Vaimoni ei suostu ehkäisyyn
Kysymys muille vl ihmmisille.Vaikka olenkin uskovainen mies,minä haluaisin ehkäistä. Mutta vaimo ei pysty edes keskustelemaan asiasta. Onko tällaista teillä muilla?
Kuitenkin hänkin on väsynyt jatkuvaan lasten tuloon... siis rakkaitahan nämä kaikki on mutta minusta tuntuu että jo riittäisi.
Kommentit (122)
sanoi vastaavassa tilanteessa että "Kyllä se Herra uuden antaa!" Ja tämä tarina on tosi.
Juuri näin, asian ydin on just tää:
" tajusin sen että mun usko ei ole kiinni lapsilukumäärästä. Nyt voin antaa hyvän elämän jo olemassa oleville lapsille."
Meillä nämä asiat piti selvittää juuria myöten kun paljastui että meillä on riksi saada vakavasti ekhitysvammaisia lapsia. Meillä on kaksi tervettä lasta emmekä aio riskeerata enää tippaakaan. Mieheni otti sterilisaation. Puhujiin emme voi luottaa, yksi yritys keskustelusta tehtiin avioliiton alkuaikoina ja se oli kamala. Päätämme vaan keskenämme nämä asiat ja piste.
(Eräs vl etelä-Suomesta)
Tässä juuri paljastuu lestadiolaisen ehkäisyn synninllistämisen epäloogisuus. He itse eivät usko Jumalaansa.
He ovat asettaneet itsensä Jumalan paikalle. :-(
ihminen yrittää löytää helpomman elämän. Mutta tiedätkö, olisiko elämä sen helpompaa vaikka lapsia ei tulisikaan? Me emme tiedä huomisesta. Monet asiat ovat meiltä ihmisiltä salatut. Ja taivaassa vihdoin näemme ne. Ihminen on sisältään itsekäs ja paha, minkä vuoksi sinäkin mietit siellä ehkäisyä.
Entäs jos alat ehkäisemään, ja joskus näkisitkin lapset, jotka olisivat tulleet, mutta sinä et antanutkaan heille elämää!
Monesti puhutaan siitä, että on oikein ehkäistä, sillä maailma ylikansoittuu ja jos omat voimavarat eivät riitä. Mutta Jumala on meidän kaikkien isä! Hän on luonut meidät, hän luo meidän kauttaan. Hän on luonut koko maailman! Sitten tällainen pieni maan matonen, säälittävä ihmisrukka, alkaa omassa itsekkyydessään haluamaan jotain sellaista, jonka kuvittelee helpottavan elämäänsä. Elämä on lahja. Mieti! Haluatko ehkäistä useampia elämiä???
Kyllä kunnioitan ja arvostan kaikkia äitejä ja isiä, jotka ovat eläneet Jumalan tahdon mukaisesti ja ottaneet kaikki lapset vastaan. Jotkut eivät aina hyvällä mielellä. Mutta näin he ovat kuitenkin antaneet elämän heille, joilla sitä ei muuten olisi ollut.
Toivottavasti itekin jaksaa pitää asenteensa kunnossa tässä asiassa. Välillä se meinaa horjua aika vahvastikin
- nuori vl-äiti
Eikö uskon pitäisi perustua muuttumattomaan Jumalan sanaan?
Kysymys muille vl ihmmisille.Vaikka olenkin uskovainen mies,minä haluaisin ehkäistä. Mutta vaimo ei pysty edes keskustelemaan asiasta. Onko tällaista teillä muilla? Kuitenkin hänkin on väsynyt jatkuvaan lasten tuloon... siis rakkaitahan nämä kaikki on mutta minusta tuntuu että jo riittäisi.
Kannattaa ehkä tutusta mitä mieltä toinen vl-nainen ja äiti on ehkäisykiellosta. Ei sillä ole raamatussa mitään perusteita.
"Kuusi syytä hyväksyä ehkäisy":
http://freepathways.wordpress.com/2012/05/02/kuusi-syyta-hyvaksya-ehkai…
kun maanviljelijä-taustaiset maallikkopuhujat päättivät kieltää ehkäisyn vanhoillislestadiolaisuudessa He luulivat että ehkäisy on sama kuin elävän ihmislapsen murha Ja sitten ruvettiin puhumaan vielä hedelmättömän munasolun ja siittiösolu "oikeuksista" tulla hedelmöitetyksi (Seppo Lohi) Mistä lähtien soluilla on ollut oikeus vaatia tulla hedelmöitetyksi? Raamatussa ei siitä puhuta mitään. <a href="http://freepathways.wordpress.com/2011/02/13/lisaantymiskultti/" alt="http://freepathways.wordpress.com/2011/02/13/lisaantymiskultti/">http://freepathways.wordpress.com/2011/02/13/lisaantymiskultti/</a>
Kyllä on lestadiolaisten opillinen järkeily mennyt jo liian pitkälle!
on aivan samalla tavalal ehkäisyä kuin vaikkapa kondomin käyttö. Sama tavoitehan siinä on. Hedelmöittymisen estäminen.
On valheellista selitellä itselle ja Taivaan Isälle että kalenterin tarkkailu ei olisi ehkäisyä! Olisin kyllä näissä asioissa varomainen, sillä nämä on juuri niitä sielunvihollisen asettamia kiusauksia joita vastaan saa pyytää Jumalalta voimia että pystyy vastustamaan. On se keyt olla ja elää ja usko kun saa olla puhtaalla omallatunnolla näissäkin asioissa.
tarvita puolison hyväksyntää.
t. lääkäri
Lähetteeseen vaaditaan puolison hyväksyntä.
Musta tää olisi sinänsä kyllä käypä ratkaisu, jos vain vaimon saisi suostumaan.
eikä kummallakaan kerralla kysytty puolison mielipidettä, kysyivät vain minulta mitä mieltä mies on.
Vanhoillislestadiolaisuudessa on kumpikin ehdottamasi ratkaisu syntiä.
"Perhesuunnittelu on synti kaikissa muodoissaan. Ei voi tulla kysymykseen kalenterin seuraaminen, ei edes yhteisestä sopimuksesta erillään oleminen. Se on Jumalan Sanan mukaan sallittu vain hetkeksi sairauden vuoksi. Mutta sairauttakaan ei saa tehdä pahemmaksi kuin se todellisuudessa on ja näitä tekosyitä käyttää väärään tarkoitukseen."
Olen Etelä-Suomesta ja kyllä täällä aviopuolisoillassa alustaja sanoi, että naiselle on annettava rauhassa palautua synnytyksestä ja on oikein välillä pidättäytyä seksistä, jos tarvetta on. Ennen kuulemma puhujatkin saarnasivat äidille suotavasta synnytyksen jälkeisestä "vuodelevosta", mitä nykyään ei enää kuulla ollenkaan ja aiheutetaan näin ylimääräistä ahdistusta äideille...
Kyllä sitä järkeä saa käyttää ja kuitenkin äidinkin elämä on arvokas ja sitä pitää suojella ja arvostaa. Jos pidättäydyt hetken seksistä, niin et sinä sillä syntymätöntä lasta tapa. Tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että tätä asiaa ajatellaan aina niin mustavalkoisesti!
Salliiko VL usko tiheät imetykset, joista sivutuotteena ovulaatioiden alkamine synnytyksen jälkeen voi siirtyä? Mikään satavarma keinohan tämä ei ole, mutta vähentää kuitenkin raskaaksitulon mahdollisuutta? Työlästäkin se varmasti on, jos pienempiä sisaruksia on jo ehtinyt "siunaantua" isompi lauma.
joka määrää miten elämme, vaan se on Jumalan sana, joka neuvoo ja ohjaa. Voisiko olla niin, että joissakin asioissa SRK on voinut tulkita raamattua vähän liian "tiukasti"?
mutta kaikilla se ei auta. Siinäkin asiassa vl äidit ovat "eriarvoisessa" asemassa, kun toisilla alkaa aina kuukautiset 6vkoa synnytyksestä, vaikka täysimettäisivät, toisilla voi mennä jopa 2,5vuotta ennen kuin kuukautiset alkavat.
tässä linkki LAM metodista:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…
Jos vaimosi ei halua ehkäistä, et voi pakottaa häntä siihen. Sinun täytyy miettiä, että kumpi on tärkeämpää se, että välinne pysyvät mahdollisesti hyvinä, kun suostut elämään vaimon haluamallaan tavalla vai mahdollista eripuraa siitä, että sinä ehkäiset. Mutta painottaisin tässä nyt sitä, että jos sinä ehkäiset vastoin vaimosi tahtoa, niin se ei ole vaimon "synti" vaan ihan sinun oma asiasi. Näin voit sen vaimollesi perustella.
Jos on vähänkään lukenut raamattua nii pitäisi tietää,että Jumala loi elämää ja käski olla hedelmällisiä ja täyttää maa. Eläimet tekee niin vaistoissaan ja kiima-aikana,heitä ei tarvinnut käskeä. Nimenom.ihmistä Jumala KÄSKI.
Ehkäisy ei ole lisääntymistä,vaan halua nauttia lihanhimossa.
Missään ei suoraan kielletä ehkäisyä,pitää nähdä kokonaisuus,mitä sanassa puhutaan. Kyllä se on elämän puolella,vankasti.
Lapset ovat Jumalan lahjoja,kohdun hedelmää. Käytetäänhän raskaana olevasta nimitystä: siunatussa tilassa.
Nainen on luotu synnyttämään.
Minä olen aina tulkinnut tämän siten, että lisääntyä pitää, kunnes maapallo on hallussa, ja sen jälkeen siitä maapallosta pitäisi pitää huolta. Ei Jumala ole minkään mukaan sanonut, että lisääntykää loputtomiin ja käyttäkää maapallon luonnonvarat loppuun ja kuolkaa sitten...
Jos vaimosi ei halua ehkäistä, et voi pakottaa häntä siihen. Sinun täytyy miettiä, että kumpi on tärkeämpää se, että välinne pysyvät mahdollisesti hyvinä, kun suostut elämään vaimon haluamallaan tavalla vai mahdollista eripuraa siitä, että sinä ehkäiset. Mutta painottaisin tässä nyt sitä, että jos sinä ehkäiset vastoin vaimosi tahtoa, niin se ei ole vaimon "synti" vaan ihan sinun oma asiasi. Näin voit sen vaimollesi perustella.
Ja täytyy sanoa että nautin tästä elämästä enemmän nyt kun on hetken omaakin aikaa. Olen käynyt työelämässä pari vuotta. Kerkesin olla 10 vuotta kotona. Itse en nauttinut yhtään siitä kotielämästä koska lapsia piti synnyttää väkisin vasten tahtoa. Onnekski tajusin sen että mun usko ei ole kiinni lapsilukumäärästä. Nyt voin antaa hyvän elämän jo olemassa oleville lapsille. Toki työelämäkin joskus on väsyttävää mutta siltikin nautin enemmän tästä. Isompien lapsten kanssa on paljon helpompi reissatakkin. Itse tykkään matkustelusta. Se on mun elämässä henkireikä.
Miksi mun pitäs ajatella mahdollisia syntyviä lapsia. Ei tarvi ajatella kun ei niitä ole. Kun ei päästä siittiöitä edes kohtuun niin se ei ole lapsen tappamista!!
Itse en ole koskaan ollut pullantuoksuinen kodinhengetär. En koskaan nauttinut siitä kotielämästä umpiväsyneenä. Kokoajan oli pieni vauva joka valvotti koko ensimmäisen vuoden. Sitten kun sai sen nukkumaan niin huomas että jaahas, sitä ollaan taas raskaana. Loputon suo.
Siitä alkoi tuskastuminen ja masentuminen(tosin ei varsinaista diagnoosia) lopulta miestin tajusi että ei tämä voi näin jatkua. Laitettiin stoppi lasten tulolle ja siitä alkoi elämä kirkastumaan niin henkisesti kuin fyysisestikkin
T:eräs vl-uudeltamaalta