Miten ihmisillä on varaa asua omakotitalossa? Varsinkin vanhassa.
Kommentit (83)
Meillä jätteiden nouto ei maksa mitään, koska kuljetamme jätteen itse. Meillä on sen verran hyvät lajittelumahdollisuudet, että sekajätettä viedään kaatopaikalle ehkä 2-3 krt vuodessa, ja se on tullut maksamaan meille aina suunnilleen 5 e kerta (ellei ole tarvinnut viedä jotain painavaa rakennusjätettä).
on omituinen kunnallinen järjestelmä, jos kiinteistöä ei pakoteta kunnallisen jätehuollon piiriin.
että missä kunnassa mahdollista. Itse tapellut ko. asiasta omassa kunnassa, kun jätettä tulee minimaalisesti.
Ja maksan asuntolainaa reippaasti vähemmän.
ja korkoja.
ja sitten nuuka luonne että åystyy olemaan viileässä asunnossa ja peseytymään vain vähän.
Pitkistä suihkuista nauttiva ei pärjää ok-talossa.
Kannattaa katsastaa esim. Loviisan seudun tarjonta!
Meiltä pääsee alle tunnissa keskustaan - asumme Espoossa n. 20km päässä keskustasta. Julkisilla matka on 1-1,5h.
jätteet ja silti on tehtävä sopimus jätefirman kanssa, tuli sitä jätettä tai ei. Tiedoksi tuonne aiemmin keskusteltuun.
Pitää olla tosi isot tulot ja sitten nuuka luonne että åystyy olemaan viileässä asunnossa ja peseytymään vain vähän.
Nuuka luonne on sitten eri asia! Me tosin käydään saunassa aika paljon, harvemmin pelkästään suihkussa. Talo pidetään viileänä, talvella alle 20 astetta. Mutta kun panee paljon päälle, ei ole kylmä! Villavaatteet toimivat tässä.
Haja-asutusalueella on meilläkin talo ja jätteet ja silti on tehtävä sopimus jätefirman kanssa, tuli sitä jätettä tai ei. Tiedoksi tuonne aiemmin keskusteltuun.
Tuossa vieressä on ekopiste, jonne saa viedä lasin, metallin, muovin ja paperin.
Ei remppaa paljon, ja jos remppaa tekee vain itse. Lämmittää paljon tai kokonaan puulla. Voi tokkiinsa, helposti elää. Hoitaa pihan itse.
Pitää olla tosi isot tulot ja sitten nuuka luonne että åystyy olemaan viileässä asunnossa ja peseytymään vain vähän.
Nuuka luonne on sitten eri asia! Me tosin käydään saunassa aika paljon, harvemmin pelkästään suihkussa. Talo pidetään viileänä, talvella alle 20 astetta. Mutta kun panee paljon päälle, ei ole kylmä! Villavaatteet toimivat tässä.
Just toi sun maininta isosta määrästä villavaatteita päällä sisällä lähes ympäri vuoden. TOSI epämukavaa ja hankalaa. Mieluummin ilman ok-taloa ja lämmintä sisällä kerrostalossa.
Meillä menee ehkä per kk
- sähköön n.250- 300€ (keskimäärin)
- kun lämmitetään puulla, se puu pitää ostaa - yllättäen kaikilla ei ole metsää, mistä "hakea"
- umpikaivon tyhjennys joka toinen-joka kolmas kk 90€
- korjauksia tulee joka vuosi, viime talvena alas valuva lumi rikkoi tiiliä yms
- auraus per talvi 125€ (erityisesti viime talvena tuli monta aurausta)
- nyt taitaa umpikaivo vuotaa ja salaojissa on jotain (vastahan ne fiksattiin 3v sitten)
Tietysti jos on suku valjastaa talon remontointiin talkootyönä, kun puoli sukua raksahommissa + mamman/papan metsästä saa puita yms yms, niin toki siinä monesta halvalla pääsee. Ja pihalla se traktrori muutenkin, millä aurata aamulla/illalla, jos on lunta satanut, niin ei kaipaa tähänkään ulkopuolista. Kyllähän sen oman pihan nyt aina käsin putsaa, mutta kenellä on aikaa lähteä puskemaan lunta käsin aamuyöllä, jos kaupungin/kunnan kunnossapito ei ulotu oman pihan rajalle?
Just toi sun maininta isosta määrästä villavaatteita päällä sisällä lähes ympäri vuoden. TOSI epämukavaa ja hankalaa. Mieluummin ilman ok-taloa ja lämmintä sisällä kerrostalossa.
Mä olen kyllä asunut useammassakin kerrostalossa, ja kyllä niissä vaivasi talvella aina kylmyys. Yhdessä ainoassa asunnossani ei ollut kylmä sisällä. Nyttemmin olen olen sitten oppinut pukeutumaan niin, ettei kylmä tule.
Kyllä mä ajattelen sitä myös ekologiselta kannalta. Ei talvella tarvitse olla lyhythihaisessa ja paljain jaloin. Nykyään tulee paha olo kun menee liian kuumiin taloihin tai asuntoihin, etenkin jos on lattialämmitys.
Mutta eihän kerrostaloasuminenkaan mitään halpaa ole pk-seudulla. Mutta olen huomannut, että Suomessa ihmiset haluavat viettää vapaa-aikaa kotona ja käyttää sen talon kunnostukseen, joten sellaisille ok-talo on kai enemmän elämäntapa?
että ok-talo ei sovi mukavuudenhaluiselle ihmiselle
pitää olla pikkusen masokisti, että jaksaa ja jopa tykkää epämukavuudesta
Mutta eihän kerrostaloasuminenkaan mitään halpaa ole pk-seudulla. Mutta olen huomannut, että Suomessa ihmiset haluavat viettää vapaa-aikaa kotona ja käyttää sen talon kunnostukseen, joten sellaisille ok-talo on kai enemmän elämäntapa?
Musta on älytöntä kiistellä siitä, että kumpi nyt on hankalampaa/kannattavampaa/mukavampaa, kun kyseessä on makuasia! Mä asuin kymmenisen vuotta kerrostaloissa, se riitti. Halusin enemmän tilaa ympärille ja naapureista eroon.
että ok-talo ei sovi mukavuudenhaluiselle ihmiselle
pitää olla pikkusen masokisti, että jaksaa ja jopa tykkää epämukavuudesta
Ajoin muutama vuosi sitten päivittäin Hgin ja Porvoon väliä (ruuhkaa vastaan) ja siihen matkaan meni 50min. Ruuhka-aikana 1,5h.
Jos oikeasti käy duunissa, pitää ottaa huomioon se ihan koko aika, mikä lähtemisestä menee sinne työpaikalle saapumiseen. Ja silloin kun pääsin Hgistä Porvooseen 50minuutissa, ajoin ylinopeutta motarilla.
Kannattaa katsastaa esim. Loviisan seudun tarjonta!
Meiltä pääsee alle tunnissa keskustaan - asumme Espoossa n. 20km päässä keskustasta. Julkisilla matka on 1-1,5h.
Kirjoitin aiemmin tuossa enkä sanonut että puut on "ilmaisia" - pirusti työtä niissä mutta hyvää kuntoilua ja metsän perkuuta :)). Mutta läämintä piisaa - meillä yleensä sisällä about 23 astetta, makkareissa aste vähemmän. Asutaan ihan taajamassa, kunnan vesi eikä mitään omia jätevesipelleilyjä. Katu vierestä, ei aurausmaksuja vaan ihan kolahommia :). Peltikatto vuodelta 1995 eikä siinä ole mitään vikaa ollut 16 vuoteen :). Salaojatkin toimii - tarkistuskaivoista tsekattu.
Myönnän, että meillä on asiat hyvin ja edullisesti asutaan ! Tiedän kyllä tuttuja jotka uudehkoissa okt:ssa ja valittavat miten kalliiksi tulee... Tosin pinnat uusitaankin aina muotivirtausten mukaan ja pihalla käy puutarhasuunnittelija tietyin väliajoin ja aina kaikki uusiksi. Meillä vanhat omenapuut ja perennat ja itse nypiskelen kun huvittaa, ja jos ei huvita niin ei sitten.
Meillä menee ehkä per kk - sähköön n.250- 300€ (keskimäärin) - kun lämmitetään puulla, se puu pitää ostaa - yllättäen kaikilla ei ole metsää, mistä "hakea" - umpikaivon tyhjennys joka toinen-joka kolmas kk 90€ - korjauksia tulee joka vuosi, viime talvena alas valuva lumi rikkoi tiiliä yms - auraus per talvi 125€ (erityisesti viime talvena tuli monta aurausta) - nyt taitaa umpikaivo vuotaa ja salaojissa on jotain (vastahan ne fiksattiin 3v sitten) Tietysti jos on suku valjastaa talon remontointiin talkootyönä, kun puoli sukua raksahommissa + mamman/papan metsästä saa puita yms yms, niin toki siinä monesta halvalla pääsee. Ja pihalla se traktrori muutenkin, millä aurata aamulla/illalla, jos on lunta satanut, niin ei kaipaa tähänkään ulkopuolista. Kyllähän sen oman pihan nyt aina käsin putsaa, mutta kenellä on aikaa lähteä puskemaan lunta käsin aamuyöllä, jos kaupungin/kunnan kunnossapito ei ulotu oman pihan rajalle?
en kyllä ole löytänyt 10v omakotiasumisen jälkeen tästä mitään epämukavuutta tai masokismin piirteitä. Ei meillä ole talvella lainkaan kylmä, pidetään lämpö vähintään +21:ssä, välillä menee ylikin kun puuliesi tai takka lämmittää. Meillä ei ole teitä aurattavana tai kaivoja tyhjennettävänä. Omalla pihalla toki tehään pihahommia mutta niistä tykätään.
Minusta tämä oma rauha ja reviiri on vain ja ainoastaan taivaallista!
niistä voi nauttia omakotitalossakin. Rivareissa ja kerrostalossakin se olisi paljon kalliimpaa, jos veden laskutus perustuisi todelliseen käyttöön. Sen sijaan pitkään suihkussa viihtyvät kuppaavat rahan muilta asukkailta.
Vähän turhankin yleiset vesimaksu per nuppi -tyyppiset laskutustavat on perseestä.