluu kympin pitää osottaa eritystä ossavaisuutta" nii onnse. Aika mahdotonta...

Vierailija
172/235 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympin oppilas on paljon keskimääräistä parempi. Voi olla jopa nero. Ainakin hänellä on portit auki kun valitsee jatko-opiskelupaikkoja. Pärjää varmasti tulevaisuudessakin, hyvä pohja elämälle.

Vierailija
173/235 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö itse, mistä todella pitää ja mitä haluaa? Voi olla vaikeuksia löytää omaa alaa, jos vain on älykäs ja suoriutuu (tunnollisesti?) kaikesta hyvin. Toivottavasti myös oma tahto ja tietää mihin haluaa suuntautua opiskelussa myöhemmin. 

Vierailija
174/235 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen näistä kympin oppilaista, ettei kukaan voi olla täyden kympin arvoinen kaikissa taitoaineissa, liikunta, musiikki, käsityöt. Siinä kyllä opettajat peesaa toisiaan. Sanovat sitten siitä asiasta ihan mitä tahansa.

Hyvällä muistilla ja lukemalla voi toki kaikista lukuaineista saada kympit.

Vierailija
175/235 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa koulussa aikanaan oli muutama, joiden ka. oli lähes 10, mutta suurin osa näistä sai jotain avitusta opettajilta eli joitain virheitä katsottiin läpi sormien sen vuoksi, että oppilas kokonaisuudessaan oli niin hyvä koulussa. Koulun paras oli myös aina samaa puoluekantaa kuin opettajat ja ns. hyvästä perheestä, esim. tunnetun proffan lapsi.

Eli jos jollain on ka. täysi 10, en usko sen olevan ihan täysin ansaittua.

Peruskoulussa menestyminen myös tietää vaikeuksia myöhemmässä vaiheessa, kun ei ole koskaan oppinut tekemään kunnolla töitä. Tämä ihan omastakin kokemuksesta.

Vierailija
176/235 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärihän siitä lapsesta tulee:) olisinpa itsekin noin viisas. Mahtavaa! Ei voi kun ihailla.

Vierailija
177/235 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen ajatus olisi "oho" ja ehkä "wau". Olisin myös vähän kateellinen, että yhdellä ihmisellä olisi sekä lukuaineet ETTÄ liikunta 10, itse kun en ole koskaan ollut opettajien mielestä hyvä liikunnassa, vaikka parhaani aina tein ja jopa mielelläni.

Vierailija
178/235 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun

kaksoisveli.. Mulla 8.4, opet jaksaa ihmetellä.

Vierailija
179/235 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun

kaksoisveli.. Mulla 8.4, opet jaksaa ihmetellä.

Vierailija
180/235 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin oli 10,0 yläasteen lukuaineiden keskiarvo. Ihan normaali olen :D päähäni tarttuu asiat hyvin etenkin lukemalla.