Millainen leikkijä on 1v3kk ikäinen taapero? Onko omani täystuhoaja??
Minulla siis poika 1v3kk eikä leiki leluilla ollenkaan. Meillä on leluja paljonkin, mutta ei poika ei ole kiinnostunut niistä ollenkaan.
Sen sijaan on hyvinkin kiinnostunut keittiön/olohuoneen kaapeista, laatikoista ja muusta mihin ei saisi koskea. Kaukosäätimet, telkkarit, tietokoneet ovat ykkösjuttu. Myös kukkien repiminen, kiipeily milloin missäkin ja muu on jatkuvaa..
Käsitän sen, että pikkupoikia moiset kiinnostaa, mutta ongelma onkin se etten saa poikaa kiinnostumaan niistä leluista ollenkaan, eikä kiellot auta yhtään koskemasta "aikuisten juttuihin". Särkkii, särkkii vaan..koko ajan pitäisi olla perässä katsomassa. En voi vessaan mennä, etteikö poika olisi kielletyssä paikassa..lelut ympärillään (ja kyllä, leluja on jokalähtöön ja uusia ostettu, mutta uudetkaan ei kiinnosta).
Mitä tällaisen kanssa tehdä? Miten tämänikäiset leikkivät vai leikkivätkö ollenkaan? Kiinnostuksen kohteet? Ja miten ne saisi kohdistumaan niihin leluihin?
HUOH!!!
Kommentit (15)
leluilla, esim palikkalaatikko on kiva ja hakka. Ja katsoo dvd-elokuvia, esim Fröbelin palikat (tai sehän on musaa) ja tanssii, tai sitten katsoo Nalle Puhia yms.
Tekee kyllä pahojakin joskus.
kun kuulostaa tutulta :) Täällä saman ikäinen poika ja kaikki kielletty kiinnostaa. Varsinkin kaikki, missä on nappeja joita voi kääntää on kauheen kivoja (kotiteatteri, hella, pyykinpesukone yms.)
Omat lelut ei kiinnosta AUTOJA lukuunottamatta. Autoja meillä onkin sitten joka lähtöön. Lempparit on auto, jota voi työntää kahvasta ja toinen tollanen jolla voi itse ajaa. Näillä leikkii välillä pitkiäkin aikoja :)
Lapsesi taitaa olla sitä tyyppiä, että kaikki on tutkittava... Puolen vuoden päästä on sitten jo eri mielenkiinnon kohteet!
Meilläkin taisi olla niin, että tuossa iässä esim. takkavälineet kiinnosti ihan tolkuttomasti, mutta sekin meni ohitse...
Tosin jaksaa lelujakin aina hetken verran, mutta kaikki muu kiinnostaa kyllä enemmän. Koitetaan kestää ;)!
Ja samanlainen on, kaikki muu paitsi lelunsa kiinnostaa, paitsi jos leikin niillä hänen kanssaan. Tosin koko ajan vähemmän sekin.
R-A-K-A-S-T-A-A kirjojaan. Niitä on vinot pinot, siskoni vanhoja kuukauden kirjoja Lasten kirjakerhosta. Niitä saattaa selailla pitkät, pitkät tovit. Bambi-kirja on nyt uusi suosikki =)
Pororo-dvd:tä tykkää katsoa, muutaman jakson annan katsoa.
Mutta muuten, on tasan siellä missä ei pitäisi =)
Ja kohta se lähtee kouluun, saa päättärin, lähtee opiskelemaan, menee naimisiin ja tekee minusta mummun...
Meillä jaksaa kiinnostua yksinkertaisista leluista (rinkulatorni, palikkalaatikko...), jos leikitään yhdessä, ja kehutaan ja taputetaan käsiä aina kun joku menee oikein. Yksikseen lelut ei jaksa kiinnostaa. Korkeintaan ne heitellään yksi kerrallaan leikkikehän laidan yli, ja siinä se homma tulikin sitten hoidettua taaperon mielestä.
Kuulostaa meidän arjelta... Leluja on kertynyt vaikka olen kaikille sanonut, ettei vielä kannata ostaa kun ei kiinnosta. Piilottanut olen suurimman osan, lopuilla "leikkii" sen verran, että levittää ne ympäriinsä. Kännykät on ehkä suosituimpia nyt. En saisi puhua ollenkaan puhelimeen. Kiipeilee kaikkialle ja aina löytää jotain uutta "väärää"... Mut ihana on silti ja joudun vaan itselleni selittämään, ettei tyttö tarkoita pahaa ja hienoa kun on kiinnostunut ympäristöstä ja ihana miettiä, että miksihän se esim.cd
-levyä luulee tai mikä ajattelee sen olevan jne..
Tietenkin välillä on rauhallisia hetkiä, kirjoja, tvtä, yhteistä hassuttelua, mutta kyllä nyt tuntuu, että aika paljon saa perässä juosta. :) ei ole lapsessasi vikaa, ap!
tosin meillä sentään jo 1,5 v mutta juuri saman lainen... meillä on muutama ehdoton ei joiden tekemisestä joutuu jäähylle, ja ne on nyt opittu.
kyllä muakin ottaa välillä tosi kovasti pattiin, mutta yritän ajatella positiivisesti.. jos hän nyt haluaa "tiskata" niin tiskatkoon, vaihdetaan sitten kuivat vaatteet kun on lopetettu. Tai tyhjentäkööt ne kipporwaarat lattialle kunhan saan laitettua ruuan. on siinä oma hommansa laittaa asiat takaisin paikallen mutta olempahan saanut laitettua ruuan rauhassa...
meillä muuten tietokoneen kanssa saa sälätä, kun tietokone ei ole seinässä kun vanhemmat ei ole koneella, ja näppäimistön ja hiihren tilalle vauhdetaan lapsen omat (jo rikki menneet) kun kone sammutetaan... ei se sille saa vahinkoa noin aikaan. ja kas kummaaa muutamassa viikossa on mielenkiinto tietokonetta kohtaan laskenut huomattavasti
Eli kaksoset tyttö ja poika .
Ihan kaikki samat asiat tekee , eikä ole muita silmiä vahtimassa kun minä ja kaksi vanhempaa sisarusta .
Yksin pyöritän tätä hullunmyllyä 4 lapsen kanssa .
Tätä tää vaan on .
Tytöllä kaksosista tällä hetkellä sininen otsa ja silmäkulma ...
Oli kiivennyt tiskialtaaseen kun kävin vessassa .
Tietenkin tuli sitten alas sieltä ryminällä , onneksi isompi sisko sai "melkein" kiinni ettei ihan kamalia käynyt .
Neljän äitinä voin sanoa että kaikki muu paitsi lelut on kiinnostavia tiettyyn ikään saakka !
Tsemppiä ja hermoja :)
ja meno juuri samanlaista kuin teillä ap!
Tykkäisi kiivetä sohville mutta olen laittanut nyt kirjoja jalkojen alle niin ei pääse nousemaan. Keittiön kaappejen eteen olen joutunut pistämään tuolit niin ei sinne enää kajoa kun ei pääse. Kukkia meillä ei onneksi ole kuin pöydillä minne ei myös yllä ja olen antanut oman kaukosäätimen ilman pattereita millä saa leikkiä. Kummasti ne omat lelut kiinnostaa kun huomaa ettei pääse kiellettyihin paikkoihin edes menemään vaikka ensin yrittää mutta lopulta luovuttaa kun huomaa homman turhaksi.
paitsi hän on 1v1kk ja tyttö
Häntä lelut eivät kiinnostaa. Mutta palikat ja ämpäri, niitä hän kantaa ympäri taloa. Sitten kattilat saa ottaa ja saa niillä leikkiä, myös tyhjät muovipullot. Moni tavara on nyt siirretty yläkaappiin.
Joskus saa luvan tiskata, työntä itse tuolin lähelle, puetaan IKEAN "ruokailutakki", vähän vettä ja muoviastioita.
Leluilla ei ole mitään käyttöä, pölyä ne vaan kerää.
Kokeile myös kirjoja, meillä ne on ykkösjuttu!
Täällä on hirvee meno 7-12 ja 14-19.30 joka päivä :) Joten suurimman osan ajasta ollaan ulkona.
Pääsee jo suht hyvin liikkumaan ja mieleen juolahtaa jatkuvasti uusia tutkittavia asioita. Maailma on pullollaan kaikkea ihanaa, kukkaruukut ja kukat, alhaalla olevat laatikot, vessanpytty, kaikki kaikki. Sellaisia ovat. Muisti ja käsityskyky riitä vielä. Turha kieltää kovasti. Tämän ikäisen kanssa ehdotan, että siirrät kukat yms ei-jutut korkealle ja teet muitakin ei niin sisustuksellisia ratkaisuja. Tuon ikäinen nauttii ainakin hetken, kun annat hänen penkoa rauhassa turvalliseksi tekemääsi keittiön alinta laatikkoa, jossa kapustat vaihtuvat välillä, jotta kiinnostus säilyy. Tai anna purkaa ostoskassit. Meillä oli tietty kuivamuona hylly matalalla johon tenavat innolla purkivat kauppakassin. Samoin kiinnostavaa oli eteisen kaappi, jossa korissa oli pipot ja toisessa lapaset. Niitä penkoessa meni aina hetki. Parhaat jutut on sellaisia, että aikuinen ei mene tyrkyttmään vaan lapsi löytää ikäänkuin vahingossa ison siskon juhlakengät tai kumpparit, mielenkiintoisia kirjoja täynnä olevan kirjastokassin tsm. Tsemppiä, tuo vaihe kestää lopulta vaib hetken.