Tyypin 1 diabeetikot, hei! Miten
sairaus alkoi teillä? Hiipien vai ihan selkeästi? Muistatteko, millaisia paastosokeriarvoja teillä mitattiin diagnoosivaiheessa?
Kommentit (4)
Paastoarvo tosiaan kuuluu käsittenä D2-maailmaan.
Kun odotin lastani, olin siis jo vanha ykkönen. Hieman huvitti, kun neuvilan täti löydettyään sokeria pissasta oli lähettämässä mua sokerirasitustestiin (OMG).
Kun ei se selityksestä tuntunut mitään ymmärtävän, pyysin sitä soittamaan tästä vaarallisesta tilanteesta naistenklinikalle. Sen teki, eikä mun diabetesasioihin palattu neuvolassa enää koskaan...
Paastoarvo tosiaan kuuluu käsittenä D2-maailmaan.
Ei todellakaan kuulu paastoarvot vain kakkostyypin diabetekseen. Kaikki ykköstyypin diabeteksetkaan eivät ala hurjalla romahduksella. Minun miehelläni, ikää 27v, diagnosoitiin ykköstyypin diabetes kuukausi sitten, ja ainoa oire miksi meni lääkäriin oli, että paino vain tippui, vaikka söi kuin hevonen. Paastoarvo oli tuolloin 17.
Eikä tästä seurannut mitään kahden viikon sairaalajaksoja, vaan ihan tuo on tuossa kotona opetellut pistämistä, ja sokerit alkaa olla jo aika hyvin hallussa.
Että ei se aina mene niin dramaattisesti.
janotti kokoajan ja väsytti.
terveysasemalla mittasivat sokerit: olivat 13 tai 17 (en muista tarkkaan). sitten vain sairaalaan.
kyllä siinä vaiheessa oli jo sokerit sen verran korkealla kun ensiapuun menin ettei siinä mitään paastoja enää odoteltu. Olisko ollu sokerit pitkästi yli 20 ja muitakin labroja sellaisissa lukemissa ettei paljon tarvinnut diagnoosia miettiä. Arvasin toki itsekin kun janotti ja pissatti ja aamuisin ei sängystä meinannut päästä ylös.