Kertokaa HR-alasta! Onko näillä avuilla mahiksia ja millaiseen pestiin?
Minulla on periaatteessa soveltuva korkeakoulututkinto alalle, mutta en ole opiskellut HR-alaa opinnoissani. Minulla ei myöskään ole alalta kokemusta.
Olen vastavalmistunut, mutta monipuolisen ja hyvän työkokemuksen omaava maisteri. Kannattaako ja onko mitään järkeä tässä vaiheessa enää suuntautua HR-puolelle?
Ja jos kannattaa, niin millainen palkkataso on uran alkuvaiheessa olevilla HR-konsulteila, assistenteilla ja spesialisteilla?
Entä millainen työmää tämä HR-ala on muuten? Onko työ tosi kiireistä/kuormittavaa? Millainen palkka on suhteessa vastuuseen? Kuinka helppo on edetä uralla?
Kommentit (6)
mutta samanlaisella taustalla kommentoin tuota palkkaa. Itse en myöskään erikoistunut HR:ään opinnoissani, tosin muutaman kurssin suoritin. Olen siis KTM. Työkokemusta reilu 10 v, aloitin assistenttina 2000 e palkalla ja nyt HR-managerina ja palkka hieman reilu 4600. Se on tosin vaatinut firman vaihtamisen.
HR-alalla on ihmisiä hyvin monenlaisilla koulutustaustoilla, usein työura määrittää enemmänkin mitä voi tehdä. Kannattaa siis yrittää alalle jos se kiinnostaa. Em syystä johtuen sitten taas yrittäjiä riittää. Jos saat jalan oven väliin niin sitten on helpompaa. Älä hae heti kovaa palkkaa, sillä jonossa on muitakin kokemattomia. Kokenut spesialisti / konsultti / assari saa pk-seudulla kolmen tonnin luokkaa. Kokemattomampaa en palkkaisi varmaan yli 2600 euron. Palkkataso HR:ssä on matalampi kuin vastaavan osaamisen vaativissa tehtävissä esim taloushallinnossa, mutta muuten yleishallintoon nähden hieman parempi. Työmäärä ja vastuu riippuu firmasta / toimialasta. Itse teen aivan liikaa hommaa ja mielestäni reilusti liian pienellä palkalla suhteessa työmäärään. Eteneminen riippuu osittain firmasta, osittain halusta vaihtaa. Isoja yrityksiä lukuun ottamatta HR-funktiot ovat yleensä aika pieniä ja eteneminen vaatii usein työpaikan vaihtoa. Toisaalta taas pienessä firmassa voi saada hienon tittelin, vaikka tehtävä ei oikeasti niin vaativa olisikaan.
Minä olen henkilöstöpäällikkö keskisuuressa firmassa pk-seudulla. HR-alasta on kokemusta 10 vuotta plus muutaman vuoden muuta työkokemusta yliopiston jälkeen.
Minä saan nyt untuvikkona ihan eri alalla jo yli 3000. Eli ehkä ei niin hohdokasta ole tuo työ kuitenkaan, että kannattaisi vaihtaa, jos teillä kokenutkin saa saman verran.
up