Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä teistä oikein? "raha-asiaa"

Vierailija
24.05.2011 |

Kesä on tätä polttariaikaa ja minulla on nyt sitten polttarit tulossa. Miehellä on myös eräs matka jonne hän haluaisi lähteä.

Meillä on yhteinen tili, jonne menee tällä hetkellä käytännössä katsoen vain miehen tienaamat rahat, koska minä olen lasten kanssa kotona.

Minun hyvällä ystävälläni on polttarit, jotka pidetään ulkomailla. Viikonlopun reissu siis tulisi kustantamaan n.500 euroa.

Tilillämme on ylimääräistä vain sen verran että toinen pääsee matkaan. Minun mielestäni minun reissuni eli polttarit on tärkemmät ja miehen mielestä hänen matkansa ja rahatkin ovat hänen tienaamansa.

Mutta kun meillä on yhteinen tili niin eikö minulla ole myös oikeus ottaa nuo rahat omaan matkaani?

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei tulisi tuollaista ongelmaa ollenkaan.

Meillä on siis kummallakin omat tilimme, joille jää kuukausittain yhtä suuri sovittu määrä rahaa omaan käyttöön. Kaikki, mikä tulee palkkana tai äippärahana tms. sen yli, menee yhteiselle tilille. Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki perheen yhteiset menot, kuten lainan lyhennys, ruoka, kerhot, muksujen harrastukset... TOIMII! Suosittelen lämpimästi.

Jos on yhteinen perhe ja yhteinen sopimus siitä, että nainen hoitaa kotona lapsia, niin eihän mies voi ilmoittaa reissaavansa tienaamillaan rahoilla. Meillä ainakin omat tilit yhtä suurine kuukausittaisine tuloineen kuvastavat tasa-arvoa parhaimmillaan raha-asioissa. On kummankin oma asia, mihin ja miten rahansa sen jälkeen käyttää. Vaikka siis polttareihin tai muuten vaan matkaan!

Vierailija
2/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta jos tilillä on 500e ja vain toinen tienaa, kumpikaan ei tasan matkusta mihinkään. Kyllä pieni vara pitää olla yllättäviä menoja varten ja 500e on tosi vähän siihenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä samalla periaatteella ''naisen pitää hinnoitella kotityöt'' niin jos mies maksaa laskutkin (vuokra/lainanlyhennys, sähkö, vesi) niin naisen pitäisi maksaa hänelle asumiskuluja.

Eikö se ole ihan selvää että jos toinen tienaa ja ELÄTTÄÄ perheen, niin eiköhän se toinen voi sitä ahteriaan liikuttaa siellä kotona ja edes hoitaa ne lapset ja kotityöt ilman sen suurempaa showta.

Ja itse olen tällä hetkellä se kotona oleva osapuoli ja ottaa jo niin paljon luonnon päälle kun en pysty tällä hetkellä maksamaan puolta lainanlyhennyksestä, että en todellakaan kehtaisi alkaa vaatimaan mieheltäni vielä rellestysrahaa lisäksi..

Teidän ap:n puolustajien mielestä olisi myös toisinpäin ok, että nainen kävisi töissä ja mies ryyppäisi yhteisen tilin aina tyhjäksi?????

Ap:lle senverran että joku ratkaisuhan toki täytyy löytyä ja mielestäni se on itsekästä kummaltakin vaatia rahat omaan reissuunsa. Itselläsikin on kuitenkin ollut säästöjä jotka on mennyt, mutta ei se oikeuta sinua eväämään miehesi matkaa kokonaan. Ettekö voisi tehdä jonkun yhteisen matkan koko perheellä?

Vierailija
4/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 500e ole paljoa, sen saa helpostikkin kasaan, kun käyttää vähän mielikuvitusta. Varmasti teidänkin arjestä löytyy paljonkin tingittävää.

Vierailija
5/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun juttus on tärkeämpi kuin miehes? Vaikka mä olen kotiäiti ja mies tienaa, niin silti en kehtaisi miehen tienaamilla rahoilla lähteä reissuun tietäen, että sen jälkeen hänellä ei olis varaa omaan matkaan. Asia olis tietenkin toinen, jos mies matkustelis useammin enkä mä pääsis koskaan minnekään.

Eikö kotiäiti sitten tee työtä yhteiseksi hyväksi? vaikka ei siitä palkkaa saakkaan... voisihan sen lomakassan ajatella niin että puolet on sun ja puolet on mun. Ja voihan sopia myös niin että polttarit ensin ja sitten keräämään uutta kassaa, jonka mies sitten käyttää vuorostaan? njaa.. eihän tämä kyllä meille muille kuulu.

Vierailija
6/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa siihen, kumpi perheen rahat tienaa ja onko tilien lukumäärällä väliä, pähkäilin kahta asiaa.

En ymmärrä sitä, että täällä taivastellaan ajatusta polttareista ulkomailla. Mitä väliä sillä on, että kyseessä on polttarit? Matka kuin matka, joka lapsuuden kaveriporukalla tehdään.

Lisäksi tuntuu kummalta, että ap:n matkasäästöt olisi kuluneet rempantekoon ja miehellä olisi silti varaa lähteä lomalle. Mies kuulostaa joustamattomalta pöljältä, pakko sanoa. Jos itse olisin samassa tilanteessa, mies varmasti suhtautuisi myötämielisemmin!

Vierailija
7/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa enemmän kuin minä koska isyysvapaata ei voi jakaa, vanhempain- ja hoitovapaat jaoimme tasan.

Sitten teimme vielä vuoden töitä limittäin niin, että esikoinen meni eskariin ja kuopus nelivuotiaana 5-tuntisella päivällä päiväkotiin.

Kotivanhemmuus on suunnaton etuoikeus, se ei ole uhraus.

Vierailija
8/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä mies on pystynyt käymään duunissa

Minun kotonaoloni mahdollisti sen, että mies saattoi olla duunissa.

ihan vaikka minä käynkin töissä. Asutte ilmeisesti ulkomailla? Täällä Suomessa kun on subjektiivinen päivähoito-oikeus.

kumpikin vanhemmista pystyy käymään töissä, mutta kyllä se kummaltakin joustamista ja säätämistä vaatii.

Välillä olen joutunut olemaan töissä heinäkuussa, jolloin pk on kiinni.

Mies on silloin hoitanut lapsia kotona, ja melkolailla lomalle se on itsestäkin tuntunut vaikka töissä olisi ollut kiireitäkin.

Jostakin syystä koen kovin kuormittavana aamut pk-rumban kanssa. Ja iltapäivällä joudun kiirehtimään kotiin lähtöä ettei lapsille tulisi turhan pitkää hoitopäivää.

Lisäksi lasten sairastelut tuovat omat ongelmansa.

Helpompihan se töihinsä keskittyä ja antaa isompi panos työpaikallaan silloin kun puoliso hoitaa perhettä kotona.

Mieskin on puhunut, ettei yllä lähellekään samantasoista tulosta kuin minun hoitovapaani aikana. Tämän voisi ajatella niinkin, että minun kotona olemiseni mahdollisti miehen ura- ja palkkakehityksen.

Vierailija
9/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kyllä tuo asia on aikajuttu eikä tulojuttu! Jo siitäkin syystä et vieläkin samasta työstä nainen ei aina saa heikomman mukaan verrattuna mieheen.

Vierailija
10/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teillä näköjään arvomaailma sama! Onnea, pärjäätte varmaan kaikissa olosuhteissä perheenä hyvin:)

Vierailija
11/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle tuntematon käsite?

Ei siis niin että mies ja nainen ovat kämppiksiä ja nainen hoitaa omia lapsiaan (jotka sun logiikallasi eivät ilmeisesti ole miehen ollenkaan) kotona kelan=yhteiskunnan pienillä tuilla, vaan niin että mies + nainen + yhteisellä päätöksellä hankitut lapset = perhe, jossa jokaisella on yhdessä sovitut vastuualueet.

Yhteiskuntakaan ei ole tarkoittanut että lapset hoidetaan vaan yhteiskunnan rahoilla, vaan myös lasten isä on elatusvelvollinen SEKÄ myös puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan minkä takia puolison tulot vaikuttavat kelan etuuksiin. Esim. työttömyyskorvausta ei saa lainkaan jos puolisolla riittävät tulot molempien elatukseen.

En edes ymmärrä mikä rooli tällaisissa perheissä miehellä on, olla vain spermapankki? Mihin sitä miestä tarvitaan jos ei hoida lapsiaan eikä elätä perhettään? Sinun logiikallasi kenenkään naisen ei kannata lisääntyä parisuhteessa, sillä yksinhuoltajana on taloudellisesti turvatumpi asema - yhteiskunnan rahoilla tosin. Kuka ja miksi kukaan lähtee tuollaiseen suhteeseen jossa elellään kämppiksinä eikä yhdessä yhteinen perhe projektina?

Tällaisenako perhe nykyään käsitetään, elellään kämppiksinä omina talouksinaan joissa yleensä se nainen elää köyhyydessä kelan rahoilla ja mies mällää "koska on itse tienannut"? Ettekö naiset osaa vaatia todellista tasa-arvoa, tämä tilannehan on jopa pahempi kuin viiskytlukulainen nainen hoitaa kotia ja mies elättää perheen -ihanne. Tässä nykymallissa kun mies ei enää elätäkään muuta kuin itsensä kun nainen sen sijaan edelleen hoitaa kaiken yksin köyhyydessä elellen, jos ei halua laittaa jo pikkuvauvaa hoitoon.

Rahat ei ole miehen tienaamia jos sinä olet kotiäiti, vaan tienaat tasan puolet niistä rahoista hoitamalla yhteisiä eli myös miehesi lapsia kotona.

Tätä kutsutaan sosialisoinniksi, eikä pohjaudu muihin faktoihin, kuin kotonaan makaavien äitien "mekin tehdään tosi kovaa työtä, vaikka tätä osaisikin joka pösilö tehdä"-höpinöihin. Koettakaa kotiäidit ymmärtää, että isojako suoritetaan vasta avioerovaiheessa.

Vierailija
12/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku makaa kotona toisen elättinä ja matkustelee ulkomaille kännäämään toisen kustannuksella.

Vierailija
13/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan ollut kotona lapsia hoitamassa? Minulla ei ainakaan ole yhtään hetkeä aikaa maata, kotitöitä on enemmän kuin ehtii tehdä, vaikka tekisi niitä ihan joka minuutin mitä lastenhoidolta ehtii. Ja työpäivä ei ole 8-16, se on 6-23 plus vielä yöpäivystys.

että joku makaa kotona toisen elättinä ja matkustelee ulkomaille kännäämään toisen kustannuksella.

Vierailija
14/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kertaakaan tehnyt ryyppyreissua ulkomaille, ja tein samalla etätöitä kotoa käsin ja opiskelin.

Vierailija
15/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

vaan siitä, että miehen silmät pitäisi saada avattua sille mitä vaimo tekee perheen eteen. Ihminen joka kuvittelee, että pelkkä palkkatyö on perheen eteen tehtyä työtä on joko itsekäs tai äärettömän tyhmä. Jos vaimo ei suostuisi jäämään kotiin hoitamaan lapsia, nousisivat kulut ja miehen työmäärä automaattisesti hurjasti. Lasten päivähoito, työmatkakulut, työvaatteet, lisääntyneet kampaamo- ym. kulut tulevat kaikki perheen maksettavaksi jos vaimo ei enää hoida lapsia kotona. Myös kaikki kotityöt ja perheen yhteinen aika pitää jakaa uudelleen; kotiäiti ehtii tekemään kotitöitä ollessaan kotona, työäitiä ja -isää ne odottavat työpäivän jälkeen. (Toki kotitöitä on huomattavasti vähemmän kun kotona ei päivisin ole ketään.) Samoin kotiäiti antaa lapsille aikaa koko päivän, jolloin illalla ei tarvita mitään "väsyneiden lasten vanhempienkaipuu"-tankkausta, vaan iltaisin ja vapailla mieskin voi harrastaa ja käydä vaikka noilla reissuilla. Sen sijaan jos lapset ovat tuntikausia hoidossa päivisin, illat ja vapaat pitää pyhittää (jos on lapsistaan välittävä vanhempi) lapsille ja perheen yhteiselle ajalle. Perheestä voi kantaa taloudellista vastuuta paitsi tienaamalla, myös säästämällä! Kyse ei siis tosiaan ole siitä, että kaikkien pitäisi automaattisesti pyytää puolisolta rahaa pestyään koneellisen pyykkiä, vaan siitä että kaikkien pitäisi automaattisesti arvostaa sitä puolisoaan ja tajuta mitä kaikkea hän perheen eteen tekee.

[/quote]

jossa kotiäidit saa palvelut halvemmalla?? Vai oletko niitä naisia, jotka ovat sitä mieltä, että kotiäiti voi kulkea puolen pään juurikasvussa ja hapsottavassa tukassa? Ja ilmeisesti voi kulkea niissä vanhoissa risoissa verkkareissa jos vaatekulutkin nousee kun nainen menee töihin. Vielä jäin ihmettelemään sitäkin, että miten miehen työmäärä kasvaa jos nainen menee töihin? Vai meinasitko, että nainen työskentelee ilmaiseksi ja mies maksaa nämä työvaatteet ja kampaamot ja lasten hoidot??

Vierailija
16/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin joo, niin minäkin hoidin viittä lasta, tein osa-aikatöitä ja etätöitä ja opiskelin, sitten vielä seisoin 2 kertaa viikossa pakkasessa leipäjonossa kun mies tienasi 0e työuupumuksen vuoksi. Mutta kyllä ajattelin silloinkin että perhe on yhteinen projekti enkä antanut miehen kuolla nälkään vaikkei työkykyinen ollutkaan.

Mikä ihmeen meriitti muuten on ettet "tehnyt ryyppyreissua ulkomaille", sun tapauksessa olisi voinut tehdä ihan hyvää löysätä vähän sitä sädekehää.

enkä kertaakaan tehnyt ryyppyreissua ulkomaille, ja tein samalla etätöitä kotoa käsin ja opiskelin.

Vierailija
17/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän tienasi koko ajan hyvin ja tienaa edelleenkin - ja hoitaa osuutensa kodista.

Vierailija
18/96 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää nyt vähän, älkääkä viitsikö olla tuollaisia. Jokaisessa suhteessa on omat juttunsa, mitä me olemme niitä tällä tavalla vatvomaan.

Vierailija
19/96 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh,teillä pitäisi selvästikin olla omat tilit ja rahat

Vierailija
20/96 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä voi noin vain sanoa, että sinun reissusi on tärkeämpi ja ottaa rahoja omaan tarpeeseesi. Eikä toisaalta voi miehesikään. Yhdessä keskustelemalla teidän on asia ratkaistava, ei täällä kukaan voi sanoa kummin teidän pitäisi tehdä.