Hesarin juttu deittailu kulttuurista
Otsikon mukainen aihe
Eli tilaajille:
Lyhyt referointi 25-v. toimittaja ( cis - nainen, hetero? ) on luonut kaikki suhteensa Tinderissä, kuten myös hänen kaverinsa.
Hätkähti kadulla tapahtunutta kontaktia. Pohti nykyajan murrosta tapailussa.
Jäin pohtimaan artikkelia. Luin jostain, että nykyään huomattava osa erilaisista suhteista alkaa netin kautta, Tinder, pelaaminen, chat, sos.media, keskustelupalstat. Onkohan tässä joku ikäkysymys?
Itse olen vasta 47. M Cis, hetero. Minä tietysti vanhana punkkarina boikotoin metaa ja nettideittailua, mutta olenkohan menettänyt jotain?
Olen jo valmiiksi feministiäidin kasvattama sensitiivinen, korrekti mies, mutta Metoon-jälkeen meni vähän lukkoon. Huomasin käytöksessäni muutoksen, kun kävin Stadin baareissa tässä muutamana viikonloppuna. Oli aikuisia naisia ( ehkä 30-45 en tiedä ) , joista selkeästi yksi loi katseita ( ehkä tulkitsin väärin ). Normisti olisin mennyt kohteliaasti juttelemaan , mutta en siis uskalla nykyäään. Menin miesten pöytään juttelemaan musasta, leffoista, kirjoista ja fudiksesta.
En halua olla palstaincell, mutta giltsit pääsevät nettideittailussa vähän helpommalla ja nykyään kaikki livelähestyminen on hankalaa.
En siis mitenkään valita. Tai no näemmä valitan. Mitenköhän tässä pitäisi toimia nykyään. Etätyö, yksilöharrastukset, frendit ulkomailla. Itse sinkkuna ihmettelen menoa?
Pystyisiköhän tästä mitenkään juttelemaan edes semiasiallisesti tällä palstalla. Rakastan Vauvaa - varsinkin vanhaa tuotantoa, mutta on täällä vieläkin jotain asiatyyppejä.
Kommentit (25)
Ahdistaa joo, mutta syypäitä eivät ole nuoret itse vaan heidän kasvattajansa.
Näinhän se on. Kaikki tapaavat nykyään netissä. Itsekin suosin orgaanista linjaa, mutta pakko oli vähän netteillä suhteen saamiseksi.
Olen sitten vialinen aikuinen nainen.minä en käy mikään some sivut: treffit ymm.En luonut edes some instagram,en F.B tiliä.Tapaan ihmiset ihan tosi elämässä ja jos henkilö mielyttä ilolla lähden trefeille.En myöskän viestitele puhelimella ,enkä suostu maratooni puhelut. Puhelin sovin vain kohtamiset,niden ihmisten kanssa jotka elämässäni on.
Melkein pakko nykyään nettidettailla mainitsemistasi syyistä. Naissten markkinat, mutta niinhän se on aina ollut. Mennään näillä.
Nettisukupolvi aikuisena. Paradoksaalisesti yksinäisyys ja sinkkuus aikamme ongelmia ahdistuksen lisäksi, vaikka on kaikki mahdolliset mahdollisuudet.
Itse en ole lähtenyt tähän hömpötykseen. Ihan vanhanaikaisesti tapailen naisia baarissa ja vietäään aikaa frendien kanssa. Jos ei muuta, keksi niin Pyytää/menee teelle ja katselee vaikka kimpassa pötyputkea.
Tämä keskustelu selvensi asiaa enemmän kuin ehkä mikään muu aikaisemmin. Tiukkaa asiaa. Kiitos tästä. T: 60-lukulainen mies.
No, kertoo sinusta kaiken tarvittavan kun säikähdit metoota. Oikea mies olisi ollut naisten puolella, sinä pelkäät ahdistelusyytöksiä. Kaikki tietävät miksi.
Vierailija kirjoitti:
No, kertoo sinusta kaiken tarvittavan kun säikähdit metoota. Oikea mies olisi ollut naisten puolella, sinä pelkäät ahdistelusyytöksiä. Kaikki tietävät miksi.
Ymmärsit kyllä nyt ihan väärin. Olen ollut feministi - nykyään vain pro. Minulla oli jo ennen kouluikää tyttökavereita. Puutuin jo kasari/ysärin taitteessa pahimpiin häirintöihin.
Olen aina kysynyt luvan. Tarkoitin pelästymisellä sitä, että kuumeisesti empatian kautta mietin liikaakin naisten kokemaa häirintää ja menin jotenkin lukkoon itsekin. Toiv. ymmärrät.
Joo. Netissä nykyään tavataan. Kavereiden kanssa baarissa. Lähestyminen on tosi outoa. Jos näkee jonkun tyypin, tai tietää sen, niin kaivaa kotona nettiprofiilin. Someton on outoaa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas yksi miesvihaaja joka sai ap.n tekstistä vain yhden lauseen ulos ja repi sen irti kontekstista aiheuttaakseen vihaa sukupuolten välille.
Olin viikonloppuna pitkästä aikaa tanssimassa yökerhossa. Meno oli ihanan asiallista. 5 vuotta sitten oli vielä täysin ok tulla kähmimään ja puristelemaan tanssilattialla. T. N43
Minä en pyöri somessa eikä tulisi mieleenkään laittaa mitään tinderiä jos sinkuksi jäisin. Nykyinen mies pamahti vanhanaikaisesti kukkapuskan kanssa ovelle. Toimi!
Ei metoota minuta (miehestä -ja olen myös sinkku) kannata säikähtää. Täytyy vain osata käyttäytyä. - Se mikä on ilmeisen totta, jonka joku toinen ilmaisi toisessa ketjussa : Suoralainaus "" ...
Suomessa toden totta on helppoa jämähtää sinkuksi, jollei innostu hakemaan kumppania hyvin rajatulta alueelta joko somesta e. Tinderin tai netin treffipalvelimien kautta tai vaihtoehtosiesti hakeudu paikkaan, jossa on enemmän ja vähemmän alkoholi läsnä e. baareista, yökerhoista ja muista sellaisista paikoista, joissa on usein myös vähän hämärää. - Lyhyenä ja vähälumisena kesänä voi yrittää samaa ulkona terassilla, mutta silloinkin moni haluaa uskoa, että onnistuu paremmin, jos on ensin ottanut lasin tai pari.
Koska jos yrität muualta -ja vielä ihan selvin päin, niin johan olet toisen miestä ihan ooto (hyvä, ettei pelottava) hyypiö. - Ja ehä hän jatkaa pikakelauksella samal mielessään, että pitäsiköhän hänen soittaa poliisi. Mikseivät vartija tee tai kukaan muukaan lähimmän kilometrin alueella olevista muukaan tee mitään - Vai riittäisikö vain, että itse ei inahdakkaan, jos joku itselle vieasras kysyy jotain. [lainaus päättyy]
Mä pyörin pitkään erilaisilla deittipalstoilla laihoin tuloksin.
Muutamat treffit ja löysää tapailua.
Tosielämästä se vaan löytyi ja vahingossa ilman yrittämistä.
Oon hyvin skeptinen tuohon deittikulttuurin epäaitoon maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä pyörin pitkään erilaisilla deittipalstoilla laihoin tuloksin.
Muutamat treffit ja löysää tapailua.
Tosielämästä se vaan löytyi ja vahingossa ilman yrittämistä.
Oon hyvin skeptinen tuohon deittikulttuurin epäaitoon maailmaan.
Missä on aito deittailu maailma niissä baareissa ja yökerhoissa ja muissa vastaavissa paikoissa, joissa on alkoholi läsnä, kuten tuo edellä esitti Somen (Tinderin ja netin treffipalvelimien) rinnalla olevan Suomessa niitä (harvoja) paikkoja, joissa on moraalisesti hyväksyttävämpää yrittää löytää ja tai iskeä itselleen seuraa.
Mulla oli aiemmin käytäntönä että lähestyn naisia ainoastaan yökerhossa tai Tinderissä.
Yökerhoissa en enää jaksa käydä, joten nykyään siis jäljellä on vain Tinder.
M35
Mä en halua mitään nettihässäkkää. Tapailen naisia niinkuin aiemminkin. Toki baareissa pyörii vain tietty porukka, mutta sitten näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Olin viikonloppuna pitkästä aikaa tanssimassa yökerhossa. Meno oli ihanan asiallista. 5 vuotta sitten oli vielä täysin ok tulla kähmimään ja puristelemaan tanssilattialla. T. N43
Kiltti mies ei kähmi eikä puristele...
Haluaisin ihan vilpittömästi tietää näin miehenä, että ahdistaako teitä naisia oikeasti, jos joku tukisi esim. baarissa kohteliaasti samaan pöytään - -kysyisi luvan? Ylempänä kaveri kuvasi hyvin, että luoriin katseita, mutta ei uskalla. Ihan haluan vain oppia paremmaksi ihmiseksi. Minäkäään en käytä somea/nettidettijuttuja. Onpas nyt mennyt vaikeaksi.
Itsekin tunnen muutamia parikymppisiä ja kaikki kontaktit ovat ahdistavia. Myös puhelimessa puhuminen. Huomasin tässä muutamana päivänä ruokaa tilatessani, että kontaktiton toimitus vakiona.
Kaikki asuu yksin. Eivät halua lapsia, intti ahdistaa, luennot ahdistaa, duuni ahdistaa. Tästä tulee vielä mielenkiintoista.