Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko järkeä opettaa lapselle itse pianon- ja kitaransoittoa?

Vierailija
18.05.2011 |

Miehen kanssa osaamme soittaa kitaraa ja pianoa jonkin verran, mä olen joskus ammoisina aikoina käynyt pari vuotta pianotunneilla, muuten olemme ihan itseoppineita harrastelijoita. Nyt meille on tulossa piano, ja lapselle ostamme kitaran. Lapsi on 9v. eikä mitenkään ihan älyttömän innoissaan, mutta haluaisi kuitenkin vähän opetella.

Pitäisikö laittaa soittotunneille jompaa kumpaa soitinta soittamaan, vai opetammeko alkeita itse? Voiko siitä siis olla jotain haittaa, että itse opetamme, kun tarkoituksena ei ole lapsesta ammattilaismuusikkoa tehdä kuitenkaan.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aloite tulee lapselta, sitten kannattaa opettaa. Silti motivaation säilymisen kannalta voisi olla parempi, että lapsi kävisi pätevällä soitonopettajalla, jolla olisi pedagogiikka myös hallussa. Vanhemmalla ei myöskään ole samanlaista auktoriteettia suhteessa lapseen, mitä vieraalla opettajalla on. Soiton oppimiseen vaaditaan monen vuoden säännöllinen harjoittelu ja jos ei käydä säännöllisesti tunneilla, ei ole mitään mitä varten lapsi harjoittelisi. Silloin voi olla helpompi heittää hanskat tiskiin jos tulee tilapäinen väsymys. Niitä yleensä tulee jokaiselle jossain vaiheessa.

Vierailija
2/3 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt kysyt että voiko olla haittaa niin voi. Nimittäin jos oppii tekniikan (esim käsien asennon) väärin, niin siitä poisoppiminen on paljon suurempi työ kuin olisi ollut opetella se alunperin oikein.

Vaikka ei lapsi ammattilaiseksi ryhtyisikään, niin omaksi iloksi soittamisessakin on hyvä, ettei väärin opitut jutut tule soittamisen esteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta opetuksee olisi varmaan pitemmän päälle hyvä ottaa mukaan hieman musiikin teoriaa (siis ihan perusteita ainakin) ja erilaisia tekniikkaharjoitteita. Näitä tarvitsee joka tapauksessa, vaikka ei ammattilaiseksi tähtäisikään.

Sellaiseen yksinkertaiseen soitteluun pääsee tietysti nopeasti kiinni, joten miksei. Ehkä siinä vaiheessa on sitten lapsella innostustakin mennä oikeille soittotunneille?

(Niin, ja jos opetatte itse, niin toivottavasti osaatte olla kärsivällisiä lapsen vaikeuksienkin kanssa, koska oppiminen ei aina suju nopeasti.)