Onko 38-vuotiaana mitään järkeä hakea lääkikseen?
Olenko jo aivan liian vanha sinne? Jos koulu vähimmillään kestää 6-vuotta, olisin 44, kun pääsisin aloittamaan työt. Kannattaako mielestänne?
Nyt olen täysin eri alalla.
Kommentit (37)
Aloitin itse 36-vuotiaana uuden yliopistotutkinnon opinnot ja valmistuin 40-v. kauppatieteiden maisteriksi. Nyt on 43 ja teen väitöskirjaa.
Mutta jaksatko sen opiskelun, pitkän työharjoittelut ja yövalvomiset? Muistan synnärillä yhdenkin nuoren naiskandin, joka oli ihan puolipökerryksissä, kun oli joutunut valvomaan useampia öitä peräkanaa... Eli juttele lääkiksen opiskelijoiden kanssa opintojen rankkuudesta, ettei tule sitten yllärinä.
Olen miettinyt itsekin lääkikseen pyrkimistä, mutta ajatellut olevani jo liian vanha sinne. Ikää kuitenkin kymmenen vuotta sinua vähemmän. Tämä antoi taas vähän lisä innostusta :)
Ehdithän olla valmistuttuasi työelämässä vielä hyvinkin parikymmentä vuotta! Se on pitkä aika saada olla itselleen mieluisassa ammatissa :)
Tuon ikäisillä vaan usein tuppaa olemaan pieniä lapsia ja isoja asuntolainoja, jotka estävät kuuden vuoden täysipäiväisen opiskelun. Lääkiksessä kun opinnoista erittäin pienen osan voi suorittaa tekemällä pelkän tentin, toisin kuin esim. oikiksessa. Läsnäolopakkoa on paljon etenkin kliiniseen vaiheeseen siirryttäessä. Opiskelu vie myös päivien lisäksi runsaasti ilta-aikaa, ellet ole poikkeuksellisen nopea oppija.
Elämänkokemuksesta on vaan hyötyä ja toisista ammateista. Minulla on pari lääkäriystävää ja toinen soitti sähkömiehen paikalle kun palovaroittimesta loppui patterit :) Ehdottomasti haet, ehdit tekemään hei päälle 20 vuotta vielä niitäkin hommia!
Yövalvomisia ei pahemmin opintoihin kuulu - ellei aloita tenttiin lukemista edellisenä päivänä :D Synnäriviikko (juuri suoritettu) oli aikaavievä, mutta todella antoisa. Osastolla oltiin ma-pe klo 8-20 + joko la tai su. Lisäksi öitä oli pakollisena 2, mutta itse olin mieluummin 3 yötä että sain muita päiviä lyhemmäksi. Eikä sitä koko yötä ole pakko valvoa - jos on rauhallista niin parempi nukkua :)
Yleensä harjoittelu tapahtuu ihan virka-aikana. Palkallisia harjoitteluja eli kuukauden amanuenssuureja täytyy suorittaa yhteensä 4, ja ne tehdään omalla ajalla. Eli joko loma-aikana tai sitten muun kurssin kanssa päällekäin (jolloin kieltämättä voi olla rankkaa ja aikamoista sumplimista aikataulujen kanssa). Säännöt tosin vaihtelevat eri paikkakunnilla. Minä opiskelen Turussa, ja tietääkseni esim. Helsingissä amanuenssuureja saa suorittaa vain loma-aikana.
Lisäksi lääkiksessä opiskelu on hyvin koulumaista, joten eteneminen tavoiteajassa on helppoa. Sen kuin osallistuu ohjelmaan merkityille kursseille :) Välivuosia (tai lyhyempiä taukoja) voi pitää haluttaessa.
Mutta jaksatko sen opiskelun, pitkän työharjoittelut ja yövalvomiset? Muistan synnärillä yhdenkin nuoren naiskandin, joka oli ihan puolipökerryksissä, kun oli joutunut valvomaan useampia öitä peräkanaa... Eli juttele lääkiksen opiskelijoiden kanssa opintojen rankkuudesta, ettei tule sitten yllärinä.
Asuntolainaa tosiaan on paljon, lapsia, ja nuorin ei vielä edes syntynyt. Vanhassa työpaikassa voisin tehdä vähän työtä, jos opiskelu antaa myöten.
Onko pari ekaa vuotta ihan päiväopiskelua koulun penkillä?
Ja alkaako harjoittelut kolmantena vuonna?
Näin ainakin Turussa. Kaksi ensimmäistä vuotta on lähinnä luentoja, ja käytännön harjoittelu alkaa kolmannen vuoden kevätlukukaudella (vaihtelee kaupungeittain). Luennothan eivät ole pakollisia, joten ensimmäisinä vuosina pakollista läsnäoloa ei ole paljoa - riittää kun lukee kotona ja läpäisee tentit. Lääkiksen opiskelijoista monet ovat joko valmiiksi perheellisiä tai saavat lapsia opiskeluaikana. Tähän suhtaudutaan myötämielisesti ja ollaan tarvittaessa joustavia esim. opintojen suoritusjärjestyksessä. Ainakin Turussa :)
Asuntolainaa tosiaan on paljon, lapsia, ja nuorin ei vielä edes syntynyt. Vanhassa työpaikassa voisin tehdä vähän työtä, jos opiskelu antaa myöten.
Onko pari ekaa vuotta ihan päiväopiskelua koulun penkillä?
Ja alkaako harjoittelut kolmantena vuonna?
Itse olen 37-v. ja haaveena on ihan toisen alan opinnot, mutta kuitenkin.
Terveisin 45-vuotias ammatinvaihtoa harkitseva
Tuossa iässä on aivan liian vanha kestämään sitä mopotusta mitä kandi/amanuenssi/erikoistuva lääkäri saa.
No way.
mitä haluat sitten kun sinulla on lääkärinpaperit kädessä. Erikoistuminen veisi toiset 6 vuotta, ja alkaa olla jo siinä ja siinä kannattaako. Etenkin raskaisiin päivystyspisteisiin etupäivystäjäksi 45-vuotias alkaa olla liian vanha, ellei ole huippu-urheilijan fysiikkaa. Eli sinun kohdallasi yleislääkärin ura olisi sitten todennäköinen. Uskotko jaksavasi ja viihtyväsi terveyskeskuslääkärinä?
Pystytkö järjestämään aikaa lukea pääsykokeisiin 3-5 kk täyspäiväisesti. Ei siis mitään pari tuntia iltaisin, vaan 8-12 tuntia / vrk. Ja lopputuloksena voi olla ettet kuitenkaan pääse sisään.
Pääsykoekirja pysyy samana vuodesta toiseen (ehkä hiukan lisäyksiä tulee). Muutenkin kirjaa tärkeämpää on hallita perusfysiikan ja kemian laskut - ja osata soveltaa tietoa käytäntöön. Valmennuskurssit on erittäin hyviä, vaikkakin kalliita. Toinen kynnyskysymys on se, että pääsykokeessa on suhteellisen niukasti aikaa. Monet valmennuskurssin osallistujat sanoivat että muuten meni edellinen kerta hyvin, mutta aika loppui täysin kesken. Ei siis pidä jäädä junnaamaan johonkin tehtävään, jota ei osaa. Minä en saanut ensimmäisestä tehtävästä oikeaa vastausta, mutta jatkoin eteenpäin nopeasti. Lopulta oli tunti aikaa pähkäillä sitä ongelmakysymykstä, mutta enpä keksinyt laskukaavaa kuitenkaan. Ja pääsin sisään :)
Pystytkö järjestämään aikaa lukea pääsykokeisiin 3-5 kk täyspäiväisesti. Ei siis mitään pari tuntia iltaisin, vaan 8-12 tuntia / vrk. Ja lopputuloksena voi olla ettet kuitenkaan pääse sisään.
Kuinka monta vuotta olet ollut tähän mennessä töissä?
Kuinka monta työvuotta sinulla olisi edessäsi ennen normaalia eläkeikää (65v) vielä 44-vuotiaan?
Sillä se sinulle selviää, kannattaako. Lääkärin työnsaanti on varmaa, miten nykyisissä töissäsi?
Mitenkä rahoitus puoli, opintotuki ja paljonko saa opintolainaa? Pystyykö opiskelujen alkuvuosina käymään töissä samanaikaisesti? Ps. Kannattaako 45-vuotiaan enään lähteä lääkikseen?
monta vuotta. Mulla ei ole, vaikka lääkärin ura houkuttelisikin. Nyt kun on jo isot asuntolainat, lasten harrastukset yms.
Ei voi koko perheen taloutta uhrata omalle haaveelle.
FM, 36 v.