Te joilla iäkkäämpiä vanhempia,
Kuinka usein käytte vierailemassa ja auttamassa?
Mun vanhempi asuu noin 1.5 tunnin ajomatkan päässä ja pyytää usein kylään. Samalla pyytää apua arjen asioihin.
Olen monesti sanonut että mun on raskasta käydä usein, kun oma perhekin ja vielä pienet lapset.
Paljon töitä omasta takaakin.
Käymme noin 4-5 kertaa vuodessa.
Kotipalvelua olen tarjonnut, mutta kovin ovat vastaan.
Jatkuvasti saa sanoa kysymykseen koska tulette, että ei nyt lähiaikoina. Kurjaa, kun sitä niin mielellään auttaisi enemmän, mutta omat voimavarat ei enää tahdo kaikkeen riittää ja he eivät sitä oikein ymmärrä.
Kommentit (50)
vanhempani eronneet ja toinen vanhempi ei ole kuntonsa puolesta koskaan voinut osallistua lastemme tai muunkaan hoitoon.
Ja en sen takia tosiaankaan ole auttamatta. Autan joka kerta kun sen 4-5kertaa käymme ja jos asuisi lähempänä varmasti voisin ainakin seurana käydä useammin ja viedä vaikka ruokaostokset.
Käytännön asioiden järjestely on tuottanut meille valtavasti ongelmia. Ap
vanhempiemme kanssa. Minä vastasin, miten olen tehnyt ja miten teen nyt. Kukaan ei ole kritisoinut sinua yms. Tämä kumpuaa nyt sinusta itsestäsi. Minäkin vain vastasin kysymykseesi, että miten te muut teette. Minä teen näin. neljän äiti
että se ei ole lyhyt piipahdus kun matkoihin menee jo 3 tuntia yhteensä. Ja kitisevien lasten kanssa sitten siivotaan, käydään kaupassa, apteekissa ym.Päiväunetkin pitäisi lasten nukkua, mitenköhän se onnistuu? Ja tosiaan edellä mainitut asiat hoidetaan niin että lapset ovat joka paikassa mukana. Upeaa jos te muut pystytte noin vain asiat hoitamaan. Mä olen kait sitten niin avuton kun en repeä joka paikkaan. Bensat kyllä maksavat, mutta kun se ei ole siitä kiinni. Riskiä en ota että mun hoidellessa asioita, lapset löytää jostakin maton alta sydänlääkkeen tai karkaavat pihalle.
Kyllä tässä ketjussa aika monikin on kritisoinut ap:ta, luepa uudelleen.
Unohdin jo itsekin mitä kysyin...
Ap
Unohdin jo itsekin mitä kysyin...
Ap
tarvikaan huolehtia vanhemmista. Kunhan odottelet perintöä ja vanhemapsi saavat mädäntyä yksinään.
Omat vanhemmat voi unohtaa heti kun heistä ei ole hyötyä. Eli äiti pystyy hoitamaan 6 lasta, mutta 6 lasta ei pysty hoitamaan yhtä äitiä.
toisella vanhemmalla minä käyn useammin kun asuu lähellä. Ja hän käy meillä usein.
Eli meillä on ne 3 paikkaa kyläiltävänä. Ja tässä yhdessä avun tarve suuri. Ap
Kyllähän he tykkäis, jos käytäisiin useammin, mutta matkaa on 400 km suuntaansa, ei sitä ehdi ja jaksa usein kulkea. Puhelimessa puhutaan viikottain.
Ovat kahdeksankymppisiä, mutta aika virkeitä vielä. Suoriutuvat askareistaan hyvin itse. Asuvat kotiseudullaan, puoli pitäjää tuttavia ja ystäviä eli ei ole edes yksinäisiä.
Unohdin jo itsekin mitä kysyin... Ap
tarvikaan huolehtia vanhemmista. Kunhan odottelet perintöä ja vanhemapsi saavat mädäntyä yksinään. Omat vanhemmat voi unohtaa heti kun heistä ei ole hyötyä. Eli äiti pystyy hoitamaan 6 lasta, mutta 6 lasta ei pysty hoitamaan yhtä äitiä.
Mikä oikeus sulla on siinä ketään haukkua ja mollata? Minusta ap:n tilanne kuulosti siltä, ettei oikeastikaan ehdi ja voi. Äiti asuu lastensa kanssa samassa huushollissa, mutta nyt tää ap:n vanhempi asuu noinkin kaukana.
tuli välillä tunne, että mikään ei kelpaa tai riitä.
Meilläkin oli pitkä välimatka mummolaan ja äidillä vuorotyö. Äiti pyrki järjestämään asioita niin, että esimerkiksi maksoi siivouspalvelua, mutta 'kun ne eivät osaa siivota', soitti joka ilta, mutta 'kun se ei ole sama asia kuin tapaaminen', ehdotti isovanhempien muuttamista lähemmäksi, mutta eivät he halunneet lähteä kotoa, jne.
Joskus nämä tilanteet vaan ovat hankalia. Pitkä välimatka, vuorotyö, pienet lapset.. Eikö kompromisseja voisi etsiä puolin ja toisin niin, että apua arjen askareisiin ostettaisiin ja sosiaalisia suhteita pidettäisiin yllä muuten, kuten puhelimitse ja pidemmillä tapaamisilla loma-aikoihin? Yksi realistinen vaihtoehto olisi myös se, että iäkkäät ihmiset muuttaisivat lähelle nuoria, mutta monilla se oman kodin jättäminen on ylivoimaista. Oma äitini muutti äskettäin 'korpeen' omasta halustaan (on siis alle 70 ja hyväkuntoinen) ja ilmoitin, että jos hän dementoituu, niin muuttaa kyllä sitten meille, että täältä käsin en häntä ala päivittäin hoitamaan. Siis vähän vitsillä asiasta puhuttiin, mutta totta toinen puoli.
Kylläpä on kaukana ja lapsetkin niiiiiiiiiin vaikeita. Tyypillinen plösö palstamamma, joka ei viitsi persettä liikauttaa kun päivät istuu tietsikan ääressä.
tarvikaan huolehtia vanhemmista. Kunhan odottelet perintöä ja vanhemapsi saavat mädäntyä yksinään. Omat vanhemmat voi unohtaa heti kun heistä ei ole hyötyä. Eli äiti pystyy hoitamaan 6 lasta, mutta 6 lasta ei pysty hoitamaan yhtä äitiä.
Mikä oikeus sulla on siinä ketään haukkua ja mollata? Minusta ap:n tilanne kuulosti siltä, ettei oikeastikaan ehdi ja voi. Äiti asuu lastensa kanssa samassa huushollissa, mutta nyt tää ap:n vanhempi asuu noinkin kaukana.
Kylläpä on kaukana ja lapsetkin niiiiiiiiiin vaikeita. Tyypillinen plösö palstamamma, joka ei viitsi persettä liikauttaa kun päivät istuu tietsikan ääressä.
Minusta ainakin on kaukana. Siinä menee koko päivä ja on hankalaa, kun on päiväunia nukkuvia taaperoita mukana.
Huom - ainahan sinne voisi hommata sitä kotiapua rahalla, mutta kun se vanhus ei TAHDO. Mikä oikeus sillä on olla sitten itsepäinen, ja muut joustakoot?
Ei tää ole noin mustavalkoista, kuin sä yrität esittää. Syytä voi olla molemmissa tai sitten olosuhteet on erilaiset kuin kykenet kuvittelemaan.
ottaa taaperoita yökylään, vaikka ovat vielä työelämässä, ovat itsekkäitä paskiaisia.
Niinpä.....
mennä vanhuksen huusholliin huseeraamaan, jos ei ole alzheimer tms.
Vähän kunnioitusta, haloo...Ja se apu mitä on tarjolla ei välttämättä ole sellaista mitä halutaan, mitä oikeasti tarvitaan jne.
Ei mun äiti, halua että sille tuodaan jotain paskaruokaa laatikossa. Siivoojina sillä käy bangladeshiläiset miehet ja se edellyttää, että rouva ei ole ihan sekaisin päästä ja puhuu myös englantia...ei sellaisia voi kenelle tahansa lähettää...
Ei sopivia ystäviäkään saa rahalla! Omat tutut alkaa kuolla jo pois, joten visasta on.
mennä vanhuksen huusholliin huseeraamaan, jos ei ole alzheimer tms. Vähän kunnioitusta, haloo...Ja se apu mitä on tarjolla ei välttämättä ole sellaista mitä halutaan, mitä oikeasti tarvitaan jne. Ei mun äiti, halua että sille tuodaan jotain paskaruokaa laatikossa. Siivoojina sillä käy bangladeshiläiset miehet ja se edellyttää, että rouva ei ole ihan sekaisin päästä ja puhuu myös englantia...ei sellaisia voi kenelle tahansa lähettää... Ei sopivia ystäviäkään saa rahalla! Omat tutut alkaa kuolla jo pois, joten visasta on.
Esimerkiksi siivouspalvelua voi ostaa ihan yksityiseltä firmalta kuten monet ostavat itselleenkin, ja vanhemmilleen ostamasta palvelusta saa sen kotitalousvähennyksenkin. Mielestäni esimerkiksi ap:n tilanteessa voisi ihan hyvin ehdottaa, että kuukausittainen isompi siivous ostettaisiin laadukkaalta firmalta, ettei ikäihmisten tarvitse kantaa mattoja ulos, luututa yms. eikä ap:n tarvitse tehdä näitä omien taaperoidensa pyöriessä jaloissa. Samaten firmalta tai vaikka tutulta opiskelijalta voisi ostaa ruohonleikkuuta, polttopuiden tekoa yms.
Mieluummin sitten lapsikin käyttäisi ylimääräisen ajan vaikka niiden ikäihmisten kanssa seurusteluun ja jos ei jollain viikolla ehdi käymään, se ei ole niin vaarallista jos tietää, että käytännön asiat kuitenkin hoituvat, ja lomalla voi sitten vaikka olla pidempään kylässä.
Kuinka usein käytte vierailemassa ja auttamassa?
Mun vanhempi asuu noin 1.5 tunnin ajomatkan päässä ja pyytää usein kylään. Samalla pyytää apua arjen asioihin.
Olen monesti sanonut että mun on raskasta käydä usein, kun oma perhekin ja vielä pienet lapset.
Paljon töitä omasta takaakin.
Käymme noin 4-5 kertaa vuodessa.
Kotipalvelua olen tarjonnut, mutta kovin ovat vastaan.Jatkuvasti saa sanoa kysymykseen koska tulette, että ei nyt lähiaikoina. Kurjaa, kun sitä niin mielellään auttaisi enemmän, mutta omat voimavarat ei enää tahdo kaikkeen riittää ja he eivät sitä oikein ymmärrä.
puhuva! Perintöä ei ole tiedossa ollenkaan.
Ja kyseessä siis rollalla huonosti liikkuvat ihmiset.
kotona pärjääminen siinä ja siinä. Siivouspalvelu käy satunnaisesti, mutta se ei riitä.
Kun eivät kykene kuntonsa puolesta edes imuroimaan niin sotkua on jo viikon jälkeen siivouksesta.
Ja en ole plösö palstamamma, nyt olen sairaslomalla kuumeessa. Eli mulla on ihan oikeita töitäkin olemassa. Se on ihan mielettömän hyvä, että teillä muilla on mahdollisuus osallistua rakkaidenne arkeen noin useasti.
olen harmissani, etten saa elämääni järjestettyä siten että voisin enemmän auttaa.
Niin toivoisin että he pääsivät johonkin palvelutaloon, mutta ei ole vapaita paikkoja.
Sitä he toivovat itsekin. Ap
80 vuotta täyttäneelle suomalaiselle järjestetään ensimmäinen palvelutarpeen arviointi muistaakseni kahdessa viikossa siitä, kun tarve on tullut kunnan vanhuspalveluiden tietoon. Näin määrää laki ja käsittääkseni sitä myös noudatetaan varsin pitkälle. Ainakin itse olen aina saanut palaverin koolle kun olen pyytänyt sitä läheiseni tilanteen muuttuessa. LÄheiselläni ei ollut vielä minkäänlaista diagnoosia, kun hän alkoi saada palveluja. Muistisairaus todettiin vasta pari vuotta tämän jälkeen. Ratkaisevaa on toimintakyvyn heikkeneminen, jonka ammattilaiset päättelevät kyselemällä ja havainnoimalla.
Nyt heti puhelin käteen! Jos he tuskin enää pärjäävät kotona, he ovat kylläkin todennäköisesti jo niin huonossa kunnossa, etteivät pärjää palveluasunnossakaan. Palveluita pitää vaatia aktiivisesti ja säännölliseti, jotta osuu hollille juuri sillä kohtaa, kun sieltä palvelutalosta vapautuu se paikka.
Ei sekään ole huono vaihtoehto, että vanhukset hoidetaan kotiin niin pitkään kuin pystytään. Ratkaisevaa on liikkumiskyky. Sitten kun vanhus ei enää pysty kävelemään vessaan eikä ruokapöydän ääreen, kotihoito ei enää kauan häntä hoida, vaan hänelle etsitään laitospaikka.
Ei pidä odottaa liian pitkään. Hopi hopi ap!
..vanhemmat eivät enää pysty hoitamaan asioitaan itse eivätkä näe tilannettaan realistisesti. Silloin aikuisten lasten on otettava vastuu tilanteesta ja ruikuttamisen sijasta määrätietoisesti järjestettävä vanhemmilleen palvelut, joihin heillä on oikeus ja joita he tarvitsevat. Eivät ne vanhukset siihen itse pysty!! Onhan se tietysti kova paukku, kun on tottunut olemaan lapsen asemassa ja tottelemaan vanhempiensa tahtoa, mutta sellaista elämä on.
vanhempi ei voisi muuttaa sitten lähemmäksi sinua, jos haluaa nähdä useammin?!?
Minun vanhemmat asuu myös 1,5h matkan päässä ja vietämme perheemme kanssa lähes kaikki viikonloput heidän luonaan, tosin ovat vasta alle 60-vuotiaita.
vanhempiemme kanssa. Minä vastasin, miten olen tehnyt ja miten teen nyt.
Kukaan ei ole kritisoinut sinua yms. Tämä kumpuaa nyt sinusta itsestäsi. Minäkin vain vastasin kysymykseesi, että miten te muut teette. Minä teen näin.
neljän äiti