Sappikohtaus sappirakon poiston jälkeen???
Hei, onko täällä ketään jolta olisi poistettu sappirakko?!?!
Olisi kiva tietää onko teillä ollut poiston jälkeen enää sappikipukohtauksia??? Voiko niitä olla? Vai onko se tapauskohtaista???
Mulla on poistettu sappirakko viime keväänä ja tilanne rauhoittui sillä. Mutta eilen sain aikas kivuliaan kohtauksen ja kivut oli ihan samanlaiset kuin sappikipukohtauksessa. Olin nauttinut kyllä vähän sipsejä pitkästä aikaa ja yhden oluen. Voisko ne selittää?
Kommentit (66)
Monet joutuvat edelleen varomaan tiettyjen ruokien syömistä leikkauksen jälkeenkin. Kyllä sen oppii.
Ei tulisi mieleenikään syödä jotain hirmurasvaista ruokaa tai hernekeittoa tai vastaavaa. Mikä nyt kenelläkin aiheuttaa kipuja.
Minulla poistettiin sappirakko viime kesänä. Sen jälkeen ei vatsakipuja ole ollut, mitä nyt tuntemuksia vähän maksan ja haiman paikkeilla. Alkoholia on tullut käytettyä runsaastikin niin kuin ennen leikkausta.
Täällä sama homa.. Sappirakkoa ei enää ole, mutta leipä kinkulla- ja juustolla aiheutti kuumeen ja tuntemuksia haiman kohdalla.. Meni ohi, kun makasin vähän aikaa sängyssä..
Ilmeisesti sappikivi tiehyissä, joka meni vatsaan tai ainakin siltä tuntuu.
Onko näillä tiehyikiville mitään tehtävissä, joku ruoka-aine tai "lääke" mikä tuhoaisi nuo kivet?
Kipuja voi olla myös leikkauksen jälkeen johtuen ihan siitä, että kiviä syntyy edelleen! Tällöin ne syntyvät vaan sappiteihin, kun kerta koko sappirakko puuttuu.
Multa poistettiin sappirakko, kun olin 9v. Syynä rakossa ollut "sora". Poisto ensinnäkin jo meni ihan ketuilleen ja lopputuloksena parin viikon sairaalajakso. Olin kuitenkin iloinen, kun pääsi kivuista eroon. Ne oli jotain niin järkyttävää, ja jouduin kärsimään niistä lähes vuoden ennen ku lääkärit tajus, että aivan lapsellakin voi olla sappikiviä. No ehdin nauttia muutaman kuukauden, kunnes kivut alkoi taas. Hommaa tutkittiin monien eri lääkärien toimesta 4,5v. Viime kevättalvella magneettikuvista löytyi sitten n. 1cm halkaisijaltaan oleva kivi. Se tukki tiehyen osittain eli sappineste ei päässyt virtaamaan kunnolla. Juuri vähän ennen löydöstä mut oli kiikutettu lanssilla sairaalaan pahan kohtauksen takia (aivan järkyttävä kipu, kuume, oksentelu). Mulla kans kutisi jalat ihan sietämättömästi iltasin ja öisin (johtuu ilmeisesti siitä, että sappineste ei virtaa kunnolla) Kivet ja sorat poistettiin sappiteistä ERCP-toimenpiteessä eli sappi- ja haimateiden tähystyksessä. Mulle tehtiin kevytanestesiassa, ku kerta oon lapsi. Aikuisille kaiketi hereillä, mut sen verran mömmöissä, ettei siinä mitään ehdo tajuta. Mut se on helppo homma se. Mulle laitettiin myös stenttejä venyttämään tiehyeitä, jottai tulevaisuudessa voitais välttää tukokset. Ne poistettiin sitte 3kk kuluttua laitosta. Nyt oon syöny lisäksi Ursocholia, joka ilmeisesti ikäänkuin estää nesteen hyytymistä tms. Ja saanut olla ilman kipuja nyt sen about 9kk!
Vierailija kirjoitti:
Moi. Onko normaalia kun minulta on poistettu sappirakko noin 6-7 vuotta sitten. Kivut olivat todella hirveät. Ambulanssilla monesti Sairaalaan. Meni monta vuotta leikkauksen jälkeen oireettomasti mutta nyt on ollut noin 5 kohtausta kuukauden sisään. Oireet aivan samanlaiset kuin ennen leikkausta. Tuntuu ,että mikä vaan ruoka voi sen tehdä tai pore tapletit. Voiko tiehyeissä olla vielä kiviä josta kipu johtuu? Tämähän on todella hirveää. Onko porukalla joku tietty ruoka mikä ei missään nimessä sovi?
Itse sain vuosi sitten yhdestä omenasta pahan kohtauksen: oksensin yön, ja kipu oli pitkään vatsassa ja selässä. Lääkäri otti veriarvoja, ja ei enää ollut kiinnostunut, kun ne vaikuttivat olevan kunnossa. Tänään on ollut taas täysi ja heikon paha olo, ehkäpä eilen syöty mausteinen ruoka vaikutti, pitää taas olla kurissa. Sappirakkoni leikattiin kymmenisen vuotta sitten.
Huh. Voiko poretableteissa olla ainesosia jotka tekevät muillekin kiviä tai oireita? Entä vitamiinien apuaineet tai massa. Ehkä kuvittelen vain.