Mitä kotiäidit tekee päivisin?
Leikittekö ihan fyysisesti lasten kanssa? Eli ihan pitelette jotain Duplopalikoita kädessänne?
Kommentit (17)
en juuri leiki lasten kanssa. Isomman kanssa on "pakko" potkia palloa, on siihen hommaan niin hurahtanut. Aika kuluu muutenkin kuin siivillä. Välillä voi rentoutua näin netissä käväisten, luen myös aika paljon puiston penkillä istuessani. Olen mielestäni ihan passeli äiti, mutta en ole halunnut opettaa lapsiani siihen, että minä olen olemassa vain heitä varten. Olen pidempään jo ollut kotiäitinä, enkä tätä jaksaisi, jos ei olisi mitään "omaa" siinä lasten- ja kodinhoidon ohessa.
mitäpäs sitä muuta kun on koti-äiti...
leikitään duploilla, rakennetaan palikka torneja ja leikitään autoilla.
ja vehtaan puutarhurin kanssa. Nanny leikittää lapsia.
aamulla ulkoillaan 1-2h, lounas, päikkärit, välipala ulkoilua 2h, päivällinen, ulkoilu/kotitöitä. muuten touhotan aika paljon kotihommia paitsi nuo ulkoilut seurustelen/leikin lasten kanssa.käydään paljon puistoissa ja tavataan tuttuja ulkoilun merkeissä joskus käydään kahvilla.
leikin välillä lapsen kanssa, luetaan myös paljon kirjoja. Tietysti teen ruoat ja muita kotitöitä myös, lapsi osallistuu kotitöihinkin mielellään. Ulkoillaan muutaman kerran päivässä, käydään ruokakaupassa, kylässä kavereilla, kerhoissa.
Muutaman kerran päivässä luetaan vajaa kaksivuotiaan kanssa kirjoja, siinä saan hetken makoilla itsekin. Isommat 4 ja 7 vuotiaat leikkivät keskenään. Usein ottavat pienimmän mukaan leikkeihinkin. Koko päivä mulla menee kyllä ihan näissä kotitöissä.
Ruuanlaittoa on aika paljon, sen lisäksi tietysti keittiön siivous joka ruokailun jälkeen, tiskikoneen täytöt ja tyhjennykset. Pyykkäämistä ainakin koneellinen päivässä, niiden ripustaminen, viikkaus ja kaappeihin vienti, samalla saa usein siivota vaatekaappejakin, koska lapset sotkee ne vaatteita etsiessään. Sänkyjen petaamiset ja tavroiden järejstelytkin vie jonkun aikaa joka päivä. Musta tuntuu, että koko päivän saa kulkea lasten perässä ja keräillä niiden levittämiä tavaroita. Lisätyötä tuo sitten kaikki kaatuneet maitolasit, murustetut leivät yms. Viikkosiivouksen joudun tekemään 2 kertaa viikossa, koska noi sotkee koko ajan. Lattiat on pesun jälkeen siistit korkeintaan seuraavaan päivää, kun siellä saattaa pienin nuolla niitä ja tassutella pissassaan pitkin poikin huushiollia. Et kyllä tässä tekemistä riittää.. Näin kesällä on sitten tietysti vielä kaikki pihahommat, talvella tietysti kans kolaamiset, mut kesällä on enemmän. Ja jos sattuu olmeaan hetki, että kaikki ne jokapäiväiset hommat on tehty, niin rästilistalta löytyy kyllä hommaa. Esim. kaaappien siivoamista, vaatteiden korjausta, ikunan pesua yms..
Et ei mulla tekemisen puutetta ole. Joskus olis kiva ihan vaan ollakin ja vaikka leikkiä lasten kanssa. Mut oma vikani, kun en osaa rentoutua ellei kämppää suht koht järejstyksessä. Onneks kaappien sisäinen kaaos ei vaivaa mua.
En juurikaan leiki. Tottakai mä nyt joskus jonkun palapelin, tornin tms. hänen kanssaan rakennan, mutta en ajele autoilla tms.
Mä hoitelen kotihommat rauhakseen ilman kiirettä, ulkoilen lapsen kanssa, tapaan kavereita, eli siis nautin rauhallisesta elämästä.
Olen kotiäiti joka pitää kotona oloa lomana.
kun mun mielestä nuo kotihommat ei vie juurikaan aikaa ja lapsikin tykkää niihin "osallistua" joten suurimman osan päivästä leikin lapsen kanssa. Eli rakennetaan duploja, leikitään autoilla, tehdään palapelejä, luetaan tms. Tähän varmaan vaikuttaa myös se, että mulla on vaan yksi lapsi.
Käydään perhekerhoissa, leikkipuistoissa, kavereiden kanssa lounaalla, uimassa, kaupassa tms tms. Joka päivä jossain niin ei tule tylsää vain kotona möllöttää.
Kesäaikoina ollaan enemmän ulkona, yleensä 2krt päivässä. Siitäkin mies hoitaa sen iltapäiväulkoilun niin mä teen ruokaa sillä aikaa.
silloin kun lapsi on päikkäreillä, surffaan netissä tai luen lehtiä ja relaan.
ja muitakin leluja, eli totta kai leikin lasteni kanssa joka päivä. Toki osaavat leikkiä itsekseenkin, mutta välillä pyydetään äitiäkin mukaan, ja miksen menisi..
Kyllä sitten on sitä ruuan laittoa ja kotihommaa niinkuin jokaisella ja ulkoilua ja päikkäreitä, ja jossain välissä pieniä pätkiä omaa aikaakin löytyy.. Silloin lähden kauppoihin tai lenkille tai oon vaan enkä tee mitään..
nii, kyl päivät menee kotihommia tehdessä. lapsen kanssa kehittelen välistä jotain yhteistä leikkiaikaa, mutta kun on mahdollista niin rentoudunkin, koska öisin joudun kuitenkin heräilemään.
Lapseni on jo koulussa ja osallistun koululla kaikenmaailman tapahtumiin, hyväntekeväisyyteen, osallistun aktiivisesti vanhempaintoimintaan jne.
Muuten päivät menevät sitten aika totutusti:
-Aamulla aamupala ja lapsi koulubussille, itse lenkille, kuntosalille, joogaan uimaan tms. -Kuntoilun jälkeen suihku
-Päivän töiden läpikäyminen taloudenhoitajan, kuskin, puutarhurin ja keittäjän kanssa
-Lounas ystävien kanssa ja shoppailua...
-Lapsen haku koulusta ja/tai hänen harrastukset
-Yhteinen illallinen lapsen ja miehen kanssa
-Iltapuuhat, lapselle iltapala, pesut ja iltasadut
-Kirja tai TV-sarja ja nukkumaan.
Silloin kun lapsi oli pienempi leikin ja luin hänen kanssaan paljon enemmän, en halunnut palkata lastenhoitajaa, vaikka kaikilla ystävilläni onkin. Nautin ajasta kun sain olla lapsen kanssa, ei tarvinnut kotitöihin ryhtyä. Nytkin on ihan upeata viettää aikaa lapsen kanssa, käydä museoissa, taidenäyttelyissä tai lukea kirjoja sohvalla makoillen tai pelata tennistä, jalkapalloa, pyöräillä tms.
koko aamun ulkoilun ajan "pelastin linja-autoa metsästä". :) Eli pojan kanssa oltiin palomiehiä ja leikittiin ja touhuttiin pihalla. Lego-palikka pysyy myös kädessä. Kotihommia touhuan siinä sivussa. Nautin lapsen kanssa touhuamisesta ja leikkimisestä itsekin kovasti. :)
Lapsia kolme, nuorin 1v, isommat lapset koululaisia.
Aamulla herätys klo 8.15. Vauvalle aamupala, kaksi kuppia kahvia äitille.
Pyykkiä koneeseen, kauppareissu ja samalla isommat lapset kuskasin kouluun.
Pihalla oleilua vauvan kanssa, vauva istuskeli keinussa hetken ja sitten tutkittiin pihanurmikkoa. Pienokainen nukahti vaunuihin ja jätin hänet ikkunan alle nukkumaan.
Oma lounas, pyykkiä kuivumaan, hetki netissä, miehelle lounas.
Vauva heräs päikkäreiltä, vauvan lounas eilisistä päivällisen jämistä. Lisää pyykkiä koneeseen.
Uimarannalle koululaisten kanssa, vauvakin kokeili vettä varpaillaan.
Pyykkiä narulle, vauvan viihdytystä (leikittiin ensin tavaroiden laittamista laatikkoon, sitten kaivettiin nuppipalapeli esiin). Välipala ja iltapäiväkahvi. Astiat koneeseen.
Kohta toiset päikkärit, vauvan nukkuessa laittelen päivällistä koko porukalle.
Illalla on vielä vähän kotihommia ja koiran kanssa lenkkeilyä, vauvan kanssakin varmaan tehdään jotain kivaa (koululaiset leikittää).
Meillä ollaan kaikkien lasten kanssa ikätasoisesti. Koululaisten kanssa mm. pelataan lautapelejä, käydään kalassa, koulutetaan/harrastetaan koiran kanssa. Vauvan kanssa tutkitaan pihamaata, keinutaan, leikitään leluilla, koululaiset leikkivät jopa piilosta pienen kanssa.
Ulkoillaan, käydään kaupassa, puistoissa, kaupunki yms. retkillä, kerhossa, siivotaan, pyykätään, tehdään ruokaa, leikitään yhdessä. Lapset leikkivät pieniä hetkiä myös keskenään, Päikkäriaikaan minun taukoni ja silloin olen koneella ja lataan akkujani.
Siivotaan joka päivä. Sotkua kun tulee enemmän kuin jos olisi päivät töissä ja lapset tarhassa.
Kuka silloin päivän aikana sotkisi?
Eli joo normi työntekijä tekee kaikki nuo työn päälle, mutta sotkua ja lelun keräystä takuulla vähemmän.
Kokonaisen päivän aikana kertynyt sotku ja sekasorto kun voi olla melkoinen.
Sitä se teettää kun leikitään ;)
Tämän lainaa ja lyttää moni. Mutta ehkä meillä lapset sitten vain enemmän sotkevia.
Tänäänkin oli duploja kädessä ja brion junarataa myös :P :P
Aikaa kuluu paljon ulkoiluihin ja ruuanlaittoon. Monesti itsekin ihmettelen mihin päivä on mennyt. Paljon menee ihan sellaiseen aamutoimihärdelliin ym. Itseeni en aikaa kovasti uhraa sillä aikaa kun lapsi on hereillä. Leikin kyllä lapsen kanssa ja erityisesti luen hänelle paljon. Välillä myös askarrellaan yms.
teen palapelejä lapsen kanssa.
-siivoan
-laitan ruokaa
-surffaan
-käydään kaupassa
-käydään lapsen kanssa puistossa/kerhossa/muskarissa
-pesen pyykkiä
- neulon
-luen
ym