Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lopettaa lastenteon?

Vierailija
10.05.2011 |

Siis olen uskomassa, ja suunnilleen jumissa. Melkeen yötä päivää pyörii päässä ajatus. Voiko sitä lopettaa lastenteon silloin kun siltä tuntuu? Että tämä on nyt tässä tämä meidän perhe, enempää en halua.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teilä kotona ei kasvatettu lapsia vl-yhteisöön. Oliko esim. joka ilta synnin anteeksi siunaaminen?

Myöskään tuollaisia tapoja emme harrastaneet.

Vierailija
102/113 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatella, että itse voisi estää Jumalan suunnitelman ehkäisyllä. Ehkäisy ei ole jotain niin peruuttamatonta, etteikö silti voisi tulla raskaaksi. Monet tulevat. Jos Jumalalla on suunnitelma sinun varallesi, kyllä hän sen toteuttaa, vaikka itse olisitkin valinnut toisin.

Siis vähän offtopic, mutta minä olen ymmärtänyt, että se Jumalan suunnitelma on vapaa tahto. Ihminen on saanut vapauden tehdä valintoja ja kantaa sitten vastuu näistä.

En ymmärrä sitä, että Jumalalla olisi suunnitelma, että Marketalle syntyy 8 lasta ja Pirkolle 11. Marketalle ja Pirkolle on sen sijaan annettu vapaus valita. Valintoja varten meille on tarjolla apuja (esim ehkäisyvälineet) ja sitten voi taas ihan itse valita sopivan sellaisen, tai olla käyttämättä...

Tuollainen ajattelu, että Jumalalla on minua varten joku yksityiskohtainen suunnitelma on jotenkin tosi pikkumaista ja lähtee ihmisen omasta tarpeesta olla jollekin tärkeä.

Jumala ei tarvitse ihmistä, mutta ihminen tarvitsee Jumalaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on ymmärrettävää että säästyitte paljolta pahalta, anteeksi että sanon näin, mutta johtuu omista karuista lapsuuden kokemuksista.

Vierailija
104/113 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoillislestadiolaisuudessa on paljon täysin epäluterilaisia uskomuksia ja jopa taikauskoisuutta.

Vl-liikkeen käsitys Jumalan sanasa on opillisesti sama kuin katolisessa kirkossa (ns. jatkuvan ilmoituksen oppi). Luther sen sijaan opetti että Jumala on antanut tiedon itsestään Raamatussa ja kaiken tuleepitäytyä yksin Raamattuun (sola scripta).

Vierailija
105/113 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen ja naisen välille, ja avioliitossa naisen tehtävä on sitten myös synnyttää lapsia ja olla äiti. Toki kaikkea muutakin. Jos nuo synnyttämättömien lasten tuskalliset synnytykset odottaa sitten vielä kuoleman jälkeen, niin miten käy nirsoille vanhapiika vl-naisille?Siis jos kosijoita olisi riittänyt, mutta on valinnut naimattomuuden, niin pitääkö ne 20 synnyttämätöntä lasta vielä kuoleman jälkeen synnyttää? Kun tunnen näitä naimattomia vl-naisia, ja aloin nyt miettimään heidän kohtaloaan. Saako nainen, jolla kosijoita riittäisi, jäädä naimattomaksi vl-liikkeessä?

Vierailija
106/113 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää että jopa lääkäri voi sitoutua tällaisiin huuhaa-magian uskomuksiin.

Vaikka olihan siinäkin Tapani Koivuniemen lahkossa jopa tohtoritason ihmisiä. Akateeminen tieto ei suojele ihmistä uskonnolliselta lahkolta silloin kun se tarjoaa ihmiselle positiivisia sosiaalisia ja tunnekokemuksia.

Vierailija
107/113 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen uskomassa, ja suunnilleen jumissa. Melkeen yötä päivää pyörii päässä ajatus. Voiko sitä lopettaa lastenteon silloin kun siltä tuntuu? Että tämä on nyt tässä tämä meidän perhe, enempää en halua.

Jos aiot olla vl niin ei muuta kuin pakkoraskauksia niin kauan kuin sä pystyt hedelmöittymään.

Tuuli Hintsala kirjoitti tästä juuri jutun Päikkäriin.

http://freepathways.wordpress.com/2011/10/04/hintsala/

Vierailija
108/113 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on voimassa ja velvoittaa uskovaisia... Eikö tuo lause jo kerro kaiken olennaisen!? IHMISET PÄÄTTIVÄT, ja se VELVOITTAA "uskovaisia". Keitä uskovaisia? No ei ainakaan minua, koska en kuulu Lars Leevi Lestadiuksen perikuntaan. Toteutan uskontoani hieman toisin kuin saattamalla perheeni ja itseni onnettomaan tilanteeseen saattamalla miljoona lasta perä perään maailmaan.

Olen viime aikoina hieman aiempaa syvemmin perehtynyt lestadiolaisuuteen ja olen tehnyt tällaisen havainnon näin "uskovaisena", joka ei todellakaan kuulu mihinkään valtakunnan lestadiolaisryhmittymään: Kyseinen joukkio (lestadiolaisuus) kylläkin on uskovaisia. He uskovat Jumalaan ja Jeesukseenkin - vaikkakin jättävät usein Jeesuksen esimerkin ja ohjeet noudattamatta! Mutta ennen kaikkea he uskovat Lestadiolaisuuteen, omaan seurakuntaansa, jota johtavat henkilöt ovat heille ainakin melkein Jumalan veroisia. Jumalan seurakunnan päättäjät, jotka nauttivat Jumalan oikeuksia. Ja kuka niin on määrännyt? No he itse! On varmaan muikeaa pitää itseään Jumalasta seuraavana, jos sellaiseen on mieltynyt.

Olen oikeasti pöyristynyt siitä suoranaisesta epäjumalanpalvonnasta, mitä lestadiolaisuudessa harjoitetaan. Minä ev.lut. kristittynä kuuntelen saarnani, luen raamattuani, tutkin sydäntäni ja pidän ihmiset ihmisinä. Jos jotain pidän ohjenuoranani, niin Jeesuksen sanoja ja tekoja. EN minkään seurakunnan vanhimpien keksintöjä! Ettekö te tajua, että te nostatte oman seurakuntanne Jumalaa korkeammalle, jos kuuntelette sokeasti noita päätöksiä antamatta sijaa omalle harkinnallenne ja raamatuntulkinnallenne?

Lestadiolaisuus sisältää aivan tolkuttomasti hatusta vetäistyjä juttuja henkimaailmoineen. Ymmärrän, että lestat aivopestään jo lapsena tuohon kulttuuriin, mutta tuntuu todella kummalliselta, että yhä aikuiset ihmisetkin pitävät lestadiolaisten puhujien keksimiä juttuja niin suurina synteinä, että ne estäisivät Jeesuksen armonkin toteutumisen! En vain voi ymmärtää, en minäkään...

terveisin uskova, jolla on todellakin roppakaupalla parannettavaa itselläänkin, mutta joka haluaa kuunnella puhtaasti Jumalan sanaa, ei suinkaan minkään seurakunnan vanhimpien mielivaltaa.

Vierailija
109/113 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vanha viisaus: kieltäytykää lihan himosta. Näin on aina tehty. Jos on jo muutama lapsi, niin velvolllisuus on täytetty ja sitten voi kieltäytyä. Sopikaa yhdessä että kieltäydytte lihan himosta. Jumalalta voi pyytää apua taltuttamaan lihan riivaajia. Olen ollut seuroissa jossa saarnamies tästä asiasta puhui. (Ennen vanhaan ei avioliitossa harrastettu koko aikaa seksiä. Kieltäydyttiin enemmän.)

jahas-taas yksi jolta on jääny Raamattu lukematta ja keksii näitä ohjeita omasta päästä. Lueppa mitäs Raamatussa kirjoitetaan seksistä pidättäytyimsestä. I kor. kirjeessä mm näin:

5 Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutenhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne.

eli aviosuhteeseen kuuluu myös seksi ja siitä kieltäytyminen pitkiksi ajoiksi altistaa mm seksuaalisen elämän synneille...liekkö ollut myös yksi osatekijä noissa pedofilia jutuissa.

Vierailija
110/113 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin uskovaisena itse ajattelen. Ja näin se asia on aina ymmärretty (lestadiolaisessa kristillisyydessä).

itse mm yhden kohdunulkoisen raskauden kokeneena minua on mietityttänyt se, että mitäs te lestadoilaiset sitten ajattelette kohdunulkoisen raskauden hoidosta?? kun silloinkin on kyseessä jo hedelmöittynyt munasolu, niin eikö sen pitäisi vaan antaa kasvaa?? niin että lopulta äiti kuolee esim munatorven repeämään??? maailmassa on muutama lapsi joka on syntynyt kohdunulkopuolelta leikkauksella tietenkin...mutta se on mahdollista.

ja tällaiset kohdunulkoiset raskaudet ovat varmasti myös lestadiolaispiireissä tuttuja. Pidetäänkö sellaisen raskauden keskeyttänyttä äitiä abortin tekijänä?

toinen mietittävä asia on, ett'ä jos kerran on nainen luotu synnyttämään, niin eikö pitäisi välttää sektiotkin kokonaan luonnottomana puuttumisena. Jos sektiotkin kiellettäisiin lestadiolaisäideiltä niin kuolisihan niitä lapsia sitten useampi luonnolliseen synnytykseen eikä elävien lasten lukumäärä pääsisi kasvamaan.

Vierailija
111/113 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös käyttää ns. rytmimenetelmää joka toimii kun mittaat aamulämpöjä ja tiedät kiertosi, esim,milloin ovuloit. Et silloin tarvitse ehkäisyä, pidättäydyt vain seksistä ennen ovulaatiota. Netistä löydät kyllä lisää tietoa jos haluat.

Vierailija
112/113 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteessa on kaksi mielipidettä ja molemmat siis huomioidaan. Ei pelkästään toisen.

Vierailija
113/113 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaaha keskustelu tyssäs kun pantiin liian vaikeita kysymyksiä...kun ei niistä ole saarnapöntöstä ohjetta annettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme