Olen lomalla: töistä tuli meili, että
"tarkistaisitko sen ja sen x:n osoitteen, pitäisi saada kiitoskirje x lähtemään".
Siis mitäh...???
Ensinnäkin: olen lomalla.
Toiseksi: en lue työsähköpostia lomalla (tai vaikka luen/avaan, en siihen vastaa, työnantajahan ei sitä tiedä avaanko sitä vai en)
Kolmanneksi: mulla ei todellakaan ole mitään yhteistyökumppaneiden osoitetietoja kotona, ne on duunissa.
Mitä te tekisitte, vastaisitteko tuohon meiliin mitään, vai antaisitteko olla?
Mun mielestä aika härskiä, kun ei ole ollut mitään puhetta mistään kiitoskirjeistä eri firmoille, eikä mun pitänyt muutenkaan mitään asioita hoitaa lomalla / ei ollut mistään tuollaisesta puhetta.
Ärsyttää.
Kommentit (59)
Ehdottomasti. En ottaisi hernettä nenääni. Olen työnantajan palveluksessa. mene USA:aan. Lomaile siellä! Tai ei vaiteskaan. Siellä ei lomailla.
Siihen on kaksi ratkaisua:
1) Et tomi mitenkään
2) Toimit niin, että lähettäjä saa jotain kautta osoitteen käsiinsä.
On kyllä aika salaperäinen tapaus jos ei googlaamalla löydy firman osoitetta.
Mun omatunto ei antaisi rauhaa, joten lomalla en lue sähköposteja. Toisekseen en käytä firman sähköpostia henkilökohtaisiin postituksiin. En hoitele henkilökohtaisia asioita työajalla. Joten voin silloin lomaillakin hyvällä omalla tunnolla.
velvollisuutta ns. normiduuneissa!
Siihen on kaksi ratkaisua:
1) Et tomi mitenkään
2) Toimit niin, että lähettäjä saa jotain kautta osoitteen käsiinsä.
On kyllä aika salaperäinen tapaus jos ei googlaamalla löydy firman osoitetta.
Mun omatunto ei antaisi rauhaa, joten lomalla en lue sähköposteja. Toisekseen en käytä firman sähköpostia henkilökohtaisiin postituksiin. En hoitele henkilökohtaisia asioita työajalla. Joten voin silloin lomaillakin hyvällä omalla tunnolla.
Olet lomalla ja lomalla ei tehdä MITÄÄN työhön liittyvää!! Jos viestin lähettänyt ei saa vastausta, hän varmasti etsii sen vastauksen muualta ja kuulee ehkä sinun lomailevankin.
Kukaan ei ole korvaamaton! On täysin tyhmyyttä olla lomallaan työnantajan saavutettavissa ja vielä idiootinpaa "hyvää hyvyyttään" auttaa työkavereita ja jopa asiakkaita. Noh, näitä reppanoita täällä näyttää pyörivän, jotka luulee että esimies nyt sitten kovasti kiittelee ja siinä vaan yritetään nostaa itseään jalustalle, kun halutaan lomallakin olla työpaikalle jotenkin hyödyllisiä.
Itse en vastaa työsähköposteihin, ei tulisi edes mieleenkään! Jos töistä joku soittaa, en todellakaan vastaa. Jos lähettää tekstiviestin, siihen vastaan toki lyhyesti, koska he tietävät, että tekstiviestit luetaan joka tapauksessa.
Mutta siis pääpointti: LOMASTA EI ANNETA MINUUTTIAKAAN TYÖNANTAJALLE. OLET SEN ANSAINNUT.
Olet lomalla ja lomalla ei tehdä MITÄÄN työhön liittyvää!! Jos viestin lähettänyt ei saa vastausta, hän varmasti etsii sen vastauksen muualta ja kuulee ehkä sinun lomailevankin.
Kukaan ei ole korvaamaton! On täysin tyhmyyttä olla lomallaan työnantajan saavutettavissa ja vielä idiootinpaa "hyvää hyvyyttään" auttaa työkavereita ja jopa asiakkaita. Noh, näitä reppanoita täällä näyttää pyörivän, jotka luulee että esimies nyt sitten kovasti kiittelee ja siinä vaan yritetään nostaa itseään jalustalle, kun halutaan lomallakin olla työpaikalle jotenkin hyödyllisiä.
Itse en vastaa työsähköposteihin, ei tulisi edes mieleenkään! Jos töistä joku soittaa, en todellakaan vastaa. Jos lähettää tekstiviestin, siihen vastaan toki lyhyesti, koska he tietävät, että tekstiviestit luetaan joka tapauksessa.
Mutta siis pääpointti: LOMASTA EI ANNETA MINUUTTIAKAAN TYÖNANTAJALLE. OLET SEN ANSAINNUT.
Soitatko esim. omia asioitasi? Vastailetko henkilökohtaisiin sähköposteihin, surffaatko netissä, meneekö kahvitauolla tai ruokatunnilla joskus minuutti pari pidempään? Jutteletko työkavereiden kanssa henkilökohtaisia? Meikkaatko ja laitatko hiuksia wc:ssä käydessä?
Vain ja ainoastaan ihminen joka omistautuu työlleen ja vain työlleen koko työpäivän ajan voi olla yhtä ehdoton kuin sinä tämän asian suhteen
;-)
Asia on niin mitätön, ja helposti selvitettävissä muualtakin.
Tarjosin yksikkömme 12 henkilölle lomallelähtökahvit torstaina (perjantaina melkein kaikki muut olivat työmatkalla). Perjantai-iltana yksi työkaverini soitti kuuden aikaan. Asia oli tärkeä, mutta joku muukin olisi voinut vastata. Totesin leikkisästi, että hetikö aletaan soitella kun olen ollut kaksi tuntia lomalla. Maanantaina ei enää naurattanut, kun sama paljon apua tarvitseva yksinkertainen työkaveri soitti kännykkään kahdeksalta, kun olin nukkumassa. Asia ei ollut mitenkään kiireinen, sitäkin olisi voinut kysyä keneltä tahansa. Järjen jättiläinen soitti kännykkään, sillä minua ei ollut näkynyt työpöydän ääressä.
Olen aina silmäillyt työsähköpostienkin otsikot lomalla. Nyt hymy hyytyi lopullisesti, kun luin tämän yhden ja saman työkaverin lomani aikana lähettämät viestit.
eipä tuo nyt suuri vaiva olisi. Eli kyllä voisin tarkistaa ne osoitteet/kertoa missä ne työpöydälläni sijaitsee. En tajua mikä sun ongelmasi on. Jos on niin vitsin rankkaa niin älä tee yhtään mitään, omapahan on valintasi.
Unohda. Älä lue sitä työpostia niin ei ärsytä.
viestin lähettäneellä hlöllä ei ole pääsyä työpöydälleni, tarvii kulkukortin, jota ei osastolleni saa.
ja todellakin; ne tiedot on mulla töissä, enkä edes muista mihin ne laitoin joskus keväällä, vaatisi jonkin verran penkomista ja etsintää.
t. ap
jos et viitsi vaivautua auttamaan nyt työpaikan kaveria, niin ei kannata odottaa apua sitten sieltä, kun joskus itse tarvitset.
Mä auttaisin ihan mielelläni.
Henkilö on varmasti jo saanut sähköpostiin asettamasi automaattisen poissaoloilmoituksen lomastasi.
Meillä on yksikössä 40 henkilöä ja vaikka olen kaikkien lomat kuullut en niitä muista. Eli eri osaston henkilö välttämättä muista lomiasi ja tahallaan ilkeile.
Ja määrättyyn pisteeseen ärtymisesi on kyllä omaa syytäsi. Miksi ihmeessä luet työsähköpostejasi lomalla?
Henkilö on varmasti jo saanut sähköpostiin asettamasi automaattisen poissaoloilmoituksen lomastasi.
Meillä on yksikössä 40 henkilöä ja vaikka olen kaikkien lomat kuullut en niitä muista. Eli eri osaston henkilö välttämättä muista lomiasi ja tahallaan ilkeile.
Ja määrättyyn pisteeseen ärtymisesi on kyllä omaa syytäsi. Miksi ihmeessä luet työsähköpostejasi lomalla?
ja totta, ei pitäisi lukea, mutta sinne meiliin kun tulee kaikkea muutakin postia, mm. sellaisilta vanhoilta kavereilta, joilla ei ole mun henk.koht. sähköpostia vielä, kun ei olla esim. aikoihin oltu tekemisissä ja tuo heille jäänyt, siksi luen.
että "sorry olen lomalla ja osoitteet ovat työpaikalla. Otatko yhteyttä siihen ja siihen henkilöön tai tarkistat asian paikasta x."
itse luen firman s-postia jatkuvasti ja vastailen viesteihin, koska s-postiin tulee yksityisiäkin viestejäviesteihin. Teen näin iltaisin ja lomalla koska viestit päivittyvä puhelimeen. En siis näe ap:n viestiin vastaamista ongelmana enkä koe asiaa stressaavana. Toki tunnit laitan ylös jos teen pidempään töitä.
Toki jos on v-mäinen työpaikka niin jätäisin varmasti vastaamatta, mutta nykyisessä työssäni en.
Asia on hyvin yksinkertainen. Oliko pyynnön tehnyt työkaverisi vai esimiehesi?
Jos työkaverisi, niin unohda koko juttu.
Jos esimiehesi, niin jätä vastaamatta ja jos hän soittaa perään asiasta, niin kysy, että haluaako hän, että keskeytät lomasi.
http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2008/04/15/lomaa-ei-ole-pakko-…
ja totta, ei pitäisi lukea, mutta sinne meiliin kun tulee kaikkea muutakin postia, mm. sellaisilta vanhoilta kavereilta, joilla ei ole mun henk.koht. sähköpostia vielä, kun ei olla esim. aikoihin oltu tekemisissä ja tuo heille jäänyt, siksi luen.
taatusti saa, kun sen saa ihan ilmaisposteissakin. Eri asia, jos et sitä osaa käyttää...
miten naurettavaa porukkaa.... Kylläpä se onkin varsinainen rasite vastata s-postiin! Vässykät...
mutta miksei jonkun työpaikan sähköpostiin saa automaattista poissaoloilmoitusta??
Jos on, niin ei viestin lähettäjä etsii sitten jonkun joka sijaistaa sua. Jos ei, niin kyllä sun sitten ois syytä vastata, että olet lomalla, mutta että osoitteet löytyy sieltä-ja-sieltä.
En ikinä, missään tilanteessa avaisi työsähköpostiani lomalla. Kännykästänikin sen poistin, jotten menisi sitä vilkuilemaan. Onneksi vuodessa on yksi kuukausi milloin tuosta oravanpyörästä pääsee irti.
Loma on ihmisen parasta aikaa.