Te, joilta lapsia on muuttanut pois kotoa! Vähenikö ruoka/sähkölaskut?
Kommentit (14)
kun kerralla tekee isompia määriä, niin ei se yhden ihmisen osuus siinä hirveästi tee, kun samalla vielä hinnat nousee koko ajan.
Vesilaskussa kyllä huomaa eron:)
Millä se opiskelija - oikeasti- maksaa vuokraansa + laskujaan opintotuella + asumislisällä?
Kyllä rahaa menee rutkasti enemmän kuin ennen.
Onko teidän tapauksessa kyseessä nuori, joka haluaa oman yksiön, juhlia jne.
Millä se opiskelija - oikeasti- maksaa vuokraansa + laskujaan opintotuella + asumislisällä?
Ei kysynyt yleisesti, jääkö rahaa enemmän käteen ja elätetäänkö opiskelijaa senkin jälkeen kun muuttaa pois.
Onko missään muussa nettipalstalla näin paljon lukutaidottomia ihmisiä, jotka ei vastaa siihen, mitä kysytään.
perheestä muutti pois. Ruokalasku pieneni n. 20%, sähkönkulutus jonkin verran. Tiskikonetta ei tarvi pyörittää ihan joka päivä ja pyykinpesusta jäi pois koneellinen.
Me ollaan maksettu lapsen kotonakäynnin junaliput ja annettu vähän rahaa viemisiksi.
ryhtykö tuohon. Tiedän tuommoisia paapottuja ja yli 30v perheellisinä miehinä eivät edelleenkään osaa ottaa vastuuta toimeentulostaan joka on vaimon ja vanhempien vastuulla. Aina joku tulee ja pelastaa ja työmoraali on hieman heikko kun tottunut aina olemaan muiden varassa.
Sitten tiedän niitäkin jotka eivät vanhemmiltaan mitään saa, opiskelevat ja tekevät töitä samalla ja lomilla kun on pakko.
mutta nythän sitä vasta rahaa siihen lapseen meneekin.
Jatkuvasti saa kantaa ruokapaketteja, maksella laskuja vuokria + lykätä niitä 50-100 eurosia avustukseksi.
mutta kun tänä kesänä kaksi palasi jo huhtikuun lopulla kesätöihin kotipaikkakunnalle, ruokaa saa kantaa kaupasta joka päivä, luultavasti teen konkurssin kesän aikana.
Millä se opiskelija - oikeasti- maksaa vuokraansa + laskujaan opintotuella + asumislisällä? Kyllä rahaa menee rutkasti enemmän kuin ennen.
asumistukineen ja vuokra vajaa 400 e. Omassa yksiöstä ei kyse eikä juhlimisesta. Opintojen tiiviyden vuoksi ei töissäkään ole voinut olla.
pieneneekö rahanmeno siitä nuoresta. No ei pienene.
ryhtykö tuohon. Tiedän tuommoisia paapottuja ja yli 30v perheellisinä miehinä eivät edelleenkään osaa ottaa vastuuta toimeentulostaan joka on vaimon ja vanhempien vastuulla. Aina joku tulee ja pelastaa ja työmoraali on hieman heikko kun tottunut aina olemaan muiden varassa. Sitten tiedän niitäkin jotka eivät vanhemmiltaan mitään saa, opiskelevat ja tekevät töitä samalla ja lomilla kun on pakko.
mutta nythän sitä vasta rahaa siihen lapseen meneekin. Jatkuvasti saa kantaa ruokapaketteja, maksella laskuja vuokria + lykätä niitä 50-100 eurosia avustukseksi.
mä autan sitä mun nuortani siksi, koska nyt vasta oikeesti tajuan, miten kurjia mun omat rikkaat vanhemmat ovat olleet. Eivät mua koskaan ole millään lailla auttaneet, ei taloudellisesti eikä muutenkaan. En halua, että oma lapseni kokee samanlaista katkeruutta mua kohtaan.
Millä se opiskelija - oikeasti- maksaa vuokraansa + laskujaan opintotuella + asumislisällä? Kyllä rahaa menee rutkasti enemmän kuin ennen.
Opiskelija-asunto on kallis asia varsinkin stadissa. Jossain Vaasassa ehkä asunto löytyy niin, että asumislisä riittää, muttei isoissa kaupungeissa. Siihen päälle vielä kirjat, ruoka, vakuutus, kännykkä, nettiyhteys, matkat kotipuoleen ja oppilaitokseen (kk-kortti maksaa esim. Helsingin sisällä 21,80), joskus vaatteitakin - ei riitä siihen 298 euroa kuukaudessa plus max 201 euroa asumislisää - eihän esim. HOAS:lta edes soluasuntoa juurikaan saa alta parilla sadalla.
että saa myös juhlia. Mitäs opiskelijaelämää se sellainen on, että yksin erakkona iltaisin istuu ja vain opiskelee. Ei taida olla mielenterveydellekään hyväksi.
Mun lapsi on alaikäinen, ei saada minkään valtakunnan tukia vaikka lapsi opiskelee ja asuu toisella paikkakunnalla. Asumislisää alkaa saamaan kun täyttää 18 vuotta.
Oma ruokalasku pieneni, mutta vastaavasti lapsen suureni. Ei yksinäinen voi ostaa perhepaketteja ruokaa halvemmalla kun ei ole pakastinta. Lisäksi me vanhemmat maksamme vuokransa ja kaikki muut peruskulut. Käy joskus töissä ja ne rahat saa käyttää haluamallaan tavalla vaatteisiin ja sellaiseen.
Ja turha nillittää meitä suurituloiseksi. Perheemme ansiobruttotulot on 58 000e vuodessa, perhekoko 5 lasta.
mutta nythän sitä vasta rahaa siihen lapseen meneekin.
Jatkuvasti saa kantaa ruokapaketteja, maksella laskuja vuokria + lykätä niitä 50-100 eurosia avustukseksi.