Kotiäiti, mitkä ovat päivittäiset pakolliset työtehtäväsi?
Entä jos sinua laiskottaa, voitko pitää vapaapäivän silloin kuin itse haluat ja olla tekemättä esimerkiksi ruokaa tai siivoamatta?
Kommentit (75)
Toinen makaa kotona ja ainut mitä jaksaa tehdä on lapsen hoito. Työssä käyvä elättää ja tekee päälle vielä kotityöt. Kotona makaava vielä valittaa kun puoliso ei vaivaudu lapsenhoitoakin jakamaan tasan. Todellista tasa-arvoa.
Täytyy laittaa pyykkikone pyörimään,jos mies ei ole aamulla töihin lähtiessä muistanut,täytyy lukea sähköposti ja maksaa laskut.täytyy tehdä ruoka kun lapset tulevat tarhasta/koulusta.
Toinen makaa kotona ja ainut mitä jaksaa tehdä on lapsen hoito. Työssä käyvä elättää ja tekee päälle vielä kotityöt. Kotona makaava vielä valittaa kun puoliso ei vaivaudu lapsenhoitoakin jakamaan tasan. Todellista tasa-arvoa.
Nyt eikun tutkimusta väsäämään, kenties pääset johonkin tutkijalautakuntaan! Jee! :D
se, että kotona oleva laittaa ruuan myös raskasta fyysistä työtä tekevälle puolisolleen, ei tarkoita sitä että hän olisi tämän äiti. Vaan vaimo, joka välittää miehestään. Jos miehesi tekee jotain sinun puolestasi, vaikka vie matot ulos ja imuroi, onko hän sitten sinun isäsi vai mikä??!
Niin, että toinen käy töissä ja kantaa rahaa taloon eikä toinen suostu edes olemaan perheen "äiti" ja laittamaan sitä ruokaa valmiiksi. Kyllä ovat saamattomia paskoja nämä av-läskipersehorot. Ihmekään, kun sitä menestystä ei ole elämässä tippunut, kun asenne on noin itsekäs ja kiittämätön niitä kohtaan, jotka oikeasti tekevät jotain perheensä eteen. Toisaalta on siinä miehessäkin vikaa, jos on niin typerän vaimon valinnut...
se, että kotona oleva laittaa ruuan myös raskasta fyysistä työtä tekevälle puolisolleen, ei tarkoita sitä että hän olisi tämän äiti. Vaan vaimo, joka välittää miehestään. Jos miehesi tekee jotain sinun puolestasi, vaikka vie matot ulos ja imuroi, onko hän sitten sinun isäsi vai mikä??!
olemiseen, ainakin kuulosti siltä, kuin hän ei olisi ikinä tehnyt mitään muuta kuin hoitanut lapsia. Kotikin jäi miehelle jne. :)
Ja ei, ei ole silloin isäni, mutta minä saan ne matot itsekin ulos, kuten meillä mies saa laitettua itselleen mieluista ruokaa. Meillä on aina jotain valmiina, mutta jos ei kelpaa on syömättä ;)
43
Esim. nämä:
Intensiivinen, jatkuva vuorovaikutus lasten kanssa, siis sylittely, kantaminen, keskustelu
Lasten opettaminen ja kasvattaminen
Lasten kanssa ulkoilu ja leikkiminen
Siivous
Ruoan suunnittelu, ostaminen ja tietenkin valmistus min. 5 krt päivässä
Pyykkäys
Voisin olla maksimissaan yhden päivän pyykkäämättä, mutta yleensä kone laulaa monta kertaa päivässä.
Vakityössäni pääsen helpommalla, koska siellä voin pitää enemmän taukoja ja työ ei ole kovin fyysistä.
Niin, että toinen käy töissä ja kantaa rahaa taloon eikä toinen suostu edes olemaan perheen "äiti" ja laittamaan sitä ruokaa valmiiksi. Kyllä ovat saamattomia paskoja nämä av-läskipersehorot. Ihmekään, kun sitä menestystä ei ole elämässä tippunut, kun asenne on noin itsekäs ja kiittämätön niitä kohtaan, jotka oikeasti tekevät jotain perheensä eteen. Toisaalta on siinä miehessäkin vikaa, jos on niin typerän vaimon valinnut...
Ottakaa hei, ne sitruunat pois hanirista ja löysätkää nutturaa. Juu, en suostu olemaan äiti miehelleni, eli laittamaan pyykkejä, silittelemään hänen paitojaan, viikkailemaan vaatteitaan, laittamaan ruokaa (jos se mitä on valmiina ei kelpaa, kuten aiemmin mainitsin) jne. Koti ja lapset on yhteiset, työ on jokainen oma. ja mies sai valita, jääkö kotiin vai meneekö töihin, minä voin kyllä vaihtaa osia ;)
Ja, hei, mun mies ei niiiiin paljon sitä rahaa tuo että matelisin hänen edesssään, eikä tarvi tuodakaan, en minä sen takia häntä ole valinnut, ihan muista syistä, esim. juuri siksi, että tajuaa, ettei koti ja lapset ole vain mun hoidettavissani.
43. nyt jo tyhmäkin. :D
-taaperon hoito ja ruokinta kokonaan mun vastuulla
-ruoanlaittoa koko perheelle (5 henkeä)
-pyykinpesua (1-2 koneellista)
-astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys kerran päivässä
Aloitusviestissä kysytään, mitkä on ne hommat jotka on pakko tehdä. Ei kysytä, mitkä on ne hommat joita itse kukakin kotiäiti todellisuudessa tekee. Vastaukset on sen mukaiset.
on hoitaa lapset ja ulkoilla ja keksiä jotakin syötävää... Tiskikone pyörii 2-3päivän välein, pyykkikone ehkä kolme kertaa viikossa...sänkyjä en petaa, menevät illalla kuitenkin taas sekaisin :) Enkä todellakaan silitä. Imuroin kerran viikossa, vessat pesen...ööh...kerran kuussa? Mihin hittoon mun aika kuluu?
Syön aamiaisen, annan lapsille aamiaisen ja menen ulos. Pyyhin myös pöydät ja petaan. Ja joka päivä lapsen käyvät kylvyssä tai suihkussa. Joskus laistan ruoan kanssa ja syödään lounaaksi mitä sattuu, iltapäivällä on kuitenkin kunnollinen lämmin ruoka jonka isä tekee. Luen myös Hesarin niinä päivinä kun se tulee, kissat pitää myös ruokkia.
hekoheko...
2kk sitten ja ekat 2 viikkoa liikuin täysin kahdella kepillä, jalka oli KIPEÄ ja käytännössä sitä oli pidettävä liki koko ajan koholla tai muuten se turposi ihan muodottomaksi palloksi...
Silloin huomasin, että ihan oikeasti pakollista on saada lapsille ruokaa nenän eteen, tiskit tiskattua ja vaihtaa taaperon vaippa. Se vaipanvaihtokin oli vähintään hankalaa, mutta tuli hoidettua. Ruokaa laitettiin purkista tai sit niitä kauheita eineksiä. Ensimmäiseen kuukauteen en uskaltautunut ulos noiden kanssa ollenkaan, kun mulla ei ollut mitään mahdollisuuksia ampasta perään, jos vaikka 2v sattus saamaan päähänsä, että taapertaa tielle tms. Tai perään toki, mutta kiinni en ois saanut... Senkin jälkeen lähinnä pakolliset menot, kun pääsin taas ajamaan autoa ja pari viikkoa taapero ulkoili vain valjaissa.
Kotihommat seisoi ja pahasti kolme-neljä viikkoa, mutta minkäs teit. Imuria koitin vähän heilutella välillä loikkimalla yhdellä jalalla, mutta kovin perusteellista touhua se ei tosiaan ollut.
Aloitusviestissä kysytään, mitkä on ne hommat jotka on pakko tehdä. Ei kysytä, mitkä on ne hommat joita itse kukakin kotiäiti todellisuudessa tekee. Vastaukset on sen mukaiset.
Eihän PAKKO ole tehdä yhtään mitään. Senkun vetää lonkkaa vaan. Eri asia sitten, mitä seuraa minkäkin tehtävän poisjättämisestä.
Tehdä ruoka, ja tiskit hoitaa. Muut saa odottaa jos niinkseen tulee.
Mutta kyllä meillä yleensä ihan siistiä on ja normaalit siivoukset hoidan.
Mun mielestä kotona olevan työ on hoitaa kotia. Minä teen sen mitä kerkeän, ja kun mies tulee töistä on hänellä ihan yhtä suuri vastuu talouden hoidosta kuin minullakin.
Yleensä se jää joskus tiskien laittoon, tai pyykin ripustamiseen, yleensä olen muuten kyllä kerennyt hoitaa. Ja tiskit on sellaista mitä saa tehdä sen kaksi kertaa päivässä muutenkin.
Meillä iso omakotitalo mitä rempataan, ja kyllä miehelle siitä suurin osa on langennut, minä hoidan sitten lapsia silloin illatkin. Pihatyöt hoidetaan yhdessä.
Mutta kyllä minäkin katson että mieheni saa töistä tullessaan joka ikinen päivä lämpimän aterian eteensä, viikonloput on sitten erikseen:)
luuseri, surkimus, kynnysmatto ja piika-passaaja, jos erehdyt miehellesi valmiin ruuan laittamaan. Mieshän on tunnetusti pelkkä tienaaja, ei sille mitään soppaa keitellä perkeleelle!
Ei ainakaan tämän kotiäidin pääasiallinen tehtävä ole olla kodin hengetär, vaan huolehtia lapsista. Ja se tottavie työllistää ainakin minut niin täysin, että ruuanlaitot ja muut kotityöt ovat monesti retuperällä! Uneksin vapaista hetkistä, jolloin voisin uppoutua puunaamaan kotia, tekemään asioita sisutuksen eteen jne.
Tietysti tämä työllisyysaste riippuu hirveän paljon lasten määrästä, iästä ja luonteesta. Meillä kaikki lapset ovat alle 2 vuoden iässä pitäneet minut todella kiireisenä, kun eivät ole olleet mitään supernukkujia ja itsekseen lattialla maailmaa pällisteleviä tyyppejä.
Ruokkia ja pukea lapset ja avata ovi koirille että pääsevät ulos.
Mutta oikeasti olen luonut omasta tahdostani sellaisen kodin ja pihapiirin, että pakko niitä on päivittäin hoitaa ja ylläpitää ettei panostukseni olisi ollut turha.
Omistan suuret kasvihuoneet, kasvimaat, kukkapellot ja puutarhat.
Aamulla mennään lasten kanssa pihahommiin ja tullaan lounaaksi sisälle.
Päikkäreiden aikana pyykkään ja laitan ruokaa/siivoan keittiötä, ja heti kun on mahdollisuus, pakenen verstaalleni jossa kunnostan vanhoja perinnehuonekaluja.
Rakastan aidosti vanhaa tavaraa ja siksi panostan paljon kodin sisustukseen.
Illemmalla hoidetaan taas pihaa ja lapset on ihan innoissaan olleet mukana jo ihan pienestä.
Tuntevat useimmat kasvikset ja marjat sekä hedelmät, ja miten niitä kasvatetaan.
Toki pakko mun ei olisi kuin ruokkia ja vaatettaa lapset, mutta mitä ihmeen elämää se olisi?
Enemmän nautitaan kun on mielekästä tekemistä, eli tavallaan kai nuokin sitten pakko on, muuten hajoais pää :D
Mä oon johtavassa asemassa töissä (normi virka-aika) ja ehdin silti joka päivä pedata, laittaa ruokaa, imuroida tarvittaessa, kuljettaa lapsia harrastuksiin sekä käydä itse neljä kertaa viikossa jumpassa. Siivoja meillä käy pari kertaa kuussa mutta aina meillä on muutenkin siistiä:) Ja noi pesuhommat on niin perus kauraa että en viitsi edes niitä mainita...Kyllä on kotiäideillä rankkaa!!!!
aamusta iltaan, VEIKKAAN että sinäkin olisit kiireisempi!
Pelkästään se, että kattaa pöydän, laittaa tarjottavat nenän eteen kullekin, syöttää ne jotka eivät itse osaa, ja siivoaa sotkut pois pöydästä ja lapsista noin viisi kertaa päivässä kuluttaisi jopa sinunkin aikaasi hieman nykyistä enemmän!
Että kyllä sitä hommaa on ihan mielettömän paljon enemmän, kun siellä kotona pyörii jatkuvasti pienet lapset. Ellei teillä sitten lapsia ole kielletty liikkumasta muualla kuin huoneessaan.
siihenkö suhde kaatui kun ei nainen suostunut olemaan äiti sun serkulles, voi voi? Mene sinä pyyhkiin hänen peppuaan! :D
Ja hei, mokomakin tiukkis, ap kysyi mitä on PAKOLLISET "työt", johon minä muiden muuassa vastasin, että lasten hoito ja ruokkiminen. Ei tarkoita etten muuta todellisuudessa tekisi. Ja onneksi minuulla on kotona Mies, joka myös osallistuu kodinhoitoon (peukalo kun ei kasva hällä keskellä kämmentä), yhteinen kun tämä kotimme kuitenkin on ;)
t. yks laiska loso.