Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävä puhetyyli

Vierailija
27.05.2011 |

Tuli radiosta jonkun kätilön haastattelu. "Päivää rouva, tänään aletaan sitten synnyttelemään. Onko se kauan jo kipuillut? Jos alettaisiin laittelemaan sitä puudutusta."

Mitä toi tollanen verbinkäyttö on? Onko se joku muoti-ilmaisu? Synnyttämään, sattunut, laittamaan, mitä vikaa? Erityisesti toi synnyttelemään pistää pahasti korvaan, kuulostaa ihan että tässä nyt pikkusen ajattelin tänään synnytellä kun ei muutakaan tekemistä ole. Voisin vaikka lueskella siinä samalla ja napostella jotain pientä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta...

Vierailija
2/8 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaikilla toi syndrooma. Kysytään että mites me tänään voidaan ja jokos mentäs vessaan.

Mulla on täpäkkä paappa 93 v joka joutui hiljan palvelutaloon ja on aika ärhäkkä vielä tästä ratkaisusta. Kun palvelutalossa tuli hoitaja kyselemään kun oltiin vierailulla siellä, että mitenkäs meillä tänään voidaan, niin paappa rääkäisi, että hän voi hyvin mutta teikäläisen voinnista hänellä ei ole tietoa mut että toivottavasti se on mahdollisimman huono.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahempi on joidenkin lääkäreiden tapa kysyä: No millainen vointi meillä on tänään ollut?"

Jaa, no en tiedä teistä... Mulla on vointi hyvä.

Vierailija
4/8 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muakin se särähti korvaan. Emme ole hoitoalalla, mutta oletan, että hänellä motiivi puhua tuolla tavalla on sama kuin hoitoalan ihmisilläkin eli halu kuulostaa mukavalta, saada asia vaikuttamaan leppoisalta ja helpolta.

Ei tuo nyt minun otsasuoniani posauta, vaikka tyhmältä kuulostaakin. Tarkoitushan on kuitenkin ihan hyvä, saada vastapuoli mukavaan, rauhalliseen vireeseen.

Vierailija
5/8 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaikilla toi syndrooma. Kysytään että mites me tänään voidaan ja jokos mentäs vessaan. Mulla on täpäkkä paappa 93 v joka joutui hiljan palvelutaloon ja on aika ärhäkkä vielä tästä ratkaisusta. Kun palvelutalossa tuli hoitaja kyselemään kun oltiin vierailulla siellä, että mitenkäs meillä tänään voidaan, niin paappa rääkäisi, että hän voi hyvin mutta teikäläisen voinnista hänellä ei ole tietoa mut että toivottavasti se on mahdollisimman huono.

Vierailija
6/8 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaikilla toi syndrooma. Kysytään että mites me tänään voidaan ja jokos mentäs vessaan. Mulla on täpäkkä paappa 93 v joka joutui hiljan palvelutaloon ja on aika ärhäkkä vielä tästä ratkaisusta. Kun palvelutalossa tuli hoitaja kyselemään kun oltiin vierailulla siellä, että mitenkäs meillä tänään voidaan, niin paappa rääkäisi, että hän voi hyvin mutta teikäläisen voinnista hänellä ei ole tietoa mut että toivottavasti se on mahdollisimman huono.

Vierailija
7/8 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaarin sivistyneisyys? Hoitoalalla työskentelevät saavat kuulla hirveitä törkeyksiä vanhusten suusta. Syljetään ja sadatellaan solvataan haistatellaan ja ahdistellaan. Monet saavat valita sanansa tarkkaan eikä sekään suojaa väkivaltaiselta käytökseltä.

Ei ne omaiset jaksa katsella vanhustaan joka kulkee kusissa vaipoissa eikä suostu vessaan pitkien mairittelujen jälkeen. Laitetaan vaari laitokseen ja käydään tervehtimässä kun muistetaan. Arvostellaan henkilökuntaa siinä samalla huonosta käytöksestä.

Vierailija
8/8 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus purkaa vihansa ja katkeruutensa hoitohekilökuntaan. Hän ei ymmärrä omaa parastaan eikä todennäköisesti selviydy yksin.

Vanhusten kanssa keskustelu vaatii taitoa. Me muodossa tarkoittaa ettei hän ole yksin. ("Mennään Siiri yhdessä" ei siis yksin) Hän tarvitsee apua vaikka ei sitä halua. Halu selviytyä yksin on vahva, mutta se ei toimi enää. Nyt toimitaan tiimissä. Kaatumiset ja loukkantumiset ei ole harvinaisia koska vanhukset ovat omapäisiä oletuksissaan.