Onko työnantajasi joustava lapsiin liittyvissä asioissa?
Saatko käyttää lasta lääkärissä työajalla? Voitko jäädä kotiin jos lasten hoitopaikka on kiinni tms.
Meillä on nyt kasaantunut ylimääräisiä asioita, ekaluokkalaisen iltapäiväkerho oli kiinni yhtenä päivänä, joten jouduin olemaan puoli päivää poissa töistä. Lisäksi on ollut lääkärikäyntiä, pari pientä operaatiota, neuvola jne.
En ole kuullut, että en saisi hoitaa noita työajalla, mutta itselläni on huono omatunto kun joudun jatkuvasti ilmoittamaan ylimääräisistä poissaloista. Mieheni hoitaa osan noista, mutta hän matkustaa paljon työssään ja tapaa asiakkaita, joten suurin osa lasten asioista on minun vastuulla.
Kommentit (25)
Paivalla teen nyt tavallista vahemman toita, koska hoidan lapsen ja kodin toitteni ohella (normaalisti jaamme nama vastuut kolmen aikuisen kesken), mutta illalla teen vastaavasti 3-4 tuntia ekstraa lapseni nukahdettua.
Joissain toissa on tarkeaa, etta tyot tulevat tehtya tyoajalla. Minun tyossani on tarkeaa, etta tyot tulevat tehtya. Valilla tulee painettua 20-tuntista tyopaivaa ja valilla taas on hiljaisempaa ja tyoaikana tulee luettua paljon oman alan julkaisuja. Konferenssimatkat syovat usein viikonloppuja, mutta vastaavasti kukaan ei narise, jos paatan kauniina kesapaivana viettaa pitkan pubilounaan tai pelata muutaman eran ultimatea tyokavereiden kanssa.
mutta en noista kyllä mitään tee työajalla vaan käytän saldoja. Lapsen tarha oli yksi päivä kiinni, mutta tein ko. päivän etänä töitä ja lapsi hoitui siinä sivussa.
Perjantaina on lapsella lääkäri ja olen etänä, mutta lääkärissä käyntiä en merkkaa työajaksi. Joku moraali on sentään oltava.
Siis teillä työnantaja maksaa palkkaa, kun olet päivällä lapsen kanssa neuvolassa tai kotona, kun ip-kerho on suljettu, menet tutustumaan uuteen hoitajaan jne.
Mina teen tyot kotoa kasin, jos lapseni on kipea tai olen sopinut tapaamisen laakarin kanssa, mutta mieheni tyopaikalla on varattu kaksi palkallista viikkoa per vuosi lasten hoitoon. Jos oma tyoni ei olisi joustava, niin varmasti kadehtisin.
.
(8-16)
Neuvola on lähes kaikkialla myös klo 16.00 jälkeen ainakin kerran viikossa ja hammaslääkärissä olen itse käynyt aina vasta 17.30 jälkeen, eiköhän myös lapsi pysty siihen.
Eikä lapsille kovin helpolla anneta hammaslääkäriaikaa normaalin aukioloajan ulkopuolelta. Niillä on määritelty mitä aikoja voivat antaa kellekin ja lapsille tyrkytetään aina jotain 11-13 välillä olevia aikoja. Ilmeisesti kuvittelevat lasten tulevan sinne yksinään.
Se on rasittavaa, kun pitää aina ilmoittaa, jos lähtee pikkaisen aikaisemmin tai tulee vähän myöhemmin. Ne tunnit pitää kuitenkin tehdä, mutta ohjeen mukaan esimiehen pitää missä kukin on. Hoh hoijaa..