Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä on miehelle vaikeaa hoitaa vauvaa yöllä...

Vierailija
18.05.2011 |

Yleensä minä olen hoitanut vauvamme öisin (imettänyt) mutta olen jo niin väsynyt (herätyksiä jopa 10 yössä) että pyytänyt miestä avuksi. Hän ei hirveästi voi tehdä koska vauva on rinnan perään, mutta olen pyytänyt että laittaa kädet vauvan päälle rauhattaakseen tai tarvittaessa hiljaa rauhoittelee puheella, että saisi pikkuhiljaa yösyöttöjä pois, vauva rauhoittuisi muutenkin ja oppisi myös miehen läsnäoloon. Kaksi yötä mennyt ja viime yönä mies paiskasi sängyssä olleen kirjan päin kaappia, hirveä paukaus, ja pari kertaa puhkui v-ttua kun vauva vaan änisi. Mies lähinnä yritti nukkua ja livistää hoitovastuusta minkä pystyy.. ottaa aivoon! Että ukon pitää hermostua samantien! Tuntuu, että muilla paljon fiksumpia vastuunkantajamiehiä tässä asiassa :(

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän silloin tarvitse vauvaa yöllä hoitaa. Anna lisämaitoa ja yöt alkaa tasaantua, samoin perherauhanne.

Vierailija
2/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pystyy tekemään joustavasti ja viikollakin vapaapäiviä, silloin siis todellakin voisi osallistua. Kyse ei edes ole siitä, miestä vaan ei huvita osallistua öisin kun tahtoo nukkua... minusta viis. Sanoo aamulla, että hän on niin töttöröö öisin ettei tajua mitään. En vaan ymmärrä, aikuinen vastuunkantaja niin kyllä vaan pitää lastaan tarvittaessa hoitaa. En minäkään voi perustella että kun en tajua mitään niin vauva jää hoitamatta.

Pulloa ei vauva huoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva pulloon, saa siitä lisämaidon ja isäkin voi öisin hoitaa helpommin.

Meillä samanlainen vauva, nykyään tosin taapero (2v2kk) ja heräilee edelleen 0-2 kertaa yössä. Kun oli vauva minä hoisin arkiyöt koska mies meni töihin jo kuuteen. Viikonloput sain minä nukkua. Ehdota miehelle tällästä.

Vierailija
4/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos rinta vain rauhoittaa.

Vauvalla on nälkä ja pitää syöttää tavalla tai toisella. Nukutin itse vauvan vieressä, joten ei pahemmin omatkaan unet häiriintyneet.

Alkoi kyllä tosiaan helpottaa, kun lisäruokaa ryhdyin antamaan 3kk iässä. Oma jaksaminen on lopultakin vauvankin etu.

Vierailija
5/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitää jutella.

Ei tollanen paiskominen ja kiroilu ole mistään kotoisin, on varmasti jokasella omat kakat tapansa ja juttunsa, tuskin sunkaan mies noin tekee päivällä muitten nähden..

Pitää sopia ihan selvästi ennen nukkumaanmenoa mitä teette. Ei niin että toinen lukee, vauva alkaa ininän ja silloin sanot että mene sinä. Se saattaa tuntua todella ikävältä. Varsinkin jos asenne alkaa olla että se on tommonen ja sinä tämmönen. Silloin se vaan moninkertaistuu oma kakka olo.

Meillä on 4 lasta ja kaikenlaista on nähty, joskus sekin tuntuu pahalta että kun nukuttaa lasta niin toinen tulee "auttamaan".

Meillä toimivinta on ollut se että kun yhdessä päätetään: "NYT loppuu yösyömiset"! Niin silloin mies ottaa kaiken yöhoitamisen kunnes lopettaa yöllä riekkumisen, tähän menee vajaa viikko.

Sitten tarttee muistaa että on lapsia jotka tarttee yöllä maitoa 1- vuotiaaseen saakka -ruoka tulee tällöin edelle mutta ruokaa voi tarjota vaikka pullosta/nokkamukista miten lapsi nyt osaa syödä ja isän rauhoitus on samassa kuin äidin.

Tämä taas saadaan sillä ettet mene sekaantumaan kun isä nukuttaa. Vaikka lapsi itkee ja kiukkuaa isän kanssa niin lapsi tottuu että äiti tulee joskus jos joskus menet väliin ja mitä kauemmin annat lapsen huutaa ja palkitset huudon menemällä sinne niin lapsi huutaa aina kauemmin.

Jos lapsi heräilee kovin usein ja meno jatkuu pidempään niin lapsi ei enää esim. tilaa lisää maitoa ja se kannattaa tutkittaa sillä lapsella saattaa olla joku vaiva jota huutaa.

Yösyömiset lisää maidontuotantoa, joten imetyksessä ne on tärkeitä mutta lapsi rauhoittuu usein rinnalle vaan oleskelemaan ei niinkään enää hakemaan ruokaa. Harvemmin lapsi siis SYÖ tunnin, vaan lähinnä roikkuu siinä 45 minuuttia.

Vierailija
6/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää mielipiteitä?

Vierailija
7/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä siitä syystä edes pyytänyt kun tiesin, että siitä ei yksinkertaisesti mitään tule. Ei vinkkejä, valitettavasti, ap. Paitsi että yritä uudelleen ja jos ei onnaa niin koita levätä päivällä.

Vierailija
8/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mä olen tuollainen ääliöäiti. Unisena olen ihan sekaisin ja kauhea hirmu, kiroilen välillä tosi pahasti ja sanon ties mitä.

Mutta mä oon yh, mulla ei oo isää auttamassa päivällä eikä yöllä. Ja ihan aurinkoinen lapsi tuo on vaikka mä välillä kiroilen ja heitän ydinpommia kaikkien niskaan yöllä.

Vierailija
9/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapsi heräili 2-vuotiaaksi useita kertoja yössä. Kun oli 7kk, aloimme jakaa yöt niin että kumpikin hoiti joka toisen yön. En olisi ikinä jaksanut hoitaa kaikkia heräilyjä. Järjestely jatkui kun minä menin töihin ja mies jäi kotiin, että siten oli tasapuolista. Ja oli raskasta käydä töissä kun oli valvonut joka toisen yön, mutta ei olisi tullut mieleenkään laittaa työhön keskittymistä miehen mielenterveyden ja lapsen turvallisen kasvun edelle (myönnän, jos työ on kirurgi tai autonkuljettaja niin sitten työssäkäyvän on paha osallistua).

Eihän silloin tarvitse vauvaa yöllä hoitaa. Anna lisämaitoa ja yöt alkaa tasaantua, samoin perherauhanne.

Vierailija
10/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta, eka oli pullolla aika aikaisesta kun vieroitti itsensä rinnasta harmikseni. Silloin isä kyllä osallistui jonkin verran. Tämä toinen on pelkästään rinnalla ollut eikä huoli pulloa tai tuttia. Herätyksiä tuli välillä todella tiheään.

Mutta sitten aloin antaa kiinteitä, ja parissa viikossa yöt rauhottuivat huimasti. Nyt poika syö vain kolmesti yössä, se on todellakin kohtuullinen määrä.

En ole pyytänyt miestä hoitamaan öitä kuin hetkellisesti jonain yön synkkänä hetkenä. Mies ei kuitenkaan voi nälkäistä lasta rauhottaa, jos ei pullo ole käytössä. Sen sijaan mies antaa minun nukkua välillä päiväunia ja olemme jakaneet hetkellisesti kotitöitä enemmän ilta-aikaan, jotta saadaan hommia paremmin hoidettua. Eli helpottaa muuten arkea.

Jos ette vielä syö kiinteitä ja lapsi on yli 4kk alkaisin sinuna antamaan hiljalleen.

Vierailija
11/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö jo kiinteitä? Ja pullon opettelua kehiin. Meidän nuorimmainen lopulta sinnikkään opettelun jälkeen huoli lopulta pullostakin evästä. Tutti voisi myös auttaa rauhoittumaan. Sillä kukaan vauva ei tarvitse yössä 10 kertaa ruokaa. Jollain konsteilla noita ns. ylimääräisiä heräämisiä pitäisi saada pois.

Siinä vaiheessa kun äiti alkaa olla loppu yöheräämisistä, on todellakin miehen vastuu astua remmiin. Kävi töissä kuinka paljon tahansa.

Itse kestän todella huonosti yöherätyksiä ja onneksi mies on molempien lasten kohdalla tullut hätiin. On hoitanut pahimman heräilykauden aikana 2-3yötä/vko, että minäkin olen saanut nukkua välillä.

Vierailija
12/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva 7kk ja syö kiinteitä, iltasella puuroakin. Mutta heräilee silti ja aamuuyöstä tuntuu nälkäiseltäkin. Silti tämä on selkeästi vain totuttu tapa, olla huvituttina. Tavallista tuttia eikä pulloa kelpuuta vaikka jatkuvasti ollaan tyrkytetty.

Vierailija
13/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta ja esikoisen kanssa mies ei auttanut, mutta nyt vauvan kanssa auttaa öisin. Vauva juo pullosta ja saan aina välillä nukkua yön kun mies hoitaa vauvan. Kun edes joskus saa nukkua kokonaisen yön, niin se auttaa kummasti. Pidä vaan ap puolesi! Olkoonkin miehen työ tärkeää, mutta on sekin tärkeää, että äiti jaksaa hoitaa lastansa hyvin päivällä.

Vierailija
14/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mä olen tuollainen ääliöäiti. Unisena olen ihan sekaisin ja kauhea hirmu, kiroilen välillä tosi pahasti ja sanon ties mitä. Mutta mä oon yh, mulla ei oo isää auttamassa päivällä eikä yöllä. Ja ihan aurinkoinen lapsi tuo on vaikka mä välillä kiroilen ja heitän ydinpommia kaikkien niskaan yöllä.

Minä en kiroile ja paisko tavaroita öisin. Yksinkertaisesti siitä syystä, että jos mies on kotona, minua ei saa hereille! Silmät kyllä aukeavat ja saatan mumista jotain, mutta sitten olenkin taas nukahtanut alta viiden sekunnin. Ihan sama vaikka vauva huutaa, näin se vaan valitettavasti menee.

En ole imettänyt kovin pitkään. Imetysaikaan lapsi nukkui meidän välissä. Sen verran heräsin, että tissin työnsin suuhun. Sitten jo jatkoin uniani. Pulloon kun siirryttiin, jäi öinen hoitovastuu valitettavasti aamulla töihin menevälle miehelle.

Toisaalta silloin, kun mies ei ole öisin kotona herään ihan skarppina ensimmäiseen itkuun hoitamaan vauvaa öisinkin. Eli asennevamma lienee alitajuinen.

Vierailija
15/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivärytmiä. Eihän tuollaista kestä kukaan ja on ihan susta itestäsi kiinni miten yöt menee. Jos suostut huvitutiks,i niin älä sitten valita.

Joten... joku ehdottikin lisäruokaa ja se mieluiten illalla. Yösyötöt pois parin kuukuukauden ikäisenä, tuttia ja kättä vaan peliin. Ei puheella rauhoittelua tms.

Luultavasti netistä löytyy tietoa siitä kuinka unikoulussa toimitaan...samat konstit pitäisi olla jokaisella käytössä myös kotona, koska ei lapsi öitä nukkumaan opi, jos sitä ei opeta!

Meillä menty ja nukuttu näilllä eväillä 4 jo teini-ikäisen kanssa, jotka olivat vielä hyvin erilaisia temperamentiltaan. Nuo yöhössötykset ovat enemmän äitejä kuin vauvoja varten. Olikin hyvä artikkeli aiheesta iltiksessa taannoin.

Vierailija
16/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta kyllä meillä mies osallistui pahimpiin yöitkuihin silloinkin, kun hän oli töissä ja minä täysin uupunut.

Vierailija
17/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivärytmi. Meillä miehen ei ole tarvinnut osallistua yhdenkään lapsen yövalvottamisiin, koska en ole itsekään valvonut. Kuopus on nyt 5kk. on nukkunut yöt läpeensä n. 2 kk.n ikäisestä, samoin 2 vanhempaa. Tänä aamunakin herätin vauvan 7.30, kun olin juonut kahvin ja lukenut lehden. Hyvin oli hymyileväinen, kuten äitinsäkin hyvin nukutun yön jälkeen:D

Sitä vaan ihmettelen, että kuka näitä juttuja kertoo, että yövalvomiset ja jatkuvat syötöt olisivat normaalia???? Ei ole, onko niin, että toistaitoiset vaan sillä lohduttelevat toisiaan ja neuvolassa yritetään niin sanomalla kannustaa ja olla syyllistämättä uupunutta äitiä?

Niin ja tietenkin sairaat lapset ovat asia erikseen.

Vierailija
18/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa rankalta ajalta teillä. Ymmärrän tunteen koska ei minun mies ole ikinä hoitanut lasta yöllä. Eikä siitä ikinä tullut mitään koska vauva halusi rintaa. Minun ratkaisuni oli se että vauva nukkui meidän välissä ja mä imetin siinä. Kun siihen tottui niin lopulta heräsin vaan siihen että laitoin tissin vauvan suuhun ja sit jatkoin unia. Sillä tavalla olen saannut nukkua hyvin. Kun vauva oli vähän isompi yritin ensin tutilla ja jos ei auttanut (ei melkein ikinä) niin sit syötin sitä. Huono puoli on ehkä se että vauva tottuu siihen. Esim. meillä lopetettiin yösyötöt vasta kun imetys loppui (ensimmäinen 8kk ja toinen 10kk) Mutta en ollut ikinä väsynyt joten meillä se oli ihan ok.

Mutta ymmärrän että ottaa päähän jos miehelläkin on vapaapäiviä eikä kuitenkaan jaksa hoitaa. Taitaa suurin osa miehistä olla yhtä itsekkäitä!!

Vierailija
19/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kannustavaa!!

Mutta onneksi olkoon sinulle kun olet saannut niin täydelliset lapset.

Toivottavasti saatte vielä nelosen ja se herää tunnin välein yöllä :-)

Vierailija
20/22 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivärytmiä. Eihän tuollaista kestä kukaan ja on ihan susta itestäsi kiinni miten yöt menee. Jos suostut huvitutiks,i niin älä sitten valita.

Joten... joku ehdottikin lisäruokaa ja se mieluiten illalla. Yösyötöt pois parin kuukuukauden ikäisenä, tuttia ja kättä vaan peliin. Ei puheella rauhoittelua tms.

Luultavasti netistä löytyy tietoa siitä kuinka unikoulussa toimitaan...samat konstit pitäisi olla jokaisella käytössä myös kotona, koska ei lapsi öitä nukkumaan opi, jos sitä ei opeta!

Meillä menty ja nukuttu näilllä eväillä 4 jo teini-ikäisen kanssa, jotka olivat vielä hyvin erilaisia temperamentiltaan. Nuo yöhössötykset ovat enemmän äitejä kuin vauvoja varten. Olikin hyvä artikkeli aiheesta iltiksessa taannoin.

esikoinen nukkui, kuopus ei. Esikoinen oli pullolla, kuopus tissillä ja oikeasti soi ennen 5kk ikää tunnin välein vuorokauden ympäri. Nyt syö kiinteitä ja yösyöttöjä on 2.

hän oli oikeasti nälkäinen, sillä painokin tippui samaan aikaan suhteessa pituuteen tosi hurjasti. Mikään maailman opettaminen ei olisi saanut häntä nukkumaan, uskon.

Alkuun maito riitti pitämään parin kolmen tunnin välit syömisissä, sitten ei. Ja kun taas sai kiinteitä, nukkuu viittäkin tuntia putkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän