Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 38-vuotiaana mitään järkeä hakea lääkikseen?

Vierailija
23.05.2011 |

Olenko jo aivan liian vanha sinne? Jos koulu vähimmillään kestää 6-vuotta, olisin 44, kun pääsisin aloittamaan työt. Kannattaako mielestänne?

Nyt olen täysin eri alalla.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta vuotta. Mulla ei ole, vaikka lääkärin ura houkuttelisikin. Nyt kun on jo isot asuntolainat, lasten harrastukset yms.

Ei voi koko perheen taloutta uhrata omalle haaveelle.

FM, 36 v.

Vierailija
22/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin itse 36-vuotiaana uuden yliopistotutkinnon opinnot ja valmistuin 40-v. kauppatieteiden maisteriksi. Nyt on 43 ja teen väitöskirjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jaksatko sen opiskelun, pitkän työharjoittelut ja yövalvomiset? Muistan synnärillä yhdenkin nuoren naiskandin, joka oli ihan puolipökerryksissä, kun oli joutunut valvomaan useampia öitä peräkanaa... Eli juttele lääkiksen opiskelijoiden kanssa opintojen rankkuudesta, ettei tule sitten yllärinä.

Vierailija
24/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt itsekin lääkikseen pyrkimistä, mutta ajatellut olevani jo liian vanha sinne. Ikää kuitenkin kymmenen vuotta sinua vähemmän. Tämä antoi taas vähän lisä innostusta :)

Vierailija
25/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdithän olla valmistuttuasi työelämässä vielä hyvinkin parikymmentä vuotta! Se on pitkä aika saada olla itselleen mieluisassa ammatissa :)

Tuon ikäisillä vaan usein tuppaa olemaan pieniä lapsia ja isoja asuntolainoja, jotka estävät kuuden vuoden täysipäiväisen opiskelun. Lääkiksessä kun opinnoista erittäin pienen osan voi suorittaa tekemällä pelkän tentin, toisin kuin esim. oikiksessa. Läsnäolopakkoa on paljon etenkin kliiniseen vaiheeseen siirryttäessä. Opiskelu vie myös päivien lisäksi runsaasti ilta-aikaa, ellet ole poikkeuksellisen nopea oppija.

Vierailija
26/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänkokemuksesta on vaan hyötyä ja toisista ammateista. Minulla on pari lääkäriystävää ja toinen soitti sähkömiehen paikalle kun palovaroittimesta loppui patterit :) Ehdottomasti haet, ehdit tekemään hei päälle 20 vuotta vielä niitäkin hommia!

Vierailija
27/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yövalvomisia ei pahemmin opintoihin kuulu - ellei aloita tenttiin lukemista edellisenä päivänä :D Synnäriviikko (juuri suoritettu) oli aikaavievä, mutta todella antoisa. Osastolla oltiin ma-pe klo 8-20 + joko la tai su. Lisäksi öitä oli pakollisena 2, mutta itse olin mieluummin 3 yötä että sain muita päiviä lyhemmäksi. Eikä sitä koko yötä ole pakko valvoa - jos on rauhallista niin parempi nukkua :)

Yleensä harjoittelu tapahtuu ihan virka-aikana. Palkallisia harjoitteluja eli kuukauden amanuenssuureja täytyy suorittaa yhteensä 4, ja ne tehdään omalla ajalla. Eli joko loma-aikana tai sitten muun kurssin kanssa päällekäin (jolloin kieltämättä voi olla rankkaa ja aikamoista sumplimista aikataulujen kanssa). Säännöt tosin vaihtelevat eri paikkakunnilla. Minä opiskelen Turussa, ja tietääkseni esim. Helsingissä amanuenssuureja saa suorittaa vain loma-aikana.

Lisäksi lääkiksessä opiskelu on hyvin koulumaista, joten eteneminen tavoiteajassa on helppoa. Sen kuin osallistuu ohjelmaan merkityille kursseille :) Välivuosia (tai lyhyempiä taukoja) voi pitää haluttaessa.

Mutta jaksatko sen opiskelun, pitkän työharjoittelut ja yövalvomiset? Muistan synnärillä yhdenkin nuoren naiskandin, joka oli ihan puolipökerryksissä, kun oli joutunut valvomaan useampia öitä peräkanaa... Eli juttele lääkiksen opiskelijoiden kanssa opintojen rankkuudesta, ettei tule sitten yllärinä.

Vierailija
28/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa tosiaan on paljon, lapsia, ja nuorin ei vielä edes syntynyt. Vanhassa työpaikassa voisin tehdä vähän työtä, jos opiskelu antaa myöten.

Onko pari ekaa vuotta ihan päiväopiskelua koulun penkillä?

Ja alkaako harjoittelut kolmantena vuonna?

Vierailija
29/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ainakin Turussa. Kaksi ensimmäistä vuotta on lähinnä luentoja, ja käytännön harjoittelu alkaa kolmannen vuoden kevätlukukaudella (vaihtelee kaupungeittain). Luennothan eivät ole pakollisia, joten ensimmäisinä vuosina pakollista läsnäoloa ei ole paljoa - riittää kun lukee kotona ja läpäisee tentit. Lääkiksen opiskelijoista monet ovat joko valmiiksi perheellisiä tai saavat lapsia opiskeluaikana. Tähän suhtaudutaan myötämielisesti ja ollaan tarvittaessa joustavia esim. opintojen suoritusjärjestyksessä. Ainakin Turussa :)

Asuntolainaa tosiaan on paljon, lapsia, ja nuorin ei vielä edes syntynyt. Vanhassa työpaikassa voisin tehdä vähän työtä, jos opiskelu antaa myöten.

Onko pari ekaa vuotta ihan päiväopiskelua koulun penkillä?

Ja alkaako harjoittelut kolmantena vuonna?

Vierailija
30/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 37-v. ja haaveena on ihan toisen alan opinnot, mutta kuitenkin.

Vierailija
31/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisin 45-vuotias ammatinvaihtoa harkitseva

Vierailija
32/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä on aivan liian vanha kestämään sitä mopotusta mitä kandi/amanuenssi/erikoistuva lääkäri saa.

No way.

Vierailija
33/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä haluat sitten kun sinulla on lääkärinpaperit kädessä. Erikoistuminen veisi toiset 6 vuotta, ja alkaa olla jo siinä ja siinä kannattaako. Etenkin raskaisiin päivystyspisteisiin etupäivystäjäksi 45-vuotias alkaa olla liian vanha, ellei ole huippu-urheilijan fysiikkaa. Eli sinun kohdallasi yleislääkärin ura olisi sitten todennäköinen. Uskotko jaksavasi ja viihtyväsi terveyskeskuslääkärinä?

Vierailija
34/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö järjestämään aikaa lukea pääsykokeisiin 3-5 kk täyspäiväisesti. Ei siis mitään pari tuntia iltaisin, vaan 8-12 tuntia / vrk. Ja lopputuloksena voi olla ettet kuitenkaan pääse sisään.

Vierailija
35/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykoekirja pysyy samana vuodesta toiseen (ehkä hiukan lisäyksiä tulee). Muutenkin kirjaa tärkeämpää on hallita perusfysiikan ja kemian laskut - ja osata soveltaa tietoa käytäntöön. Valmennuskurssit on erittäin hyviä, vaikkakin kalliita. Toinen kynnyskysymys on se, että pääsykokeessa on suhteellisen niukasti aikaa. Monet valmennuskurssin osallistujat sanoivat että muuten meni edellinen kerta hyvin, mutta aika loppui täysin kesken. Ei siis pidä jäädä junnaamaan johonkin tehtävään, jota ei osaa. Minä en saanut ensimmäisestä tehtävästä oikeaa vastausta, mutta jatkoin eteenpäin nopeasti. Lopulta oli tunti aikaa pähkäillä sitä ongelmakysymykstä, mutta enpä keksinyt laskukaavaa kuitenkaan. Ja pääsin sisään :)

Pystytkö järjestämään aikaa lukea pääsykokeisiin 3-5 kk täyspäiväisesti. Ei siis mitään pari tuntia iltaisin, vaan 8-12 tuntia / vrk. Ja lopputuloksena voi olla ettet kuitenkaan pääse sisään.

Vierailija
36/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta vuotta olet ollut tähän mennessä töissä?

Kuinka monta työvuotta sinulla olisi edessäsi ennen normaalia eläkeikää (65v) vielä 44-vuotiaan?

Sillä se sinulle selviää, kannattaako. Lääkärin työnsaanti on varmaa, miten nykyisissä töissäsi?

Vierailija
37/37 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä rahoitus puoli, opintotuki ja paljonko saa opintolainaa? Pystyykö opiskelujen alkuvuosina käymään töissä samanaikaisesti? Ps. Kannattaako 45-vuotiaan enään lähteä lääkikseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan