Vaimoni ei suostu ehkäisyyn
Kysymys muille vl ihmmisille.Vaikka olenkin uskovainen mies,minä haluaisin ehkäistä. Mutta vaimo ei pysty edes keskustelemaan asiasta. Onko tällaista teillä muilla?
Kuitenkin hänkin on väsynyt jatkuvaan lasten tuloon... siis rakkaitahan nämä kaikki on mutta minusta tuntuu että jo riittäisi.
Kommentit (122)
Täyttäkää maa - maapallo alkaa olla jo aikalailla täynnä ja tuskin se muutenkaan olisi yhden perheen tehtävä. Jos perheessä tulee yli kaksi täysi-ikäiseksi kasvavaa lasta niin silloinhan vanhemmat ovat jo lisänneet väkilukua.
Ei missään käsketä lisääntymään yli oman huolehdinnan kyvyn. Jos perheessä ei jakseta enää huolehtia useammasta lapsesta niin on vastuutonta lapsia kohtaan pykätä uusia.
Tekikö Jeesus vl-oppien mukaan syntyiä kun ei hankkinut vaimoa ja täyttänyt maata? Hänhän oli myös ihminen. (vai ovatko vl:t eri mieltä tästä?)
kuulostaa sivullisen korviin ihan siltä, kuin että seksuualinen kanssakäyminen oman puolison kanssa olisi vl piireissä tarkoitettu vain lasten saamiseen. Minä kun olen lukenut Raamattua ihan itseksenikin ja sieltä kyllä saa kuvan, että Jumala on luonut sen avioparin yhteiseksi iloksi ja nautinnoksi myös, lukekaapa vaikka laulujen laulua :)
käymmehän me lääkärissäkin hakemassa lääkkeitä esim sairauksiimme...emmekä siinäkään luota vaan siihen, että kyllä Jumala parantaa. Itse ainakin ajattelen, että kyllä Jumala on meille järjen ja harkintakyvyn antanut myös näissä kysymyksissä.
minulla on vain kolme lasta, mutta kaikki raskaudet ovat olleet hyvin vaikeita perussairauteni vuoksi ja jo senkin vuoksi, että haluan antaa jo olemassa oleville lapsilleni hyvinvoivan äidin, en halua enää raskautua. Enkä usko että Jumala siitä minua tuomitsee.
Olen myös vl-äiti uudeltamaalta.
Lähetteeseen vaaditaan puolison hyväksyntä.
Musta tää olisi sinänsä kyllä käypä ratkaisu, jos vain vaimon saisi suostumaan.
Jos luulet että asia on liian iso pala vaimollesi, mitä jos teetät operaation salaa?
Silloin ehkä suojelet vaimosi asian taakalta, jos hän kokee ehkäisyn vääräksi.
...ja johdattaa hänet Vauva-lehden keskustelupalstalle, jossa hänelle ilmoitetaan ehkäisyn olevan ihan ok?
tarvita puolison hyväksyntää.
t. lääkäri
Lähetteeseen vaaditaan puolison hyväksyntä.
Musta tää olisi sinänsä kyllä käypä ratkaisu, jos vain vaimon saisi suostumaan.
hei pakko kysyä jos nyt sattuu vl olemaan linjoilla...että mitenkäs sitten suhtaudutaan kohdunulkoiseen raskauteen??? eli jos raskaus sijaitsee muualla kuin kohdussa niin odotatteko, että se keskeytyy itsestään tai kenties munatorvi repeää(siinä tilanteessa voi tietysti äiti kuolla) ennenkuin tilanne hoidetaan???
kohdunulkoisia raskauksia tiedetään muutama selvinneen elossa keisarileikkaukseen asti...mutta enemmän tietysti löytyy niitä naisia, jotka esim kehitysmaissa lääke ja leikkaushoidon puutteesta johtuen kuolevat kohdunulkoisen raskauden vuoksi.
kun maanviljelijä-taustaiset maallikkopuhujat päättivät kieltää ehkäisyn vanhoillislestadiolaisuudessa
He luulivat että ehkäisy on sama kuin elävän ihmislapsen murha
Ja sitten ruvettiin puhumaan vielä hedelmättömän munasolun ja siittiösolu "oikeuksista" tulla hedelmöitetyksi (Seppo Lohi)
Mistä lähtien soluill aon ollut oikeus vaatia tulla hedelmöitetyksi? Raamatussa ei siitä puhuta mitään.
http://freepathways.wordpress.com/2011/02/13/lisaantymiskultti/
Jos pidättäydyt hetken seksistä, niin et sinä sillä syntymätöntä lasta tapa.
Entä jos Jumalansuunnintelmassa oli juuri silloin hedelmöittää teidän lapsi? Juuri silloin kun te kaksi päätittekin että nyt sitä hedelmöitystä ei saa tapahtua ja pidättäydyitte?
Itse kyllä varoisin puuttumasta Jumalan ennakkoon suunnittelemaan ihmislapsen luomiseen.
En siis sano mitä muitten uskovaisten pitäisi tehdä...
Entä jos kumpaakaan ei huvita. Lapsia on vaikka jo kolme ja arki näännyttää. Kumpikaan ei tee aloitetta sängyssä, koska ei jaksa eikä kumpikaan halua lisää lapsia. Asiasta ei ole puhuttu yhdessä eikä tehty yhteistä päätöstä, onko edes kumpikaan asiasta tehnyt tietoista päätöstä mielessään.
Viime seksikerrasta on kohta kaksi vuotta. Lapsia kolme, mutta enempää en kyllä jaksaisi ainakaan vielä vähään aikaan. Ei varmaan mieskään haluaisi. Sen verran on puhuttu että kumpikaan ei nyt toivo uutta vauvaa, mutta itse ehkäisystä ei olla tehty päätöstä. Kumpikaan ei vain vonkaa eikä tee aloitetta seksiin niin hyvin menee. :)
Mutta mielessäni olen asiaa paljonkin miettinyt, ja 69 kirjoitti aika hyvin samoin kuin itse ajattelen. Että kai me sitten jotain kumia käytetään jos joskus vielä päädytään tekemään sängyssä muutakin kuin lukemaan kirjaa tai nukkumaan...
t. vl-äiti
eli jos äiti on ollu hätäsektio, perussairaus, jonka vuoksi edelliset raskaudet ja synnytyksen jälkeinen aika on ollut nin vaikea, että lapset kärsivät ja sektiosta on kipeä arpi sekä pelko uutta raskautta ja synnytystä kohtaan, niin onko pakko vaan tulla raskaaksi?
Näin voi käydä ja ON KÄYNYT uskovalle, joka tämän jälkeen tuli ajatelleeksi asioita uudella tavalla.
Kaipaan vl-äitien näkemyksiä tällaisessa tositilanteessa.
eli jos äiti on ollu hätäsektio, perussairaus, jonka vuoksi edelliset raskaudet ja synnytyksen jälkeinen aika on ollut nin vaikea, että lapset kärsivät ja sektiosta on kipeä arpi sekä pelko uutta raskautta ja synnytystä kohtaan, niin onko pakko vaan tulla raskaaksi?
Näin voi käydä ja ON KÄYNYT uskovalle, joka tämän jälkeen tuli ajatelleeksi asioita uudella tavalla.
Kaipaan vl-äitien näkemyksiä tällaisessa tositilanteessa.
Ei todellakaan ole pakko tulla raskaaksi. Varmasti tilanteessasi käyttäisin jotain ehkäisyä, jos siis haluaisin seksielämää.
t. 82
kun ajattelen vl-uskonnosta aika negatiivisesti. Tämä vain vahvistaa ajatteluani. Aikamoinen elinkautinen tuo vl tuntuu olevan.
Ei mikään uskonto saisi sanella, miten ihmisen pitää toimia oman ruumiinsa kanssa. Kyllä ihmisellä on oikeus omaan ruumiiseensa. Ehdottaisin ap:lle juurikin sitä vasektomiaa.
Ei ole kenenkään edun mukaista saada jatkuvalla syötöllä lisää lapsia. Ei miehen, naisen, sisarusten.
Ja tosiaan, jos alatiesynnytys ei onnistu ja on takana jo kolme sektiota, asettaa lääketiede ymmärtääkseni lähes ehdottoman kiellon uudelle raskaudelle. Onko naisen vain siitäkin huolimatta uhrattava kenties henkensä sen edestä, että jotkut miespuoliset ovat kauan sitten raapustaneet "pyhiä tekstejä"?
Onko naisen vain siitäkin huolimatta uhrattava kenties henkensä sen edestä, että jotkut miespuoliset ovat kauan sitten raapustaneet "pyhiä tekstejä"?
Myös muut vl:t ovat vastanneet samoin kuin minä, että ei ole kenenkään pakko tulla raskaaksi etenkään jos raskaudesta aiheutuu jollekin hengenvaara. Pienemmätkin ongelmat riittävät, ei ole pakko odottaa sitä hengenvaarallista tilannetta.
t. 82
mä taisin olla -kummallista kyllä- nro 58.
Mun omat periaatteeni on joutuneet myllerrykseen ja rukoilen Jumaalalta viisautta.
halu, mikä ohjaa ehkäisemään, saahan siihen perustelut väännettyä aina. Jos asenne on oikea ja halu tehdä "oikein", luulen, että voimiakin löytyy enemmän. En usko niin kuin 69 väittää että 70% nuorista pareista ehkäisee. En komppaa. Myös vl- äiti uudelta maalta.
Sairauksissa ja väsymyksessä yms, pitää tehdä henkilökohtainen päätös. Ei oikeasti voi kenellekään sanoa miten tehdä, koska vain itse tietää oman sydämen tilan. Jos kyseessä on sairauden tmv hoito, eikä itsekkyys, tiedän, että jotkut päätyy ehkäisyyn. Omalta kohdalta en voi sanoa, pitäisi katsoa tilanne sitten.
Jos väsyttää, silloin ei sekstailla, kunnes väsy helpottaa. Ei kai miestäkään huvita, jos vaimo on väsynyt.
Onko lasten teko sitten jotenkin epäitsekästä? Mun mielestä on kamala ajatus että pitää "epäitsekkäästi" vain olla ehkäisemättä ja antaa lapsen toisensa jälkeen tulla vaikka niitä ei oikeasti haluaisi. :( Hirvittävän surullista niiden lasten kannalta.
Kai lasten teko (tai saaminen) pitäisi aina olla itsekästä. Ja onkin. Myös silloin, jos uskoo ehkäisyn olevan kadottava synti. Silloinhan itsekkäästi ajatellaan sitä omaa taivaspaikkaa, viis niiden lasten hyvinvoinnista (tai pahoinvoinnista) ja elämästä. Pääasia ettei ehkäistä! Tuo on pahimmanlaatuista itsekkyyttä!
on teillä uskovaisilla elämä vaikeaa XoD
(oon nro 58?), niin sulle myös kävis niin, että huomaisit ettet vaan PYSTYIS tekemään ns. sääntöjen ja omien periaatteitesi mukaan. Tää ei ollut mikään kritiikki, vastauksesi oli ihan asiallinen.
Raamatullisen sukupuolinäkemyksen mukaan?
"mies on vaimon pää"
"naisen ruumis ei ole hänen omassa vallassaan vaan miehen"