Voi avuttomuutta! Eikö joku oikeasti pääse suihkuun, jos hoidettavana
on vauva tai taapero?
Pieni vinkki: muksu syöttötuoliin katselemaan, leluja käteen tai niitä vaikka narulla kiinni syöttikseen, niin ei tarvi nostella kesken kaiken lattialta. Tai vaikka silityslauta auki sen viereen (jos ei ole muuta tasoa) ja kasa maissinaksuja siihen, jos ei lelut kiinnosta. Mutta onhan se nyt hemmetti, jos ei suihkuun pääse ilman miestä tai lapsen nukkuma-aikaa :D
Kommentit (81)
ei ole kyllä montaa kertaa ollut tarvetta käydä päivällä suihkussa, mutta niinä kertoina kun olen käynyt, niin laitoin lapsen tosiaan syöttötuoliin suihkun viereen istumaan. Olen nopea peseytymään ja lapsi rauhallinen, eli istui kiltisti paikoillaan. Esikoisen kanssa ei ehkä ois onnistunut, todennäköisesti olisi riuhtonut itseään irti tuolista ja huutanut kuin syötävänä :D
Enkä haissut koko äitiyslomaa, vaan kävin suihkussa!
Aluksi vauva oli yleensä turvakaukalossa kylppärin ovella (isompana sitterissä) tai omassa ammeessaan pulikoimassa.
Mielestäni levottomasti nukkuvan vauvan kanssa nukkuma-aika on haasteellisempi, kun saattaa herätä eikä sitten pääse vauvan luo :(
Enkä muutenkaan halunnut ajoittaa suihkuja nukkuma-aikoihin., vaan esim. siihen kun itse heräsin ja ennen kuin lähdettiin ulos ;)
ennenkuin lapsi oli about 6v. Sitä ennen ei uskaltanut jättää yksin, eikä voinut ottaa mukaan.
Kävin kyllä suihkussa niin, että vauva oli sitterissä lähellä, joskus jätin pinnikseenkin hetkeksi, tai taaperon otin mukaan ammeeseen. Mutta vain silloin, kun oli meno jonnekin ja olo hikinen.
Mieluummin kävin rauhassa nautiskellen, jos mahdollista. Mun ei ollut pakko käydä joka aamu suihkussa ennen puistoon menoa.
"Mulla on erityislapsi ja en todellakaan päässyt suihkuun ennenkuin lapsi oli about 6v. Sitä ennen ei uskaltanut jättää yksin, eikä voinut ottaa mukaan."
Mulla myös erityislapsi, nyt 4v, ja kyllä, tarvitsen toisen aikuisen vahtimaan lasta, jotta voin käydä suihkussa. Yleensä käyn suihkussa silloin, kun lapsi on päivähoidossa.
lapsi on 2v (taapero?).
Katsoo sillä aikaa aamun lastenohjelmia.
Ja siis vauva-aikana istui kylppärissä sitterissä.
Ja ajatella, ennen lapsen päivähoitoa (aloitti 2v), sain siivottua, tehtyä ruokaa, pääsin kauppaan, roskikselle jne., vaikka lapsi oli aina minulla (isänsä ei siis osallistu lapsen elämään). Vain max 1krt kuussa iltamenoihin (teatteri/leffa/ravintola) sain lastenhoitoapua isovanhemmilta tai kummeilta.
aika nopeasti pois Tripp Trappista... huh huh!
Eikö helpointa ole ottaa lapsi mukaan suihkuun, jos pysyy istumassa? Pikkuisen vettä vauvanammeeseen tai pieneen paljuun, kivaa on. Ihan pikkuvauva sitteriin.
vaikka mihin aikaan päivää, olipa vauvoja 1 tai 2. Nyt jo useampi lapsi.
Ite kävin joskus ja jätin vauvan leikkimään/huutamaan sitteriin lattialle. Mutta syöttötuoliin en I-K-I-N-Ä uskaltaisi jättää, sai nimittäin 8kk vanhana tripp trappinkin kumoon (ja minä sain onneksi joten kuten kiinni). Puhumattakaan muista syöttötuoleista, nehän meinas joka syötön yhteydessä kaatua. Kuopus on kyllä rauhallisempi, mutta esikoisen tuoman kokemuksen perusteella en jätä metriä pidemmälle häntäkään istumaan syöttötuoliin, opetus meni hyvin perille!
jolloin mies oli vielä paikalla. Ja taidan olla melkoisen avuton, mitäs sitten!
voin kertoa, että on vain mielikuvituksen puutetta, jos ei voi suihkussa käydä lasten takia.
Esikoinen on erityislapsi, vauvasta asti ollut suihkussa minun mukana. Ihan pienenä sitterissä tai kaukalossa kylppärin ovella, istumaan opittuaan vauvan ammeessa tai pesuvadissa.
Toinen lapsi kun tuli, esikoinen 2v suihkutteli omat pesunsa minun kanssani, toinen lapsi oli sitterissä kylppärin ovella.
Kuopus on nyt 1v, isommat 9 ja 7v. Pesulla käydään yhdessä, tai sitten niin että isommat katsovat telkkaria ja minä käyn pienen kanssa suihkussa. Pieni istuu omassa ammeessaan ja läträä pienessä vesitilkassa.
Meillä molemmat lapset on olleet vauvana sellaisia, että eivät viihtyneet minuuttia kauempaa lattialla tai sitterissä, ennen kuin alkoi täysi kiljunta. Mieluummin olin hikinen kuin kuuntelin sitä karjuntaa. Jos lapset olisi ihan pienenä jo viihtyneet lattialla yksikseen, olisi suihkussakin varmaan ollut helpompi käydä yksinään. Onneksi mies kuitenkin oli useimpina iltoina paikalla, niin ei aivan paskaisena tarvinnut olla.
Aamuisin laitan lastenohjelmat pyörimään ja 3 lasta (6kk, 1v7kk ja 2v10kk) tölläämään telkkua suihkuni (ja oman aamupalani) aikaan. Esikoinen vahtii pienempiä. Jos keskimmäinen on touhukkaalla päällä, laitan vauvan varmuudeksi pinnikseen lelujen kanssa. Iltaisin käyn joko lasten kanssa tai sitten yöllä,kun muu väki jo nukkuu.
Eli 7-vee, 1-vee ja vauva. Vauva nukkuu suunnilleen koko ajan, joten vaihdan sen vaipan, syötän ja pistän sänkyyn saunan ajaksi nukkumaan. 1-vuotias ja 7-vuotias leikkivät omissa ammeissaan (saunassa lasiovi, josta näkee lasten touhut). Itse laitan kaikki mahdolliset naamiot, hoidot, sheivaan paikat jne. iihan rauhassa. Välillä lapset käy saunassa lämmittelemässä hetken, mutta lähinnä leikkivät ammeissaan vaahdolla ja leluilla.
Suihkuun oon ottanu taaperon mukaan lattialle leikkimään. Vauva on vielä niin pieni, että tosiaan lähinnä vaan nukkuu kopassaan ja riittää, kun se koppa on jossain niin lähellä, että kuulen, jos vauva herää ja silloin käyn imettämässä hetken ja jatkan puuhiani.
Olen muuten kanssa ihmetelly, että mikä siinä on niin vaikeaa? Toiset, kun valittavat ettei vessassakaan voi käydä, kun on pieniä lapsia tuhoamassa paikkoja... Meillä ei oikeastaan ole mitään kamalan vaarallista kotona (tai jos on, niin on suojattu lapsilta), niin lapset kyllä pärjää keskenään, vaikka äiti kävisi pitkällä kakalla tai sujahtaisi sinne suihkuun lenkin päätteeksi.
Jos pitäisi näihin hommiin miestä odotella, niin joutuisin peseytymään ym. vain viikonloppuisin, kun mies on matkatöissä :D
ja mies vahtii vauvaa. Vauva ei viihdy pitkään rauhallisena ilman seuraa, joten siksi pitää olla "vahtija" enkä muuten pääse suihkuun. Jos käyn yksin suihkussa, niin se tapahtuu myöhään illalla, kun kaikki lapset nukkuu.
Huusi kuin syötävä koko session ajan. Ei auttanut mitkään viihdytykset. Kävin suihkussa kun oli pakkotilanne ja hiustenpesut sitten ajoitin siihen kun mieskin oli kotona eli sai rauhassa käydä ja peseytyä. Eli kyllähän sitä kävi kun oli pakko mutta ei se nautinto ollut.
Nyt kun vanhempi on 2,5 ja nuorempi 5kk, niin suihkussa käyminen on huomattavasti helpompaa. Taaperolle lastenohjelma pyörimään ja nuorempi on niin leppoisa, että katselis äiteen peseytyimstä vaikka puoli tuntia.
Vauva vanhanaikaiseen sitteriin ja suihkuhuoneeseen, kun käytiin saunassa kerrostalossa. Sinne asti pääsimme rappujen läpi, kun vauva oli vaunuissa ja tavarat lastattu niiden koriin. Isommat lapset 2v ja 4v.
Olen myös käyttänyt matkasänkyä leikkikehänä, jotta lapsi ei satuta itseään ja viihtyy lelujen kanssa.
Itselläni nykyään viisi lasta, joista esikoinen on kehitysvammainen ja kaksi nuorinta vaikeavammaisia CP-lapsia. Heidän kanssaan pärjää jo ihan hyvin.
Vauva vanhanaikaiseen sitteriin ja suihkuhuoneeseen, kun käytiin saunassa kerrostalossa. Sinne asti pääsimme rappujen läpi, kun vauva oli vaunuissa ja tavarat lastattu niiden koriin. Isommat lapset 2v ja 4v. Olen myös käyttänyt matkasänkyä leikkikehänä, jotta lapsi ei satuta itseään ja viihtyy lelujen kanssa. Itselläni nykyään viisi lasta, joista esikoinen on kehitysvammainen ja kaksi nuorinta vaikeavammaisia CP-lapsia. Heidän kanssaan pärjää jo ihan hyvin.
ennenkuin lapsi oli about 6v. Sitä ennen ei uskaltanut jättää yksin, eikä voinut ottaa mukaan.