Sydän särkyy teinin surun vuoksi, taaskaan ei saanut kesätöitä.
Kyllä tää on onnetonta, kun vertaa omaan nuoruuteen. Silloin oli takuuvarma työpaikka kesäksi, haki minne hyvänsä ja joistakin hommista maksettiin ihan kunnon palkkaakin.
Nyt nuoret eivät pääse työelämän makuun mitenkään, vaikka kuinka haluaisivat. Meillä on 17-v tyttö hakenut kaikkia mahdollisia paikkoja tänä, viime ja sitä edellisenä vuonna eikä ole tärpännyt. Ei edes marjanpoimintaan pääse, kun täälläpäin ne harvat marjatilat joita on ottavat virolaisia ja thaimaalaisia poimijoita.
Miten selität tyttöparalle että ei työnsaanti ole kiinni siitä, että hän olisi jotenkin huono ihminen? Nuoret ottavat asiat niin herkästi. Samalla pelottaa, että tästäkö tää syrjäytyminen sitten alkaa. Kun ei ole kesätöitä tehnyt ja ensi kesänä on jo 18 v, niin sitten taas työnantajat kyselevät että miksi et ole ollut aikaisemmin töissä ja taas työt menevät niille, joilla on aikaisempaa työkokemusta.
Olen nyt surullinen äiti.
Kommentit (71)
Täysikäisenä vastassa ovat aikuisten työttömyysongelmat
No sama täällävaikka tyttö vasta 15v eli haki lähinnä "tienaa tonni"- töitä. Huoh. Ensi kesänä uusin voimin.
Voi että. Ei mun nuoruudessa revitty noin stressiä kesätöistä. Jotku haki, jotku ei. Itse olin aina vain kaks viikkoa kunnan järjestämässä tonnin työssä. Joku kulki sitten koko kesän mansikkatilalla tai turvesuolla jne. Ei niistäkään kukaan stressannut jos joku kesä ei sinne suolle päässytkään.
Vierailija kirjoitti:
Katsoo peiliin, niin yleensä vika löytyy sieltä. Kyllä ahkerat saavat kesäduunia. Tyttö ei vaan ole hakenut tarpeeksi eikä soitellut perään.
Löytyihän se päivystävä mulkku nopeasti.
Hei kundit ja mammat! Älkää itkekö! Euro on menestystarina vailla vertaa. EU on ikuinen.
Mä tienaan 90% varmasti tällä, SoriSiitä!
T. Stubukka
Ikivanha ketju. Otsikotkinbpuuttuvat ja teksti sit alkaa oudosti.
Nuoresta iästä huolimatta vuokratyöfirmoihin kannattaa ehdottomasti rekisteröityä! Itse olen nuorena ollut suomen tilastopalvelussa tekemässä kyselyitä puhelimitse.. ei niin hääviä hommaa, mutta palkka oli ihan ok:) en tiedä löytyykö apn kaupungista tätä.
Toinen, mikä tuli mieleen, on au pair. Au pair paikkoja on ulkomailla, sekä suomessa. Uskomaton kokemus ja saapa siinä rahaakin säästöön. :)
Rekrytoin itse nuoria kesätöihin ja mulla kaksi omaa teiniä. Huomaan, että aktiiviset hakijat saavat töitä:
- älä laita pelkkää hakemusta, vaan myös erillinen sähköposti tai soita!
- panosta hakemukseen. Suuri osa hakemuksista on ihan surkeita: hakija ei osoita kiinnostusta tehtävään ja tekee paljon kirjoitusvirheitä
- valmistaudu haastatteluun. Ota selvää yrityksestä ja tehtävästä etukäteen.
- vaikka ei ole vielä tärpännyt, mahiksi on ainakin isoissa kaupungeissa
Esim.
http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&haku…
Täällä yksi 22v valmistumassa juuri eikä kesätöitä tai muutakaan työtä näkyvissä. Että se vasta masentavaa onkin.
Ei ole ikinä tarttenut olla päivääkään työttömänä. Ruohonjuuritasolta ylöspäin.
Kiitos nuoruusmuistoistasi 1980-luvun lopun noususuhdanteesta!