Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kellään kokemuksia, miten seksuaalinen hyväksikäyttö lapsena vaikuttaa omaan vanhemmuuteen?

Vierailija
24.05.2011 |

Eli siis isäpuolen käytti minua seksuaalisesti hyväkseen ollessani lapsi, ja nyt kun olen itse tulossa äidiksi mietin, miten nuo tapahtumat vaikuttavat omaan vanhemmuuteeni.

Pelkään että minusta tulee ylisuojeleva hermoheikko kyylääjää-äiti, joka ei uskalla päästää lasta silmistään hetkeksikään :(

Asiaa vaikeuttaa vielä se, että oma äitini on EDELLEEN yhdessä tämän kyseisen miehen kanssa, vaikka tietääkin mitä mies on tehnyt. Eli lapsella ei siis tule olemaan mummolaa, johon voisi mennä yökylään tms.

Miten pitäisi toimia?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt 45 v tullut sellaista häpeää omaa kehoa kohtaan.Osittain voi johtua lapsuusajan suhtautumisesta alastomuuteen,osittain hyväksikäytöstä. Lisäksi sellaista että kun se hyväksikäyttö oli osittain alakertaan pusuttelua yms niin en ole koskaan voinut suhtautua myönteisesti suuseksiin.Tai siis se on ollut vaikeaa, nyt menee vähän paremmin.

Inhoan myös jalkojani enkä pidä mekkoja koska isä ja veljeni(joka tämä hyväksikäyttäjä) haukkuivat aina minua pattipolveksi.....

Vierailija
22/30 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankka kokemus sulla. Onnittelut lapsen saannista.

Googlehaku toi tällaisen tutkimuksen: markkinointi.laurea.fi/julkaisut/b/b14.pdf

Luvussa 3.2 on vaikutuksista ihmissuhteisiin aikuisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen puhumista jonkun kanssa jos asiat vaivaavat. Itse suhtaudun todella suojelevasti tyttäriini ja valitettavasti kaikki mies puoliset ovat mielestäni potentiaalisia pedofiilejä,raiskaajia ym.

Nyt olen alkanut suhtautua epäilevästi omaan poikaanikin, hän on nyt 8v, lähinnä olen huolissani hänen 2vuotiaan pikkusiskon puolesta, eli nuorimmasta tyttärestäni. Tämä ajatus on itsellenikin todella vaikea, koska tottakai rakastan poikaani ylikaiken, eikä huolelleni ole olemassa mitään perusteluja, pelko on siis vain minun korvieni välissä.

Tiedän, että minun on tämä asia pakko jossain käsitellä, etten siirrä omia traumojani poikaani tai muihin lapsiini.

Tämä asia vaan on jotenkin niin ällöttävä, kun luenkin näistä tapauksista, niin tekisi mieli oksentaa, kuvottavaa.

Vierailija
24/30 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

28, minusta ystävättäresi pitäisi nyt tehdä jotain asialle! Kuinka voi sallia tuollaista vieläkin tapahtuvan?

Vierailija
25/30 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapsuuden seksuaalinen hyväksikäyttö on vaikuttanut omaan äitiyteen monellakin tapaa. Kovat pelot raskausajoista lähtien, näille yhteistä pelko että lapselle sattuu jotakin pahaa (kuolema, sairaus, kaltoinkohdelluksi joutuminen), lapsen synnyttyä suuri pelko että lapsi joutuu hyväksikäytetyksi (epäilen jokaista miespuolista henkilöä, joskus naispuolisiakin, mutten kaikkia) ja lapsen tullessa siihen ikään jossa oma hyväksikäyttöni alkoi tämä pelko voimistui paljon ja heräsi vihan, inhon, katkeruuden ja säälin, surun tunteita lasta kohtaan (sentään ymmärsin että nämä kumpuavat omista kokemuksistani ja pyrin olemaan kohdistamatta niitä lapseen). Pelkään myös osoittaa lapselle fyysistä hellyyttä "etten vahingossakaan kosketa väärin" ja jossakin vaiheessa pelkäsin sitäkin että mitä jos minusta tuleekin itsestäni pedofiili (onneksi tällaiseen ei ole mitään viitteitä).

Ts.paljon erilaisia pelkoja, ylisuojelevuutta ja voimakkaita tunteita jotka laukaisee menneisyyden kokemukset. Suosittelen kaikille hyväksikäytetyksi joutuneille omaa psykoterapiaa tai ainakin neuvolapsykologin käyntejä jo raskausaikana, nämä asiat on parempi käsitellä ettei tosiaan siirrä pelon-maailmankuvaa  lapselle. Tietty varovaisuus on vain hyvä asia, mutta ettei se mene liiallisuuksiin.

Omassa tilanteessani tosin on voimakas epäily että oma lapseni on joutunut hyväksikäytetyksi, mutta toisinkuin luulisi en aluksi suostunut uskomaan asiaa vaikka lapsi oireili, eli pistin havaintoni omien kokemuksieni piikkiin (että ylitulkitsen ja etsin oireita), tätäkin kannattaa varoa. Ettei todellisen tilanteen tullessa eteen kuittaa sitä omilla peloillaan, vaan uskaltaa tarpeen tullen uskoa lastaan. Tämä tuntuu ristiriitaiselta että muuten pelkää asiaa kovasti ja sen tullessa todeksi ei meinaa uskoa asiaa, mutta näin se minulla aluksi meni.

Vierailija
26/30 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni viestiketjun aloittajan kannattaisi vielä harkita rikosilmoituksen tekemistä. Asiaa ei varmaankaan tutkittu aiemmin kunnolla. Näiden tapausten tutkintamenetelmät ja asenne koko tutkimuskenttään on muuttunut paljon viime vuosina. Olet varmaankin vielä aika nuori, joten ehkä rikos ei ole vielä vanhentunut? Törkeissä hyväksikäyttötapauksissa (mistä on yleensä kyse isäpuolen kohdalla, koska lapsella on häneen luottamussuhde) rikoksen vanhenemisaika on nykyään 20 vuotta. Ota yhteys raiskauskriisikeskus Tukinaiseen ja kysy neuvoja. He opastavat myös terapian äärelle.

Vierailija
27/30 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi asettaa hyväksikäyttäjämiehen lasten edelle.

Luin joskus kirjan tästä aiheesta ja siinä oli, että äiti saattaa jopa syyttää tytärtään asiasta. Eli tytär olisi vietellyt miehen!

Minusta tuollaiset miehet kuuluu kastroida välittömästi ja lääkitä vihannekseksi.

Vierailija
28/30 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytti seksuaalisesti hyväkseen,

olen tytöistä erittäin tarkka, kukaan ei koske mun lapsii,kaikkien miesten ohi meen kovaa vauhtia ym.

Herättää jonkun verran myös sellaista kylmää värettä

kun pikkujätkällä samanlaisia piirteitä kun siinä mummin veljessä.

En tiiä pääseekö siitä koskaan yli,

mut ehkä sen oman tuntee siit että on 'likanen,inhottava' vois jotenkin saada muuttumaan?

Vierailija
29/30 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei itse 4 lapsen aiti ja kokenut hyvaksi kayttoa. Vanhemnat aikanaan *sulki* silmansa asialta. Ja yhen synnytyksen jalkeen koin masennustq. Mutta kavin keskusteluita aiheesta nyt jatketaan taas

Vierailija
30/30 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up