Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä on varaa asua omakotitalossa? Varsinkin vanhassa.

Vierailija
24.05.2011 |

Pitää olla isot tulot?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puutalossa edellyttää vähintään 500 000 euron varallisuutta, joten keskipalkkaisille se taitaa olla aika utopistinen asumismuoto. Toki jostain voi saada edullisemminkin talon, mutta kyllä hintataso pääsääntöisesti on aika korkea eikä ihan kenen tahansa ulottuvilla.

Vierailija
22/83 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsastaa esim. Loviisan seudun tarjonta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puutalossa edellyttää vähintään 500 000 euron varallisuutta, joten keskipalkkaisille se taitaa olla aika utopistinen asumismuoto. Toki jostain voi saada edullisemminkin talon, mutta kyllä hintataso pääsääntöisesti on aika korkea eikä ihan kenen tahansa ulottuvilla.

Ja eikös nykyisin osteta useimmiten lainarahalla, ei kertyneellä varallisuudella.

Vierailija
24/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä just kunnostettiin ikkunat, ööö mitähän se maksoi kun ostettiin 2 kunnollista pensseliä ja purkki laadukasta maalia ja mies yhden viikonlopun kulutti niiden kimpussa. Ja 7 vuotta sitten tehty eli nyt menee seuraavat 7 vuotta, ei musta paha.

Ulkomaalia ei tarvita kun on tiilitalo. Katto on uusi eikä se siitä nyt mihinkään ihan nopeasti lahoa.

Jätemaksu on jotain vitosen verran kuussa, hui. Vesi on ilmaista, omasta kaivosta. Jätekaivon tyhjennys toki maksaa, olikos se jotain 80 euroa noin 15 kk välein. Autoja on kaksi mutta niin oli silloinkin kun asuttiin kerrostalossa erään kaupungin keskustassa. Sama kustannus.

Vaikka miten päin laskisin, niin halvemmalla päästään kuin että maksettaisiin vastiketta kerrostalossa. Nykyisin putkirempat yms nostaa ne tosi korkeiksi ja sillä samalla rahalla kustantaa okt-asumisen ihan kevyesti! Ja meille on tärkeää oma rauha, iso piha jne. En tosiaan halua kuulla kun naapuri pieraisee tai vetää vessan - ja vielä maksaa siitä ilosta kovat vastikkeet.

Remppaa tarvii tehdä max viiden vuoden välein eikä noihin luettelemiisin piha- ja lumitöihin mene rahaa sen enempää kun vaikkapa parvekekukkiin kerrostalossa, kun kaikki tehdään itse. Meilläkin rintamamiestalo ja meillä on kolme takkaa. Sähkölaskut ovat aika minimaaliset, siis lämmityskuluissa säästää.

Autojakin on vain yksi, sillä toinen meistä käy töissä pyörällä ja junalla pääsee, jos tästä pikkukylästä on päästävä pois.

Jatkuvasti? Kattoa, ikkunoita ja ulkoseiniä? Meillä on täysin remontotu rintamaiestalo, eikä tälle tarvitse tehdä mitään vuosiin. Ja mitä sisätiloihin tulee, niin miksi ihmeessä niitä pitäisi mielestäsi rempata sen useammin kuin kerrostalossakaan? Eikä nuo jätemaksut (meillä kokonaiset 6€/kk talooutta kaada). Pihahommista taas tykätään kumpikin.

koska vanhaa taloa pitää jatkuvasti kunnostaa: katto, ikkunat, ulkomaali, sisätilat, keittiö, kylppäri, pihaa pitää kunnostaa, lumia aurata, maksaa jätemaksuja ja kaikkea sellaista mitä kerrostalossa ei tarvi itse huolehtia. Pitää tehdä on pts eli pitkän tähtäimen kunnostussuunnitelma.

Vierailija
25/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuminen maksaa vahemman kuin kerrostalossa asuminen. Etka saa niin isoa asuntoa kerrostalosta minka saat omakotitalossa.

Vierailija
26/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtiävastike on hieman alle parisataa. Siihen päälle laina niin maksamme noin 450e kuukaudessa

Onko mitään järkeä maksaa lainaa pois noin vähää kuussa, eihän se edes lyhennä lainaa juuri lainkaan?

No, ainakin saa maksaa korkoja pitkään ja hartaasti.

mä en maksa juurikaan enempää tai siis lyhennä.

Pidän mielummin 'ilmasen' lainan vaikka voisin maksaa kaiken kerralla pois.

Kela kun maksaa puolet koroista (=asumistuki)

ylipäätään ei lainaa kannata kiireellä maksaa.

Tiesittekö, että esim Ruosissa ei lyhennetä yleensä lainaa, maksetaan vain korot. Ei ole edes takoitus maksaa lainaa pois.

Vierailija
27/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on erinomaisen outo logiikka. Lainaa lyhentämällä omaisuuden suuruus kasvaa. Jos se ei kasva, kyse on lähinnä vuokralla asumisesta.

Eikä se Ruotsissakaan mikään maan tapa ole, sen enempää kuin täälläkään. Näin toimitaan lähinnä silloin, kun ostetaan taloja joita ei ole tarkoituskaan maksaa pois. Eli ylisuuria lainoja "väliaikaiseen" elämään.

Me maksetaan tällä hetkellä reilu tonni kuussa, maksettaisiin enemmänkin, mutta opiskelut haittaa työntekoa.

Vierailija
28/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Helsingin asunnot, varsinkin keskustan kerrostalot, on väliaikaisia sijoituskohteita eikä niitä ole tarkoitus maksaa pois! Laina-ajat on 15-20 vuotta tai pidempäänkin. Se voitto, minkä keskustan asunnoista saa on asuntojen hinnan nousu eli myydessä siitä saa enemmän kuin ostaessa. Ja myydähän ei kannata jos asuntojen arvot on hetkellisesti alhaalla. Sijoitusasuntoja voi ostaa myös lähes kokonaan lainarahalla ja pistää vuokralle. Vuokralaiset lyhentää lainaa ja samalla asunnon arvo kasvaa.

on erinomaisen outo logiikka. Lainaa lyhentämällä omaisuuden suuruus kasvaa. Jos se ei kasva, kyse on lähinnä vuokralla asumisesta.

Eikä se Ruotsissakaan mikään maan tapa ole, sen enempää kuin täälläkään. Näin toimitaan lähinnä silloin, kun ostetaan taloja joita ei ole tarkoituskaan maksaa pois. Eli ylisuuria lainoja "väliaikaiseen" elämään.

Me maksetaan tällä hetkellä reilu tonni kuussa, maksettaisiin enemmänkin, mutta opiskelut haittaa työntekoa.

Vierailija
29/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi pienet tulot. Kunnostetaan pikkuhiljaa. Ei tarvita kahta autoa. Tää oli aika edullinen, joten ei ne lainakulut nyt niin hirveät ole.

Mistä muusta ajattelit koituvan paljon kuluja?

Vierailija
30/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ilmaista ole sielläkään, ne kulut maksetaan siinä vastikkeessa.

koska vanhaa taloa pitää jatkuvasti kunnostaa: katto, ikkunat, ulkomaali, sisätilat, keittiö, kylppäri, pihaa pitää kunnostaa, lumia aurata, maksaa jätemaksuja ja kaikkea sellaista mitä kerrostalossa ei tarvi itse huolehtia. Pitää tehdä on pts eli pitkän tähtäimen kunnostussuunnitelma. Toiseen kysymykseen, miksi tarvitaan kaksi autoa: Helsingissä ei ole paljoa omakotitaloja myynnissä keskustassa, ja haja-asutusalueilta julkiset yhteydet on aika heikkoja.

vanhassa okt:ssa on kallista asua? Me asumme 90 v vanhaa taloa, joka on peruskorjattu ja kk-kulut on taatusti pienemmät kuin kerrostalovastike olisi.

Vierailija
31/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa vanhassa omakotitalossa asumisen mahdollistava tekijä on meidän suuret tulot. Kun ei ole mistään rahaa perinnöksikään saanut.

Tuo meidän rötiskö (ei siis tosiaan mikään uudenkarhea kivilinna) maksoi vähän reilut 400 000 e, ja sen kunnostamiseen uppoaa jatkuvasti jotain lisärahaa.

Näin meillä Helsingissä.

Vierailija
32/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on vain kiva käydä keskustan humussa töissä ja sitten motaria pitkin tyhjätä pää ja siirtyä maaseudun rauhaan kotiaskareisiin.

Aamulla sama toisinpäin. Työmatkalla nollaan pääni kotiasioista, heräilen motarilla ja palaan taas keskustan vilskeeseen töihin.

Ja maksan asuntolainaa reippaasti vähemmän.

Vierailija
33/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jätteiden nouto ei maksa mitään, koska kuljetamme jätteen itse. Meillä on sen verran hyvät lajittelumahdollisuudet, että sekajätettä viedään kaatopaikalle ehkä 2-3 krt vuodessa, ja se on tullut maksamaan meille aina suunnilleen 5 e kerta (ellei ole tarvinnut viedä jotain painavaa rakennusjätettä).

Vierailija
34/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja maksan asuntolainaa reippaasti vähemmän.

ja korkoja.

Vierailija
35/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jätteiden nouto ei maksa mitään, koska kuljetamme jätteen itse. Meillä on sen verran hyvät lajittelumahdollisuudet, että sekajätettä viedään kaatopaikalle ehkä 2-3 krt vuodessa, ja se on tullut maksamaan meille aina suunnilleen 5 e kerta (ellei ole tarvinnut viedä jotain painavaa rakennusjätettä).

on omituinen kunnallinen järjestelmä, jos kiinteistöä ei pakoteta kunnallisen jätehuollon piiriin.

Vierailija
36/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vanhassa talossa nyt niin suuret ole, varsinkin jos voit lämmittää tulipesilläkin. Mä aina kauhistelen yhtiövastikkeita.

Mutta me varmasti päästäisiin isoillakin vastikkeilla pienemmillä kuluilla kuin ok-talossa. Jos lasken lämmitykset, vedestä tulevat kulut, umpikaivot, jätehuollon, auraukset, korjaukset ja muut, niin pitkä sentti tulee.

Vierailija
37/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on omituinen kunnallinen järjestelmä, jos kiinteistöä ei pakoteta kunnallisen jätehuollon piiriin.

Halvaksi tulee!

Vierailija
38/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yhden lapsen yh, asun omakotitalossa joka rakennettu 1947, peruskorjattu 1995. Kaksi takkaa, klapihommia teen kesälomalla jotta on mitä talvella polttaa. Muutoin öljylämmitys. Lämmityskulut n 100 / kk, kun puille eli omalle työlle ei laske hintaa (perikunnan metsä). Sähköä menee 3000 kilowattia /vuosi ja vettä 90 kuutiota. Tapetit ja parketit on vuodelta 1995 mutta ihan hyvät - miksi sitä remppaa pitäisi tehdä ?? Talon maalaamiseen käytin muutama vuosi sitten yhden lomaviikon. Lumityöt ja nurmikonleikkuut hoituu :). osaan myös itse putsata kourut. Poltinhuolto käy joka toinen vuosi ( maksaa 70 e /kerta). Siististi eläen ei mitään sisäremppaa tartte viiden vuoden välein tehdä. Noo, yksi lapseuudenkaveri ylimielisenä totesi keittiöstä:ai sulla on tommoset rumat kasarikaapit, hae kaluastetukusta uudet ovet ja vetimet. Miksi ?? Ovet on täyttä puuta, ja tykkään niistä.

Ai niin, mun tulot on 1900 e/netto + lapsilisä + kunnan elari. Ja oikein hyvin tullaan toimeen, mistään ei tarvitse tinkiä!!!

Vierailija
39/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtiävastike on hieman alle parisataa. Siihen päälle laina niin maksamme noin 450e kuukaudessa

Onko mitään järkeä maksaa lainaa pois noin vähää kuussa, eihän se edes lyhennä lainaa juuri lainkaan?

No, ainakin saa maksaa korkoja pitkään ja hartaasti.

maksaa noin vähän, on laina maksettu parissa kolmessa vuodessa. Tokihan voitaisiin maksaa enemmänkin mutta emme halua joutua kituuttelemaan sen takia kun tässä mitään rikkaita olla.

Vierailija
40/83 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että missä kunnassa mahdollista. Itse tapellut ko. asiasta omassa kunnassa, kun jätettä tulee minimaalisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän