Argh! Oltiin grillijuhlissa ja että pisti taas sapettamaan nämä
martyyrinkruunuaan kiilloittavat äidit. Ei yhtä olutta voinut edes maistaa, kun lapset 12 ja 15 olivat mukana. Jatkuvaa natkutusta juomatarjoilusta ja vähän kaikesta.
Meille en heitä kutsu seuraaviin bileisiin. Pitäkööt mehukestinsä muualla.
Kommentit (59)
Kiusallisinta juomattomuudessa on se, että muut kokevat tarvetta puolustella juomisiaan. Sama juttu kasvissyönnin kanssa. Jos alkoholiton vaihtoehto olisi yhtä lailla tarjolla kuin alkoholillinenkin, ei kenenkään tarvitsisi huomata toisten valintoja (vaikkei tämä kyllä niiden marttyyrinkruunun kiillottelijoiden papatusta vähennäkään - he ovat ihan oma ihmisrotunsa...).
Antavat lapsilleen mallin, että juhlia voi juomattakin.
mutta alkoholin kohtuukäytön mallia meillä näytetään kyllä niin, että saatamme ottaa ilman vieraitakin lasit viiniä ruuan kanssa tai pari lasia grillijuhlissa. Jos enemmän on tarkoitus juhlia, niin lapset mummolaan. Humala ja lapset (ap:n mainitsemien esiteini-ikäisten tai teinienkään kanssa) ei ole mielestäni ok.
Koska en koe alkoholia millään lailla ongelmaksi meillä, niin minuakin ärsyttää nimenomaan ne raivoraittiit, jotka tekevät juomattomuudestaan kauhean numeron ja lasten nähden juodusta viinilasillisesta demonin. Muuten vaan juomattomat eivät häiritse millään lailla enkä koskaan kysele tai tuputa juomia. Noista paasaavista raivoraittiista tulee vaan mieleen, että niissä kodeissa se alkoholi on niin suuri peikko, että jotain sillä käytöksellä ja kruununkiillotuksella peitellään. Yksi tällainen tapaus onkin omassa ystäväpiirissä - yksi tekee aina ison numeron siitä, että Heidän perheessään ei sitten alkoa käytetä, kun sellainen meno ei kuulu lapsiperheen arkeen jnejnejne. ja totuus on se ennen lapsia ja vielä esikoisenkin alkuvaiheissa perheen mies oli aika pahasti alkoholisoitumassa. Hienoa, että on raitistunut, ja hänen onkin varmaan oltava ihan nollalinjalla, mutta vähän ihmetyttää silti asian korostaminen itsetyytyväiseen sävyyn. Ihan kuin me ystävät ei muistettaisi, millaista se elämä oli ennen kuin tämä uusi ajattelutapa otti vallan...
Jollain saattaa tietty olla pahoja traumojakin alkoholista tässä maassa - itsekin olen alkoholistin (entisen) lapsi, ja muistan kyllä miten kamalaa se oli kun oma vanhempi oli kännissä ja ihan arvaamaton. En todella halua, että oma lapseni joutuu kokemaan samaa. Ja pitkään minulle alkoholi tarkoitti samaa kuin kaatokänni. Näinhän se meillä kotona meni, kun pulloja kaivettiin esiin. En tosiaan halua sitäkään mallia siirtää lapselleni, joten siksi ihan tiedostaen tällainen satunnaisen kohtuukäytön malli meillä.
mutta itselläni ottaa päähän joka juhlissa selitellä, että en juo. En juo koskaan. En halua. Enkä jaksa siitä joka kerta erikseen alkaa jauhamaan. Se ei minua häiritse, jos toiset juo, mutta se häiritsee, että minun juomattomuuteni on muille ongelma. Joskus on vaan helpompi sanoa, että ei halua lasten nähden juoda kuin se, että ei itse vaan halua juoda.
Minulla ei ole alkoholin kanssa ongelmia, mutta joillakin toisilla voi olla. Tai voi olla lääkitys,jonka takia ei voi juoda. Luuletteko te todella, että napuri alkaa selittelemään, että en voi juoda, koska olen alkoholisti tai kärsin masennuksesta ja syön siihen lääkkeitä ja en sen takia voi juoda.
aina sieltä löytyy se joku tyyppi tai pariskunta, jotka eivät tyydy siihen muutamaan lasilliseen viiniä ruoan kanssa vaan pitää kaksin käsin vetää talon tarjoamia.
Olisi kiva, jos lasten kanssa kerran kesässä voisi viipyä tälläisillä juhlilla vähän pidempään, mutta harvoin onnistuu.
Itsensä jalustalle nostaminen juomattomuudella on typerää, mutta niin on myös se, että puoliväkisin yritetään "edes sitä yhtä" tuputtaa vieraalle ja alkoholittomana vaihtoehtona on tosiaan se mehukatti.
että suomen alkoholiasenneongelma johtuu siitä että on ihmisiä ketkä eivät käytä alkoholia, vaan juovat vaikkapa pommacia grillatessa oluen sijaan?
On joissakin perheissä sitten asiat huonosti, kun ei pienestä pitäen opeteta lapsille että juhliessa ja saunoessa ja muuten vaan iltaa viettäessä juodaan muutama olut.
Onneksi on edelleen niitä perheitä, missä juodaan "sivistyneesti" muutama lasi viiniä hyvässä seurassa että lapsetkin näkee millaista sen alkoholinkäytön pitäisi olla.
:D :D :D
Minua ärsyttää tälläisissä grillijuhlissa se, että
aina sieltä löytyy se joku tyyppi tai pariskunta, jotka eivät tyydy siihen muutamaan lasilliseen viiniä ruoan kanssa vaan pitää kaksin käsin vetää talon tarjoamia.
Ei meidän grillijuhlissa ole koskaan ollut tuollaisia ongelmia. Ja kaikissa tuttavieni grillijuhlissakin vieraat valikoidaan tarkasti, jos on tulossa lapsia.
eli ilman muuta lapsi ymmärtää, että aikuiset vetävät viinaa enemmän tai vähemmän. Eihän heillä ole muuta vaihtoehtoa!
Jokainen lasten nähden "aikuisesti" alkoholia nauttiva kertoo teollaan, että näin pitää olla ja kyllä sinä lapsi sen hyväksyt ja ymmärrät. Vaikka lapsi tietää, että ei se niin mene.
Äärimmäisen harva sivistyneesti alkoholia ottava ei koskaan lipsahda liiallisuuksiin edes lasten nähden. Mutta ei se esiteini valita, vaikka äiti makaa naapurin pihassa örveltämässä. Äitihän on kertonut, että viinaa voi ottaa myös sivistyneesti ilman, että se haittaa ketään. Joskus sitä vaan menee kuppi sananmukaisesti nurin.
Eli kävikö taas kerran niin, että ei mitään. Alkoholitonta juovien oletetaan tuovan omat juomansa, muille on käyty Virosta ostamassa pakettiautollinen olutta.
Eli kävikö taas kerran niin, että ei mitään. Alkoholitonta juovien oletetaan tuovan omat juomansa, muille on käyty Virosta ostamassa pakettiautollinen olutta.
meillä on ainakin aina alkoholittomia juomia tarjolla. Nekin jotka ottaa alkoholia, on vailla myös alkoholitonta juomaa. Muutenhan se menee ihan örvellykseksi.
Terveyssyistä en voi käyttää alkoholia. Muutama ystäväni on muuten vaan täysraitis. Kaikissa juhlissa se on huomioitu niin, että tarjolla on ollut esim. alkoholitonta olutta/siideriä ja jopa alkoholitonta skumppaatai viiniä! Siis muutakin kuin mehukattia tai pommacia (joka sekin on kyllä hyvää) :)
Pääasia lienee olla nipottamatta ja mainostamatta. Juhlissa on kai tarkoitus olla hauskaa eikä kritisoida sitä, syökö toinen verisen pihvin punaviinillä ja toinen tofusalaattia kivennäisvedellä...
eli ilman muuta lapsi ymmärtää, että aikuiset vetävät viinaa enemmän tai vähemmän. Eihän heillä ole muuta vaihtoehtoa!
Jokainen lasten nähden "aikuisesti" alkoholia nauttiva kertoo teollaan, että näin pitää olla ja kyllä sinä lapsi sen hyväksyt ja ymmärrät. Vaikka lapsi tietää, että ei se niin mene.
Äärimmäisen harva sivistyneesti alkoholia ottava ei koskaan lipsahda liiallisuuksiin edes lasten nähden. Mutta ei se esiteini valita, vaikka äiti makaa naapurin pihassa örveltämässä. Äitihän on kertonut, että viinaa voi ottaa myös sivistyneesti ilman, että se haittaa ketään. Joskus sitä vaan menee kuppi sananmukaisesti nurin.
sukulaisiin, kavereihin ja tuttaviin valikoituneen erittäin paljon noita "äärimmäisen harvoja". En muista lapsuudesta enkä aikuisuudestakaan yksiäkään juhlia, joissa kukaan aikuinen olisi örveltänyt lasten nähden. Eivät edes paikalla olleet lapsettomat. Yhden kerran muistan, kun pari oli selkeästi havaittavassa hiprakassa, mutta eivät hekään enempää.
Mulla ei oikeasti tule edes mieleen, että jossain grillibileissä, voisi joku juoda itsensä änkyräkänniin. Ei edes lapsettomissa. (Paitsi ehkä opiskeluaikana ja silloinkin, se tapahtui vasta joskus tosi myöhään.) Ja sellaisissa joissa lapsia paikalla, vielä vähemmän.
Meillä on ilmeisesti Helinin kanssa aika erilaiset tuttavat. Tiedä sitten kumman tuttavapiiriin todellisuudessa on sattunut enemmän äärimmäisen harvinaisia tapauksia.
eli ilman muuta lapsi ymmärtää, että aikuiset vetävät viinaa enemmän tai vähemmän. Eihän heillä ole muuta vaihtoehtoa! Jokainen lasten nähden "aikuisesti" alkoholia nauttiva kertoo teollaan, että näin pitää olla ja kyllä sinä lapsi sen hyväksyt ja ymmärrät. Vaikka lapsi tietää, että ei se niin mene. Äärimmäisen harva sivistyneesti alkoholia ottava ei koskaan lipsahda liiallisuuksiin edes lasten nähden. Mutta ei se esiteini valita, vaikka äiti makaa naapurin pihassa örveltämässä. Äitihän on kertonut, että viinaa voi ottaa myös sivistyneesti ilman, että se haittaa ketään. Joskus sitä vaan menee kuppi sananmukaisesti nurin.
sukulaisiin, kavereihin ja tuttaviin valikoituneen erittäin paljon noita "äärimmäisen harvoja". En muista lapsuudesta enkä aikuisuudestakaan yksiäkään juhlia, joissa kukaan aikuinen olisi örveltänyt lasten nähden. Eivät edes paikalla olleet lapsettomat. Yhden kerran muistan, kun pari oli selkeästi havaittavassa hiprakassa, mutta eivät hekään enempää. Mulla ei oikeasti tule edes mieleen, että jossain grillibileissä, voisi joku juoda itsensä änkyräkänniin. Ei edes lapsettomissa. (Paitsi ehkä opiskeluaikana ja silloinkin, se tapahtui vasta joskus tosi myöhään.) Ja sellaisissa joissa lapsia paikalla, vielä vähemmän. Meillä on ilmeisesti Helinin kanssa aika erilaiset tuttavat. Tiedä sitten kumman tuttavapiiriin todellisuudessa on sattunut enemmän äärimmäisen harvinaisia tapauksia.
oli juuri näitä "otamme vain vähän" -ihmisiä. Eli ensin juotiin ja sitten vasta ruvettiin ryyppäämään. He eivät olleet kultajuhlissa humalassa vaan ainoastaan väsyneitä. Kyllähän sen nyt lapsikin ymmärtää. Ja sen lapsen ympärillä kaikki aikuiset vain hyssyttelevät, että eihän tuossa mitään, kerrankos sitä.
Aikuiset eivät halua nähdä muiden saati omaa humalatilaansa tai muuttunutta käytöstään. Siksi sinäkään et ole huomannut mitään, koska et ole halunnut nähdä.
oli juuri näitä "otamme vain vähän" -ihmisiä. Eli ensin juotiin ja sitten vasta ruvettiin ryyppäämään. He eivät olleet kultajuhlissa humalassa vaan ainoastaan väsyneitä. Kyllähän sen nyt lapsikin ymmärtää. Ja sen lapsen ympärillä kaikki aikuiset vain hyssyttelevät, että eihän tuossa mitään, kerrankos sitä.Aikuiset eivät halua nähdä muiden saati omaa humalatilaansa tai muuttunutta käytöstään. Siksi sinäkään et ole huomannut mitään, koska et ole halunnut nähdä.
tuo jääkiekkojoukkueen käytös oli aika käsittämätöntä. Juuri sellaista, mitä en koskaan ole nähnyt enkä voisi kuvitella näkeväni missään grillibileissä tms, missä on varsinkaan lapsia paikalla.
Jossain aikuisten yöhippaloissa opiskeluaikana tai firman bileissä, on toisinaan ollut vastaavia övereitä vetäneenä, mutta ei mulle ole tullut mieleenkään, että mun tuttavapiirissäni kukaan voisi olla lähelläkään tuossa kunnossa missään grillijuhlissa varsinkaan lasten läsnä ollessa.
Mutta mun tuttavapiiriin tai sukulaisiin ei pahemmin kuulukaan jääkiekkoilijoita.
t. 35
välttämätöntä siellä grillijuhlissa sitten ylipäänsä ottaa?
Mutten mä kyllä ole ikinä valittanut siitä jos joku muu ottaa, ei se ole mitään oman kruununi kiillottamista, jos sanon että itse en halua lasten aikana ottaa ja voin syödä veden ja limun voimalla :)
Kyllä se mullekin maistuu jos on maistuakseen. Olinpa eilenkin grillaamassa ja ihan ilmankin lapsia, silti tuli oltua ilman.
Mä luulen taas, että ap:ta kuitenkin harmittaa kun itse ei kykene olla ottamatta vaikka ne lapset on mukana.
ja tuli "hieman" pahaa silmää muilta äideiltä, kun join YHDEN siiderin, 2,75dl. Talo niitä juomia tarjosi ja kun sen yhden menin juomaan, niin jo oli äidit ihmeissään. Suurin osa oli mulle tuntemattomia ja alkoi kyllä jo siinä hävettää itseäklin se yhden juominen kun niin katsottiin pahasti. Ehkäpä vain miehet olivat oikeutettuja niihin, kun omat ukkonsa litkivät juomia tuon tuosta. Oli kyllä niin ahdistava kyläpaikka, etten ihan heti mene uudelleen. Ja kyllä, minulla se juominen jäi siihen yhteen. Mieheni ei juonut yhtään. Olin varmaan nyt sitten tosi huono äiti!
suomalaisissa grillijuhlissa, miksi ei ota mitään. Vaikka kuinka vaihvihkaa lipittäisi sitä mehukattiaan, tulee aina joku känniääliömamma kailottamaan, että "mitäsh shinä täällä, luuletshää olevas pharempi kuin me muut ku et ota shidukkaa"
että kun olen autolla, niin moni tulee sanomaan, että ei se yksi kalja mitään merkitse tai jätä auto tänne ja mene taksilla kotiin tms. Minulla on periaatteena, että autoillessa on ehdoton nollaraja enkä todellakaan maksa yli 100 euroa siitä, että menen taksilla kotiin ja haen auton seuraavana päivänä.
Miksi on niin kamala katsoa niitä, jotka ovat selvin päin grillijuhlissa? Minulle ei edes tarvitse erikseen varata juotavaa, olen jo oppinut ottamaan vesipullon mukaan, koska se alkoholiton vaihtoehto on todella mehukattia tms. lastenjuomaa. Ihan kuin kukaan ei olisi ikinä edes kuullut muusta.
aina NIIN fiksua porukkaa, montakymmentä vastaa, ja heistä kaikki viettävät sivistyneitä grillijuhlia hyväkäytöksisellä porukalla, hah haa! itse olen sitä mieltä että lasteni ei tarvitse minua nähdä humalassa, mutta kyllä täälläpäin kaikki grillijuhlat ovat sellaisia joissa nautitaan vähän enemmänkin kuin lasillinen punaviiniä, ja voin sen kyllä myöntääkin. Mutta tällaisiin juhliin ei lapsia otetakaan mukaan.
kyllä mullakin on pari tuttua jotka eivät juo ollenkaan. Mutta meillä onkin niin päin, että alkoholia nauttivat yleensä tuovat ne juomat mukanaan ja alkoholitonta on sitten tarjolla kyläpaikassa. Toki on aina "varoiksi" joku viinipullo tai pari bisseä, jos näyttää siltä että joku ei ole varautunut omilla. Ei aina tarvitse perseitä vetää. Onneksi nämä selvänä juhlijat osaavat olla juomattomuutensa kanssa yhtä luontevia kuin nämä yhden tai kaksi juovatkin. Sitten kun lapset ovat nukkumassa niin jotkut saattavat vielä muutaman juoda enemmänkin, kunhan on paikalla myös selviä huolehtijoita joa joku sattuu heräämään. Eikä sitten kuitenkaan kaatokänniä jos on lapset mukana reissussa.