Eilen bussipysäkillä...
Tulin pysäkille kolmen lapsen kanssa ja katoksen alla seisoi arviolta 40-v mies, joka tuprutteli antaumuksella tupakkaa. Lapset olivat väsyneitä ja olisivat halunneet istua katoksen penkillä, mutta tupakansavusta en pidä ja onhan se vaarallistakin.
Sanoin miehelle:
"Ei millään pahalla, mutta voisitko tupakoida vähän kauempana?".
Mies siihen:
"Voisinhan minä, mutta ei se ole kiellettyä polttaa tässäkään".
Minä:
"No tuossa kuitenkin lukee, että suosittelemme ettei tässä tupakoida ja tässä on nyt pieniä lapsiakin".
Lopputuloksena mies ei tee elettäkään liikkuakseen mihinkään.
Kommentit (103)
tässä kun nyt on lukenut näiden näsäviisaiden äitien kommentteja, kuinka he reagoivat tupakoitsijoihin ja kuinka tupakoitsijat eivät uskalla väittää vastaan, niin ikävä tuottaa teillekkin pettymys... Useimmiten tupakoin sivussa katoksesta, jos ei sada. Jos sataa ja tulen katokseen jälkimmäisenä, niin en myöskään tupakoi. MUTTA jos olen ehtinyt siihen katoksen alle ensimmäisenä sateelta suojaan ja laitan sikarin huulilleni, niin minä en sitä pötköä sammuta, jos joku toinen tulee sinne katoksen alle minun jälkeeni. Tässä voi sitten vain itse miettiä, että onko sade vai tupakka pienempi paha (niin ja varmistan vielä ympärilläni, että onko joku tulossa pysäkille päin, eli en kiusallani ala polttamaan). Ja kerran minulle tuli joku äiti mussuttamaan asiasta, ja katsoin nyrpistelevää poikaa ja totesin, että niinhän minäkin vielä tuossa iässä tein tuommoista, ennenkuin haju- ja makuaistini muuttui. Lopetti äitikin mussuttamisen siihen.
olen tupakoitsija, ja olisin ilman muuta mennyt sivummalle sanomattakin tilanteessa.
Erikoisia ihmisiä löytyy. Ajatella mistä kaikesta hän olisi joutunut luopumaan jos olisi siirtynyt katoksen ulkopuolelle, heh. Onneksi oma kumppani ei polta. Olisipa taistelua, kun vieraatkin ottaa ton noin.
Tupakoitsijat on ajettu yhteiskunnassa jo täysin nurkkaan kaiken arvostuksen ja ihmisoikeuksien alapuolelle. Siksi tupakoitsija joutuu jo puolustautumaan elintilansa saadakseen. Myös eläimet toimivat samalla lailla hyökäävästi henkensä edestä nurkkaan ahdostettuna.
suomessa 290 henkilöä?
Passiiviseen tupakointiin kuolee 300.
Vasta oli uudet tilastot tv:ssä, ja aika järkyttävää on tuo.
Ap on täysin oikeassa, miehen piti saada olla ääliö.
Muuten ei ole elintilaa? Koska tupakoi, ei voi ottaa muita huomioon?
Tää oli ihan megahauska:
Tupakoitsijat on ajettu yhteiskunnassa jo täysin nurkkaan kaiken arvostuksen ja ihmisoikeuksien alapuolelle. Siksi tupakoitsija joutuu jo puolustautumaan elintilansa saadakseen. Myös eläimet toimivat samalla lailla hyökäävästi henkensä edestä nurkkaan ahdostettuna.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="06.06.2011 klo 07:44"]
[/quote]
Oi voi.
Ihan tässä tulee tippa linssiin tupakoitsijoiden ahdingon vuoksi.
Onhan se suorastaan törkeää että yhdellä ihmisellä ei ole oikeutta häätää kymmentä muuta ihmistä hajuillansa bussikatoksesta pois. Siis ei mitään oikeuksia enää tupakoitsijoilla :(
Itsekin menin törkeyksissäni häätämään naapurin miehen tupakkapaikaltaan, meidän terassin vierestä. Olin niin julma että levittelin kanankakkaa pensasaidan juurelle haisemaan. Kakanhaju olikin sitten liikaa naapurille, joka joutui vaihtamaan tupakkapaikkansa toiselle puolelle pihaansa, metsän reunaan.
Pitäisiköhän mennä pyytämään naapurilta anteeksi ja vaikka lahjoittaa hänelle katos tupakkapaikalleen.
[/quote]
Ja kuvittelet siis olevasi fiksu ja aikuinen naapuri kun et pystynyt asiallisesti keskustelemaan tämän tupakoivan naapurisi kanssa asiasta vaan heti heittäydyit yhtä alhaiseksi saastaksi mitä naapurisikin? Naapurisi olisi saattanut jopa ihan asiallisen ja fiksun keskustelun päätteeksi jopa vaihtaa tupakointi paikkaansa, mutta koska hänellä on kusipäänaapuri niin eipähän hänenkään tarvitse olla yhtään asiallisempi sinua kohtaan.
Voi harmi kun et ole mun naapurini. ;) Saisit kyllä tuntea tuon typerän käytöksesi aiheuttamat ongelmat. ;)
Yksi mikä ei myöskään ole kiellettyä on räkiminen. Monet teinit bussia odotellessaan räkii maanisesti niin opeta omasi etteivät niin tule tekemään.
Itse poltan mutta jos bussikatoksessa on muita, lapsia tai aikuisia menen aina sivummalle.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2011 klo 21:09"]Ensinnäkään mies ei istunut penkillä, ei satanut vettä, että mitään sen ihmeellisempää syytä hänellä ei ollut juuri sen katoksen kohdalla olla kuin vain olla ääliö
ap
[/quote]
Kun itse vielä tupakoin säännöllisesti, ei olisi tullut mieleenkään mennä katoksen alle tupakoimaan ja ylipäätään pysyttelin etäällä muista ihmisistä. Etenkin lasten, mitta aikuisten. Koin että olisi törkeää muita kohtaan tuprutella sellaisissa paikoissa.
Toinen asia on vaikkapa kesäterassi, siellä en kyllä rajoita polttamista, koska sinne ei ole kenenkään pakko tulla.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:47"]Ja jos täällä ketjussa saa muutoinkin nurista tupakoitsijoista, niin mikä ihme siinä on, ettei niitä tupakantumppeja voi pistää roskikseen, tai vaikka sitten syödä ne, kun ne kerta niin herkkua on! Vaan ei, ne on pakko jättää läjiin leikkipaikoille ja penkkien viereen tai mihin ikinä sillä kertaa haluaakaan! Ihana mennä hyppimään paljain jaloin vesilätäköihin, kun ne on täynnä niitä hemmetin tumppeja! Ja tietenkin kaikenlaiset kolot seinissä sun muissa, mitä olisi hauska kaivella kepeillä, niin on täynnä niitä tumppeja! Juu, ihan rauhassa vaan tupakoikaa, mutta voisivatko aikuiset ihmiset tajuta, että täällä asuu muitakin ihmisiä!!! T. 73
[/quote]
Eivät kaikki tee noin. Minä poltan vain, jos lähellä on tuhkakuppi tai mukanani on esimerkiksi tyhjä tölkki tai pahvikuppi, johon voin tumpata. En itsekään ymmärrä maahan tumppeja viskovia sen enempää kuin maahan räkiviä ääliöitäkään.
Kannattais vaan nyt kaikkien niuhottajien ja muiden kuunnella Janos Valmusen Bussipysäkillä ja ottaa vähän rennommin!
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="06.06.2011 klo 07:44"]
[/quote]
Oi voi.
Onhan se suorastaan törkeää että yhdellä ihmisellä ei ole oikeutta häätää kymmentä muuta ihmistä hajuillansa bussikatoksesta pois. Siis ei mitään oikeuksia enää tupakoitsijoilla :(
Itsekin menin törkeyksissäni häätämään naapurin miehen tupakkapaikaltaan, meidän terassin vierestä. Olin niin julma että levittelin kanankakkaa pensasaidan juurelle haisemaan. Kakanhaju olikin sitten liikaa naapurille, joka joutui vaihtamaan tupakkapaikkansa toiselle puolelle pihaansa, metsän reunaan.
Pitäisiköhän mennä pyytämään naapurilta anteeksi ja vaikka lahjoittaa hänelle katos tupakkapaikalleen.
[/quote]
Ja kuvittelet siis olevasi fiksu ja aikuinen naapuri kun et pystynyt asiallisesti keskustelemaan tämän tupakoivan naapurisi kanssa asiasta vaan heti heittäydyit yhtä alhaiseksi saastaksi mitä naapurisikin? Naapurisi olisi saattanut jopa ihan asiallisen ja fiksun keskustelun päätteeksi jopa vaihtaa tupakointi paikkaansa, mutta koska hänellä on kusipäänaapuri niin eipähän hänenkään tarvitse olla yhtään asiallisempi sinua kohtaan.
Voi harmi kun et ole mun naapurini. ;) Saisit kyllä tuntea tuon typerän käytöksesi aiheuttamat ongelmat. ;)
[/quote]
Tämä ei ollut semmoinen naapuri kenen kanssa keskustellaan asiallisesti.
Hänellä oli tapana uhkailla kaikkia naapureitaan ja haukkua heidän pystyyn jos joku asia ei mennyt niinkuin herra halusi. Joskus häneltä lähtivät kaverinsakin vauhdilla pois kun 'tuli erimielisyyksiä' ja herra ryhtyi väkivaltaiseksi.
Vaikka toki joku kunnon av-mamma tämmöisenkin kanssa osaisi keskustella asiallisesti :D
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:29"]
[/quote]
Oi voi.
[/quote]
[/quote]
Mitä ihmettä.
Eikö omia pensaita saa lannoittaa?
Kun itse poltin, en koskaan tehnyt sitä katoksen alla. Oli sitten millainen sää tahansa. Joko menin kauemmas katoksesta tai sitten olin polttamatta. Kyllä tupakoitsijallakin saa olla käytöstapoja.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:29"]
[/quote]
Oi voi.
[/quote]
[/quote]
Mitä ihmettä.
Eikö omia pensaita saa lannoittaa?
[/quote]
Tottahan saat, mutta miksi kieltää toiselta röökinpoltto?
Naurettavaa ja todella lapsellista toimintaa molemmilta. Olipa sitten syynä mikä tahansa ja jos kerran herralla taipuvaisuutta aggresiivisuuteen niin sekö sitten helpottaa naapurin kusipäisellä käytöksellä?
Todella typerää toimintaa tämän ketjun mukaan ihmisillä. Opetetaan lapsille huonoja tapoja sillä, että toisille saa nyrpistellä nenäänsä ja sanoa jopa suoraan "Hyi ku toi haisee pahalle! Yök!", ei opetella edes alkeellisimpia käytöstapoja keskustella asioista asiallisesti vaan toisille saa tiuskia ja äyskiä vain siksi, että he tupakoivat.
Kyllä tätä ketjua lukiessa todellakin huomaa kumpi porukka (tupakoivat vs. tupakoimattomat) onkaan se fiksuuden perikuva. Asioista ei osata sanoa asiallisesti ja fiksusti, vaan kuvitellaan "äkäisten" tuijotusten, yskimisten, köhinöiden yms. sanattoman viestinnän olevan kaiken a ja o. Ei voida aloittaa asiallisella linjalla, et "anteeksi..." ei vaan tupakoivan pitää osata lukea ajatuksia, tietää jokaisen ympärillään olevan terveystiedot ja erityisesti sairaudet etc.
Opetelkaa nyt hyvät ihmiset ne käytöstavat ja kunnioittakaa jokaisen omia valintoja. Tuskin teistäkään kukaan menee sanomaan juopolle, et lopeta toi dokaaminen se on ihan tyhmää. Miksi siis tupakoiville pitäis mennä selittää sontaa? Ja kyllä, sinun autoilusi saastuttaa enemmän kuin yksi tupakka.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:29"]
[/quote]
Oi voi.
[/quote]
[/quote]
Tämä ei ollut semmoinen naapuri kenen kanssa keskustellaan asiallisesti.
Hänellä oli tapana uhkailla kaikkia naapureitaan ja haukkua heidän pystyyn jos joku asia ei mennyt niinkuin herra halusi. Joskus häneltä lähtivät kaverinsakin vauhdilla pois kun 'tuli erimielisyyksiä' ja herra ryhtyi väkivaltaiseksi.
Vaikka toki joku kunnon av-mamma tämmöisenkin kanssa osaisi keskustella asiallisesti :D
[/quote]
Noh, käytöksestäsi päätellen sinä et osaa asiallista keskustelua alkuunkaan. Saati, että kohteliaasti puhuttelisit toisia ihmisiä.
Onko tyhmyytesi siis naurunasia? No, mutta todellakin on! :D
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2011 klo 23:12"]
---Tää on mun lemppari sateella: "Toi on aika kohtuutonta, että me tupakoimattomat joudutaan seisomaan sateessa, kun sä vedät siinä kessuas. Olen mäkin ennenvanhaan tupakoinut, mutta EI KOSKAAN TULLUT mieleenikään, että olisin tupakoinut pysäkkikatoksessa! Mee vaan tonne sateeseen käryttään. Kyllä tupakoitsijan täytyy osata huomioida toiset ihmiset, eikä käryyttää joka paikassa!"
Jos mulla on lapset tai joku kaveri mukana: "Hyi kauheeta kun toi TUPAKKA HAISEE PAHALTA!" Nuorimmainenkin (4v.) osaa jo ihan oikealla äänenpainolla ilmoittaa: "Äiti, täällä haisee taas toi paha tupakka!"
Yksikään ei ole koskaan jäänyt siihen pysäkkikatokseen, kun mä latelen. Siinä on käyty läpi keuhkosyövät, vanhentuvat ihot, nivelreumat sun muut. Jos ei ole kerrasta liikahtanut, kiihdytän falsettiin päin ja tuijotan. Ei ole vielä löytynyt niin uskaliasta tupakoitsijaa, että olisi vastaan pannut ;)
[/quote]
No on tässäkin järkevä tyyppi. Muakin häiritsee lihavat ihmiset ihan suunnattomasti, ja latelen niille aina kaikki terveyshaitat jota se ylipaino aiheuttaa, tuhahtelen ja tuijotan ilkeästi! Lapsenikin osaavat jo sanoa että "Hyiii, äiti kato mikä läski! Onkohan jo metabolinen oireyhtymä?"
Tollainen käytös nähdään varmaan aikaa häiriintyneenä, eikä ihme että ihmiset kaikkoaa kauemmaksi ;)Olisihan se liian tylsää sanoa vain ystävällisesti hymyillen, että anteeksi, tupakansavua häiritsee lapsiani, voisitko siirtyä kauemmaksi. Harmi että joillakin av-mammoilla se lasten kanssa ajan viettäminen vie sosiaaliset taidot mukanaan.
[/quote]
Herranjestas kuinka ärsyttävä tuo ensimmäinen kirjoittaja! Miten joku voi lapsensa kasvattaa noin huonosti! Ja olla vielä ylpeä siitä :o
Itse en koskaan polta lasten läheisyydessä ja esim bussipysäkillä menen aina sivuun jos vaikka aikuinenkin pysäkillä. Mutta jos joku noin röyhkeästi/typerästi/ala-arvoisesti puhuisi niin polttaisin ihan siinä vieressä mielummin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2011 klo 23:27"]
miten vaarallista tupakka on, vauvansiemenetkin se myrkyttää,
[/quote]
Voi että... ihan vauvansiemenetkin myrkyttyy :D
Huolehditko muutenkin oikein hellästi "vauvansiemenistä" ja kerrot lapsille miten huolehtia mällilastista.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2011 klo 23:12"]
---Tää on mun lemppari sateella: "Toi on aika kohtuutonta, että me tupakoimattomat joudutaan seisomaan sateessa, kun sä vedät siinä kessuas. Olen mäkin ennenvanhaan tupakoinut, mutta EI KOSKAAN TULLUT mieleenikään, että olisin tupakoinut pysäkkikatoksessa! Mee vaan tonne sateeseen käryttään. Kyllä tupakoitsijan täytyy osata huomioida toiset ihmiset, eikä käryyttää joka paikassa!"
Jos mulla on lapset tai joku kaveri mukana: "Hyi kauheeta kun toi TUPAKKA HAISEE PAHALTA!" Nuorimmainenkin (4v.) osaa jo ihan oikealla äänenpainolla ilmoittaa: "Äiti, täällä haisee taas toi paha tupakka!"
Yksikään ei ole koskaan jäänyt siihen pysäkkikatokseen, kun mä latelen. Siinä on käyty läpi keuhkosyövät, vanhentuvat ihot, nivelreumat sun muut. Jos ei ole kerrasta liikahtanut, kiihdytän falsettiin päin ja tuijotan. Ei ole vielä löytynyt niin uskaliasta tupakoitsijaa, että olisi vastaan pannut ;)
[/quote]
No on tässäkin järkevä tyyppi. Muakin häiritsee lihavat ihmiset ihan suunnattomasti, ja latelen niille aina kaikki terveyshaitat jota se ylipaino aiheuttaa, tuhahtelen ja tuijotan ilkeästi! Lapsenikin osaavat jo sanoa että "Hyiii, äiti kato mikä läski! Onkohan jo metabolinen oireyhtymä?"
Tollainen käytös nähdään varmaan aikaa häiriintyneenä, eikä ihme että ihmiset kaikkoaa kauemmaksi ;)Olisihan se liian tylsää sanoa vain ystävällisesti hymyillen, että anteeksi, tupakansavua häiritsee lapsiani, voisitko siirtyä kauemmaksi. Harmi että joillakin av-mammoilla se lasten kanssa ajan viettäminen vie sosiaaliset taidot mukanaan.
[/quote]
Herranjestas kuinka ärsyttävä tuo ensimmäinen kirjoittaja! Miten joku voi lapsensa kasvattaa noin huonosti! Ja olla vielä ylpeä siitä :o
Itse en koskaan polta lasten läheisyydessä ja esim bussipysäkillä menen aina sivuun jos vaikka aikuinenkin pysäkillä. Mutta jos joku noin röyhkeästi/typerästi/ala-arvoisesti puhuisi niin polttaisin ihan siinä vieressä mielummin.
[/quote]
Juurikin näin. Mulle on kertaalleen tullu tommonen mamma jolla oli ekan kirjoittajan tyylinen pentu mukana. Polttelin tupakkia kaikessa rauhassa ja nämä tulee viereen hengailee. Kääpiö tosiaan alko selittää jotain "Hyi ku toi täti haisee pahalle ku se tupakoi" ja mutsinsa katto kääpiötään ylpeydellä, miten on muka hyvin kasvatettu. Ja muhun aina välillä tämä mamma loi hyvin halveksivia ja muka äkäisiö mulkaisuja. Mä hymyilin vaan ja polttelin kessuni rauhassa.
Ja olinpa pysäkistä muutaman metrin päässä ja tämä mamma kääpiönsä kanssa parkkeerasi minusta melkolailla metrin päähän ja tietenkin tuulen alapuolelle. Ei siinä mitää, mut pysäkkikatos tyhjä, lunta sateli ja koppi oli tuuleen yläpuolella.
Miksi siis siihen mun läheisyyteen piti tulla norkoilemaa? En tiedä, mutta enpä myöskään liikahtanu mihinkään, koska kyllähän se mammaki olis voinu liikahtaa siitä jos se röökin katku NIIN paljon häiritsi hänen elämäänsä.
Edelleen olisi saanut polttaa jos olisi vain polttanut kauempana. Miten se siirtyminen 3 m kauemmaksi pilaa sen?
ap