MAitoallergikkojen äidit, auttakaa vähän:
Miten nopeasti maidon saamisesta oireet ovat ilmestyneet? Meillä vasta diagnosoitu maitoallergikko 1v8kk. Teemme nyt välttämis-altistusta, ja nyt lapsen maha tosi pullea ja lapsi itkuinen ja pieruinen. Toissapäivänä ja eilen on saanut kypsytettyä juustoa ja reilu tunti sitten laktoositonta jogurttia. Kumpi aiheuttaa oireet?
Kommentit (46)
Voi uusavuttomuus, lapsesi on MAIDOTON!!!!
ÄLÄ ANNA LEHMÄNMAITOA! Äläkä vuohenmaitoa. Laktoosittomat ovat maitotuotteita.
Hohhoi, kun olen sen jo sataan kertaan selittänyt miksi tuota annoin.
ap
Jokunen vuosi sitten lääkärin ohje oli, että aloitetaan hapantuotteilla eli juustoilla, jukurtilla, viilillä. Laktoosista ei ollut mitään puhetta. Eli lapsemme sai ihan tavallista jukurttia altistuksen aikaan.
Mutta lääkäri siis sanoi, että joskus lapselle sopii nimenomaan ensin kypsytetyt juustot, sitten hapatetut laktoosittomat, sitten hapatetut normaalit, sitten muut laktoosittomat ja sitten normaali maito.
ap
Olin ihan yllättynyt tuosta itkun määrästä. Kun se oli niin selkeä, miten minulta kestikään niin kauan huomata koko allergia? Aina vaan mietin että lapset nyt on erilaisia ja minun on luonteeltaan niin kärkäs. Suolioireisiin sanottiin neuvolassa "lapset on erilaisia" ja minä uskoin senkin. Vasta kuopuksen tultua aloin tosissani miettimään mikä on normaalia ja mikä ei.
No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
ap
niin en antaisi mitään maitotuotteita vähään aikaan, vaikka siihen 3 kuukauteen. Antaa lapsen kehon levätä.
Koeta keksiä joku ratkaisu ruokaongelmaan. Tee joskus maidottomia ruokia isompi annos ja pakasta niitä. Myös valmisruokia on maidottomia, kokeile niitä. Meillä allerginen söi välillä piltti-purkkiruokia, niistä muutama sopi hänelle. Helpotti kummasti äidin arkea.
nykyään välttämisen taso justeerataan yksilöllisesti - jos sietää vähän juustoa (jossa maitoproteiini on osin hajonnut kypsennettäessä), sitä kannattaa käyttää. Se nopeuttaa sietokyvyn kasvamista. Laktoosittmoasta aloitetaan kokeilut sen vuoksi, että jos oireita tulee, tiedetään niiden johtuvan maitoallergiasta eikä laktoosi-intoleranssista. Myös pitkään kypsytetyt juustot ovat laktoosittomia
t. ruoka-allergian parissa työskentelevä
Maitoallergisille EI maitoa missään muodossa! Ei edes laktoositonta. Laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia on kaksi eri asiaa.
Tuotteessa täytyy lukea MAIDOTON ennen kuin voi lapselle antaa sitä, ei riitä laktoositon!
Meillä maitoallergia kesti 2,5 vuoteen asti, sitten oireet helpottui. Nyt terve 12-vuotias.
Ja todellakin vältettiin kaikkea maitoproteiinia!
Välttämis-altistuskoe tehtiin kotona, koska lääkäri niin kehoitti. Emme tarvitse todistusta, koska lapsi on kotihoidossa. Päämääränä vain hyvinvoiva lapsi, ja että itse tiedämme mitä pitää välttää. Asia on eri jos ei allergia mene ohi hoitoon menon ollessa ajankohtainen.
Lääkäri siis sanoi että 3kk välein pitää testata josko joku tuote jo sopisi.
Kauramaito ei sovi myöskään minun tytölle, mutta ei siitä tule lainkaan sellaiset oireet kuin maidosta. Vähän löysä maha vain, ei turvotusta eikä ripulia.
Joo voisin tietenkin alkaa tehdä useampaa ruokaa, mutta rehellisesti nyt on rahkeet niin vähissä näiden pienten kanssa. :D Kuopus on tällä hetkellä todella kiinni minussa päivisin, enkä meinaa saada mitään tehtyä kun haluaa olla sylissä koko ajan. No se nyt on ihan toinen hankaluus se. :) Jotain tietenkin pitää keksiä.
ap