Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eli taas tämä tuttu...ylireagoinko?

Vierailija
25.05.2011 |

Eli meillä on poika 7v. Eilen olimme kylässä veljeni luona, jossa tuli sitten jotain kränää, jollain veljen vaimo meni puhuttelemaan poikaani. Silloin poikani huitaisi puolivahingossa kädellään, joka osui kälyä silmäkulmaan. Kävi tietenkin varmaan kipeää, jolloin käly tarrasi poikaani hiuksista ja tukisti ihan kunnolla.

Ok, poikani on todella äkkipikainen, se on asia jonka kanssa painimme. En tietenkään hyväksy moista käytöstä, annoin pojalle kunnon puhuttelun yms. asiaankuuluvaa.

Mutta asiani onkin, kun järkytyin aivan kamalasti, kun käly kävi käsiksi poikaani. Itse en ole koskaan tukistanut lasta. Eilisestä asti on ollut paha mieli ja olen asiaa jauhanut mielessäni, kun en jotenkin saanut sanottua mielipahaani eilen. Miehen mielestä liioittelen, että poika sai ansionsa mukaan. En tiedä, tekisi mieleni kyllä sanoa suorat sanat kälyllekin, mutta se taitaisi tietää välejen viilenemistä...

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kränää

-äkkipikainen

-puolihuolimattomasti

Lapsilla siis oli riitaa keskenään, johon sinun olisi pitänyt puuttua. Siihen puuttui käly eli otti ilmeisesti lastasi kädestä kiinni, kun tämä olisi satuttanut toista lasta?

Lapsi veti kätensä pois sinun kertomasi mukaan (vai oliko äkkipikaisena aikeissa lyödä kälyä)

Äkkipikaisuus ei kuulosta hyvältä, se pitää saada pois. Ilmeiseti kälykin on äkkipikainen.

Puolihuolimattomuus on selittelyä. Lapsillahan oli kränää menossa ja ilmeisesti jo käsikähmää, eikä pelkkää lällättelyä. Kyllä lyöminen ja huitominen on joka ikinen kertaa tarkoitettua, ei mitään hupsis vaan, vahinko kävi-tyyliä.

2-vuotias poikani puraisi kerran naapurin vastaavan ikäistä lasta kädestä. Naapuritäti tukisti poikaani siinä tilanteessa. Ei tullut katastofia. Minun olisi pitänyt vahtia poikaani paremmin, ettei pure ketään. Syy oli minussa.

Vierailija
102/108 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käly puuttui asiaan, sinun olisi heti pitänyt olla tilanteessa mukana! Itse en koskaan käyttäisi väkivaltaa, mutta kyllä niin ärsyttää vanhemmat, jotka eivät "lähde komppaamaan minun sääntöjäni minun kotonani"

Esimerkiksi meillä kallis desing-sohva, jolla ei syödä eikä hypitä! Jos sanon vieraalle lapselle, että "esko älä mene sohvalle jätskin kanssa" niin mikään ei ole niin rasittavaa, kun se että lapsen vanhempi ei sano/tee mitään!! Ehkä kälysi kotona ei "lällätellä", joten jos hän siihen puuttuu olisi sinun pitänyt olla tilanteessa välittömästi mukana komentamassa omaa lastasi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukistamisesta voi tehdä rikosilmoituksen, koska laki yksinkertaisesti kieltää lapsen pahoinpitelyn.

Lapsellesikin kannattaa etsiä apua.

Vierailija
104/108 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkään tapahtumaa lapsen ja kälyn kanssa?

Suoraan sanottuna; pyysittekö anteeksi osaltaan kukin tapahtunutta, myös sinä olet selvästi loukkaanutut.

Vierailija
105/108 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäisen toilailu viime kädessä on, siinä olen kanssasi samaa mieltä.

Siinä olen eri mieltä, että naapurintäti teki oikein tai edes jotenkin hyväksyttävästi. Sinuahan hänen olisi pitänyt tukistaa, eikä lastasi, jos kerran sinä omienkin sanojesi mukaan mokasit...

2-vuotias poikani puraisi kerran naapurin vastaavan ikäistä lasta kädestä. Naapuritäti tukisti poikaani siinä tilanteessa. Ei tullut katastofia. Minun olisi pitänyt vahtia poikaani paremmin, ettei pure ketään. Syy oli minussa.

Vierailija
106/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes heillä lapset menee kouluun. Selkeästi huomaa siinä vaiheessa äitien mielipiteen muutoksen. Kun luokassa on tällainen muutama puolihuolimattomasti hakkaaja, alkaa kälyn toiminta tuntumaan fiksulta, koska kyllä itselläkin haluttaisi niskavilloista pyörittää kunnolla näitä väkivaltaisia räkänokkia.

Sen jälkeen kun nämä räkänokat on hakaneet oman lapsenne, tuskin enää lässytätte, että ei niitä pussukoita saa kieltää vaan ymmärtää kun nehän on niin leikkisiä nyrkkeineen.

Minusta kuulostaa aika kamalalle, että 7 vuotias lyö vierasta aikuista. 7 vuotias on jo niin iso, että hänen pitäisi pystyä toimimaan muiden kanssa lyömättä ja hänen pitäisi pystyä tottelemaan vieraita aikuisia lyömättä. Hänhän on kouluikäinen! Koulussa jo vaaditaan käytöstapoja ja muiden huomioon ottamista jos sitä ei kotona olekaan vaadittu.

Tukistaminen ei tietenkään ole oikein mutta enemmän olisin pojasta huolissani. Jos hän ei pysty olemaan lyömättä muita ihmisiä ja on äkkipikainen eikä pysty itseään hillitsemään niin olisiko ap:n hyvä hakeutua lapsen kanssa tutkimuksiin. Tuollainen itsensä hillitsemättömyys ei ole enää normaalia kouluikäisellä.

Monilla lapsilla on nykyään adhd, asperger ja ties mitä. Moni tuollainen vaiva voi ilmetä liiallisella äkkipikaisuutena.

Vierailija
107/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä ADHD.ta ja muita kun ei ole viitsitty kasvattaa ja sitten pitää nämä puolihuolimattomat hullut saada johonkin ruotuun. No dagnoosihan se on oikea ratkaisu niin voi huokaista, ettei se ole mun syy ja ei sille voi mitään.

Monilla lapsilla on nykyään adhd, asperger ja ties mitä. Moni tuollainen vaiva voi ilmetä liiallisella äkkipikaisuutena.

Vierailija
108/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes heillä lapset menee kouluun. Selkeästi huomaa siinä vaiheessa äitien mielipiteen muutoksen. Kun luokassa on tällainen muutama puolihuolimattomasti hakkaaja, alkaa kälyn toiminta tuntumaan fiksulta, koska kyllä itselläkin haluttaisi niskavilloista pyörittää kunnolla näitä väkivaltaisia räkänokkia. Sen jälkeen kun nämä räkänokat on hakaneet oman lapsenne, tuskin enää lässytätte, että ei niitä pussukoita saa kieltää vaan ymmärtää kun nehän on niin leikkisiä nyrkkeineen.

- Ap:n lapsi teki väärin

- Ap teki väärin

- Käly teki väärin

Onko tämä nyt niin kovin vaikeaa.

Ja sivumennen puutun vielä tähän, kun kukaan ei ole kommentoinut: Minä en voi todellakaan hyväksyä tuota lasten keskinäistä lällättelyä "mulla on parempi kuin sulla" -tyyliin. Itse puutun siihen aina heti. Mielestäni kuvastaa väärää asennetta elämään. Ennemmin opetellaan jakamaan, kuin lällättämään "heti mulle kaikki tänne" -tyyliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi