Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi avuttomuutta! Eikö joku oikeasti pääse suihkuun, jos hoidettavana

Vierailija
27.05.2011 |

on vauva tai taapero?

Pieni vinkki: muksu syöttötuoliin katselemaan, leluja käteen tai niitä vaikka narulla kiinni syöttikseen, niin ei tarvi nostella kesken kaiken lattialta. Tai vaikka silityslauta auki sen viereen (jos ei ole muuta tasoa) ja kasa maissinaksuja siihen, jos ei lelut kiinnosta. Mutta onhan se nyt hemmetti, jos ei suihkuun pääse ilman miestä tai lapsen nukkuma-aikaa :D

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi niin monta lasta jos olet yksin? Vai eri miehille kaikki, ei ymmärrä ei...

Vierailija
62/81 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti avuton kun en halunnut huudattaa lastani suihkun ajan vaan kävin suihkussa silloin kun mieheni oli kotona. "Lapsi vaan sitteriin ja sitten suihkuun", hei kaikki kyllä tajuaa tuollaiset mutta ei ne kaikki vauvat vain ole niin helppoja! Mieluummin hoidin suihkut ihan rauhassa kuin siten että naama punaisena huutava lapsi istui sitterissä vieressä. Ihan tarpeeksi siinä huudossa oli muutenkin kun vessareissuilla noin tein tai joskus yritin jotain syödäkin. Taaperoa taas nyt ei saa edes pidettyä poissa suihkusta. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa suihkuun tuotua, meillä ainakaan.

Vierailija
64/81 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vauvat pelkäävät suihkun kohinaa ja kaikuvaa tilaa.

ilmeisesti avuton kun en halunnut huudattaa lastani suihkun ajan vaan kävin suihkussa silloin kun mieheni oli kotona. "Lapsi vaan sitteriin ja sitten suihkuun", hei kaikki kyllä tajuaa tuollaiset mutta ei ne kaikki vauvat vain ole niin helppoja! Mieluummin hoidin suihkut ihan rauhassa kuin siten että naama punaisena huutava lapsi istui sitterissä vieressä. Ihan tarpeeksi siinä huudossa oli muutenkin kun vessareissuilla noin tein tai joskus yritin jotain syödäkin. Taaperoa taas nyt ei saa edes pidettyä poissa suihkusta. :)

Vierailija
65/81 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä yritän laittaa omat suihkuhetkeni siihen kun lapsi nukkuu. lapsia vaan on monenlaisia. me istuttiin melkein eka vuosi lapsen vieressä lattialla, oli sylissä tms. oli nykypäivän termienmukaan se "vaativa" lapsi, joka huusi jos yritit tehdä jotain.

edelleen samainen taapero huutaa jos yritän kammata hiuksia, meikata tms. nykyään ei kumminkaan kokoajan tarvi olla katsekontaktissa. mikäs siinä jos haluaa lastaan huudattaa oman ulkonäkönsä takia niin...

Vierailija
66/81 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on vauvoja jotka ei viihdy suihkussa sitterissä. Meillä jokaikinen kuudesta vauvasta on ollut sellainen että nukahtaa aina siihen sitteriin kun katselee äitiä suihkussa kylppärin ovelta. Luulin että se on joku sisäsyntyinen juttu vauvoissa, mutta ilmeisesti onkin sit joku meidän geeneissä oleva juttu.

Vierailija
67/81 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

i]Aamuisin laitan lastenohjelmat pyörimään ja 3 lasta (6kk, 1v7kk ja 2v10kk) tölläämään telkkua suihkuni (ja oman aamupalani) aikaan. "Esikoinen vahtii pienempiä." Jos keskimmäinen on touhukkaalla päällä, laitan vauvan varmuudeksi pinnikseen lelujen kanssa. Iltaisin käyn joko lasten kanssa tai sitten yöllä,kun muu väki jo nukkuu.

[/quote]

Siis alle 3-vuotias vahtii kahta pienempää??? Millä kompetenssilla?

No juurikin sillä kompetenssilla. :) On meinaan näppärä tyttö, ollut sitä aina. Pitää huolta sisaruksistaan leikkimällä ja kantamalla heille leluja ja tutteja. Pitää myös isänsä kurissa kantamalla hänen vääriin paikkoihin jätetyt tavaransa oikeisiin paikkoihin. :)

Eikä se aamusuihku nyt tunteja kestä. 5-10 min korkeintaan, lisäksi neiti tulee kyllä raportoimaan, jos keskimmäinen meinaa istua vauvan päälle. Ovat vielä kaikki kolme peruskilttejä, eivät mitään riiviöitä tai muuten hankalia.

Esikoinen on kyllä oikeasti topakka pakkaus ja on selvästi hoksusta kotoisin. Usein tyttöä luullaankin ikäistään vanhemmaksi. Että semmoisella kompetenssilla neiti hoitaa sisaruksiaan. Näyttäisi myös nauttivan roolistaan.

T:16 (vai mikä se nyt oli)

Vierailija
68/81 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on vauvoja jotka ei viihdy suihkussa sitterissä. Meillä jokaikinen kuudesta vauvasta on ollut sellainen että nukahtaa aina siihen sitteriin kun katselee äitiä suihkussa kylppärin ovelta. Luulin että se on joku sisäsyntyinen juttu vauvoissa, mutta ilmeisesti onkin sit joku meidän geeneissä oleva juttu.

on todellakin semmoisia vauvoja, jotka eivät viihdy yhtään missään :) Satun tietämään, koska meidän keskimmäinen oli juuri semmoinen. Ikinä ei ollut hyvä, tunnin takomisen lopputuloksena oli aina ruhtinaalliset 10 min tirsat, ei tykännyt yhdestäkään kantovehkeestä/vaunuista...Oli muuten aivan helvettiä eka vuosi, nyt on jo ihan mukiinmenevä kaveri :)

Kävin silti suihkussa, koska se olisi huutanut joka tapauksessa:)

Vierailija
69/81 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun vauva nukkuu on vallan mainiosti aikaa käydä suihkussa, laittaa ruokaa yms. Ja silloin, kun se jokeltelee tyytyväisenä, niin jättää vaikka pinnasänkyyn ja kipaisee nopsaan suihkuun. Pesuhuoneen oven voi jättää auki jotta kuulee jos vauvalla on isompi hätä.

Kun vauva nukkuu, nukkuu äitikin. Meidän vauva ei ainakaan nukkunut parikuisena kuin 8-9 tuntia per vuorokausi ja osan siitä rinnalla ja toisen osan tosi lyhyinä pätkinä. Ne pätkät, joista tiesin hänen pysyvän unessa pidempään, yritin itsekin nukkua.

Vaikka vauva kuinka jokelteli tyytyväisenä, parissa sekunnissa tilanne saattoi muuttua ja alkaa huuto, johon tarvittiin vähän pidempää osallistumista äidiltä. Siinä paloi jo valmis ruoka-annos pohjaan, ellen halunnut huudattaa vauvaa.

Meidän suihkuun ei todellakaan kuulu eikä kuulunut, jos vauva huusi edes olkkarissa, makuuhuoneesta puhumattakaan. Suihkuun ei vauvaa voinut ottaa, sillä vesi tulee liian kovalla paineella hänelle. Jos painetta vähentää, lämmitys menee pois päältä ja vesi on jääkylmää. Suihkukopin edessä puolestaan ei ole lainkaan tilaa, sillä siinä on pönttö ja bidee vierekkäin. Lisäksi vaikka kopin ovi on kiinni, kylppäri kastuu.

Aikuinen ihminen selviää suihkusta hiustenpesuineen viidessä minuutissa.. ei sinne asumaan tarvitse jäädä. Sama aikahan sitä menee joskus jo pöntöllä käydessä.

Kyllä tuo ressukka on monet kerrat saanut huutaa, kun äiti on ollut isolla hädällä. Pissalla käymisessäkin on minulla mennyt niin "kauan" että lapsi on ehtinyt huutaa. Eikä auttanut, vaikka kuinka kävi aina rauhoittelemassa (katsekontakti, rauhallinen ääni, jopa sylissä olo), huuto saattoi alkaa millä hetkellä hyvänsä uudestaan.

Mutta ilmeisesti olen sitten avuton. :D

Vierailija
70/81 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

i]Aamuisin laitan lastenohjelmat pyörimään ja 3 lasta (6kk, 1v7kk ja 2v10kk) tölläämään telkkua suihkuni (ja oman aamupalani) aikaan. "Esikoinen vahtii pienempiä." Jos keskimmäinen on touhukkaalla päällä, laitan vauvan varmuudeksi pinnikseen lelujen kanssa. Iltaisin käyn joko lasten kanssa tai sitten yöllä,kun muu väki jo nukkuu.

Siis alle 3-vuotias vahtii kahta pienempää??? Millä kompetenssilla?

No juurikin sillä kompetenssilla. :) On meinaan näppärä tyttö, ollut sitä aina. Pitää huolta sisaruksistaan leikkimällä ja kantamalla heille leluja ja tutteja. Pitää myös isänsä kurissa kantamalla hänen vääriin paikkoihin jätetyt tavaransa oikeisiin paikkoihin. :)

LAPSEN tehtävä ei ole hoitaa toisia lapsia. Itse olen myös esikoinen ja kolme lasta kolmeen vuoteen. Minulle lyötiin paljon vastuuta nuoremmista sisaruksista ja jouduin "hoitamaan" heitä, vaikka olivat käytännössä saman ikäisiä kuin minä. Olin perheen "pikku äiti".

Anna lapsesi olla lapsi. Olet luomassa esikoisellesi kiltin tytön syndroomaa pahimmasta päästä. Mulla ainakin kärsi oma äitisuhde tästä johtuen. Meillä ei ole mitenkään läheiset välit, vaan ennemminkin jäykät ja viralliset.

Vierailija
71/81 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkuin lapsi oli about 6v. Sitä ennen ei uskaltanut jättää yksin, eikä voinut ottaa mukaan.

höpöhöpö. Älä tee itsestäsi numeroa.

Vierailija
72/81 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tripp-Trappeja vieläkin?? Niissä ei todellakaan taaperot pysy sekuntiakaan. Niin lyhytaikainen ilo on koko tuoleista ja vievät aika ison tilan. Mitä sitten jos siitä saa tuolin lapselle myöhemminkin, kun vie niin ison tilan ettei mahdu mihinkään ja kuitenkin eri sarjaa kuin muut keittiön kalusteet. Lapsen huoneeseenkaan ei voi laittaa ennen kuin on niin iso että voi antaa itsekseen siinä istua.

aika nopeasti pois Tripp Trappista... huh huh!

Eikö helpointa ole ottaa lapsi mukaan suihkuun, jos pysyy istumassa? Pikkuisen vettä vauvanammeeseen tai pieneen paljuun, kivaa on. Ihan pikkuvauva sitteriin.

Vierailija
73/81 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy ystäväni 7 lapsen äiti mihin aikaan päivästä tahansa ja koti kiiltää puhtautta.

Kyse siitä, mihin lapsensa opettaa. Kun vauva nukkuu ja muille tenaville antaa mukavaa puuhaa, ei tule ongelmia.

Itselläni vain kolme lasta ja suihkussa saan käytyä myös, eikä koskaan vauva mukana siellä. Sitteriä en edes omista.

Vierailija
74/81 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. useamman pikkuisen kanssa kuitenkin viikkoja yksin pyörittänyt arkee kun mies ulkomaankomennuksilla. Kaupassa käyty, ruuat tehty, siivottu, ulkoiltu, käyty pesulla, saunassa jne. normaalia arkea.

Vierailija
75/81 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite kävin joskus ja jätin vauvan leikkimään/huutamaan sitteriin lattialle. Mutta syöttötuoliin en I-K-I-N-Ä uskaltaisi jättää, sai nimittäin 8kk vanhana tripp trappinkin kumoon (ja minä sain onneksi joten kuten kiinni). Puhumattakaan muista syöttötuoleista, nehän meinas joka syötön yhteydessä kaatua. Kuopus on kyllä rauhallisempi, mutta esikoisen tuoman kokemuksen perusteella en jätä metriä pidemmälle häntäkään istumaan syöttötuoliin, opetus meni hyvin perille!

jos vieressä ei ole esim. pöytää josta voi sen potkaista kumoon. Meidän pieneenkin kylppäriin tuolin sain niin, ettei saanut potkuvauhtia mistään. Ja itse en tosin ollut kuin 1.5m siitä tuolista!

Vierailija
76/81 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en mä sitä nautinnoksi sano. Paljon mieluummin ilman kersoja.

Vierailija
77/81 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan huutaneet koko ajan. Olenkin joskus melkein ihmetellyt, miksi noita vauvanhuudatuslaitoksia myydään. Ei vaiskaan, tiedän vauvoja, jotka viihtyvät, omani eivät.

Vierailija
78/81 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. useamman pikkuisen kanssa kuitenkin viikkoja yksin pyörittänyt arkee kun mies ulkomaankomennuksilla. Kaupassa käyty, ruuat tehty, siivottu, ulkoiltu, käyty pesulla, saunassa jne. normaalia arkea.

Riippuvaisia yksin äidin huomiosta ja seurasta.

Vierailija
79/81 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidänkin 4v hoitaa mielellään 1v veljeään. PS. itse olen suurperheen vanhin lapsi, ja olen jutunut hoitamaan sisaruksiani kohtalaisen paljon - kai. Mitään kiltin tytön syndroomaa ei ole, ja välit vanhempiini sekä sisaruksiini ovat lämpimät. Päin vastoin olen kiitollinen siitä että jouduin huolehtimaan omista asioistani melko varhain! Sain tosin aina apua ja rohkaisua kun tarvitsin.

EN jättäisi 4v ja 1v lapsia keskenään esim. ulos, mutta kyllä voin käydä suihkussa niin että leikkivät keskenään. Suihkun ovi voi olla auki, ja muutenkin asunto on pienehkö joten olen hyvinkin selvillä siitä mitä tapahtuu.

LAPSEN tehtävä ei ole hoitaa toisia lapsia. Itse olen myös esikoinen ja kolme lasta kolmeen vuoteen. Minulle lyötiin paljon vastuuta nuoremmista sisaruksista ja jouduin "hoitamaan" heitä, vaikka olivat käytännössä saman ikäisiä kuin minä. Olin perheen "pikku äiti".

Anna lapsesi olla lapsi. Olet luomassa esikoisellesi kiltin tytön syndroomaa pahimmasta päästä. Mulla ainakin kärsi oma äitisuhde tästä johtuen. Meillä ei ole mitenkään läheiset välit, vaan ennemminkin jäykät ja viralliset.

Vierailija
80/81 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arjen oppii pyörittämään oikein sujuvasti ja siitä jopa nauttii, kun ei pyri täydellisyyteen. Pikku huudot kuuluvat vauvan elämään, ei se siitä rikki mene, jos jonkun minuutin huutaakin.Toisaalta, kun äitinä on varma itsestään ja pärjäämisestään, on vauvakin rauhallisempi. Hermostunut äiti saa vauvankin tolaltaan ja kierre on valmis. Eipä siinä juuri muuta ehdikään tehdä kuin vauvaa viihdyttää.

Itse nautin ruuan laitosta ja leipomisesta vastapainona vauvan ja leikki-ikäisten hoidolle.

Käytännössä olen yksin lasten kanssa, kun mies yrittäjänä aina töissä.

i]Mm. useamman pikkuisen kanssa kuitenkin viikkoja yksin pyörittänyt arkee kun mies ulkomaankomennuksilla. Kaupassa käyty, ruuat tehty, siivottu, ulkoiltu, käyty pesulla, saunassa jne. normaalia arkea.

[/quote]