Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eli taas tämä tuttu...ylireagoinko?

Vierailija
25.05.2011 |

Eli meillä on poika 7v. Eilen olimme kylässä veljeni luona, jossa tuli sitten jotain kränää, jollain veljen vaimo meni puhuttelemaan poikaani. Silloin poikani huitaisi puolivahingossa kädellään, joka osui kälyä silmäkulmaan. Kävi tietenkin varmaan kipeää, jolloin käly tarrasi poikaani hiuksista ja tukisti ihan kunnolla.

Ok, poikani on todella äkkipikainen, se on asia jonka kanssa painimme. En tietenkään hyväksy moista käytöstä, annoin pojalle kunnon puhuttelun yms. asiaankuuluvaa.

Mutta asiani onkin, kun järkytyin aivan kamalasti, kun käly kävi käsiksi poikaani. Itse en ole koskaan tukistanut lasta. Eilisestä asti on ollut paha mieli ja olen asiaa jauhanut mielessäni, kun en jotenkin saanut sanottua mielipahaani eilen. Miehen mielestä liioittelen, että poika sai ansionsa mukaan. En tiedä, tekisi mieleni kyllä sanoa suorat sanat kälyllekin, mutta se taitaisi tietää välejen viilenemistä...

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiallisesta vastauksesta. Olen täysin samaa mieltä kanssasi, ja tuo kitkeminen on käynnissä. Väkivaltaiseen käyttäytymiseen en juurikaan ole joutunut aikasemmin poikani kanssa puuttumaan, lähinnä hän suuttuessaan karjuu ja joskus saattaa paiskoa esim. lelujaan. Karjumisesta en aina välitä, jos nyt ei häiritse ketään, mutta esim lelujen nakkomiseen on aina puututtu.

Vierailija
22/108 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä vielä ihmetellään, et miks väkivalta kukoistaa... Et todellakaan ylireagoinu, sun kälylläs ei ole mitään oikeutta mennä tukistamaan sun lastas. Se on hitto vie kielletty jo laissakin!! Väkivalta jatkuu niin kauan aikaa, kun ihmiset sitä katsoo ja vaikenee. Tiedän yhden tapauksen missä isovanhemmat oli nostanu syytteen omaa lastaan kohtaan, kun hän tukisteli ja pahoinpiteli lapsiaan.

Siinä vaiheessa kun aikuisen oikeesti tarvii turvautua väkivaltaan ni täytyy olla keinot todella lopussa!!

käly kamalasti ehti miettiä mitä lapsen kanssa on tekemässä, reagoi vaan pojan huitomiseen.

Sitten jos tuollaisesta alkaa nostaa hirveän metelin, voi olla varma, että välit menee. Jos sitä hakee, niin siitä vaan. Meille ei ainakaan yksikään penut tulisi mua mätkimään, tasan tietäisi kiinni käyneensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta äitinä olisin nyt eniten huolissani silti omasta lapsestani. Siis 7-vuotias lyö "puolihuolimattomasti" vierasta aikuista, joka tulee kasvattamaan, huhhuh! EIkö sua hävetä?Hae apua lapsellesi!!!

Vierailija
24/108 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itse niin tottunut poikansa riehumiseen ja kilahteluun ettei näe tilanteessa mitään ihmeellistä. Osaatte varmasti miehesi kanssa käyttäytyä ja liikkua niin ettei pojan kanssa vastaavia tilanteita edes tule. Jos minua joku "puolihuolimattomasti huitaisisi" kasvoihin, löisin takaisin. Kyse on pelkästään refleksistä eikä siitä, että haluaisin hakata muita.

Vierailija
25/108 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta äitinä olisin nyt eniten huolissani silti omasta lapsestani. Siis 7-vuotias lyö "puolihuolimattomasti" vierasta aikuista, joka tulee kasvattamaan, huhhuh! EIkö sua hävetä?Hae apua lapsellesi!!!

täytyy sanoa, että ei mua nyt hirveesti hävetä. Kuten olen jo aikaisemmin kirjoittanut, lapsi ei lyönyt, vaan nykäisi käden pois, joka sitten osui kälyä. Harmillista, mutta silti vahinko. Ja kirjoitin aikaisemmin myös, että poikani ei ole normaalisti väkivaltainen. Hän on jo kouluikäinen, eikä sieltä ole tullut yhtään sellaista viestiä, vaikka varmasti myös siellä on ollut kasvatustilanteita. Lähinnä harmittaa vaan kälyni reagoiminen.

Vierailija
26/108 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"poikani on todella äkkipikainen" ja "huitaisee puolivahingossa". Sulla on kauhukakara ja kälyltä meni hermot.

"jotain kränää", lapset siis tappelivat ja sinä et kintaallasi viitannut?

Mä en kanssa voi sietää tällasia aikuisia, jotka eivät puutu lapsensa huonoon käytökseen. Istua pönöttävät kylässä pulla suussa sohvassa, eikä tuon taivaallista välitetä mitä se mussukka puuhaa kissalta silmiä päästä. Tai korkeintaan se on niin söpöä kun mussukka on niin eläväinen, nih.

Jos et sinä puutu niin joku muu puuttuu. Ei saa tukistaa ja käydä lapseen käsiksi, mutta ymmärrän kälyäsi, hän oli aikansa siinä katsellut ja toivonut että itse komensit lastasi, sit meni hermo ja överiks.

Vierailija
27/108 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itse niin tottunut poikansa riehumiseen ja kilahteluun ettei näe tilanteessa mitään ihmeellistä. Osaatte varmasti miehesi kanssa käyttäytyä ja liikkua niin ettei pojan kanssa vastaavia tilanteita edes tule. Jos minua joku "puolihuolimattomasti huitaisisi" kasvoihin, löisin takaisin. Kyse on pelkästään refleksistä eikä siitä, että haluaisin hakata muita.

oletko aivan tosissasi? Löisitkö myös lasta? Minä en, sen verran löytyy itsehillintää. Sen sijaan kunnon puhuttelun pitäisin.

Vierailija
28/108 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa opiksenne tuosta. Pojan pitää alkaa hillitä itseään ja sille veljen vaimolle voisit esittää anteeksipyynnön pojan puolesta tai mieluiten poika itse. Sitten voisit kertoa, että sinua jäi harmittamaan pojan tukistus. Sen jälkeen asiaa ei enää kaivella.

Vierailija
29/108 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikani on todella äkkipikainen, tarkoitan siis, että suuttuu herkästi huutamaan, mutta ei käy käsiksi. Ja tuo kränä oli lasten keskinäistä nahistelua jostain aivan pienestä, eli edes volyymit eivät nousseet. En katsonut tarpeelliseksi puuttua. Vaikka kuinka niin toivot, niin ojennan lastani AINA tarpeen mukaan, nytkin, vaikka käly kylläkin kerkesi ensin tarrata hiuksiin kiinni.

Vierailija
30/108 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa opiksenne tuosta. Pojan pitää alkaa hillitä itseään ja sille veljen vaimolle voisit esittää anteeksipyynnön pojan puolesta tai mieluiten poika itse. Sitten voisit kertoa, että sinua jäi harmittamaan pojan tukistus. Sen jälkeen asiaa ei enää kaivella.

poika pyysi heti anteeksi, ja myös minä. Käly ei kylläkään, lähdettiin sitten pian kotiin, kun tuli niin vaivautunut tunnelma.

Vierailija
31/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa oudolta. Jos lasta vastapäätä on aikuinen ja lapsi nykäisee käden pois (eli itseensä päin), niin en näe kuinka se voisi kälyyn osua.

Vierailija
32/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoit vaan vierestä kun vieraan ihmisen pitää lastasi kasvattaa? Saat kyllä nyt syyttää itseäsi. Kasvata lapsesi itse, niin ei tarvitse murehtia muiden vääriä kasvatustyylejä.

Kuka tahansa voisi tukistaa vierasta lasta joka käy huitomaan naamaan. Äkkipikaisuus ei ole mikään syy lapsen huonolle käytökselle. Ihmisiä ei huidota naamaan. Kälysi tuskin olisi poikaasi tukistanut jos poikasi ei olisi häntä naamaan läppäissyt.

Vierailija
33/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoit vaan vierestä kun vieraan ihmisen pitää lastasi kasvattaa? Saat kyllä nyt syyttää itseäsi. Kasvata lapsesi itse, niin ei tarvitse murehtia muiden vääriä kasvatustyylejä.

Kuka tahansa voisi tukistaa vierasta lasta joka käy huitomaan naamaan. Äkkipikaisuus ei ole mikään syy lapsen huonolle käytökselle. Ihmisiä ei huidota naamaan. Kälysi tuskin olisi poikaasi tukistanut jos poikasi ei olisi häntä naamaan läppäissyt.

kun ei ollut mitään aihetta ojentaa lasta, siksi en mennyt itse väliin. Ojennan kyllä poikaani, jos en aihetta, mutta mielestäni on aivan turhaa jokaiseen lasten lällättelyyn puuttua. Varsinkin kun kyseessä oli vain tällainen tyyliin "mullapa onkin parempi kuin sulla"- juttu.

Ja kyllä käsi osuin vahingossa, käly kumartui pojan yli ja otti poikaa kädestä kiinni, jolloin poika tunnetuin seurauksin nykäisi kätensä pois.

Edelleenkään poikani ei mielestäni käyttäytynyt kovin kamalan huonosti, mutta ilmeisesti aikuisella on siis oikeus menettää hermonsa ja käydä lapseen kiinni.

Vierailija
34/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tukistanut kälyä takaisin. Ja kunnolla.

Vierailija
35/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kälysi teki väärin. Meillä ei ole mitään pumpuli-meininkiä kotona mutta toi tukistaminen ei ole oikein. Puhuttelu on oikein mutta ei nyt tolla tavalla mennä tekemään, sanokoot muut mitä tahansa täällä.

Vierailija
36/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarrannut kälyä tukasta ja pöllyttänyt oikeen kunnolla. Noin niinkuin kuvainnollisesti! 7-vuotias on 7-vuotias, ja oletan että kälysi on aikuinen. Vaikka kuinka 7-vuotias löisi vaikka tahallaan, niin tukkaan ei tartuta. Otetaan kädestä kiinni ja puhutellaan. Minusta sinun olisi ehdottomasti pojan nähden pitänyt sanoa kälyllesi, että hän teki todella väärin. Tietenkin lapsesi teki myös väärin ja ansaitsi puhuttelun, mutta tukistaminen on jo laissakin kielletty!

Vierailija
37/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta SINUN olisi lapsen vanhempana kuulunut ojentaa lastasi itse. Olet todella välinpitämätön ja typerä ihminen jos et mene itse tilanteeseen jossa näet jonkun muun aikuisen lastasi ojentavan kun kerran olet paikalla. Just tuollaiset vanhemmat kuin sinä ovat ällöttäviä. Antavat lastensa rieuhua miten sattuvat ja sitten nipottavat jos joku muu aikuinen heitä joutuu komentamaan.

Mutta saat ihan sitä mitä tilaat. Turha valittaa.

kun ei ollut mitään aihetta ojentaa lasta, siksi en mennyt itse väliin. Ojennan kyllä poikaani, jos en aihetta, mutta mielestäni on aivan turhaa jokaiseen lasten lällättelyyn puuttua. Varsinkin kun kyseessä oli vain tällainen tyyliin "mullapa onkin parempi kuin sulla"- juttu.

Ja kyllä käsi osuin vahingossa, käly kumartui pojan yli ja otti poikaa kädestä kiinni, jolloin poika tunnetuin seurauksin nykäisi kätensä pois.

Edelleenkään poikani ei mielestäni käyttäytynyt kovin kamalan huonosti, mutta ilmeisesti aikuisella on siis oikeus menettää hermonsa ja käydä lapseen kiinni.

Vierailija
38/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kälysi teki väärin. Meillä ei ole mitään pumpuli-meininkiä kotona mutta toi tukistaminen ei ole oikein. Puhuttelu on oikein mutta ei nyt tolla tavalla mennä tekemään, sanokoot muut mitä tahansa täällä.

vastauksestasi, musta alkoi jo tuntua, että olen aivan tyhmä näiden tunteitteni kanssa ja että ehkä sittenkin tietämättäni kasvatan pikkuhirviötä. Luultavasti kuitenkin nielen harmini, enkä sano mitään kälylleni, mutta en jatkossa kyllä uskalla antaa lapsiani hänelle hoitoon, saavat hänen lapsensa tulla meille.

Vierailija
39/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä ei tarkoita, ettenkö pitäisi kuria ja että meillä lapset sanelisivat. Mutta varmaa on, että kukaan ulkopuolinen ei käy lapseeni fyysisesti käsiksi, kun en tee sitä itsekään!

Että sillä tavalla ap kyllä ymmärrän sua. Itse olen ollut tilanteessa, jossa isäni uhkasi napata lasta hiuksista, ja tein aika selväksi, että lastani saa kasvattaa ja tarvittaessa laittaa jäähylle ja vaikka ottaa jotain "etuuksia" pois, mutta käsiksi häneen ei 50 kiloa painavampi aikuinen käy. Piste. Ymmärrän että tilanne tuli äkkiä, miten poika itse reagoi?

Vierailija
40/108 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika yritti kerran vetäistä kättä pois ja osui vahingossa sun kälyysi, niin silkka vahinkohan tuo oli. Kälysi on syyllistynyt rikokseen tukistamalla poikaasi. Sinuna tekisin rikosilmoituksen. Jos poikasi oikeasti olisi väkivaltainen ja ilkiö, niin olisihan koulusta jo asiaan puututtu.

Mikäli käly repii lastasi tukasta silloin kun sä olet paikalla, niin mitähän se tekee silloin kun et ole paikalla. Jos mun kälyni erehtyisi (tai kukaan muukaan) pahoinpitelemään fyysiseti omaa lastani niin luultavasti välit katkeaisi siihen ja käräjillä nähtäisi seuraavan kerran. Ja jos käly voi tuosta vain tukistella sun poikaasi, niin varmasti pahoinpitelee myös omaa lastaan myös. Sairas akkahan tuo on. Minkä takia pelkäät nostaa kissaa pöydälle? Jos välit viilenee siihen perheeseen tuon vuoksi, niin anna viiletä. Ei se sun vikasi ole!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan