Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 38-vuotiaana mitään järkeä hakea lääkikseen?

Vierailija
23.05.2011 |

Olenko jo aivan liian vanha sinne? Jos koulu vähimmillään kestää 6-vuotta, olisin 44, kun pääsisin aloittamaan työt. Kannattaako mielestänne?

Nyt olen täysin eri alalla.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan alan lukemaan pääsykokeeseen, ja kokeilen pääsenkö sisään.

Jos en pääse, tai koulunkäynti tulee mahdottomaksi, niin olenpa ainakin kokeillut.

Vierailija
2/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen psykologi ja työskennellyt terveyskeskuksessa ja useilla eri osastoilla sairaalassa. Omani ja lääkärin työn lisäksi minua voisi kiinnostaa esimerkiksi fysio-, puhe- tai toimintaterapeutin ammatit.

Lääkärin työssä on paljon kuormittavia tekijöitä, joita en kadehdi. Aika potilaan kanssa on usein lyhyt, vaikka haluaisikin tehdä työtä kokonaisvaltaisesti ja potilasta huolella kuunnellen. Sitten pävystykset, mahdollinen erikoistuminen tk- ja sairaalajaksoineen eri paikoissa jne.

Mitkä ovat tärkeimmät syyt uudelleenkouluttautumiseen? Oma mielenkiinto, tietynlainen työ, palkka, työolot...?

Sinänsä kannustan kyllä vaihtamaan alaa vielä 40-vuotiaana, jos siltä tuntuu! Kokemus elämästä ja etenkin työelämästä antaa erilaista näkökulmaa opintoihin ja ehdit olla töissä hyvinkin 20 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko jo aivan liian vanha sinne? Jos koulu vähimmillään kestää 6-vuotta, olisin 44, kun pääsisin aloittamaan työt. Kannattaako mielestänne? Nyt olen täysin eri alalla.

Mikä tässä elämässä kannattaa ja miten se mitataan? Muutoin kuin rahassa? Mikä on turhanpäiväisimpiä mittareita!

Jos HALUAT lääkikseen ja PÄÄSET lääkikseen, niin käyt lääkiksen ja valmistut nelivitosena lääkäriksi!! Siinä se!

Sulla on vielä siinä vaiheessa 20-25 vuotta aikaa tehdä lääkärin työtä, että jos haluat niin pistä töponäksi!!

Terkuin lääkäri, nainen ja äiti ikä 45v

Vierailija
4/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vanhaksi kuin haluat. Tiedän yhden n 75-v lääkärin, jolla oma vastaanotto.

Vierailija
5/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan suhtaudu negatiivisesti vanhempaan opiskelijaan ja iän tuomasta kokemuksesta ja perspektiivistä on vain hyötyä. Vaikka erikoistumisessakin menee aikaa, niin se aika kuluu pääsääntöisesti juuri tuon erikoisalan parissa.

Itse aloitin lääkäriopinnot kun olin 25 ja osa kauhisteli että " niin vanhana aloitin". Päivääkään en ole katunut, ja oikean erikoisala löydyttyä olen vain innoissani työstäni (huolimatta sen vaativuudesta, jonka koen vain plussaksi).

Vierailija
6/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset sisälle,se käytännössä tarkoittaa,että selviät opinnoista ihan varmasti.

t: kirurgi

Vierailija
7/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se vain ikävää miettiä tai yleensä huomata olevansa tekemään jotakin, koska on ehkä liian vanha..! Kamalaa.

Itsekin olen 35v ja tosiaan moni valinta on jo tehty...

Vierailija
8/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAe ihmeessä! Itse toteutin lapsuudenhaaveeni kun hain ja pääsin eläinlääkikseen. Olin silloin 28-v. Nyt olen ollut töissä 4 vuotta ja en ole katunut päivääkään.

Vierailija
9/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

matemaattisia aineita ennen lääkkseen pyrkimistä? Voiko aloittaa niin alusta yli kolmekymppisenä ja päästä vielä lääkikseen?

Vierailija
10/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee töitä pitkälle yli eläkeiän? Eli sinulla voi olla työvuosia vielä todella monta!

Vierailija
11/37 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen insinööri, ja työnkuvan vähän muuttuessa olen ajatellut että matikan ja fysiikan kertausopinnot olisi paikallaan.

En ole vaan ottanut selvää missä niitä voisi kerrata. Mutta eiköhän kursseja löydy, ei kai niihin ikärajaa ole.

Vierailija
12/37 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muulle paikkakunnalle kuin Helsinkiin tai Tampereelle. Muuten n 5 kk täysipäiväinen lukeminen voi valua hukkaan. Älä edes kuvittele, että pääsisit muutaman kuukauden muutama tunti /ilta lukemisella yhtään mihinkään.

Vierailija
13/37 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri luki aikuislukiossa matikan ja fysiikana ja pääsi sen jälkeen lääkikseen :)

Vierailija
14/37 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monista seikoista.

Et ole liian vanha, lääkiksessä on paljon hieman vanhempia opiskelijoita ja monella heistä on jo lapsia. Vaikeampaa on työnteon perheen ja opiskelujen yhdistäminen.

Kannattaa huomioida, että erikoistuvan lääkärin palkka on aika pieni alle 3000e kuussa ja erikoistuminen kestää yleensä 6 vuotta. Yhteensä opiskelua erikoislääkäriksi on sitten 12 vuotta. Erikoistuminen koetaan myös stressaavaksi ajaksi.

Itse olen 19-vuotiaana lääkiksen aloittanut, 30-vuotias väitellyt ja erikoistuminen pääosin vielä edessä. Kaksi lastakin on ja missään tapauksessa en jaksaisi aloittaa kaikkea alusta enää ja vielä 5-vuotta ainakin edessä, sitten helpottaa.

Vierailija
15/37 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/37 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän puolesta ehdit, tottakai, mutta itse ehkä, tilanteesta riippuen tietysti, hakisin ennemmin lukemaan jotain muuta. Kuten joku jo sanoikin, monista yliopistotutkinnoista voi tehdä ison osan tenttimällä. Ei esim. psyka sattuis kiinnostamaan?

Onnea valitsemallasi tiellä joka tapauksessa!

Vierailija
17/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä lääkäreitä tarvitaan aina!

Vierailija
18/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä!

Vierailija
19/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhin taisi olla 47v kun aloitettiin :) Valmistuu kai jo tänä keväänä. Kyllähän sitä ehtii vielä töihin hyvinkin 44-vuotiaana - eläkeikäkin sen kuin nousee vain :) Suurin osa opiskelijoista on tietenkin noin 20v, mutta joukkoon mahtuu paljon myös vanhempaa väkeä.

Vierailija
20/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistuttuasi sinulla olisi kuitenkin yli 20 vuotta aikaa eläkeikään. Et ole liian vanha; elämänkokemuksesta on varmasti hyötyä niin opinnoissa kuin potilastyössäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan