Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks aikuiset naiset ei osaa pukeutua häihin??

Vierailija
12.05.2011 |

Tunika ja legginssit ei ole juhlapuku!!

Voi että suomalaiset on juntteja!

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa leikkiä yhtenä päivänä hienoa. Morsian tupertaa tuhansia euroja pukuunsa ja itseensä ja yleensä näyttää mauttomalta. Ei yhtään itseltään.

Tutut tutkivat etikettejä ja tuhlaavat pukuihin ja mekkoihin tuhansia euroja ja sitten jäykistellään pikkurilli ojossa ja leikitään hienoa ja haukotellaan kun on tylsää.

Kaikkein ihanimpia häitä on olleet ne, missä on tanssittu paljain jaloin kasteisella nurmella lapset ja aikuiset yhdessä viis veisaten etiketeistä ja hienosteluista.

kuumana kesäpäivänä. Pankaa vaikka kahdet päällekkäin, ei mua kiusaa. Antakaa myös toisten pukeutua miten haluavat. Tuo etiketin vetäminen pöytään on NIIN turha juttu. Etiketti ei ole mikään muuttumaton asia, se muuttuu yhdessä tapakulttuurin kanssa. Vai vieläkö muka naisten pitää pukeutua hameeseen ja miehen kravattiin päästäkseen ravintolaan?

Vierailija
82/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita siis trikoolegginssejä. Mielummin legginssit kuin ei mitään. Paljaat sääret juhlissa ei sovi kuin upeille virheettömille , sopivasti lihaksikkaille ja ruskettuneille säärille (ja itselläni ei ole rotusääriä). Juhlava mekko on kuitenkin juhlapukeutumisessa a.o.

nainen EI KOSKAAN mene juhliin ilman sukkahousuja. Mies ei myöskään saa mennä lyhythihaisessa kauluspaidassa vaan aina pitkähihainen kauluspaita. Hihat voi kääriä. Mutta sen takin voi ottaa pois vasta kun sulhanenkin.

entäs jos häät ovat esimerkiksi Thaimaassa rannalla? En usko että etiketti sanoisi että kaikille naisille sukkahousut jalkaan, eli täytyy miettiä tilannekohtaisesti. Ja mitä tulee legginsseihin niin nehän oli IN about 3 vuotta sitten. Miten Suomi on aina niin jälkijunassa muotioikkujen kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Legginsini olivat pesussa ja paremman puutteessa pistin mustat pitkikset jalkaani tunikan alle. Ei haitannut menoa yhtään. Ei kukaan tiennyt, että ne on kalsarit.

Vierailija
84/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pitsilegginsit voi olla juhlavat! Kyllä häihinkin saa pukeutua trendien mukaan, ei kaikkien tyyli ole klassinen. Kalsarit ja pitsiset lenggingsit - jotka siis ovat todennäköisesti tässä terättömät sukkahousut - ovat varmaan ketjuun kirjoittaneen äidin teinitytöllä tosi kivan näköiset. Joillakin nyt vaan on semmoinen kuva, että ihan kaikkien pitäisi pukeutua juuri heidän makunsa mukaisesti. Eipä siinä kannata paljon vastaan väittää, pukeutuu vaan kuten tykkää. Kyllähän mäkin voisin ihmetellä vaikka sitä, miksi ihmeessä ihmiset haluaa pukeutua farkkuihin, koska itse en tykkää farkuista, mutta aika hedelmätöntä olis se mun ihmettely.

Vierailija
85/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muistanette että se tosiaan muuttuu jatkuvasti. Ja eri maissa eri tavoin. Briteissä kaasolla kuuluu olla valkea mekko, Suomessa taas muut kuin morsian eivät saa käyttää kokovalkoista.

Mustaa voi laittaa häihin kunhan ei ole täysin mustissa (asusteet muuta), sukkahousut kuuluvat periaatteessa juhla-asuun mutta avokärkisten kenkien kanssa (jotka perusetiketin mukaan eivät sovi häihin!) ne nyt eivät vaan käy.

Vähän omaa järkeä saa käyttää ja relatakin voisi pikkuisen.

Vierailija
86/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt, että paikalla olisi myös toinen suomalainen pariskunta. Itse pukeuduin juhlaan paikallisen tavan mukaan, siis hyvin: mekko, suorat housut, kauluspaita linjalla. Mä tunnistin suomalaispariskunnan heti: miehelellä pikeepaita kaulukset pystyssä, rinnassa joku urheilupainatus. Naisella leggarit ja tunika. Olivat kyllä nuoria ja kauniita, sllä saa pienet mokat anteeksi.

pukeutuneena mekkoon, suoriin housuihin ja kauluspaitaan. Mutta mikäs siinä, jos kerran oli paikalliseen tapaan hyvää pukeutumista =D

Vierailija
87/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita siis trikoolegginssejä. Mielummin legginssit kuin ei mitään. Paljaat sääret juhlissa ei sovi kuin upeille virheettömille , sopivasti lihaksikkaille ja ruskettuneille säärille (ja itselläni ei ole rotusääriä). Juhlava mekko on kuitenkin juhlapukeutumisessa a.o.

nainen EI KOSKAAN mene juhliin ilman sukkahousuja. Mies ei myöskään saa mennä lyhythihaisessa kauluspaidassa vaan aina pitkähihainen kauluspaita. Hihat voi kääriä. Mutta sen takin voi ottaa pois vasta kun sulhanenkin.

entäs jos häät ovat esimerkiksi Thaimaassa rannalla? En usko että etiketti sanoisi että kaikille naisille sukkahousut jalkaan, eli täytyy miettiä tilannekohtaisesti. Ja mitä tulee legginsseihin niin nehän oli IN about 3 vuotta sitten. Miten Suomi on aina niin jälkijunassa muotioikkujen kanssa?

oletko tyhmä vai esitätkö vaan?

Vierailija
88/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitsihän niistä juhlavat tekeekin :D :D Siis apua... Legginssit? Tunika? Nyt puhutaan häistä. Ei perkele sentään näitä tyylitajuttomia maalaisia :D

itseäni tyylitajuttomana maalaisena, mutta en silti menis kenenkään häihin ilman oikeita juhlavaatteita, enkä päästäis lapsianikaan..

Jotenki mä ymmärrän jonkun leggingsit+lyhyt mekko/hame/pitkä tunika yhdistelmän jollain alle 10v tytöllä, mutta en kyllä sen vanhemmilla.. siis minään juhla-asuna

Vierailija
89/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

stay up -sukkia :)

Vierailija
90/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin nyt vaan on semmoinen kuva, että ihan kaikkien pitäisi pukeutua juuri heidän makunsa mukaisesti.

Vierailija
91/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin nyt vaan on semmoinen kuva, että ihan kaikkien pitäisi pukeutua juuri heidän makunsa mukaisesti.

Ei, vaan etiketin

Miksi pitäisi pukeutua etiketin mukaisesti? Varmaan jossain todella muodollisissa piireissä ja tilaisuuksissa (esim. promootio, linnanjuhlat) onkin parasta pukeutua etiketin mukaan, mutta jossain tavallisissa keskiluokkaisissa häissä riittää, että pukeutuu juhlavasti ja tilaisuuteen sopivasti.

Kyllä ainakin tässä ketjussa ne etiketillä mouhkaajat irvailevat ihmisten erilaisilla tyyleillä muutenkin, sieltä taustalta paistaa se, että heillä on hyvin selkeä ja rajoittunut kuva siitä, mikä tyylikästä.

Sekin hämmentää tämän ketjun etikettimammoista, että moni näkyy unohtaneen muut käytöstavat täysin. Sukkahousuttomuus häissä on kauhistuttavaa, mutta ihmisille vittuilu ja toisten pukeutumisella irvailu onkin ihan ok.

Mä valitsen mieluummin seurakseni epämuodollisesti pukeutuvia mukavia ihmisiä kuin etiketin hallitsevia irvailijoita ja vittuilijoita.

Vierailija
92/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kuuluu karonkkaan ja hautajaisiin.

Mutta kaipa ulkomailla on erilaiset tavat. Olihan Victoria Bechamillakin musta asu häissä, vieläpä kuninkaallisissa sellaisissa. Ehkä se ei vaan tiennyt.

Poshin synkkää asua aika lailla. Samaten ennen häitä pelättiin että morsiamen äiti tulee kirkkoon oranssissa suihkurusketuksessa ja ilman sukkahousuja. ;)

Vierailija
93/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se ei suinkaan muutu niin, että se juhlava pukeutuminen karsiutuisi siitä pois. On luontevaa että juhliin mennään eri vaatteissa mitä arkena käytetään. Se onko joskus muodikkaan mekon pitänyt olla nilkat peittäv,ä ja hetken päästä on joku kohahduttanut minihameella mikä onkin hetken päästä ollut sitten se muodikas vaate, on eri asia.

Jos joku tulisi vaikka Hennesin 10€ trikoomekossa ja 5€ narutopissa häihin, se olisi epäsopiva asu koska nuo ovat rantavaatteeet eivät JUHLAvaate. Noista ei saa juhla-asua vaikka miten asustaa hienolla laukulla ja koruilla ja kengillä.

Sitä vastoin taas hyvin leikattu (edullinenkin) mekko joka ns. "juhlavaa" materiaalia sopii ihan hyvin.

Toki ihmisillä on erilaisia käsityksiä siitä mikä on juhlavaa, mutta itse pukeudun eri tavalla juhlaan ja vaikka esim. baariin, monissa juhlissa taas näkee nuoria ns. bilemekoissa mitkä eivät minusta (aina) ole ihan soveliaita. Mutta ehkä yksi syy on sekin, etteivät ihmiset tiedä mistä juhlamekkoja ja -asuja saa? Jos ostaa ns. tavallisista kaupoista (H&M, Seppälä, VeroModa jne.) vaatteensa, niin niiden juhlamekot ovat loppujen lopuksi aika "tavallisia" mekkoja.

Jos taas menee liikkeeseen joka erikoistunut/jossa myös oikeita juhlavaatteita, niin saa kunnolliset vaatteet itselleen. Suosittelen jokaiselle joka on menossa "tunikassa&juhla-leggareissa" häihin visiittiä liikkeeseen missä kunnon juhlavaatteita, kun sellaiset laittaa päälleen tajuaa että vaatteissa on PALJON eroa. Ja nuo eivät ole edes mitään kalliita, vaan edullisiakin vaihtoehtoja löytyy.

Olen samaa mieltä. En ota kantaa siihen, onko pukeuduttava muodikkaasti vai klassisesti, siitä ei minusta etiketissä ole kyse. Muodin oikut tulevat ja menevät, mutta juhlapukeutuminen lähtee mielestäni ennen kaikkea juhlavista materiaaleista. Sen vuoksi esimerkiksi tavallisen arkinen trikootunika ei mielestäni ole oikein sovelias häävaate, vaikka sen asustaisi eri tavalla kuin arkena. Sen sijaan tukevasta juhlavasta kankaasta tehty tunika sopii mainiosti häävieraan päälle. Samoin jättäisin kaikenlaiset ranta- ja terveyssandaalit niihin arkisiin päiviin ja vetäisin jalkoihini vaikka kauniit nahkaballerinat, jos korot ovat todellinen nou-nou.

Joku tuossa ylempänä myös valitteli, ettei ole varaa kalliisiin juhlavaatteisiin. Ymmärrän sen, mutta minusta kannattaisi vaikka säästää yhteen, ajattomaan, melko neutraalinväriseen juhlamekkoon tai housupukuun ja mustiin korkokenkiin ja mustaan iltalaukkuun. Nämä toimivat vuorenvarmasti monta vuotta ja aina on juhla-asu valmiina kaapissa. Ei jokaisiin häihin ja rippijuhliin tarvitse ostaa uutta pukua. Puvun ei tarvitse myöskään olla viimeisimmän muodin mukainen.

Myös kirpputoreilta ja UFFilta saattaa löytyä hienoja ja vähän käytettyjä juhlapukuja muutamalla eurolla.

Vierailija
94/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mietittänyt sen jälkeen, kun olin viimekesänä ystäväni häissä kaasona ja olin pukenut täyspitkän juhlamekon alle sirot, juhlavat sandaletit (jotka eivät juuri näkyneet mekon alta), joita morsiamen äiti paheksui. Eli kuinka suuri etikettivirhe nyky-suomalaisissa kesäisissä maalaishäissä on pukea juhlakengät, jotka jättävät varpaat osin näkyviin? Kenkäkaupassa myyjä ei maininnut sanallakaan, etteivät kengät sovi häihin (kerroin siis olevani menossa kaasoksi häihin ja mekkokin oli mukana).

Ps.Jalkani ovat siis aina tiptop hoidetut niin kynsistä kuin kantapäistäkin, joten mitään "epämiellyttävää" ei siis jaloissani ollut.

Vierailija
95/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valitsen mieluummin seurakseni epämuodollisesti pukeutuvia mukavia ihmisiä kuin etiketin hallitsevia irvailijoita ja vittuilijoita.

Etiketin hallinta antaa varmuutta kun ei tarvitse pähkäillä miten toimia (tai pukeutua) tietyissä tilanteissa, ei tarvitse tuntea itseään yli- tai alipukeutuneeksi tai suotta loukkaa esim. juhlien järjestäjää kun ei ole ymmärtänyt pukeutua asianmukaisesti tai vaivaannuta (tai yökötä) pöytäseuralaisia kaivamalla ruuantähteitä suusta aterian jälkeen näkyvästi.

Hienotunteisuus ja tahdikkuus taas on sitä, että ei nolaa toista tilanteessa, jossa esim. huono etiketin tai käytöstapojen tuntemus aiheuttaa kiusallisia tilanteita.

Vierailija
96/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä juhlissa voi pitää varpaista avonaisia juhlakorkokenkiä? Tämä on mietittänyt sen jälkeen, kun olin viimekesänä ystäväni häissä kaasona ja olin pukenut täyspitkän juhlamekon alle sirot, juhlavat sandaletit (jotka eivät juuri näkyneet mekon alta), joita morsiamen äiti paheksui. Eli kuinka suuri etikettivirhe nyky-suomalaisissa kesäisissä maalaishäissä on pukea juhlakengät, jotka jättävät varpaat osin näkyviin? Kenkäkaupassa myyjä ei maininnut sanallakaan, etteivät kengät sovi häihin (kerroin siis olevani menossa kaasoksi häihin ja mekkokin oli mukana).

Ps.Jalkani ovat siis aina tiptop hoidetut niin kynsistä kuin kantapäistäkin, joten mitään "epämiellyttävää" ei siis jaloissani ollut.

ehkei nyt hautajaisissa kuitenkaan.

Etikettimamma tulee kohta sanomaan, että ei häissä voi pitää avokärkisiä kenkiä, mutta mä sanon siihen piutpaut. Jossain tosi muodollisissa piireissä ehkä ei voikaan, mutta tavallisissa keskiluokan sukuhäissä voi.

Mulla ei itsellä ole sandaletteja, vaan semmoiset peep toe -korkkarit, ja niitä oon sitten häissä pitänyt kesälläkin.

Vierailija
97/97 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiketin hallinta antaa varmuutta kun ei tarvitse pähkäillä miten toimia (tai pukeutua) tietyissä tilanteissa, ei tarvitse tuntea itseään yli- tai alipukeutuneeksi tai suotta loukkaa esim. juhlien järjestäjää kun ei ole ymmärtänyt pukeutua asianmukaisesti tai vaivaannuta (tai yökötä) pöytäseuralaisia kaivamalla ruuantähteitä suusta aterian jälkeen näkyvästi.

Hienotunteisuus ja tahdikkuus taas on sitä, että ei nolaa toista tilanteessa, jossa esim. huono etiketin tai käytöstapojen tuntemus aiheuttaa kiusallisia tilanteita.

Huonoa juhlapukeutumista on tulla paikalle semmoisissa vaatteissa, jotka eivät ole juhlavat esim. materiaalinsa, ryppyisyytensä tai likaisuutensa takia. Yhdentekevää taas on se, saapuuko joku häihin mustassa mekossa ja ilman sukkahousuja, kunhan asu on muuten juhliin sopiva. Suurin osa ei pane tuollaisia asioita merkille lainkaan, ellei kyse ole todella muodollisista piireistä.

Ja mä panen edelleen ihmisen miellyttävän luonteen sen edelle, tunteeko etiketin vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän