Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä on varaa asua omakotitalossa? Varsinkin vanhassa.

Vierailija
24.05.2011 |

Pitää olla isot tulot?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä nyt en kuitenkaan koe sitä epämukavuutena enkä masokismina.

että ok-talo ei sovi mukavuudenhaluiselle ihmiselle

pitää olla pikkusen masokisti, että jaksaa ja jopa tykkää epämukavuudesta

Minusta omakotitalojen pikkupuuhastelu on terapeuttisen rentouttavaa. Ei tässä mikään sodi mukavuudenhaluani vastaan, päin vastoin. Tilaa on yllin kyllin, omaa rauhaa riittää, eikä naapureista tarvitse niin välittää.

Vierailija
62/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei kerrostaloissa tarvitsisi palella. Siella vaikka vaantaa patteria kuinka isolle niin jos talonyhtio on saatanyt sen tiettyyn asteeseen niin ei auta. Olen palellut niin monissa asunnoissa, joissa ikkunoistakin viela on vetanyt jne.

Meilla ei tule aurausmaksuja kun tie kulkee vieresta. Omalla pihalla tehdaan kolahommat. Puut ostetaan paikalliselta yrittajalta, ei ne kalliiksi tule. Kolme mottia riitti viime pakkastalveksi. Omaakin metsaa on mutta ei ole aikaa ruveta puunkaatoon... mutta jos oikein koyhyys iskee niin otetaan sitten sielta. Kuten joku kirjoittikin niin klapien teko on hyvaa liikuntaa! Ja hauskaa muutenkin, koko perheen yhteista puuhaa.

Ihmettelen miten pieni kaivo joillakin on jos 2-3 kk valein on tyhjennettava. Tai sitten on iso perhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla ei tule aurausmaksuja kun tie kulkee vieresta.

Samoin. Tosin traktorimies pitää pihankin puhtaana satasella / talvi.

Ihmettelen miten pieni kaivo joillakin on jos 2-3 kk valein on tyhjennettava. Tai sitten on iso perhe.

Onneksi ei ole kaivoa lainkaan.

Vierailija
64/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista aiemmista unohdin jätehuollon, 2viikon välein. Meillä on 2 (kohta 3) lasta vaipoissa. Metsää ei ole, minne klapihommia mennä tekemään. Ellei sitten kunnan metsää mene sorkkimaan.

Vierailija
65/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan 60-luvun omakotitalossa, etelä-Suomalaisen kaupungin keskustassa. Kiinteisiin asumismenoihin olen laskenut:

-vakuutukset

-veden (mittarin mukaan)

-sähkön (käyttösähkö)

-polttopuut

-öljyn (kuukauden päästä siirrymme maakaasuun)

-jätemaksun

Ja nämä tekevät vuodessa yhteensä 2040 €. Kuukaudelle tämä tekee yhteensä 170 €/kk.

Tämä asuminen tulee meille halvemmaksi, kuin entinen rivitaloasuminen, jossa vastike oli 197 €/kk.

Talon hankintahinta oli niin edullinen, että pystyimme ostamaan sen ilman lainaa. Kunnostukseen meni 40 000 €, mutta talo on nyt käyttökunnoltaan uudenveroinen.

Puutarha on minulle henkireikä ja rakas harrastus. Varsinkin nyt, kun työttömyysuhka on päällä ja voi olla, että jäämme miehen tulojen varaan. Onneksi ei hetkauta, sillä tämän halvemmalla emme asuisi missään :o)

Vierailija
66/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan 60-luvun omakotitalossa, etelä-Suomalaisen kaupungin keskustassa. Kiinteisiin asumismenoihin olen laskenut: -vakuutukset -veden (mittarin mukaan) -sähkön (käyttösähkö) -polttopuut -öljyn (kuukauden päästä siirrymme maakaasuun) -jätemaksun Ja nämä tekevät vuodessa yhteensä 2040 €. Kuukaudelle tämä tekee yhteensä 170 €/kk. Tämä asuminen tulee meille halvemmaksi, kuin entinen rivitaloasuminen, jossa vastike oli 197 €/kk. Talon hankintahinta oli niin edullinen, että pystyimme ostamaan sen ilman lainaa. Kunnostukseen meni 40 000 €, mutta talo on nyt käyttökunnoltaan uudenveroinen. Puutarha on minulle henkireikä ja rakas harrastus. Varsinkin nyt, kun työttömyysuhka on päällä ja voi olla, että jäämme miehen tulojen varaan. Onneksi ei hetkauta, sillä tämän halvemmalla emme asuisi missään :o)

Asutaan 60-luvun omakotitalossa, etelä-Suomalaisen kaupungin keskustassa. Kiinteisiin asumismenoihin olen laskenut: -vakuutukset -veden (mittarin mukaan) -sähkön (käyttösähkö) -polttopuut -öljyn (kuukauden päästä siirrymme maakaasuun) -jätemaksun Ja nämä tekevät vuodessa yhteensä 2040 €. Kuukaudelle tämä tekee yhteensä 170 €/kk. Tämä asuminen tulee meille halvemmaksi, kuin entinen rivitaloasuminen, jossa vastike oli 197 €/kk. Talon hankintahinta oli niin edullinen, että pystyimme ostamaan sen ilman lainaa. Kunnostukseen meni 40 000 €, mutta talo on nyt käyttökunnoltaan uudenveroinen. Puutarha on minulle henkireikä ja rakas harrastus. Varsinkin nyt, kun työttömyysuhka on päällä ja voi olla, että jäämme miehen tulojen varaan. Onneksi ei hetkauta, sillä tämän halvemmalla emme asuisi missään :o)

Vierailija
67/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuu vain laiskat vanhat ja uusavuttomat mitkä ei osaa mitään tehdä sitten kun ne tulee kylään niin ihmetteleevät että miten pihaan parkkeerais kun ei ole ruutua mihin ajaa tai nimettyä paikkaa.. Ymmärrän jos on oikeasti hyvä syy vanhuus sairaudet yms kerrostalon hyväksi mutta muuten ei teillä ole varaa valittaa..

olen opiskelia ammattikoulussa saan kk n.400e ja hyvin pärjään muksun kanssa ihan itekseen isossa omakotitalossa ja on n.65v vanha talo jota on peruskorjattu...

Vierailija
68/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaa 250 000, uusi upea talo isolla tontilla luonnon ja silti palvelujen keskellä, tulomme yht 10 000 kuussa, yksi lapsi, lyhennetään noin 1400 kuussa.

Ei ongelmia. Ei kylläkään mitään kulutusjuhlaa, mutta oma ihana talo ja piha on meille luxusta!

Vierailija
69/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat keskimäärin 350€/kk. Siinä mukana sähkö, vesi, jätehuolto, kiinteistövero, tiemaksu, nuohous, polttopuut.

180m2 okt hajaasutusalueella. Asukkaita 6, eli vesimaksuissa tulee roima säästö verrattuna kiinteähintaiseen kerrostaloaperheen vesimaksuihin.

Taloa rempataan kun on pakko ja rahat riittää. Viime vuosina on remontoitu kosteat tilat kosteusvahingon takia. Keittiöön tehtiin enemmänkin elintasoremontti, ei ollut mitenkään pakko. Ilmanvaihto rakennettiin jokunen vuosi sitten, oli pakko. Pienempiä "remontteja" tehdään kun on rahaa ja intoa. Tapetteja ja lattiapintoja uusiksi ym. Aina löytyy jotain laitettavaa. Olis kamala asua okt:ssa, jos rahat olis kokoajan tiukoilla, pitäisi tehdä talolle ja tontille kaikkea, mutta rahat ei riitä. Onneksi näin ei ole.

Vierailija
70/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo, kaksi autoa, kaksi lasta, kissa ja koira. Yhteenlasketut bruttotulot alle 5000e/kk. Kerran vuodessa päästään etelään (koko perhe). Ulkona syödään pari kertaa kuussa.

Vierailija
71/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuu vain laiskat vanhat ja uusavuttomat mitkä ei osaa mitään tehdä sitten kun ne tulee kylään niin ihmetteleevät että miten pihaan parkkeerais kun ei ole ruutua mihin ajaa tai nimettyä paikkaa.. Ymmärrän jos on oikeasti hyvä syy vanhuus sairaudet yms kerrostalon hyväksi mutta muuten ei teillä ole varaa valittaa..

olen opiskelia ammattikoulussa saan kk n.400e ja hyvin pärjään muksun kanssa ihan itekseen isossa omakotitalossa ja on n.65v vanha talo jota on peruskorjattu...

Sekä vihataan pihatöitä. On niin paljon kätevämpää asua kerrostalossa. Ja ottaen huomioon, että emme asu keskustassa vaan meren rannalla (ajatellen siis muksujen ulkoilua), jossa on lääniä touhuta, emme tarvitse ok-taloa mihinkään.

Vierailija
72/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut erilaisissa taloyhtiöissä, ja nyt omakotitalossa.

Jos puhutaan suorista asumiskuluista, niin okt on kyllä kaikkein halvin: emme maksa naapurin veden lorottelusta tai lumenluonnista tai rappukäytävän pesusta. Meillä on maalämpö ja hyvin eristetty talo, joten energiakulut ovat kohdillaan. Kiinteistöveroakaan ei vuokratontilla ole.

Mutta pääoma on sitten toinen juttu, uusi talo on aina kalliimpi kuin vanha, ja kyllähän tämän hinnalla ihan hienon asunnon H:gin keskustastakin saisi.

Vierailija
73/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme pienellä rahalla vanhan omakotitalon, remonttilainalla olemme tätä pikkuhiljaa kunnostaneet. Tämä on aika omaperäinen yhdistelmä uutta ja vanhaa, eikä missään nimessä mikään perusneliötalo. Me tykätään.

Yksi juttu mikä kannattaa huomioida on, että valtio tukee käytännössä vuosittain talon remppaa 6000 eurolla. Eli jos ostaa vuodessa 10 000 eurolla ulkopuolista apua, saa siitä 6000 verohelpotusta. Eli ei me täällä itse kaikkea tehdä. Kun tähän yhdistää edullisen lähtöhinnan, niin kokonaisuus on ihan ok.

Sähkön hinta kyllä verottaa. Vaikka meillä poltetaan paljon puita ja uusimme lämmitysjärjestelmän, niin kovia laskuja olemme viimeisten paukkupakkastalvien aikana maksaneet. Se on oikeastaan ainoa kulu, joka on tullut tuntuvasti kalliimmaksi kerrostaloasumiseen verrattuna.

Vierailija
74/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin tätä vielä. Sähkön hinta on tosiaan se suurin kynnyskysymys. Lisäksi suurin osa suunnitelluista ympäristöveroista kohdistuu kyllä omakotiasumiseen ja maksumieheksi pääsevät nimenomaan omakotiasujat. Ei ole yhtään itsestään selvää, että eläkeläiset ja muut pienituloiset näistä kustannuksista selviäisivät. Lämmitysjärjestelmien yms. vaihtaminen ympäristöystävällisempään saattaa verottaa useita tuhansia euroja, ellei yli kymppitonninkin. Eli kyllä näissä vanhoissa taloissa voi vaania aikamoinen pommi, jos vihreiden linjaukset menevät läpi. Tämä on hiukan aiheen vierestä, mutta onhan niitä veroja yms. helppo vaatia jos asuu Helsingin keskustassa eikä joudu maksumieheksi. Kunpa olisi sama vouhotus myös lentomatkustamisen verottamisesta...

Vierailija
75/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
76/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitysjärjestelmien yms. vaihtaminen ympäristöystävällisempään

ei itsessään ole mikään ei-ympäristöystävällinen lämmitysmuoto. Kyse on vain siitä, miten sähkö tuotetaan.

Vierailija
77/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa olisi sama vouhotus myös lentomatkustamisen verottamisesta...

Menee aiheen vierestä: mutta lentoliikenne on päästökaupan alaista 1.1.2012, ja se tuottaa vain 2% kasvihuonepäästöistä. Paljon suurempia ongelmia ovat maatalous ja energiantuotanto.

Vierailija
78/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota ei oo paljoa rempattu. Tulot ei ole todellakaan isot. Vähän kerrassaan remppaillaan. Meitä ei haittaa vaikka paikat on vähän rempallaan. Ajatellaan että sitten joskus laitetaan toi ja toi. Taitaa olla asenne kysymys. Itse en haluaisi asua "valmiissa" talossa. Minusta on kiehtovaa että tässä talossa on historiaa. Vaikkei tämä nyt niin kovin vanha olekaan.

Vierailija
79/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vaikka ok-talossa asunkin -

Vierailija
80/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsistä! Kerrostalo voi olla hyvin ekologinen valinta

oikeastaan mitenkään yleistää kumpaankaan suuntaan. Molemmat voi toteuttaa hyvinkin ekologisesti, mutta myös erittäin epäekologisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi