Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koska vauvan kanssa liikkuminen helpottaa?

Vierailija
11.05.2011 |

Minulla on 4 kk tyttö ja tuntuu, että edelleen on tosi vaikea lähteä kaupungille tai kahvilaan tms. Kaikki on hyvin niin kauan kun tyttö nukkuu vaunuissa, mutta jos herää vaikka kesken kauppareissun alkaa hirveä karjunta, joka ei lopu kuin syliin ottamalla.

Kantoreppu ei kuitenkaan kelpaa ja on suorastaan v-mäistä palata kaupoilta kantaen 7-kiloista vauvaa ja samalla työntäen vaunuja, joissa raskaat kauppakassit.

Eli siis kysymykseni kuuluu saman kokeneille - koska tämä helpottaa ja pääsee hiukan laajentamaan reviiriä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olisi pitänyt sanoa? Kannattaa lähteä liikkeelle ajan kanssa, ottaa mukaan vauvan hoitotarvikkeet, paita joka kanssa voi imettää/ pullo ja maitoa.. Ja pysähtyä hoitamaan vauvaa, jos se itkee. Vaipankin voi vaihtaa kesken shoppailun. Ajan kanssa, päänahkaa kiristelemättä -asenteella

Vierailija
22/29 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt vuodenikäinen lapsi viihtyy yleensä oikein hyvin vaunuissa tai rattaissa. Voin tunteja kävellä kaupungilla ilman ongelmia. Asumme ihan kaupunkimme keskustassa, joten toisaalta kotiin on hyvin helppo tulla, jos ongelmia ilmenee.

Aivan pienenä, kuukauden tai kahden ikäisenä vauva aina ulos mennessä tuppasi jostain syystä itkemään, mutta itku loppui lähes heti ulkona, jolloin hän nukahti. Samoin viime kesänä, kun oli niin kuuma, hän saattoi hermostua vaunuissa, vaikka oli tosi pienissä vaatteissa. Silloin myös istumaan oppiminen, tai pönkkäsin hänet rullattua kylpypyyhettä vasten istumaan, auttoi viihtymään pitkillä lenkeillä.

Luulen, että kyseessä on myös oppimisprosessi. Suosittelen rohkeasti vain lähtemään uusiin tilanteisiin. Mitään kamalaa ei oikeasti tapahdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo tökätä vaan pullo suuhun. Kyllä se siitä rauhoittuu

Vierailija
24/29 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt vuodenikäinen lapsi viihtyy yleensä oikein hyvin vaunuissa tai rattaissa. Voin tunteja kävellä kaupungilla ilman ongelmia. Asumme ihan kaupunkimme keskustassa, joten toisaalta kotiin on hyvin helppo tulla, jos ongelmia ilmenee.

Aivan pienenä, kuukauden tai kahden ikäisenä vauva aina ulos mennessä tuppasi jostain syystä itkemään, mutta itku loppui lähes heti ulkona, jolloin hän nukahti. Samoin viime kesänä, kun oli niin kuuma, hän saattoi hermostua vaunuissa, vaikka oli tosi pienissä vaatteissa. Silloin myös istumaan oppiminen, tai pönkkäsin hänet rullattua kylpypyyhettä vasten istumaan, auttoi viihtymään pitkillä lenkeillä.

Luulen, että kyseessä on myös oppimisprosessi. Suosittelen rohkeasti vain lähtemään uusiin tilanteisiin. Mitään kamalaa ei oikeasti tapahdu.

Meillä 3,5kk huutaa kuin palosireeni kun laitan vaunuun, mutta heti kun vaunut liikkuu rauhottuu ja jokeltelee. Ja sitten nukahtaa. Reissun päällä vaan vauvan hereillä ollessa sopivia taukoja ja imetystä/pulloruokintaa ja huomiota. Meillä esikoiselle ostin matkarattaat joissa hyvin säädettävä selkänoja koska noin 4-5 kuisena ei enää suostunut makaamaan vaunuissa kun ei nähnyt maisemia. Sitten taas mentiin.

Eilen juuri tultiin lasten kanssa ulkomaanmatkalta. Hyvin meni kun mentiin lasten aikataululla ja ehdoilla. Monesti (mulla ainakin aluksi esikoisen kanssa) ongelma oli mun omissa peloissani ja epävarmuudessani. Tämän sanoen - joka paikkaan ei tarvii ees mennä lasten kanssa. Ja leikki-ikäistä kävelevää kyllä mä komennankin kyllä - ei revi tavaraa hyllystä - tietää että ne on kaupantädin ei meidän.

Siinä ne oppii että mennään ja tehdään ja kuljetaan. Mun äiti sanoi just että meidän esikoisen kanssa on niin kiva tehdä asioita kun se on opetettu kulkemaan. Tällä en halua sanoa sitä että muut eivät kasvattaisi ja kouluttaisi lapsiaan vaan sitä että kun menee ja tekee niin lapsi oppii.

Esikoisesta muistelisin että kolmikuisen kanssa tuntui siltä että saattoi vähitellen mennä ja touhuta. Ekan kerran oltiin esikon kanssa ulkomailla kun lapsi oli 7kk.

Vierailija
25/29 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ergonominen eli sellainen jolla voi kantaa edessä, selässä ja lonkalla.. ja tietysti vain niin että vauvan vatsapuoli on kantajaan päin..? vai sellainen rintareppu jossa vauva ns. roikkuu haaroistaan jalat suorana..?

Myös kantovälineen mukavuus voi vaikuttaa vauvan viihtymiseen juuri esim. repussa.. itse olen käyttänyt kantoreppua ja liinaa ja vauva on viihtynyt niissä paremmin kuin rattaissa pääsääntöisesti.

Uskon että tuo asia helpottaa kun vähän kuluu aikaa.. itse aloin käyttämään myös kantovälineitä kaupungilla koska siellä vauva oli tyytyväisempi kuin rattaissa ja siis kantoväline oli varalta mukana..

Vierailija
26/29 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoisen kanssa ei ole juuri koskaan ollut ongelmia liikkumisessa kaupungilla, kahvilla, kyläpaikoissa, julkisissa tai autossa. Mutta kuopus onkin ollut toista maata. Ekana vuonna juuri lähikauppareissut onnistuivat, mutta ei tullut mieleenkään lähteä pidemmälle, ilman painavaa syytä. Meillä jopa pienet automatkatkin olivat tuskaisia. Nyt on ikää yli 3 vuotta ja liikkuminen onnistuu pääsääntöisesti hyvin, ellei tempperamenttisella lapsellamme satu olemaan se huono päivä:)

Vierailija
27/29 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkui 8kk ikään asti ja senkin jälkeen oli aika kiusallista, kun vierasti kaikkia ihmisiä ja uusia paikkoja.

Vasta 2-3-vuotiaana muuttui iloiseksi vesseliksi ja onkin siitä asti ollut oikea hymypoika.

Vierailija
28/29 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain 2. ja 3. ikävuoden välissä. Ei enää tutki liian innokkaasti maailmaa, ymmärtää että pitää käyttäytyä, jaksaa kävellä (ja kävelee minne pitää), saa rauhoiteltua puheella jos tulee tiukka paikka.

Mun mielestä pahin aika on siitä, kun lapsi ei viihdy enää vaunuissa siihen, kun alkaa olemaan hieman ymmärrystä päässä. Eli joskus 5-8kk - 1-2v on ollut meillä kaikkein rankin, esikoisella aiemmin kuin kuopuksella.

Vierailija
29/29 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla voi tietty sitten olla joku kausi, että menee helpommin, mutta kun alkaa liikkua, on vaikeaa olla liikkeellä pidempään niin, ettei vauva pääse konttaamaan/leikkimään. Ja kun alkaa kävellä, ei siksi halua istua jne. Kun osaa juosta, niin haluaa juosta, eikä hissutella.

Ne pikkuvauvan itkut tietysti helpottaa, joillakin puoleen vuoteen mennessä, sitten 9kk eteenpäin alkaa tulla omaa tahtoa...