MAALISKUISET 2012
Kommentit (407)
Eli tervehdys vanhat ja uudet kanssakuumeilijat. Mä tipahdin tuolta helmikuisista ja yk 11 alkaa....
Tänään on kp 1/28. Ihan ok fiilis, kun en odottanutkaan raskautuvani tässä kierrossa. Ovis meni kokonaan ohi. Oon suorastaan iloinen, että täti tuli, koska oli pieni pelko, että kierto venyy kun en sitä ovistakaan löytänyt. Mutta rakas täti tuli kellon tarkkuudella.
Nyt vaan uutta yritystä kehiin. Laskeskelin, että seuraava ovis osuu juhannuksen jälkeiselle viikolle ja mun lapsukaiset on koko sen viikon poissa. Eli peittojen heiluttelulle ei ole ainakaan käytännön esteitä:)
UmmNoora: Sulla oli pieni synnytys-Gallup. Mulla takana 2 ihan erilaista synnytystä. Ensimmäinen ei meinannu tulla millään ulos. Sain kaikki mahdolliset huumeet(mm. epiduraali x 3), mutta mikään ei tuntunut auttavan. Olin niin loppu ja kipeä, että taju lähti joka supistuksen välissä. Synnytys kesti 18 tuntia ja lopuksi revittiin imukupilla ulos, josta tuloksena 3-4 asteen repeämä, verenhukka hirmuinen ja jouduin olemaan sairaalassakin viikon. Mut kärrättiin heti synnytyksestä leikkaussaliin ja nukutettiin ja parsittiin kasaan. Senkin jälkeen olin todella huonossa kunnossa vielä pitkään. Hq oli alle 90 vielä 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Pojan sain vierelle ekan kerran vasta 6 tunnin ikäisenä.
Toinen oli sitten erilainen tapaus. Ekoista supistuksista meni n. 3 tuntia ja poika oli ulkona. Ei ehditty antaa mitään kivulievitystä, mutta silti kipu oli huomattavasti vähäisempää kun esikoisen kohdalla. Pari tikkiä tuli ja kävelin itse vauvelin kanssa osastolle.
Vähän ennenaikaista miettiä vielä synnytystä, mutta kyllä mulle toinen syöksysynnytys kelpaisi:) Ei tarvitse kipuilla niin kauaa ja toivuinkin törkeän nopeasti. Meiltä ei onneksi ole sairaalaan kun 15 min ajomatka.
Sen verran ehdin lukea juttuja, että muakin kovasti kiinnostaa miten Marjanan reissu meni.
Tintti-tyy kp 1/28 yk 11.....
Heippa!
Nopea kysymys ovulaatioajankohtaan liittyen. Olen töissä, joten yritän nopeasti kirjoittaa ja mahd. lyhyesti:)
Eli eilen kp24/28-30 tunsin alaselässa koko päivän ajan vihlontaa vasemmalla puolella ja ajattelin, että voisiko se ovulaatio olla tapahtunutkin vasta eilen ja kierto jostain syystä todella pitkä tällä kertaa? Kuinka todennäköistä se olisi? Normaalisti ollut kierto tosiaan 28-30. Harmittaa vaan,kun eilen ei vielä tullut tuota mahdollisuutta mieleen eikä siis hyödynnetty sitä varmuuden vuoksi. Sanokaa siis, että se ei ole mahdollista:D
Vauvahaaveilija: Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovissa hiihtäminen.
Jatkona todella hyvä Katri Mannisen alias Kutrin, kirjoittama referaatti Toni Weschlerin kirjasta Taking charge of your fertility
NAISEN KUUKAUTISKIERRON ERI VAIHEET
1. KUUKAUTISET (n. 2-5 vrk)
Naisen kuukautiskierto alkaa ensimmäisestä kuukautisvuotopäivästä, jolloin kohdun limakalvon pintakerros valuu pois ""turhana"".
2. KUIVA KAUSI (n. 2-5 vrk)
Kuukautisia seuraa muutaman päivän ""kuiva"" kausi, jolloin emättimestä ei oikeastaan erity juurikaan mitään limaa.
3. LISÄÄNTYVÄ LIMA (n. 5-12 vrk)
Kuivan kauden jälkeen estrogenin määrä ja limaneritys alkaa taas pikku hiljaa lisääntyä kun elimistö valmistautuu lähestyvään ovulaatioon:
- ensin tulee päivän tai parin ajan hieman paksua, tahmaista valkovuotoa
- sitä seuraa päivän tai parin ajan lisääntyvä ja ""juoksevammaksi"" muuttuva valkovuoto
- ...jota seuraa päivän tai parin ajan todella runsas ja kosteusvoidemainen valkovuoto
Tänä aikana kohdun limakalvo alkaa myös paksuuntua.
4. OVULAATIO (n. 1-2 vrk)
Ovulaation tienoilla valkovuoto muuttuu kirkkaaksi, sitkeäksi ja kananmunanvalkuaista muistuttavaksi (muistuttaa kiihoittumislimaa). Samoihin aikoihin voi huomata oman seksuaalisen halukkuutensa lisääntyvän. Jos kirkkaan liman päiviä on useampi, ovulaatio osuu yleensä viimeiselle limapäivälle.
Hormonitasolla estrogeni, luteinisoiva hormoni (LH) ja munasarjoja stimuloiva hormoni (FSH) kohoavat juuri ennen ovulaatiota huippuunsa ja romahtavat sitten äkkiä alas aiheuttaen kirkkaan liman ja kiihoittuneen olon lisäksi lämpötilan romahtamisen, munarakkulan puhkeamisen ja munasolun ""syöksyn"" munatorveen.
Joillain voi tässä vaiheessa tuntua joko kiukkuinen vihlaisu toisella puolella alavatsaa (kun munasolu irtoaa) tai ""tylppää"" jomotusta (puhjennut munarakkula ""kirvelee"").
Munasolun irrottua puhjennut munarakkula muuttuu keltarauhaseksi ja alkaa hyvin pian (yleensä tuntien sisällä) erittää keltarauhashormonia progesteronia. Kehon lämpötila nousee nopeasti ja limaneritys tyrehtyy kuin leikaten. Ts. siinä vaiheessa kun aamulämpö on kohonnut, ovulaatio on jo ohi.
5. OVULAATION JÄLKEINEN KUIVA KAUSI (n. 10-16 vrk, useimmiten 12-16)
Ovulaatiosta kuukautisiin asti limaneritys on yleensä melko vähäistä. Tämä väli on jokaisella naisella melko vakio. (Ts. jollain 10-13 vrk, jollain toisella 12-14 vrk jne.).
Tämän ajan sekä estrogeni- että progesteronitaso ovat korkealla, kehon lämpötila keskimäärin korkeampi kuin kierron ensimmäisellä puoliskolla ja myös energiankulutus korkeampi kuin kierron ensimmäisellä puoliskolla.
Mikäli ovulaation yhteydessä munasolua ei ole hedelmöitetty (ts. et ole raskaana), muutama päivä ennen kuukautisia progesteroni- ja estrogenitasot romahtavat dramaattisesti, mistä (ilmeisesti) seuraa monelle naiselle valitettavan tutut PMS-oireet: turvotusta, makeannälkää, kärttyisyyttä, finnejä yms. kivaa.
Kierto päättyy viimeisenä päivänä ennen kuukautisia ja ensimmäisenä kuukautispäivänä koko rundi alkaa uudestaan...
TIETO VÄHENTÄÄ TUSKAA
Ai ei mulla ollutkaan mitään tulehdusta
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun ajattelen kaikkia niitä kertoja, jolloin olen miettinyt mistä ihmeestä tavallista runsaampi valkovuotoni on mahtanut johtua. Tajusin sen kyllä tulevan aika ajoin, mutta jostain syystä en koskaan kirjannut ilmiötä ylös, enkä siksi huomannut sen esiintyvän kerran kuussa. Sen sijaan ehdin kymmeniä (melkein satoja) kertoja pelästyä runsaan valkovuodon johtuvan esim. tulehduksesta tms. Nyt tiedän sen johtuvan vain siitä, että elimistöni valmistautuu ovuloimaan... (Joo, valmistautuminen tapahtuu myös e-pillereitä syödessä.)
Ai mun ovulaatio olikin myöhässä, ei menkat
Ovulaatiota edeltävät vaiheet 2-3 voivat kestää yhteensä mitä tahansa 8 ja 30 päivän välillä -- tai joskus jopa pidempään. Ts. jos kuukautisesi ovat myöhässä (etkä ole raskaana tai saanut ""pikakeskenmenoa""), se johtuu siitä, että ovulaatio on alunperin myöhästynyt. Niinpä menkkojen myöhästyessä onkin tärkeämpää miettiä olosuhteita pari viikkoa edellisten menkkojen jälkeen kuin olosuhteita juuri ennen myöhästyneiden menkkojen ""laskettua aikaa"".
Käytännön esimerkki:
Neiti X:llä on 28 päivän kuukautiskierto ja hänen ovulaationsa on tyypillisesti 14. päivä. Edelliset kuukautiset alkavat 1.1. Kuinka ollakaan 10.1. hän lähtee kahden viikon lomamatkalle, jossa tulee valvottua, bailattua, syötyä mitä sattuu ja ylipäätään elettyä todella ""kuin pellossa"" (muttei harrastettua seksiä... :-). Hän palaa kotiin 24. päivä.
No, teoriassa hänen seuraavien kuukautisiensa pitäisi alkaa 28. päivä, mutta koska elimistö tajuaa olleensa ""poikkeustilassa"" 10-24. päivä välisen ajan, se on lykännyt ovuloimista koko loman ajan. Niinpä ovulaatio kolahtaa päälle vasta 25.1. Koska ovulaation ja ovulaatiota seuraavien kuukautisten väli on yleensä suhteellisen muuttumaton, seuraavat kuukautiset tulevat 14 vrk ovulaation jälkeen eli 8.2. Näin hänen koko kiertonsa pituudeksi on tullut 39 vrk.
Mitä jos ei ovuloi?
Joskus ovulaatiota ei tule ollenkaan. Syynä voi olla mm. liian kova stressi, sairaus ennen ovulaatiota, e-pillerin lopettaminen tms., jolloin estrogenitasot eivät nouse riittävän korkeaksi ""laukaisemaan"" ovulaatiota. Tällöin elimistö jatkaa estrogeenin työntämistä elimistöön niin kauan, kunnes ""väsyy"" ja pudottaa estrogenitasot --> limakalvo valuu pois TAI kunnes limakalvo kasvaa niin paksuksi, että lopulta se ""hajoaa"" omaan paksuuteensa.
Miten nopeasti kuukautiskierto normalisoituu pillereiden jälkeen?
Joillakin kuukautiskierto napsahtaa välittömästi normaaliksi e-pillereiden syönnin loputtua, joillain voi esiintyä häiriöitä lämpötiloissa, liman laadussa ja määrässä, ovulaation ja seuraavien kuukautisten välisessä aikajänteessä (yleensä poikkeuksellisen lyhyt), ovuloinnissa yleensä (ts. ei ovuloida) ja ylipäätään kierron pituudessa aina kuukausien tai jopa vuosien ajan.
Miksi ihmeessä laksettu aika lasketaan edellisistä kuukautisista?
Koska edellisillä kuukautisilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa koska seuraava ovulaatio tulee, tuntuu todella naurettavalta, että lasten laskettu aika lasketaan edellisistä kuukautisista -- varsinkin, kun nimenomaan edellisten kuukautisten ja ovulaation välinen aika voi helposti vaihdella jopa viikkoja poikkeusolosuhteissa.
Toisaalta on epistä, ettei naisille opeteta että ovulaatio on poikkeuksetta 10-16 päivää ENNEN seuraavia kuukautisia ja (olosuhteista riippuen) 8 vrk -- useita kuukausia edellisten kuukautisten jälkeen. Kuinka moni nainen on yrittänyt turhaan tulla raskaaksi kuukautiskierron 14. päivä, vaikka hänen ovulaationsa on oikeasti päiviä tai jopa viikkoja myöhemmin? Tai päiviä aikaisemmin? Tai kuinka moni on tullut raskaaksi koska on luottanut ns. rytmimenetelmään ja välttänyt seksiä 14. päivän tienoilla, mutta harrastanut sitä viikkoa myöhemmin (kun nainen on ollut niin himokkaalla tuulellakin...), luullen olevansa ""kuivilla"".
Jos haluaa välttämättä kokeilla ""rytmimenetelmää"" (ts. luottaa ns. varmoihin päiviin), niin kaikkein varmimmat päivät ovat niitä ns. kuivia päiviä heti menkkojen jälkeen ja sitten taas ovulaation jälkeen. Kuivuus paitsi kertoo että ovulaatioon on vielä aikaa, myös muodostaa siittiöille epäsuotuisan maaperän (vrt. Sahara). Mitä enemmän limaa erittyy, sitä hedelmällisemmäksi olosuhteet spermalle muuttuvat.
Menkat kaksi kertaa kuussa
Joillakin/joskus progesteroni, joka pitää kohdun limakalvoa ""koossa"" ovulaatiosta seuraaviin kuukautisiin asti, ei ehdi nousta riittävän nopeasti riittävän korkealle, minkä takia limakalvo ""falskaa"" hieman ts. ovulaation aikaan tulee hieman veristä/rusehtavaa vuotoa. Mikäli vuoto osuu juuri ovulaation aikaan, ei ole kirkkaan veristä eikä sitä tule päivää tai paria pidempään se on täysin normaalia, enkä sen takia tarvitse huolestua.
Milloin on keskenmeno ja milloin kuukautiset?
Kuukautiset alkavat siis käytännössä aina 10-16 päivää ovulaation jälkeen (joskus voi tulla ns. anovulatorisia vuotoja ilman ovulaatiota, mutta se on sitten toinen juttu). Kun tunnistat ovulaation (kirkas sitkoslima, joka kuivuu yhtäkkiä, aamulämpö ensin putoaa edellispäiviä selvästi alemmaksi ja sitten nousee selvästi ylemmäs), pystyt laskemaan, koska kuukautisesi ovat myöhässä mahdollisen raskauden takia.
Jos kuukautiset eivät tule vähintään 18 päivässä ovulaation jälkeen, on mahdollista, että olet raskaana.
Jos yhtäkkiä 18. päivän jälkeen alatkin vuotaa vertaa, on mahdollista, että kyseessä on varhainen keskenmeno, eikä suinkaan kuukautiset.
PMS-apua
Itselläni PMS on tarkoittanut yleensä epämääräistä ärtyisyyttä (joskus itkuisuutta), turvotusta, huonontunutta ihoa ja parantunutta syömishalua, varsinkin suklaata kohtaan. Elämäntaparemonttini jälkeen PMS-oireet ovat helpottaneet lähes olemattomiksi. No okei, turvotusta esiintyy ja ihon laatu hieman huononee, mutta suklaahimoja ei ole (ruokahalu on hieman parempi ennen menkkoja, mutta väitän sen johtuvan osin myös kuukautisia edeltävästä kovemmasta kulutuksesta) ja ärtymys on niin lievää, ettei sitä kunnolla huomaa.
Kalaöljy auttaa tutkitusti mielialaan myös PMS-oireista kärsiville (lisäksi saattaa auttaa kuukautiskipuihin, tutkitusti ainakin teinitytöillä). Uskoisin riittävän proteiininsaannin vaikuttavan makeanhimoja karsivasti myös ennen kuukautisia (ainakin itse syön riittävästi proteiinia --> en kärsi makeanhimoista).
Turvotuksen ja mielialavaihtelujen hillitsemiseksi kannattaakin yrittää pysyä erossa suklaassa ennen kuukautisia (ja jopa kuukautisten aikana) ja yrittää ottaa mahdollisesti himotut hiilihydraatit hedelmistä, marjoista, (kaura)puurosta, kuoriperunoista, täysjyväpastasta jne.
Myös liikunta auttaa niin PMS-oireisiin kuin kuukautiskipuihin laittamalla nesteet liikkeelle, erittämällä hyvänolonhormoneja ja muutenkin parantamalla oloa.
-------
Jees, tässä ajatuksia aiheesta hieman sekalaisessa järjestyksessä. Ensisijaisena lähteenä Toni Weschlerin (nainen) yli 450-sivuinen järkäle ""Taking charge of your fertility"" naisten kuukautiskierrosta. Toivottavasti tämä selventää edes joidenkin epätietoisuutta oman kehon toiminnoista ja poistaa turhaa huolta ja murhetta.
Kirjoitettu: 09:10 PM Kutrin blokki Ma - Toukokuu 17, 2004
Alexandra: Ehditte varmasti varsin hyvin huomenna ässäilemään. Sehän on vasta kp 13, jolloin sinulla aikaintaan pitäisi oviksen olla ja todennäköisemmin jopa myöhemmin. Älä ressaa. :)
EnnaNin: Uijui, sinulla on jo noin jännät paikat! Tulet sitten heti kertomaan mitä testi näytti!
Tintti-tyy, aika hurja tuo ensimmäinen synnytys sinulla. En aio lukea enää yhtään synnytystarinaa ennen kuin olen itse sen kokenut. Alkaa hirvittää muuten valmiiksi. :D
Vauvahaaveilija, minä uskon kyllä ennemmin, että kyse on joko kiinnittymiskivusta tai keltarauhasen aiheuttamista muista jomotuksista. Pidetään peukkuja tuon kiinnittymisen puolesta.
Ja nyt raportointi lääkärissä käynnistä! Muutama sitä oli kysellytkin jo, mutta en ennättänytkään koneelle heti lääkärissä käynnin jälkeen. Gyne oli aivan ihana ihminen. Hyvin sympaattinen ja rento. Hän teki normaalin sisätutkimuksen ja katsoi sitten ultralla. Limakalvo oli juuri oikean paksuinen kierron ajankohtaan nähden, kohdun suu oli siisti, eikä kohdussa näkynyt mitään endometrioosiin viittaavaa. Ja oikealla puolella munasarjassa oli hieno follikkeli kasvamassa. ;)
Olen niin huojentunut, kun mitään vikaa tai mitään radikaalia ei löytynyt.
Onhan toki mahdollista, että munanjohtimet on tukossa, minkä takia raskaus ei lähde käyntiin, mutta en nyt hätäile sen suhteen tässä vaiheessa. Tämä lääkäri suositteli menemään elokuussa vielä sinne naistentautien polille varatulle ajalle, jos raskaus ei sitä ennen ala. Sanoi, että voivat ainakin katsoa ultran uudelleen silloin ja voidaan harkita sitten uudestaan sitä yhteistä aikaa, johon osallistuttaisiin miehen kanssa molemmat. Ehkä ehdin pehmitellä miehen sitä ennen siihenkin ajatukseen, että hänen kiveksensä pitäisi tutkia ja mitata. =P Tosin toivottavasti raskaus alkaisi ennen sitä, että tätä asiaa ei tarvitsisi edes miettiä.
Niihin luteaalivaiheessa esiintyviin ässäilyvuotoihin lääkäri kirjoitti minulle Terolutia 3 kierron ajaksi. Epäili vuotojen johtuvan lievästä keltarauhasen vajauksesta, koska mitään muuta syytä ei löytynyt. Pääsen noita tablettejakin kokeilemaan heti tästä kierrosta, koska nyt on vasta kp 14 ja minulla ne aloitetaan kp 18. =)
Huomenna sitten peitot heilumaan ja ahkerasti viikonloppuna varmaan joka päivä. Ovis voi olla hetkenä minä hyvänsä.
Marjana kp 14/31-37 yk 15
Oli suht nopea 7h ja ponnistusvaihe 20min. Synnytys alkoi supistuksilla ja kalvot puhkaistiin synnytyssalissa, kun vedet eivät menneet. Koko touhusta jäi hyvä maku. Kätilö ja koko muukin henkilökunta oli todella mukavaa.
Tervetuloa myös uusille kuumeilijoille!
Kuukautiset oli ja meni, ja oli ihmeellisen kivuttomat?! Saas nähdä tunnistanko oviksen ja saadanko se hyödynnettyä. ;)
Toivottavasti saadaan kaikki ovis hyödynnettyä ja plussat testiin.
Iltaa kaikille :)
Ensinnäkin Marjana, kiva kuulla että kaikki oli ok ja että sulle jäi hyvä fiilis :) Nyt ehkä tärppää kun et ressaa sitä asiaa ;)
Ja voi herranjestas mikä synnytystarina Tintti-tyy! En oo itse edes miettiny nii pitkälle. Kuvittelen vaan sen ihanan vatsan ja yks kaks mulla on vauva :D Ja en ole siis ajatellu että siinäkin on hirveästi eroja, siis synnytyksissä. Apua! Ainoa asia mikä on hallussa on liikunnallinen osuus. Treenaan itseni sellaseen kuntoon että huhhu. Ja haluan vielä painottaa että treenaan niitä lihaksia mitkä rasittuu eniten raskauden aikana ja sitten niitä lihaksia mitä tarvitaan synnytyksessä.
EnnaNin: Joko testasit? Plussaonnea! Hauska toi teidän keskustelunne esikoisesta! :D
Tintti-tyy: Tervetuloa joukkoon! Sinua jo kaipailtiinkin (vaikka mielummin toki näkisin sinutkin odottajien puolella). Samaa mieltä Marjanan kanssa! Ensin tässä pelkää ettei tulekkaan raskaaksi ja seuraavaksi alkaa varmaan synnytyspelko, kun tollasia kauhutarinoita lukee. Olet kyllä vahva nainen!
Marjana: Kävinkin poikkeuksellisesti eilen illalla katselemassa, josko olisit jo raportoinut, mutta olin ilmeisesti liian aikasessa :) Hyvä että kaikki on hienosti! Kuulostaa kyllä siltä että sinulla on otolliset olosuhteet raskautumiseen, nyt kun se sitten vaan tapahtuisi! Varmasti helpottava tunne kuitenkin että kaikki on hyvin!
Kiitos tsempeistä! Onhan se niin että todennäköisimmin minulla on ovis vasta viikonloppuna. Mutta kun en sitä tunne, niin olen lähestulkoon hysteerinen ajoituksesta pitkälti ennen ja jälkeen oletetun ajankohdan… Ehkä saan tänään gyneltä jotain tietoa siitä koska on tässä kierrossa. (Toivottavasti on, pelkään ehkä eniten juuri sitä etten ovuloi…)
Bubble89: Kerro ihmeessä mitä lihaksia ja miten treenaat! Josko sitä itsekkin keskittyisi niihin... :)
ON: Ei mitään uutta tänne. Tänään olisi vuorossa se oma gyneaika sitten. Huomaan hermoilevani sitä yllättävän paljon. Eilinenkin meni jo sitä ajatellessa. Tulen todennäköisesti vasta huomenna aamulla kertomaan "tulokset". Aika on vasta illalla ja mies palaa sen jälkeen työmatkalta, joten pitäisi viettää laatuaikaa sängyn puolella. Eikä mies tiedä että kirjoittelen tänne, niin olisi vaikeeta se tehdä kun se on kotona...
Plussaonnea ensimmäisille testaajille!
Alexandra, kp13/27-32 (34?), yk6
Heips! Täällä vielä yksi maaliskuun kuumeilija. Yritys aloitettiin tode teolla viime kierrossa ja kerkesin tehdäkin jo haamutestin, kp34, mutta päivä testin jälkeen alkoikin vuoto.
Taustasta vähän, minä 30-v ja mies 27v. Yksi lapsi joka täytti 2 vuotta.
Nyt menossa kp 10/24. Mulla siis tosi lyhyt kierto, mut sehän on vain hyvä asia, kun taas on kohta pian jännäilyt ohi ;) Ainakin hetkeksi.
Ihanaa tämän sadekauden jälkeen, aurinko taas meitä piristää ja lämmittää! :)
Olen taas vietellyt tässä hiljaiseloa, töissä on niin kamala kiire kokoajan :( ettei paljon ehdi koneella roikkumaan, tänään joudunkin taas iltavuoroon, kun väkeä jää lomille. Nyt sitten hieman tässä aikaa kirjoitella kuulumisia.
Marjana: ihanaa että mitään ei löytynyt ja munasolukin hienosti kasvamassa, osasiko gyne yhtäään sanoa koska mahdollisesti irtoaa? Pääsisitte oikein hyvin hyödyntelemään tämän kierron. :) Tärppionnea sulle!
Katmam: joko menkat tulivat? pahoittelut vielä negasta.
Ummnoora: Juu sama juttu täällä, en pysty sitä macajauhetta syömään, joten en sitten aloittanut sitä, mutta tuo foolilisä + greippimehu yhdistelmä on käytössä, jos siitä nyt jotain hyötyä olisi.
Tärppionnea sinnepäin, itse testailen vasta sinä päivänä kun menkat pitäisi alkaa, mutta jotenkin taas vahva tunne siitä negasta. :( tosin sinne piinailu onkin TOSI vaikeaa ja ehdin kuvittelemaan noita oireita jo vaikka millä mitalla.
Mermaid: tervetuloa palstailemaan ja vaihtamaan ajatuksia.
Tintti-tyy: tervetuloa sinnekin! Aika rankalta kuulosti sun ensimmäinen synnytys.. jotenkin ne vaan unohtaa (kivut sun muut) ja on silti valmis vielä uusiin koitoksiin :)
Alexandra: Ei voi kun toivoa että jotain tapahtuisi, luulen ajoitusten menevän nappiin, oireita vaan kun ei ole suuntaan eikä toiseen.
Lopuksi omat synnytyskokemukset:
Esikoista väkersin maailmaan 7h ensimmäisistä supistuksista, olin tosin auki 4 centtiä, kun päästiin sairaalaan, kätilö puhkaisi kalvot koska synnytys ei edennyt 6 centistä mihinkään. Puhkaisun jälkeen synnytys eteni vauhdilla ja ponnistusvaihe oli vaan 10min. Supistukset oli kyllä tosi kivuliaita (mutta eihän se vauva sieltä muuten tulisi ollenkaan) Ilokaasulla ja epiduraalilla selvisin. terve tyttö syntyi normaalilla alatiesynnytyksellä 7.50 sunnuntaiaamuna. painoa oli 2700g ja pituutta 46 cm. SEN PÄIVÄN MUISTAN AINA; kun hänet ensi kerran näin, ja liikutun joka kerta kun sitä muistelen!
Toinen synnytys:
Aivan erilainen ja huomattavasti paljon helpompi :) Supistukset alkoivat kivuliaina ja säännöllisinä ja kun pääsin sairaalaan olin jo 6 centtiä auki ja suoraan synnyttämään, supistukset loppuivat kokonaan ja kätilö joutui puhkaisemaan kalvot, mulla tuo sikiökalvo ilmeisesti aika vankkaa tekoa, ja ei mee itsestään. Siitä terve poika syntyi tunnin päästä, joten kokonaisaika synnytyksessä oli vain 3,5 h ja jaksoin kanssa kävellä miehen saattelemana synnyttäneiden osastolle. Painoa pikkumiehellä oli 3060g ja pituutta 48 cm. Synnytys oli helppo, ja lapsen näkeminen ensi kertaa yhtä IKIMUISTOINEN asia kun esikoisenkin kohdalla.
Huh tulipa tarinaa, kiva jos jaksoitte lukea!! omaan napaa ei kuulu oikein mitään, ovis ohitettu ja piinailut aloitettu, yritin välttää tuota buranaa, mutta yhden jouduin ottamaan :( mulla ei auta päänsärkyyn panadol. Ja ovis aiheuttaa päänsärkyä, no jos nyt ei tepsi, niin en seuraavassa kierrossa kyllä ota, ostin jotain särkylääkettä ja varmistin apteekkarilta että ei varmasti ole tulehduskipulääke.
Palaillaan taas! ja onnea oviksen bongaajille ja testaajoille, toivottavasti monen tikkuun pärähtää se odotettu PLUSSA!!!
t. Enisa kp 18/27 yk2
Kolmatta yritellessä:
Poppakonsteista... Meillä ei ollut tarkoitus ottaa käyttöön muuta kuin joka toisen päivän taktiikka, ja foolihappoa olen syönyt purkista jo tovin aikaa... mutta... täältä innostuneena kävin ostamassa ovistestipaketin :) sekä greippimehua ;) On noilla apteekin ovistesteillä kyllä hintaa :O No on se sen arvoista. Mulla kun on vuorotyö, niin tuottaa välillä vaikeuksia löytää sopivaa hetkeä. Tänään ei ole sit "pakko" kun tuli negatiivinen testi. Huomenna testaan uudelleen.
Aurinkoista päivänjatkoa kaikille :)
Marjana: Hieno kuulla että kaikki oli hyvin. Nyt voitte todella stressittä keskittyä olennaiseen, peittojen rentoon heilutteluun :)
Alexandra: Tsemppiä gynen aikaan!
Enisa: Ei ole menkat alkanu. Niitä odotellessa, vieläkin..
Onnea ja pitkää pinnaa piinapäiville, jännään puolestasi :)
ON: kp43, hohhoijjaa. Tympii tämä turha odottelu.
Katsoin kalenterista että minulla on ollut pitkät kierrot kp43 heinäkuussa 2010 ja kp44 marraskuussa 2010.
Siinä välissä ja jälkeen sitten kaikkea muuta.
On kyllä hankala raskautua kun ei ole hajuakaan millainen kierto tulee olemaan.
Ja iso pelko kyllä on että en ovuloi kuin harvakseltaan.
Toivotaan että painonpudotus auttaa siihen..
Marjana: Kiva kuulla, että kaikki oli ok. Nyt vaan hakemaan sitä zen-olotilaa pupuiluun :-D
Tein testin tänä aamuna klo 3.30(!). Heräsin pissahätään ja olin ihan varma, että kello on kuusi ja mietin pitäisikö keittää vessakäynnin jälkeen teetä, kun kurkku on kipeä. Onneksi vilkaisin mikron kelloa ennen kuin laitoin pannua liedelle.
Kieropäivä on siis 27/28. Noh...joko siinä oli haalea haamu tai sitten viivanpaikka. Pirullisia muuten nämä Mammaksi.fi:n David-testit: alue johon saa pissiä on kolme-neljä senttiä pitkä ja ehkä sentin leveä. Tähtäile siinä sitten silmät ristissä, kädet vapisten ja tietysti iski vielä ujopissa.
Onko muuten kokemuksia kuinka tumma se viiva on ennen testausta niissä tikuissa? Mulla on niitä lisää, mutten viitsisi avata paketteja ennen kuin testaan seuraavan kerran.
Vilkaisin testiä uudestaan myöhemmin aamulla ja viiva oli tummunut. Esikoisesta sain kaksi roskis-haamua ennen plussatestiä. Ovis oli silloin ollut myöhässä ja testasin liian aikaisin. Nyt olen toivon mukaan vain liikkeellä liian aikaisin, koska jos ovis on ollut myöhässä, niin simot ei ole olleet paikkeilla.
Ajattelin testata maanantai-aamuna uudestaan, ellei jännitys käy kestämättömäksi ja pakota minua taas aamuyön pisulle jo sunnuntaina.
Heittelen kirvestä kaivoon vasta kun täti kurvaa mestoille.
Mitä greippimehua pitäis siis ostaa, onko se siis jotain erikoista? Saako sitä ihan tavalllisesta ruokakaupasta? En ole aikasemmin törmänny. Ajattelin itsekin kokeilla sitä nyt jos sitä oviksen itse bongais :D
Aivan kamalan hermostunut olo! Jotenkin sitä olisi luullut että mielialaa helpottaa kun tietää suunnilleen missä vika kun lasta ei kuulu, mutta nyt kun on aloitettu lääkitys ajattelen koko ajan että ei ne clomit toimi kuitenkaan, ja sitten olen loppuelämän lapseton... Mies ei tule rankkoihin hoitoihin suostumaan, on sitä mieltä että luomuna tai mun lääkkeillä jos tulee niin sitten ok mutta se ei mihinkään sorkittavaksi lähde ja piste.
Jotenkin tuntuu siltä, että mies ei nyt sitten haluakaan sitä lasta, ja viime päivinä jos yritän lähestyä valittaa vain että selkä on kipeä, ja vihjailee että voi olla vaikka seuraavat 8 kk putkeen :( Ajattelin että nyt kun ei ole mitään stressiä tällä vkolla, voisi ihan huvikseen heilutella peittoa ja olla lähekkäin mutta ei.. Varmaan tää mun vaavikuume on sen pelästyttänyt, ja nyt olen yrittänyt kotona olla ihan hiljaa asiasta, mutta se pieni ääni huutaa koko ajan pään sisässä että sä et sitä lasta saa...
MItenköhän voisi olla ajattelematta koko juttua? Masentaa jo ajatus että turhaan syö näitä lääkkeitä kun mies ei edes halua koko vauvantekohommia harrastaa :(
Elikkä pientä esittelyy..olen 35v ja tähtäimessä on eka muksu äijän kans...ollaan yritetty yli 2v ja edelleen on kova yritys..nyt on clomit käytös (äijäl on simpat ok) ja toka kierros lähtee menee. Ja syksyl sitte inssi jollei tärppää ennen sitä :(
Nyt vaan toivon äijän olevan kotona ku oviksen aika koittaa (työ on hiuka esteenä) jotta voitais heilutella peittoi ;))
ja KP 1/28-30 on menossa tänään..
Plussatuulia kaikille
EnnanNin: siis kyllä mun mielestä ainakin vaikuttais siltä että raskaana olet jos se kerta viiva oli vielä tummunutkin. Ei niitä viivoja tule jos ei hormonia erity, eiks je? Testaa tosiaan kuitenkin uudestaan parin päivän päästä niin saadaan varmistus. Veturinkuljettajan paikka avoinna:)
Alexandra: Odotan mielenkiinnolla sinun gynen kommentteja. Tulehan kertomaan huomenna sitten. :) Sitä ovulaatiotakin aika hyvin saadaan hormoneilla autettua, joten sinänsä ihan hyvä tilanne vielä sekin. Minun ystävälläni ei kroppa toimi oikeastaan ollenkaan, eikä munasolua kehity, eikä hän siis ovuloi, eikä hänellä ole kuukautisiakaan ilman e-pillereitä. Siinä saattaa jo vaikka olla lääkäreilläkin tekemistä sitten vauvahaaveiden iskiessä. Estrogeenin vajaus on hänellä syynä tähän, mutta ilmeisesti se on hankalampi saada tasapainoon lasta yrittäessä.
Lullaby: Ovuloitko joka kierrossa, kun kierto on noin lyhyt? Joka tapauksessa tervetuloa joukkoon!
Enisa: Ei ollut gynen kanssa puhetta milloin munasolu olisi irtoamassa. Hän taisi käyttää sanamuotoa ”täällä alkaa ollakin otollinen tilanne”. Tosin ei varmaan siksi keskusteltukaan asiasta enempää, koska sanoin tuntevani ovulaation hyvin tarkasti kovasta 2-3 tuntia kestävästä kivusta.
Se parasetamoli valitettavasti on ainoa ei-tulehduskipulääke. Kaikki muut ovat tulehduskipulääkkeitä. Olen apteekissa töissä, joten on tuttuja nuo lääkeasiat. :) Mutta jos ei 1g parasetamolia auta, niin kokeile ottaa sen lisäksi yhtä aikaa vaikka vain 200mg Buranaa. Ehkä se riittää ja pääset hyvin pienellä annoksella. Mutta jos päänsärky ei helpota, niin pakkohan sinun on ottaa se Burana ja uskoa vaan, ettei se vaikuta hedelmöittymiseen.
EnnaNin, pidän hurjasti peukkuja, että se viiva vahvistuu!
Olen itsekin taistellut noiden Mammaksin testien kanssa, kun kuvittelen aina näkeväni niissä jotain, mutta ei ne kyllä ole koskaan ajankaan kuluessa vahvistuneet mihinkään. Eli sinulla on hyvin suuret mahdollisuudet siihen plussaan!
Bubble: Valion greippimehu on hyvä, kun on täysmehua. Sitä saa ihan tavallisesta kaupasta, mutta ne Valion mehut on yleensä eri paikassa kuin muut mehut.
Shamandalie, voi että, ei käy kateeksi tuo sinun olotilasi ja tilanteesi. Pitäisikö teidän keskustella ihan vakavasti miehesi kanssa asiasta. Eihän sinun ole mikään järki syödä lääkkeitä, jos ette pääse ässäilemään mahdollisen ovulaation aikaan! Vauvapuheet kannattaakin varmaan muuten pitää sitten ihan minimissä, jos miehesi on ahdistunut nyt asiasta. Voimia sinulle!
Täällä on ihan himpun verran nännien arkuutta ja ihan vähän tuntemuksia alavatsalla. En usko, että ovikseen on enää pitkä aika. Tänään emme kyllä ehtineetkään ässäilemään, mutta uskoisin huomisiltanakin ehtivän vielä varsin hyvin. Varmistelin kyllä jo miehelle, että huomenna sitten heilutellaan peittoja. Lauantaina se menee varmasti muutenkin siihen, kun on molemmilla vapaapäivä ja aikaa. :)
Terolutit ostin myös tänään ja alustavan suunnitelman mukaan aloitan ne sunnuntaina jolloin on kp 18. Saapi nähdä miten sekaisin kroppa niistä menee. Minulle ei e-pilleritkään ole sopineet koskaan kunnolla.
Marjana kp 15/31-37 yk 15
Lullaby81: Tervetuloa!
Enisa84: Kiitos synnytystarinoistasi, on niitä kyllä mukava lukea. Teidän lapset onkin ollut oikein pienokaisia syntyessään. Jotenkin tuntuu että läheisten lapset on kaikki ollut lähes tai yli 4 kilosia ja yli 50 senttisiä.
Katmam: Miten oli, tikutatko ovista? Noin pitkillä ja vaihtelevilla kierroilla voisi olla hyvä vaihtoehto.
EnnaNin: Plussaonnea!
Bubble89: Ihan normaalista ruokakaupasta saa greippimenua, jopa ihan pikkukaupoista, ei tarvitse edes olla mikään Prisma. Itse juon Valion greippimehua, joka löytyy kylmätiskistä.
Shamandalie: Todella tylsä tilanne miehesi kanssa! Yritä puhua hänen kanssaan asiasta! Miehillä tuntuu aina välillä olevan noita kausia, luulen että meidän kaikkien miehillä on jossain vaiheessa ollut vastaavaa. Omallani se oli helmikuussa, mutta sen jälkeen hänkin on ollut täysill projektissa mukana. Tsemppiä! Niin ja se on kyllä ihan totta että harva mies kestää vaimonsa vauvakuumetta ja siitä höpöttämistä. Sen takia itsekkin käyn täällä kirjoittelemassa, koska mies ei pystyisi kuuntelemaan asiasta edes viikottain…
Tiituliini: Tervetuloa! Toivotaan että kesän aikana nyt sitten auringon säteiden innoittamana tärppäisi teilläkin!
Marjana: Eikö se ole niin että panadol on se lääke, mitä voi esimerkiksi päänsärkyyn ottaa? Sinä kun tiedät :) Toivottavasti sinulla ei mene kroppa mitenkään sekaisin noista lääkkeistä! Ei muuta kun nautinnollista viikonloppua ässäilyjen parissa!
ON: Eilen kävin nyt sitten siellä gynellä. Limakalvo oli oikean paksuinen kiertopäiviin nähden ja oikealla puolella oli myös kiertopäiviin sopivan kokoinen munarakkula kypsymässä. Sanoi että menee vielä 3-5 päivää ovikseen. Sen verran ilmeisesti kuitenkin kroppaa ilmoittaa itsestään että olen jo pari päivää tuntenut "kasvukipuja" nimenomaan oikealla puolella. Suositteli että alkaisin tikuttamaan ovista, koska en sitä muuten tunnista. Nyt olisikin sitten tarkoitus tilata ovistikkuja. Lääkäri sanoi kyllä että niissä tikuissa on paljon eroja ja että clearbluen on parhaimmat (mutta samalla myös kalleimmat!). Hän suositteli siis että nyt ainakin kesän yli tikuttaisin, jotta varmistetaan että se ovulaatio varmasti tapahtuu. Muuten ei osannut antaa mitään neuvoja mihinkään suuntaan, ajoitukset kohdallaan jne. Itse olin huojentunut, koska jotenkin pelkäsin että limakalvo ei ole hyvä. Samoin se ettei tämän kierron ovis vielä ole takanapäin oli hyvä uutinen, mies kun tosiaan oli siellä työmatkalla tässä viikolla. Nyt sitten tosiaan tarkoituksena varmistella oikein urakalla seuraava viikko, ettei ainakaan mene ovis ohi hyödyntämättä. Miehellekin tämän kyllä kerroin ja hyvin otti. Yhdessä sovittiin että tikuttaminen nyt sitten aloitetaan, vaikka pelkäänkin että tuleeko miehelle liikaa suorituspaineita...
No, maksoin itseni kipeäksi tosta gynekäynnistä (140 euroa!!!), mutta sainpahan ainakin hetkeksi mielenrauhan. Sanoi että ihan rauhassa jatketaan yritystä ja palataan sinne vuodenvaihteessa, jos ei vielä ole tärpännyt. Sitten jos vaikuttaa siltä etten ovuloi, niin silloin toki jo aikaisemmin.
Aurinkoisin mielin kohti viikonloppua!
Alexandra, kp14/27-32 (34?), yk6
Hiljaiselos olen joutunut pakosta viettämään heti esittäytymisen jälkeen kun olin maanantaista eiliseen tyttären kanssa lastenlinnassa osastojaksolla ja oltiin Video eeg:ssä ja jostain syystä ne piuhat ei tällä kertaa tykänneet jos pistin läppärin laturiin niin piti sitten pärjätä ilman ihanaa nettimaailmaa =)
Tänään käväisin sielä gynellä ja kaikki periaatteessa ok, epäili mulla kanssa jotain lievää keltarauhashormooni vajetta ja sitä paikataan nyt primolutilla. Ovistestit eilen hymyili ja sitä pitäs nyt vielä koittaa hyödyntää. Lääkärinkin toiveissa olis nopea rskautuminen kun tuo endo tuntuu vallan olevan villinä nyt. Syksyllä käski palata asiaan jos toivottua tulosta ei ole syntynyt.
Palailen astialle paremmalla aikaa ja luen ajatuksen kanssa muidenkin kuulumisia.
Olen köhinyt keuhkojani pihalle kohta viikon verran. Nyt esikoinenkin kröhii ja herää tietysti aina yskänpuuskaan, mutta onneksi päästyään syvään uneen nukkuu suht rauhallisesti.
Toivoin ettei tämä tauti kohtaa teitä muita. Sairasta meininkiä.
Alexandra: Voimia ja pitkämielisyyttä vauvauutisiin.
Marjana: Etukäteen murehtiminen on mahdollisesti maailman turhinta puuhaa (nim. teen sitä itse jakuvasti) Kaikki menee hyvin.
Kp 26 ja jännitys alkaa saavuttaa sietämättömät mitat. Kiertoni on ollut sitä 28 päivää. Mammaksi.fi:stä tilaamani raskaustestit tulivat tänään. Ne ovat niitä herkkiä 10 dpi testejä, mutta ajattelin malttaa huomisaamuun.
Herään melkolailla kellontarkasti pissalle kello kuusi aamulla. En tiedä miksi ja se ärsyttää itseänikin, kun en oikein yleensä saa enää unta sen jälkeen.
Esikoisesta tein plussatestin noihin kellonaikoihin ja miehen kanssa käytiin seuraava legendaarinen keskustelu:
-Kulta tuu kattoon.
-Mitääh...(raahautuu vessaan) Voi ei...tai siis hienoa. Saako mennä takaisin nukkumaan?