Sydän särkyy teinin surun vuoksi, taaskaan ei saanut kesätöitä.
Kyllä tää on onnetonta, kun vertaa omaan nuoruuteen. Silloin oli takuuvarma työpaikka kesäksi, haki minne hyvänsä ja joistakin hommista maksettiin ihan kunnon palkkaakin.
Nyt nuoret eivät pääse työelämän makuun mitenkään, vaikka kuinka haluaisivat. Meillä on 17-v tyttö hakenut kaikkia mahdollisia paikkoja tänä, viime ja sitä edellisenä vuonna eikä ole tärpännyt. Ei edes marjanpoimintaan pääse, kun täälläpäin ne harvat marjatilat joita on ottavat virolaisia ja thaimaalaisia poimijoita.
Miten selität tyttöparalle että ei työnsaanti ole kiinni siitä, että hän olisi jotenkin huono ihminen? Nuoret ottavat asiat niin herkästi. Samalla pelottaa, että tästäkö tää syrjäytyminen sitten alkaa. Kun ei ole kesätöitä tehnyt ja ensi kesänä on jo 18 v, niin sitten taas työnantajat kyselevät että miksi et ole ollut aikaisemmin töissä ja taas työt menevät niille, joilla on aikaisempaa työkokemusta.
Olen nyt surullinen äiti.
Kommentit (71)
Olen siis itsekkin tällä hetkellä 17-vuotias, ja ollut erilaisissa kesätöissä aina 14- vuotiaasta lähtien. En suhteilla. Olen aina ollut sitä mieltä, että niihin työpaikkoihin pitää ITSE mennä paikan päälle kysymään töitä, ja kiertää vaikka viikkotolkulla firmasta firmaan! Ensimmäisen kerran sain töitä vasta viikon kiertelyn jälkeen, ja tottakai se kannatti. Kannattaa vieläkin. Kaverit valittaa ihan samaa asiaa, ja kun sanon, että menkää vaan kiertelemään ja etsimään, eivät he jaksa. He laittavat vain sähköpostia, eivätkä ikinä saa niin kesätöitä. Oma-aloitteisuutta kehiin!!!!
Kyllä se vaan niin on, että tässä viestissä on paljon paljon totuutta. Se, että lähettää sähköpostitse hakemuksia ei totta puhuen ole työnhakemista oikeastaan ollenkaan. Harva nuori tajuaa, että työnhakeminen on pirun kovaa työtä. Ihan ensimmäiseksi kannattaa soittaa vaikkapa sataan firmaan (ota vaikka puhelinluettelo käteen ja mieti firmoja, jotka voisivat duunareita tarvita). Jos ei tärppää soita seuraavaan sataan. Lähetä sitten personoituja hakemuksia jne.
Toki ymmärrän, ettei jossain perähikiällä juuri omalla kylällä niitä paikkoja oikesti paljon ole. Mutta jos joku nuori valittaa kaupungissa ettei kesätyötä saa niin pääsääntöisesti "syyllinen" löytyy peilistä. Tätä eivät tosiaan kaikki vanhemmatkaan tietenkään tajua, kun eivät sitä itse nuorina tajunneet.
Esim. täällä Vaasassa suuret työpaikat eivät ota hakemuksia muuten vastaan kuin netissä tehdyllä lomakkeella. Netissä myös sanotaan, että ÄLÄ tule paikan päälle, vaan täytä tiedot lomakkeeseen - työnantaja ottaa sitten yhteyttä jos on tarvis. Jos menee käymään, passitetaan infon kautta netin ääreen lomaketta täyttämään eikähän noihin paikkoihin edes pääse, kun tehdasalue on lukkojen takana. Matka tyssää jo portilla. Jos jokainen hakija otettaisiin vastaan, eivät työnjohtajat ja rekrytoijat ehtisi muuta tehdäkään keväällä kuin tervehtiä kesätyön hakijoita.
ei meillä täällä ole edes kerrostaloja...:)
Se on laiskuutta jos kaupunkilaisnuori(ainakin pääkaupunkiseudulla) saa töitä. Hanttihomia pilvinpimein tarjolla ja julkisilla pääsee edullisesti kulkemaan.
Maalla nyt vai ei ole työpaikkoja alle 18v kuin tosi harvassa. Ajokortti ja auto on oltava välttämättä.
Itse olen todella tuppukylästä kotoisin, ja esim yläasteelle menin bussilla tunnin suuntaansa vähän isompaan keskustaan. Mutta vaikka silläkin kylällä on kaupan ja pankin lisäksi vaan yksi kaljabaari, niin silti siellä on useampiakin kerrostaloja!
Onko siis ongelma se, että työpaikka pitäisi löytyä mukavan matkan päästä, vai missä käsivarren lapissa asutte, että kerrostaloja ei ole? Ja nuorten ei kannata palkan pienuutta valiattaa, se tulee kuitenkin kesätöistä verottomana, kun tuloraja ei ylity. Kylälle vaan kauppoja ja muita liikkeitä kiertelemään ja naamaa näyttämään. Aktiiviset ne hommat saa. Ja jos tässä vaiheessa vuotta alkaa itkeä, että ilman jäi, niin tyhmä pitää olla. Paikat jaettiin jo helmi-maaliskuussa!!!
Todella edelleen kannattaa sitä syytä peilistä hakea, ihan sama mitä työttömyystilastot väittää.
Jo
Hänhän on jättänyt viestinsä jo eilen.
olla iloinen ja ylpeä opiskelijatyttöni puolesta, joka pääsi kesätoimittajaksi sanomalehteen. Palkkakin on oikein hyvä kesätyöläiselle ja ekan vuoden opiskelijalle, noin 2000 euroa kk + lisät päälle ja tyttö sanoi että niistä tulee helposti tonni kk kun on paljon viikonloppu ja iltatyötä. Se on iso summa opiskelijalle!
Mutta ymmärrän kyllä muiden vanhempien tuskan, meilläkin tyttö jäi viime kesänä ilman kesätöitä ja oli aivan lohduton. Edes lapsenhoito- tai siivoushommia ei saanut mistään. Juhannukselta oli pari viikkoa marjanpoiminnassa, mutta nekin työt loppuivat nopeasti.
Itse olen todella tuppukylästä kotoisin, ja esim yläasteelle menin bussilla tunnin suuntaansa vähän isompaan keskustaan. Mutta vaikka silläkin kylällä on kaupan ja pankin lisäksi vaan yksi kaljabaari, niin silti siellä on useampiakin kerrostaloja!
täällä ei ole.
kesätyöpaikka olisi hyvä kuitenkin löytyä sen verran lähellä, että pyörällä kulkeminen onnistuu, kun bussitkin menevät sellaisiin aikoihin, ettei lähikaupungista löydy töitä, joissa olisi sellaiset työajat. kaikki kylät eivät ole sinun tuppukyliäsi, suomi on kuitenkin suhteellisen suuri maa. =)
eipä sillä. tyttö sai kesätyön ihan kävelymatkan päästä, itse asiassa tytön työpaikka näkyy olohuoneen ikkunan takana olevan ohrapellon poikki.
- liian pitkä matka
- väärät työajat
- asutaan tuppukylässä
- kehno palkka
- muut ajaa suhteilla ohi
- väärän ikäinen
Mitenkä nämä selitykset muistuttavat mammojen omia selityksiä kun eivät voi ottaa vastaan mitään työpaikkaa???
- liian pitkä matka
- väärät työajat
- asutaan tuppukylässä
- kehno palkka
- muut ajaa suhteilla ohi
- väärän ikäinenMitenkä nämä selitykset muistuttavat mammojen omia selityksiä kun eivät voi ottaa vastaan mitään työpaikkaa???
jos ei ajokorttia ja autoa ole, on aika hankala kulkea kauemmas töihin, jos kylän ohi ajaa yksi bussi aamulla kuudelta ja taas toiseen suuntaan illalla puoli seitsemältä. maaseudulla on hyvä kyllä elää, mutta tällaisten asioitten kanssa joutuu vähän painimaan. itse asuin nuoruuteni helsingissä ja pääsin kesätöihin vantaalle julkisillä oikeinkin hyvin. täällä ei kesäaikaan ole yhtä hyvä tilanne. talvella on eri asia, kun koululaisia kuljettava liikennöinti on runsaampaa.
mutta kuten sanoin, omalla lapsella on kesätyö sellaisessa paikassa, johon hän ei autoa tarvitse.
Vanhainkotiin ym. laitoshuoltajaksi /siivoamaan? Ilmaislehtien ja mainostenjakelu?
[/quote]
Esim. täällä Vaasassa suuret työpaikat eivät ota hakemuksia muuten vastaan kuin netissä tehdyllä lomakkeella. Netissä myös sanotaan, että ÄLÄ tule paikan päälle, vaan täytä tiedot lomakkeeseen - työnantaja ottaa sitten yhteyttä jos on tarvis. Jos menee käymään, passitetaan infon kautta netin ääreen lomaketta täyttämään eikähän noihin paikkoihin edes pääse, kun tehdasalue on lukkojen takana. Matka tyssää jo portilla. Jos jokainen hakija otettaisiin vastaan, eivät työnjohtajat ja rekrytoijat ehtisi muuta tehdäkään keväällä kuin tervehtiä kesätyön hakijoita.
[/quote]
Missaat pointin totaalisesti. Selityksiähän löytyy aina, ja siitä annat mainion esimerkin.
Vaasassa teillä on sitten pelkästään suuria työnantajia?? Vaikken Vaasaa tunnekaan, niin voin kertoa, että aivan ylivoimainen enemmistö teidänkin kaupungin kesätyöpaikoista piilee ihan muualla kuin noissa suurissa firmoissa. Toki noiden firmojen politiikkaa pitää kunnioittaa, niin niiden osalta sitten hakemus tehdään netissä. Kaikkien muiden, siis suuren osan, kohdalla ei muuta kuin omaa aktiivisuutta peliin vaan!
monet työttömät suu suurena huutaa ettei ole töitä TARJOLLA, kun kukaan ei TARJOA töitä! Pistää niin ärsyttään. Toisille kun täytyy TARJOTA töitä ehkäpä kotiin asti! On se vaan niin kumma asenne!
Ajatelkaa toisen täytyy perustaa yritys ja sit TARJOTA töitä toisille, joka katsoo etuudekseen esim. käyttää kaikki sairaslomapäivät viimistä myöten! Oikein lasketaan montako päivää käyttämättä.
Itse perustin pienen yrityksen miettimällä mitä voisin tehdä. Sit tarjosin palvelustani eräälle yritykselle ja sain ja mukava oli tuntipalkkakin. Johan alkoi puhelin soida, et voisinko tarjota töitä sille ja ....! Nämä yhteydet otettiin kaupungin puolellta. Vastasin etten tarjoa kellekään enkä halua mitään ammattiliittoa tänne lakia lukemaan!
Kuinkahan monelta sotkulta olen säästynyt???
Katsoo peiliin, niin yleensä vika löytyy sieltä. Kyllä ahkerat saavat kesäduunia. Tyttö ei vaan ole hakenut tarpeeksi eikä soitellut perään.
Ei muuta kuin äkkiä ilmoitus lähimmän koulun seinälle: "Luotettava nuori kesäseuraksi ekaluokkalaisellesi". Niin kovin monessa perheessä mietitään päätä puhki, että mistä saataisiin joku katsomaan eka-tokaluokkalaisten perään kesälomalla.
lastenvahdiksi. Sellaisista voisi aloitella. Myös urheiluseuroissa voi olla apuohjaajana jollekin koulutuksen saaneelle tai käydä itse nuorten urheilukerhon vetäjien kurssin. Aupairiksikin voi lähteä tuon ikäinen puoleksi vuodeksi ja saa työtodistuksen sieltäkin.
Oikeasti alle 18v:nä ei tarvi olettaa saavansakaan mitään kunnon kesätyötä. Tuon ikäisellä kun on alaikäisyytensä liittyviä rajoituksia paljon. Mielestäni jos olisi oma lapseni, niin sanoisin, että vielä vuoden odottaa sen oikean kesätyön kanssa.
Ja kuten ennenkin niin nykyäänkin suhteilla niitä hommia saa. Mites pistittekö lähisuvun koville tässä asiassa ja mites yrititte itse omilta työpaikoiltanne?
Eihän kesä ole edes alkanu. Esim itselläni ei ollut aikoinaan mitään tiedossa yhtenä kesänä. Kesäkuun alussa pääsin kuitenkin puutarhalle, mihin olin soittanu muutamaa viikkoa aiemmin. Niiden suunniteltu kesätyöntekijä olikin joutunu äkilliseen leikkaukseen ja minä pääsin tilalle. Minusta kannatta sanoa kaikkiin paikkoihin, että mielellään tulee töihin lyhyelläkin varoitusajalla, jos kuitenkin tulee myöhemmin tarvetta.
Eikö hän lue lehtiä? Nuorisotyöttömyys hipoo jo taivaita eli tytölle voi aina kertoa ettei hän tosiaankaan ole ainoa. Kaverini lapsella on sama tilanne ja hän on hakenut todella ahkerasti, ja ansaitsisikin työpaikan, sillä äiti on yksinhuoltaja eikä pysty maksamaan esim kalliita vaateenoja tai harrastuksia. utta kun ei. Surettaa niin nuorten puolesta.
Ei niiltä koululaisilta mitään kesätyöpaikkoja vaadita. Pitäkööt lomat lomina ja nauttikoot ihanasta kesästä. Eikö tämä hänelle kelpaa.
Ja on kaikenlaisia pieniä koululaisia, jotka tarttisivat jonkun katsomaan perään kun ei ole koulua päivällä. Eikös sellaista hommaa teiltä päin löytyisi. Voisi laittaa vaikka oman parin tunnin puistotätihomman pystyyn. Eikös ketään tulisi? Tai viedä lapsia uimakouluun? Tai ihan vaan rannalle niiden kanssa. Eikö teillä päin ole vanhuksia tms joille voisi käydä kaupassa ja joita voisi ulkoiluttaa. Samalla saisi itse nauttia kesästä.
Pääkaupunkiseudulla on MLL ja ne välittävät lastenhoitotehtäviä. Eikös tuo ikä riitä sellaiseen? Ja on SPRn ystäväpalvelu. Ja kirkon ystävänpalvelu. Ja vielä Väestöliitollakin voi olla jotain. Voi tietysti olla että kurssi olisi pitänyt käydä, mutta jos ei niin ehkä sitten ensi kesäksi - vai onkos ylppärit jo edessä? Niihin kannattaisi lukea ja vaikka opiskella kieliä kesällä. Kannattaisi yrittää lukea joku vieraskielinen kirja läpi - siitä on kovasti hyötyä. Tai mennä jollekin kesällä pidettävälle abikurssille. Tai matkustaa Englantiin kielikurssille. Tuo työ ei todellakaan ole ainoa autuaaksi tekevä eikä ilman työtä jääminen kerro vielä mistään syrjäytymisestä.
työnsaanti olisi ollut tärkeää, että tyttö saisi ns. omaa rahaa itse tienattua.
Lastenvahti-ilmoituksen ja ilmoituksen pienistä siivoustöistä, koiranhoidosta jne. laittoi kaverinsa kanssa marketin ilmoitustaululle jo pari kuukautta sitten, mutta mitään ei ole tarjottu.
MLL:n palveluja täällä päin ei ole eikä täällä ole urheiluseuroissa kukaan kuullutkaan mistään palkallisesta kesätyöstä lasten ohjaamiseen, on kysynyt ja itsekin olen kysynyt, kun mies on mukana futistouhuissa poikien kanssa. Siellä ohjaavat seurojen omat nuoret eivätkä saa siitä korvausta, vaan vapautuksen kausimaksuista.
Henkilöstövuokrausfirman palkkalistoille pääsisi mutta sieltä sanoivat että ikä rajoittaa työn saamista ja melko varmasti hommia ei tule, mutta toki voivat listoille ottaa.
Tyttö on ahkera koulussa, ei mikään valopää mutta ahkeruudella kompensoi hyvin kyllä. Ja on reipas. Hän itse haluaisi kovasti työtä, siksi tämä niin harmittaakin.
Ei muuta kuin äkkiä ilmoitus lähimmän koulun seinälle: "Luotettava nuori kesäseuraksi ekaluokkalaisellesi". Niin kovin monessa perheessä mietitään päätä puhki, että mistä saataisiin joku katsomaan eka-tokaluokkalaisten perään kesälomalla.
maksaa nuorelle mitään noista hommista. Oma tyttäreni oli viime kesänä vielä kesäkuun alussa ilman töitä ja vastasi pariin ilmoitukseen. Hänelle tarjottiin 4-6 h päivässä ekaluokkalaisen vahtimista 3 euron tuntipalkalla! Toinen olisi ollut kolmen lapsen vahtimista ja palkka ruhtinaallinen 5 euroa tunnissa eikä työnantaja ymmärtänyt kun tyttö kysyi vakuutuksista että onko sellainen.
että hoitaisi jotain lasta kesäkuun?
Kyllä se vaan niin on, että tässä viestissä on paljon paljon totuutta. Se, että lähettää sähköpostitse hakemuksia ei totta puhuen ole työnhakemista oikeastaan ollenkaan. Harva nuori tajuaa, että työnhakeminen on pirun kovaa työtä. Ihan ensimmäiseksi kannattaa soittaa vaikkapa sataan firmaan (ota vaikka puhelinluettelo käteen ja mieti firmoja, jotka voisivat duunareita tarvita). Jos ei tärppää soita seuraavaan sataan. Lähetä sitten personoituja hakemuksia jne.
Toki ymmärrän, ettei jossain perähikiällä juuri omalla kylällä niitä paikkoja oikesti paljon ole. Mutta jos joku nuori valittaa kaupungissa ettei kesätyötä saa niin pääsääntöisesti "syyllinen" löytyy peilistä. Tätä eivät tosiaan kaikki vanhemmatkaan tietenkään tajua, kun eivät sitä itse nuorina tajunneet.