Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulainen suuttui, kun en halunnut viedä lapsia katsomaan vainajaa

Vierailija
14.05.2011 |

Kirkossa oli arkku auki, vainajan lähiomaiset (ml. mieheni) kävivät edessä arkun äärellä, mutta minä en halunnut itse enkä halunnut, että meidän lapsetkaan näkee. Vainaja ei ollut meidän lapsille kovin tuttu, minusta kohtuutonta olettaa, että veisin alle kouluikäiset sitä katsomaan. Itsestänikin tilanne oli jotenkin karmiva, jos lapsia ei olisi ollut mukana, olisi varmaan ollut pakko mennä ja olisin varmaan nähnyt painajaisia viikkotolkulla.

No, sukulainen sitten suutahti tästä. Mitä mieltä: olisiko pitänyt käydä arkulla vainaan?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ortodokseilla ainakin.

Vierailija
22/29 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ortodokseilla ainakin.

siis arkku kirkossa auki hautaustoimituksen ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin helpompi lähteä siitä käsittelemään heidän kuolemaansa.

Kun toinen vaarini kuoli en saanut nähdä häntä kuolleena. Olin nähnyt hänet viimeksi vielä suht hyvä kuntoisena, iloisena ja puheliaana. En meinannut millään uskoa että hän on kuollut. Välillä mietin että on vain sairasta pilaa.

Vierailija
24/29 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiani en kuitenkaan veisi ruumista katsomaan.

Vierailija
25/29 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin alle kouluikäinen kun kävin katsomassa isomummini ruumista hautajaisissa. En tuntenut häntä kovin hyvin. En saanut painajaisia enkä traumoja, eikä mummo näyttänyt pelottavalta. Opin ehkä ymmärtämään kuolemaa paremmin, eikä se tuntunut niin pelottavalta. Mutta todellakin olemme kaikki erilaisia ihmisiä.

Vierailija
26/29 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sinänsä vainajan katsomisessa ei ole mitään ihmeellistä. Ainakin minulle se on ollut joka kerta rauhallinen, kaunis kokemus. Ja toki soisin saman kokemuksen lapsillekin, jos he haluaisivat ja olisivat riittävän isoja ymmärtämään, mistä on kyse (lähemmäs kouluikäisiä).

Vierailija
27/29 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arkusta mummoa mutta hautajaisfirman tyyppi ei suositellut, kuljetuksessa verta valuu jne.

No just.. :)

Vai että oikein verta mummo valuu. Vainaja pestään ja siistitään/puetaan/ ennenkuin näytetään omaisille. Ja jos esim. vanhus kuolee ns. luonnollisesti, ei todellakaan ole mitään eritteitä näkyvillä! Kuollut ihminen on kasvoiltaan vahamainen, keltainen ja yleensä rauhallisen hymyilevä. Eri asia sitten tapaturmaisesti kuolleet.

Mitä tulee ap kirjoitukseen, niin teit todella oikein! Meillä setäni vaimo myös suuttui, kun emme menneet perheenä hyvästelemään pappa-vainaata. Aikuisellekin on aina järkytys nähdä tuttu vainaja, saati sitten lapsille. Lapset ei hyödy vainajan näkemisestä millään lailla!! Päinvastoin.. Saavat muistaa papan tai kuka nyt olikin kyseessä sellaisena kuin sen elävänä muistavat.

Vierailija
28/29 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hysteerisen kohtauksen hautajaisissa, jossa oli arkku ollut auki. Alkoi huutaa, että mummoa ei saa laittaa hautaan, kun eihän se pääse sieltä pois. :( Oli aivan paniikissa ja sekaisin, reppana. Luuli varmaan mummon vaan nukkuvan siellä arkussa.

Vierailija
29/29 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkaan sen jälkeen kun hänet on asetettu arkkuun. Ei mitään inhottavaa myöskään. Me ollaan vain ulkoistettu kuolema niin kauaksi itsestämme, että asiasta on tullut jotenkin väärällä tavalla iso ja kammottava.

Jokainen tekee tavallaan. Itse olisin käynyt arkulla lasten kanssa.

Jos lapsi traumatisoituu vainajan näkemisestä on vanhempien tehtävä purkaa se trauma.