Te kenellä on ulkomaalainen mies...
tai poikaystävä... tai on ollut!
Kysymys teille:
Ällöttäviä, outoja, ärsyttäviä anoppinne ja appiukkonne tapoja?
Jos ette heitä tunne (jos asuvat vaikka eri maassa) niin kertokaa miehenne ällöjä tapoja, jotka ovat siinä maassa "normaaleja"? Mikä teitä ärsyttää, pistää ällöttämään? Mikä heidän käytöksessään ei sovi suomalaiseen kulttuuriin? Maata ei tarvitse paljastaa jos ei halua... ollaan anonyymeja!
Kommentit (155)
Mua ällöttää huono hammashygienia. Hampaita pestään ehkä maksimissaan 3 kertaa viikossa. Samaten ällöttää ne pesurätit jossain lavuaarin reunoilla (meillä ei sellasia onneksi ole). Inhottavaa on kengät jalassa sisällä oleminen, mut oon saanu läpi että meillä ei olla ulkokengillä sisällä, kokolattiamatoista tulee ällöjä alta aikayksikön kun niillä kävellään ulkokengillä ja puhtaaksi ei meinaa saada. En tykkää oikeen siitä tavasta pestä astioita sillä sienellä millä pestään keittiössä kaikki muukin hellasta kaappeihin ja kun vielä niitä astioita ei huuhdella. Aika usein saa huuhdella juomalasin tai vesi maistuu pesuaineelta. Ei nyt tuu muuta ällöä mieleen ainakaan ihan heti. Paitsi se kyllä ärsyttää kun anoppi on tyrkyttämässä sipsejä lapselle joka väliin, joka aterian kanssa ja välipalana. Tehnyt niin siitä saakka kun lapsi on kiinteitä syönyt ja ei kauheasti huomauttelusta piittaa...
Ei ymmärrä eikä puhu. Keräilee kaduilta pulloja saadakseen taskurahaa.
Mahtava ketju! Jännä vaan huomata että loppua kohti tänne ei tuu enää oikeita kirjotuksia vaan näitä persulaisia yököttelyjä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2011 klo 19:32"]
ärsyttää se kova ääni. Aina saa olla sanomassa, että tuo kuuluu naapuriin, älä huuda. Siis normaali puheääni on vain niin kova.
[/quote]Niinhän se on,ulkomaalaiset ovat kovaäänisiä ja röyhkeitä.
Itsellä eteläeurooppalainen mies ja voin sanoa että oma suomalainen perheeni on paljon kovaäänisempi :D
Täytyy sanoa ettei mitään erityisiä ällöttäviä kulttuurieroja ole tullut huomattua paitsi appiukon ikuinen, jatkuva ja ainainen allerginen nuha joskus ärsyttää. Täytyy tosin sanoa että Suomessa ei kyllä siivota ja puunata kotia ja pestä vaatteita samaan tahtiin kuin mieheni kotimaassa. (onneksi)
Mies on amerikkalainen, hyvästä yliopistosta tohtoriksi väitellyt (scholarship-opiskelijana aloitti) ja pitkään Euroopassa asunut, eikä sen kanssa ole ikinä ollut sen erikoisempia ongelmia. Mutta ne sen vanhemmat ja muu perhe! Ovat kotoisin Indianan maaseudulta, mutta muuttaneet kymmenisen vuotta sitten Indianapolisiin. Eivät kauheasti arvosta sivistystä, ateriat syödään TV:n ääressä, kirjoja ei lueta ja muu maailma kiinnostaa tasan sen verran, että tietävät missä päin maailmaa USA sotii. Ovat siis täysin eri maata kuin poikansa.
Miehen siskon tytär (11-vuotias) asuu isovanhempien kanssa, kun sisko asuu uuden miehensä kanssa käytännössä keskellä ei mitään, jossa ainoa koulutusmahdollisuus olisi homeschooling. Onneksi ne sentään tajusi olla ryhtymättä siihen, koska miehen siskosta ei todellakaan olisi opettamaan lastaan. Isovanhemmat jaksavat aina tolkuttaa tytölle, että tärkeintä on ettei liho, niin pääsee hyviin naimisiin. Koulumenestys on toissijaista, pääasia että pojat tykkää.
On ollut ihan järkyttävää katsoa ja kuunnella tätä tytön kasvatusta sivusta. Asutaan Euroopassa, joten kauhean konkreettisesti ei voida vaikuttaa tytön kehitykseen. Yritetään joka vuosi kuitenkin ottaa tyttö meidä luokse ainakin pariksi viikoksi. Maksetaan lennotkin. Viime kesänä tyttöä ei enää haluttu päästää meidän luo lomailemaan, kun täällä voi tapahtua kaikkea vaarallista, ja nyt tyttö on muka siinä iässä että täytyy pysyä kotinurkilla ettei mitään ikävää tapahdu.
Hän on venäläinen ja asutaan yhdessä. Ei mitään suuria kulttuurieroja, tietysti tykkää venäläisestä ruoasta ja sitä syödään välillä. :)
Mies on amerikkalainen. Ei mainittavia kulttuurieroja muuten kuin, että mies on yltiöhygieeninen ja häveliäämpi kuin suomalaiset miehet.
...en nyt tarkemmin avaudu kotimaastaan, mutta huvittavat nämä kommentit täällä hygieniasta.
Mieheni kotimaassa (jossa olen asunut itsekin monen monta vuotta) henk koht hygienia on kaikki kaikessa.
AINA käydään suihkussa (2-3 kert/vrk), vaihdetaan vaatteet, jne, hampaat puhtaat, tuoksutaan hyvältä. Dödöä menee tyyliin purkki viikossa, kun sitä ollaan koko ajan satsaamassa.
Saman ilmiön olen huomannut Espanjassa.
Ihania, komeita ja hyväntuoksuisia miehiä :D
Jos haisee hielle, saa tosi tosi tosi huonon leiman.
Mies Lattareista.....en nyt tarkemmin avaudu kotimaastaan, mutta huvittavat nämä kommentit täällä hygieniasta.
Mieheni kotimaassa (jossa olen asunut itsekin monen monta vuotta) henk koht hygienia on kaikki kaikessa.
AINA käydään suihkussa (2-3 kert/vrk), vaihdetaan vaatteet, jne, hampaat puhtaat, tuoksutaan hyvältä. Dödöä menee tyyliin purkki viikossa, kun sitä ollaan koko ajan satsaamassa.
Saman ilmiön olen huomannut Espanjassa.
Ihania, komeita ja hyväntuoksuisia miehiä :D
Jos haisee hielle, saa tosi tosi tosi huonon leiman.
Olen tosin asunut vain Espanjassa, mutta ystäväporukassani on paljon espanjalaisia sekä lattareita ja voin sanoa, että tuo hygienia-asia on kyllä aivan totta! Espanjassa katsotaan kieroon, jos joka päivä ei käydä suihkussa vähintään kerran ja laiteta pyyhettä yhden käytön jälkeen pesuun ja vaatteita (alusvaatteet, sukat, housut, paidat, collegetakit..) kiikuteta pyykkikoriin yhden käyttökerran jälkeen. Hampaat pestään aamuinilloin plus ruokailujen jälkeen. Deodoranttia tosiaan kuluu paljon samoin kuin hajuvesiä, partavesiä ja erilaisia tuoksuja.
Henkilökohtaisen hygienian lisäksi erittäin hyvää huolta pidetään myös kodin siisteydestä. Koskaan en ole nähnyt sekaista tai edes pienessä epäjärjestyksessä olevaa espanjalaiskotia!
Mies algerialainen. Ei mitään ällötyksiä, tosi puhdas jne.mutta lapsille antaa kauheasti herkkuja, makeaa yms. Sukulaiset ihania,mutta sama herkkujen antaminen=lapsen hemmottelua heille
Mies algerialainen. Ei mitään ällötyksiä, tosi puhdas jne.mutta lapsille antaa kauheasti herkkuja, makeaa yms. Sukulaiset ihania,mutta sama herkkujen antaminen=lapsen hemmottelua heille
Allotyksia en ole kokenut appivanhemmilta (tai olen, mutta ne ei liity kulttuuriin vaan heihin itseensa). Luin vaan ekan sivun ja siella kaikki sanoivat etta on isoaanista porukkaa. Sama juttu! Mies on suuri aaninen, appivanhemmat myos ja koko tama maa... Olen vuosien saatossa siihen kylla jo tottunut. Hauskaa on etta nykyaan joskus olen itsekin vahan aanekkaampi, ja jos nain kay (etta puhun suuremmalla aanella- ts samalla volyymilla kuin mies tai muut ymparilla), mies huomauttaa etta ela sina huuda!! :)))
[quote author="Vierailija" time="11.05.2011 klo 19:22"]
tai poikaystävä... tai on ollut!
Kysymys teille:
Ällöttäviä, outoja, ärsyttäviä anoppinne ja appiukkonne tapoja?
Jos ette heitä tunne (jos asuvat vaikka eri maassa) niin kertokaa miehenne ällöjä tapoja, jotka ovat siinä maassa "normaaleja"? Mikä teitä ärsyttää, pistää ällöttämään? Mikä heidän käytöksessään ei sovi suomalaiseen kulttuuriin? Maata ei tarvitse paljastaa jos ei halua... ollaan anonyymeja!
[/quote]
italialaiset "appivanhempani" ovat maailman ihanimmat ihmiset, vielä senkin jälkeen kun erosin heidän pojastaan. Sen sijaan suomalaisissa on ollut helvetin monta ärsyttävää piirrettä.
Mieheni on arabi.Hänen jäljiltään kylppäri on kuin yksi iso järvi.Vanhempansa puuttuvat JOKAISEEN päätökseen elämässämme,kysyimme neuvoa tai emme.Muuten he ovat oikein mukavia,mutta ihme hössötys pienistäkin asioista suomalaisena ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2011 klo 15:47"]
Mieheni on Albaniasta ja hän on hyvin siisti ja hyväkäytöksinen ihminen. Isänsä on kuollut, mutta äitinsä elää ja on oikein mukava ja hyväntahtoinen ihminen, joka on aina touhuamassa jotain (koti aina siistinä, palvelu pelaa jne.) ja pitää hyvästä sukulaisiaan usein - minuakin on halailemassa ja silittelemässä ihan liiankin kanssa. Tällainen suomalainen jurrika kun olen, joka kaipaisi ns. omaa tilaa.
[/quote]
Albaniasta myös samat kokemukset. Kaikkea puunataan, kiillotetaan, pestään, järjestellään ja silitetään. Älyttömintä minusta on se päivittäinen pihakiveyksen pesu ja viikottainen verhojen pesu. (ok, pölyä on toki enemmän mutta jatkuva hinkkaus..)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2012 klo 01:53"]
Mitkään hänen tai hänen perheensä tavat eivät ällötä. Kovaa puhuminen sen sijaan ärsyttää.
mieheni on Espanjasta, mutta hänen tai perheensä kova puhuminen ei minua haittaa ollenkaan! Päinvastoin :) Nyt kun on talouskriisi pahimmillaan, niin ruokapöydässä keskustelu voi nousta koviinkin desibeleihin kun väitellään kenen syy tämä kriisi oikeastaan on, PP:n vai PSOE:n ;)
Hyvä ruoka ja mahtava juttuseura, ja se kovaääninen keskustelukin, se on espanjalaista elämää parhaimmillaan! Jos ei kieltä ymmärrä, niin silloinhan tilanne on eri, suomalaisen korviin espanjalainen keskustelu kuulostaa varmastikin suoralta huudolta :D
eikä ällöjä tapoja. Viehättäviä kyllä senkin edestä, esim. "vanhanaikainen" herrasmiesmäinen kohteliaisuus kaikkia naisia kohtaan, vanhempien ihmisten kunnioittaminen, yleinen optimismi ja aurinkoinen luonne, energisyys :) Karvakäsimanolot rulettaa ;-)