Ärsyttääkö sinua, kun maallikot esiintyvät sinun ammattialasi tuntijoina?
Minua joskus ärsyttää. Olen opettaja ja ainakin tällä palstalla "kaikki" kuvittelevat tietävänsä kaiken opettajan työstä ja arvioinnista ja puhuvat aivan potaskaa.
Kommentit (53)
ja todella paljon. olen bilsa-mantsaope ja joudun jatkuvasti vääntämään typeristä asioista, kuten evoluutiosta, geeneistä, perinnöllisyydestä tms. yläastetasoisista "tiedoista" jotka lähipiirissäni näyttävät jostain syystä olevan ihan hukassa. ja kyllä, olen varmasti ärsyttävä, kun korjaan virheellisiä käsityksiä, mutta miksi en niin tekisi.. siis jos olen ihmisten kanssa, jotka tietävät koulutukseni ja silti rupeavat vänkäämään.
ette uskokaan kuinka paljon ihmiset sanovat etteivät usko evoluutioon, mutta seuraavassa lauseessa sitten todetaan miten kamalia ovat vaikkapa antibiooteille vastustuskykyiset sairaalabakteerit..
Toinen ärsyttävyys on sitten nämä "testaajat", jotka pitävät minua kävelevänä kartastona tai lajituntijana.. Vaikka tunnen yleisimmät lajit ja tiedän maiden sijainteja en missään nimessä pidä niitä olennaisena tai jaksa muistaa jokaista yksityiskohtaa.. sitten riemu repeää jos en osaa tunnistaa jotain hipsis hässiäistä joka oli nähty mökkipihassa
ja joo.. taidan olla nyt loman tarpeessa.. :D heinäkuussa elämä on jo paljon leppoisampaa
Olen maalari, ja asiakkaat viisastelevat miten milloinkin joidenkin tuotteiden käytöstä. Melko uskomatonta juttua tulee kyllä välillä, esim. "miksi sinä teet noin, ei meillä ole koskaan mitään pohjamaaleja käytetty". Niinpä, juuri sen takia kohde onkin niin huonossa kunnossa. Yleensä ihmiset vain nolaavat itsensä, mutta raukat kuvittelevat kai jotenkin näpäyttävänsä minua omalla "tietämyksellään". Älä palkkaa minua jos kerran osaat itse paremmin.
Olen filosofian maisteri, pääaine pohjoismaiset, asunut Ruotsissa (mieheni samoin).
Olin juuri tuttavan kanssa Ruotsin-risteilyllä ja hän luennoi minulle suut silmät täyteen Ruotsista ja Tukholman nähtävyyksistä...
Olen filosofian maisteri, pääaine pohjoismaiset, asunut Ruotsissa (mieheni samoin).
Olin juuri tuttavan kanssa Ruotsin-risteilyllä ja hän luennoi minulle suut silmät täyteen Ruotsista ja Tukholman nähtävyyksistä...
kun maallikko alkaa vängätä vastaan asiassa, josta hänellä ei ole oikeaa tietoa. Tapahtuu tällä palstalla melko usein...
The English teacher
Ärsyttää kun sellaset joilla ei ole mitään tietoa tulevat neuvomaan miten asiat mukamas tehdään!
T. Levyseppä-hitsaaja
Jokin aika sitten täällä ollut sähkömiesketju oli kyllä huvittava.
Olen kouluttanut sähkömiehiä, ja monet kommentit olivat hyvinkin viihdyttäviä =D
Toinen ärsyttävyys on sitten nämä "testaajat", jotka pitävät minua kävelevänä kartastona tai lajituntijana.. Vaikka tunnen yleisimmät lajit ja tiedän maiden sijainteja en missään nimessä pidä niitä olennaisena tai jaksa muistaa jokaista yksityiskohtaa.. sitten riemu repeää jos en osaa tunnistaa jotain hipsis hässiäistä joka oli nähty mökkipihassa ja joo..
Arvaas vaan, paljonko matikanopelta testataan päässälaskutaitoa... Etenkin, kun matikan opiskelussa yliopistossa ei päässälaskutaitoja ihan hirmuisesti kehitetä... Osa ihmisistä varmaan luulee, että yliopistossa on päästy jo 100 kertotauluun.. ;D
joilla käsitys kielenkäytön eri lajeista tai edes oikeakielisyydestä vähän laajempana käsitteenä on yleensä lähinnä lukiotasoa, ärsyttävät kyllä. Miehen kanssa tosin on hauska naureskella näille "ei toi oo suomee" -tyypeille.
Kun haetaan pätevää sosiaalityöntekijää, todellakin tarkoitetaan sitä LAISSA säädettyä pätevyyttä (sosiaalityöntekijän ammattitutkinto on samalla tavalla laissa säädetty kuin poliisin ja lääkärinkin) eikä ko. työtä todellakaan voi tulla tekemään ihminen, joka vain "tulee hyvin toimeen ihmisten kanssa ja on 10 kotiäitivuoden aikana oppinut hyvin organisoimaan ja tuntee Kelan etuuksia". Näitä yrittäjiä näkee liian usein.
Ärsyttävimpiä ovat lääkärit, mutta on kyllä muitakin asiantuntija-ammatteja, joiden harjoittajat kuvittelevat osaavansa myös minun ammattini ihan vasemmalla kädellä ja silmät kiinni. Korjailevat työtäni ja kummastelevat, kun esitän heidän korjauksiinsa parannuksia. Enhän voi päästää läpi ihan mitä tahansa. T. ammattikirjoittaja
Asiantuntijalausuntoja tuntuu tulevan paljon terveyskeskusten tai vanhustenhuoltolaitosten lähihoitajilta.
erikoissairaanhoidon sh
Tuollahan niitä kekkuloi tvssä ja vaikka missä. Loppupeleissä ammattitaito kuitenkin ratkaisee, että kekkuloikoot rauhassa.
suoraan katsoo silmiin ja sanoo, että minä olen väärässä. Jokainen, joka on synnyttänyt, kuvittelee voivansa olla kätilö. Ja nyt kun vielä teen jatko-opintoja, niin saan niskaan uskomattoman määrän sontaa, että ei mitään rajaa. Nykyään jätän kertomatta, mikä olen alkuperäiseltä koulutukseltani, kerron vain olevani hoitotieteiden maisteri ja tohtorikoulutettava. Se on ihmisille vielä niin vieras juttu, ettei ne sano mitään.
Kätilö
Olen puheterapeutti.
Mutta enemmän ärsyttää se, ettei ihmiset oikein tiedä, mitä kaikkea puheterapeutti tekee vaikka tosin luulevat tietävänsä. Moni on ihmetellyt, että miten sen r-vian korjaamista pitää opiskella 5 vuotta yliopistossa. Niinpä niin...
mutta ihmetyttää tyypit, jotka kuvittelevat että vastaan kuin apteekin hyllyltä, kun kyselevät jotain palkin kestävyyksiä ja rakennusmääräyskokoelman nippelitietoa.
Mä oon ihan vaan tavallinen amk insinööri rakennusalalla, ja käytän googlee kun itse tartten tietoo. Ja lujuuslaskelmia en oo ikinä tehnyt työkseni, koulussa joskus muutama kurssillinen.
nykyään kun tuota tietoa on niin helposti saatavilla. Mikään ammatti ei ole enää niin pyhää kuin muinoin.
Minä taistelin kerran erikoishammaslääkärin kanssa hampaista ja olin voimakkaasti eri mieltä enkä suostunut toimenpiteeseen. Myöhemmin hammaslääketieteen professori kiitteli minua! Ja onhan näitä juttuja muitakin.
Tuttavani laittoi lapsensa ruotsinkieliseen kouluun. Koska lapsi ei puhunut ruotsia kuin pikkasen alkoivat hurrin hupsut ´ope + vanhemmat´ mekastaa. Kouluun tilattiin ope, jolla oli pätevyys ´en muista mikä` testata lapset. Tämä opettaja sanoi ummikosta ´erittäin koulukypsä´ lapsi ottaisin heti omalle luokalleni. Ne muut eivät sitten olleetkaan niiiiin koulukypsiä vaikka hurriperheistä. Toden totta aika näytti kuka kirjoitti ällän pitkästä ruotsista!! Hah hah haa!!!!
ovat lastensa asiantuntijoita:) Päiväkodissa siis työskentelen.
Mun ammatista kaikki tietää myös kaiken. Ja arvostus on sen mukainen:-) (toimittaja päivälehdessä)