Eli taas tämä tuttu...ylireagoinko?
Eli meillä on poika 7v. Eilen olimme kylässä veljeni luona, jossa tuli sitten jotain kränää, jollain veljen vaimo meni puhuttelemaan poikaani. Silloin poikani huitaisi puolivahingossa kädellään, joka osui kälyä silmäkulmaan. Kävi tietenkin varmaan kipeää, jolloin käly tarrasi poikaani hiuksista ja tukisti ihan kunnolla.
Ok, poikani on todella äkkipikainen, se on asia jonka kanssa painimme. En tietenkään hyväksy moista käytöstä, annoin pojalle kunnon puhuttelun yms. asiaankuuluvaa.
Mutta asiani onkin, kun järkytyin aivan kamalasti, kun käly kävi käsiksi poikaani. Itse en ole koskaan tukistanut lasta. Eilisestä asti on ollut paha mieli ja olen asiaa jauhanut mielessäni, kun en jotenkin saanut sanottua mielipahaani eilen. Miehen mielestä liioittelen, että poika sai ansionsa mukaan. En tiedä, tekisi mieleni kyllä sanoa suorat sanat kälyllekin, mutta se taitaisi tietää välejen viilenemistä...
Kommentit (108)
jaksanut lukea koko ketjua, mut jos mua joku 7 vuotias pentu huitaisis niin ei olis pelkällä tukistuksessa selvinny. Olisin vetänyt niin kovan litsarin, et kakara olis lentäny toiselle puolelle huonetta. Eikä taatusti olis enää ikinä uskaltanu mua huitoa. Jos lapsella ei ole ton vertaa kunnioitusta aikuista kohtaan, niin tulee olemaan todella vaikeeta kun menee kouluun ja kasvaa. Siellä ei hyvällä katsota tollasta. Poikani luokalla oli poika joka potki opettajaa, ja ekan luokan keväällä lähti koko koulusta kasvamaan jonnekin erityisluokkaan. Kantsii kotona opettaa tietyt perusasiat, muuten teette karhunpalveluksen lapsellenne kun joutuu kovimman kautta opettelemaan myöhemmin, miten tässä yhteiskunnassa käyttäydytään. Kuten joku sanoi hyvin, nakkikiskalla aikuisena jos menee "huitaisemaan" jotakuta, niin ei pelkällä tukistuksella selviä.
Itse olisin siltä seisomalta lähtenyt takaisin kotiin ja vaatinut kälyltä anteeksipyyntöä. Minun lapseeni ei saa käydä käsiksi!
Se, että lapsi toimi väärin, ei anna aihetta aikuiselle myös toimia väärin. Minusta aikuisen pitäisi aina, joka tilanteessa toimia oikein. Lapsi varmasti olisi pyytänyt anteeksi ja ollut pahoillaan kun huomasi, että toiseen sattui. Siis, jos tarkoituksena oli vain nykäistä käsi pois.
Itsellä myös ollut hankaluuksia, lähinnä anopin kanssa. viime vkonloppuna esimerkiksi anoppi ei ollut antamassa lapselleni (5v) jälkiruokaa, koska ei syönyt lautastaan tyhjäksi. Anoppi oli laittanut tosi ison (aikuisen annoksen) lapseni lautaselle ja lapseni oli syönyt reilusti enemmän kuin yleensä, koska halusi sen jälkiruuan. Yleensä en puutu toisten aikuisten käytökseen, mutta taas kerran piti anopin toimintaan puuttua..
ja apteekin kautta kotiin, jooko?
että minkälaisen kasvatuksen käly itse on saanu.. Mä oon nyt omien lasten kanssa huomannu, että on tosi vaikea löytää johdonmukaisia ja toimivia rangaistuksia lapsille (4v, 3v, 1v10kk). Ensimmäinen ajatus on aina tukistus tai luunappi tms... Ja se on kotoa opittua.
Mun on tosi vaikea myöntää, että varsinkin isä oli tosi väkivaltainen ja äkkipikainen. Potkas mm kerran, kun ymmärtämättömyyttäni otin kuivauskaapin hyllyn reunasta tukea ja se kallistu ja astioita tippu ja osa meni rikki. Muistan kyllä vanhempana sitten huutaneeni hänelle, että "älä lyö", kun pikkuveljeni teki jotain ei isän mieleistä.
Jotenkin väkivalta ja fyysinen kurittaminen on tuon takia niin sisään rakennettua, että mun on pakko ennen lasten luvattomuuksiin puuttumista muistuttaa puoliääneen itseä, että satuttaa ei saa. :( joskus sitten tulee se tilanne, että lapsi vaikka puree yllättäen (tarkoittamatta pahaa, ymmärtämättä) ja mä läppään, ennen ku edes ite tajuan sitä. Tosin nyt ku oon tehny tietoisesti töitä sen eteen, ettei lasta oikeasti satuteta, oon huomannu, että mä löydän sen muun tavan. Mutta se vaatii oikeasti ensin tiedostamista ja sitten töitä.
Nytkin tekis mieli hakea risu ulkoa ja antaa lapsille kunnolla selkään, kun olivat tyhjentäneet kirjahyllyn melkein kokonaan röykkiöksi kirjahyllyn eteen.. Nostin vaan omiin sänkyihinsä.
Mutta siinä mielessä asiasta ehkä olis hyvä kuitenkin puhua, että tuollainen käytös voi olla niin sisäänrakennettua, että täytyy tehdä ihan tietoisesti töitä, että siitä pääsee irti.
7 vuotias ei saa enää lyödä toisia edes kiukuspäissään. Ei varsinkaan aikuista. Pikkutenavalta tuon vielä voisi ymmärtää mutta oikeasti jos koululainen läppää aikuista naamaan niin siinä on kyllä lapsen kasvatus todella pahasti pielessä.
7 vuotias ei saa enää lyödä toisia edes kiukuspäissään. Ei varsinkaan aikuista. Pikkutenavalta tuon vielä voisi ymmärtää mutta oikeasti jos koululainen läppää aikuista naamaan niin siinä on kyllä lapsen kasvatus todella pahasti pielessä.
niin mikään ei ole pielessä, niinkö??!
Koululainen ei voi _tahallaan_ läpsIä ketään JA AIKUINEN EI VOI TAHALLAAN KÄYDÄ KÄSIKSI LAPSEEN. Miten kyseinen aikuinen käly toimi 7-vuotiasta paremmin tässä tilanteessa???
että minkälaisen kasvatuksen käly itse on saanu.. Mä oon nyt omien lasten kanssa huomannu, että on tosi vaikea löytää johdonmukaisia ja toimivia rangaistuksia lapsille (4v, 3v, 1v10kk). Ensimmäinen ajatus on aina tukistus tai luunappi tms... Ja se on kotoa opittua.
Mun on tosi vaikea myöntää, että varsinkin isä oli tosi väkivaltainen ja äkkipikainen. Potkas mm kerran, kun ymmärtämättömyyttäni otin kuivauskaapin hyllyn reunasta tukea ja se kallistu ja astioita tippu ja osa meni rikki. Muistan kyllä vanhempana sitten huutaneeni hänelle, että "älä lyö", kun pikkuveljeni teki jotain ei isän mieleistä.
Jotenkin väkivalta ja fyysinen kurittaminen on tuon takia niin sisään rakennettua, että mun on pakko ennen lasten luvattomuuksiin puuttumista muistuttaa puoliääneen itseä, että satuttaa ei saa. :( joskus sitten tulee se tilanne, että lapsi vaikka puree yllättäen (tarkoittamatta pahaa, ymmärtämättä) ja mä läppään, ennen ku edes ite tajuan sitä. Tosin nyt ku oon tehny tietoisesti töitä sen eteen, ettei lasta oikeasti satuteta, oon huomannu, että mä löydän sen muun tavan. Mutta se vaatii oikeasti ensin tiedostamista ja sitten töitä.
Nytkin tekis mieli hakea risu ulkoa ja antaa lapsille kunnolla selkään, kun olivat tyhjentäneet kirjahyllyn melkein kokonaan röykkiöksi kirjahyllyn eteen.. Nostin vaan omiin sänkyihinsä.
Mutta siinä mielessä asiasta ehkä olis hyvä kuitenkin puhua, että tuollainen käytös voi olla niin sisäänrakennettua, että täytyy tehdä ihan tietoisesti töitä, että siitä pääsee irti.
Näin hyvää kirjoitusta en ole av:lta vähään aikaan lukenutkaan. Mietin tässä ketjussa jo aiemminkin, että onkohan käly kovastikin pimahtamisherkkä. Lasta ei saa lyödä, se on selvä, mutta joillain se on ikään kuin refleksi. Itsellänikin olen joskus huomannut tämän piirteen ja sitä vastaan on taisteltava! Monella on varmaan sellainen kuva, että lastaan nopeasti tukistava äiti oikein nauttii tästä ja on itseensä hyvinkin tyytyväinen. Näin ei ole! Isäni tukisti minua lapsena jne, äitini ei, mutta häneltä taas opin patoamaan tunteeni sisälleni, ja sieltä ne sitten ovat aikuisena pulpahtaneet esiin isän opettamalla tavalla :( En pidä itseäni mitenkään hirviömäisenä luonteena, osaan olla lempeäkin, mutta lapsuuden painolastista on työlästä päästä irti. Mutta hyvällä tiellä ollaan. Käytökseni on parantunut paljon, kun luovuin esim. siitä ajatuksesta, että äitini oli niin täydellinen. Hyvää jatkoa sinulle, kyllä me vielä onnistutaan :)
tosta kälylle puhumaan, sillä kyseessähän on pahoinpitely ja pahoinpitelijä on se sun kälys!
Joutaisit saamaan perääsi lastensuojeluviranomaiset, jos et suojele lastasi ja tee kälystä rikosilmoitusta.
Vai onko "välejen viileneminen" välttäminen tärkeämpi kuin lapsesi turvallisuus?
tehnyt kumpikaan mutta kyllä tuo ihan ok seuraus oli pojallesi. Oppiipahan, tietysti oman äidin on sitä vaikea ymmärtää kun omasta kullannupusta kyse mutta luepa tekstisi kuin olisi jonkun muun kirjoitama niin ymmärrät että käly teki ihan niinkuin normaali ihminen tekisi.
siis että kun saa nyrkistä silmäkulmaansa, lyö takaisin tai yrittää työntää lyöjän kauemmas, mutta tukistaminen on jo sen verran mutkikkaampi toimitus, ettei sitä enää voi verhota luonnollisen reaktion tai hätävarjelun kaapuun - tukistus on pikatuomioistuimen antama ja toimeenpanema rangaistus. Väkivallanteko ei voi mitenkään olla kasvatuskeinona hyväksyttävä rangaistus.
En tiedä, oliko tapaus pojan osalta puhdas vahinko vai ei, mutta aikuisen osalta reaktio oli väärä.
niin mikään ei ole pielessä, niinkö??!
Koululainen ei voi _tahallaan_ läpsIä ketään JA AIKUINEN EI VOI TAHALLAAN KÄYDÄ KÄSIKSI LAPSEEN. Miten kyseinen aikuinen käly toimi 7-vuotiasta paremmin tässä tilanteessa???
Onhan näitä kyllä tapahtunut.
Taisi kyllä olla aika paha rike minkä se tenava teki jos vieras aikuinen käy tukkaan kiinni.
Mä epäilen että ap jättää jotakin oleellista kertomatta. Minusta ap toimi eniten väärin.
Ei ole kasvattanut omaa lastaan, eikä edes viitsi vahtia sitä vieraisilla ollessaan.
Jotenkin mä symppaan eniten sitä käly-parkaa. Mahtoi olla ärsyttävä tenava ja luultavasti käynyt kälyn oman lapsen kimppuun ja sitten kun käly yrittää komentaa tätä, tämä vaan läimii kälyä naamaan ja lapsen äiti naureskelee taustalla.
tehnyt kumpikaan mutta kyllä tuo ihan ok seuraus oli pojallesi. Oppiipahan, tietysti oman äidin on sitä vaikea ymmärtää kun omasta kullannupusta kyse mutta luepa tekstisi kuin olisi jonkun muun kirjoitama niin ymmärrät että käly teki ihan niinkuin normaali ihminen tekisi.
Kaikki normaalit ihmisetkö käyvät käsiksi lapsiin - ja vieläpä ei omiin lapsiin? Onneksi en sitten ole normaali.
Olisin tehnyt rikosilmoituksen. Kukaan ei tukista toista. Se on väkivaltaa. Kersasi muksaus olivahinko.
Muutenkin sen kälyn olisi pitänyt puhutella molempia, eikä vain sinun lasta. Jos oli kränää, eikä lapsesi esim.kiusannut.
Lapsen käytös todella huonoa ja ongelmia tulee, jos ap ei nyt puutu niihin. Käly teki myös väärin, lasta ei saa tukistaa!
kertoja turpiin kun puolihuolimattomasti koulukaveritaan mätkii.
Just oma poika hakkasi poikasi kaltaiselta sälliltä paskat housuun. Kiitin poikaani, että oikein teit. Puolustaa itseään saa aina ja lujaa. Ei tule räkänokkasi enää mätkimään "puolihuolimattomasti"
Opeta kakarallesi se, että aina löytyy isompi ja kaverille isoveli, joka pieksää kakarasi ja siinä ei auta enää mamman vikistä.
Ai miten moni "normaali" ihminen käy pahoinpitelemään lasta? Kuules kun normaalit ihmiset osaa asiat ratkaista myös ilman väkivaltaa. ootko sä nyt ihan tosissas? Normaali ihminen ei pahoinpitele toisen lasta!
kunnes heillä lapset menee kouluun. Selkeästi huomaa siinä vaiheessa äitien mielipiteen muutoksen. Kun luokassa on tällainen muutama puolihuolimattomasti hakkaaja, alkaa kälyn toiminta tuntumaan fiksulta, koska kyllä itselläkin haluttaisi niskavilloista pyörittää kunnolla näitä väkivaltaisia räkänokkia.
Sen jälkeen kun nämä räkänokat on hakaneet oman lapsenne, tuskin enää lässytätte, että ei niitä pussukoita saa kieltää vaan ymmärtää kun nehän on niin leikkisiä nyrkkeineen.
on uskomatonta, miten tällä palstalla käännetään asiat päälaelleen. En kyllä ymmärrä, miksi edes vaívauden selittämään, mutta jotenkin on vaikea ymmärtää, että on sellaisia aikuisia, jotka hyväksyvät lapseen kiinnikäymisen.
Koska, poikani ja serkkunsa eivät siis tapelleet, vaan leikkimielisesti lällättelivät, ovat siis todella läheisiä. En ymmärrä, miksi käly yleensä meni väliin, koska mitään syytä ei todellakaan ollut. Ja poikani siis on jo koulussa, eikä ole koskaan ikinä tapellut/ kiusannut siellä, että turhaan nyt jauhatte sitä asiaa.
Minusta kuulostaa aika kamalalle, että 7 vuotias lyö vierasta aikuista. 7 vuotias on jo niin iso, että hänen pitäisi pystyä toimimaan muiden kanssa lyömättä ja hänen pitäisi pystyä tottelemaan vieraita aikuisia lyömättä. Hänhän on kouluikäinen!
Eihän siltä kälyltä toki olisi voinut edellyttää, että hän olisi pystynyt tässä tilanteessa toimimaan väkivallatta... Hänhän on vasta aikuinen!
minä olen monta kertaa huitaissut lastani vahingossa, kun olen jotain lelua vaikka vääntänyt kuntoon, ote on lipsahtanut ja käsi on osunut vaikka lapsen naamaan. Samoin olen kuullut ja nähnyt muillekin tapahtuvan. Lapsen motoriikalla se varmaan on vieläkin enemmän mahdollista.
Se taas on aina ikuinen kysymys, että millaiseen kränään tarvii puuttua. Jotkut tykkää puuttua heti, ettei nahistelu pahene, jotkut luottaa siihen, että lapset keksivät itsekin muuta. Ilmeisesti sinulla ja kälylläsi vain oli erilainen näkemys tästä, ei sen kummempaa.
Tukistaminen oli aika hurjaa, joten et nyt varmaan ylireagoi. Mietin, miten kälylläsi menee, onko pimahtamispisteessä koko ajan? En usko, että asiaa auttaa, jos alat tätä yhtä tapausta hänen kanssaan puimaan. Vai onko kälysi sen oloinen, että on ronskit kasvatustavat muutenkin?