Voiko todella 14-15 vuotiaan jättää viikonlopuksi yksin kotiin?
Kommentit (53)
Ja kotoa muutin pois vähän ennen kuin täytin 17. Kotona aloin olla yksikseen 14-vuotiaana, kun porukat oli mökillä. Pidin vain yhdet bileet, muut ajat ryypättiin muualla ja liftailtiin ympäri Suomea.
En jättäisi omaa lastani...
päivä oli ian ok, mutta kun koitti ilta ja tuli pimeä, tuntui että nurkista kuului rapinaa ja oli tosi ikävää olla yksin.
Ei voi jättää.
jo lukion takia omaan kotiinsa. Jännä että omassa kodissa voi asua ja työssä käydä, mutta sitten lapsuudenkodissa ei yhtä yötä saisi yksin olla...
Itse olen käynyt erikoislukion, jonne 80% jengistä tuli pk-seudun ulkopuolelta, kaukaisimmat Lapista. Kaikki pärjäsi vallan mainiosti.
sukulaisia jotka voi olla yhteydessa ja joihin voi turvata jos tulee joku isompi ongelma. Meilla oli 18- ja 16-vuotiaat kotona keskenaan muutaman paivan kun vesiputki halkesi ullakolla ja ylakerran katon lapi rupesi valumaan vesi keskella yota. Kaikki jarjestyi kylla koska pystyimme antamaan puhelimitse neuvoja ja 18-vuotias pystyi tilaamaan ja maksamaan putkimiehen omalla kortillaan, ja neuvottelemaan vakuutusyhtion kanssa (en osaa sanoa mita vakuutusyhtiosta sanottaisiin jos sinne joku 14-vuotias rupeaisi soittelemaan).
Eli jos nuori on halukas niin kyllahan sita toimeen tulee - niin kauan kun ei tule hatatilanteita. Siina tapauksessa on kylla hyva olla joku luottohenkilo samalla paikkakunnalla. Tuossa mainitsemassani tapauksessa olimme itse ulkomailla.
koulun takia vieralle paikkakunnalle ja hyvin pärjäsin. Omani lähti 16-vuotiaana erikoislukioon jossa paljon yksin asuvia. Tietysti riippuu lapsesta, mutta älkää turhaan pitäkö lapsianne vauvoina vaan antakaa niiden itsenäistyä ja kokeilla omien siipien kantamista.
mutta juu, joku sanoi itsarista, serkkuni tappoi myös vastaavassa tilanteessa itsensä. Eiköhän tosin olisi täysi-ikäisenäkin homman osannut..
kun menin lukioon.
Kyllä voi jättää. Olen jo seurustellu aikoinaan vakituisesti 15 vuotiaana.. Ja muako ei olis voinu jättää yksin kotia ilman vanhempia. Huh huh. Oikeesti alkaa olla tää maailman meno mallillaan. Varmaan viel 17 v on äidin ja isin pidettävä tenavat lähellään. Olin 17, kun muutin omilleni asumaan.
Asun yksin. 15v.
Jos tekee itsemurhan vaan sen takia että jää yksin viikon lopuks mitä tossa luki niin varmaa vähän muitakin ongelmia ollut. Jotkut on ehkä kypsempi kun toiset.
Sitten kun vanhemmat on ristin alla
Muutin 15-vuotiaana yli 500km päähän kotoa opiskelemaan koska halusin tiettyyn kouluun joita on Suomessa vain yksi.
Jos 14-15v ei pärjää viikonloppua yksin niin on pahasti vikaa kasvatuksessa.
Vanhaan ketjuun vastausta..
Meidän naapurissa 14-15v teini useasti "yksin" vkloppuna kotona. Tai siis ei yksin vaan tuossa ramppaa semmonen n.10-15 teinin lauma niinä iltoina. Eivät ryyppää, muuta meluavat pihalla ja kadulla yötä myöten.
Meinasin, että sanon tämän äidille asiasta, kun häntä näen ja teineiltä olen pari kertaa kysynyt, että milloin vanhempi tulossa kotiin niin vastaus on etteivät tiedä.."ehkä ihan kohta". ( olisi ollut kiva ensin puhua vanhemman kanssa, jos hän luottanut teiniin, että on kunnolla kun on itse pois..) No vierustontin naapuri olikin nyt viimeeksi (onneksi) soittanut poliisit tuosta meluamisesta.(Tässä vaiheessa, kun poliisit tuli olivat jo kyllä hiljaa koska mieheni oli heille taas käynyt sanomassa, että nyt pitää olla hiljaa.) Naapuri myös sanoi, että häke teki lastensuojeluilmoituksen asiasta, koska tuon ikäinen jatkuvasti yksin ja häiriköi koko naapurustoa kavereineen.
Harmittaa ehkä vähän kun olisi ollut varmaan reilua ensin puhua teinin vanhemmalle, mutta toisaalta ehkä tuo lasu ilmoitus pistää teininkin ajattelemaan..ja äidin.
Voi. Esikoiseni muutti ammattikoulun asuntolaan 15 vuotiaana. Viime kesänä 15v ja 13v olivat kaksi viikonloppua keskenään, kun kävin viikonloppureissulla. Luotettavia ovat.
Yksin voisin oman 16-vuotiaan jättää, mutta ei halua olla yksin vaan voisi olla, jos joku kaveri olisi seurana. Kokemuksesta tiedän, että kaveri kutsuisi poikakaverin tms. ja se taas jonkun kaverin ja pian olisi bileet päällä. Omani ei uskaltaisi muille sanoa vastaan, koska kuitenkin pitää olla cool. Eli ei jää yksin, voisin harkita jos hänellä olisi rauhallinen ja luotettava pitkäaikainen poikaystävä jossain vaiheessa
Tätä päivää ei voi verrata omaan nuoruuteni. Asuin maalla, ei snäppiä yms., pitkät etäisyydet, ei pelkoa, että kukaan olisi tullut bilettämään. Toista nyt, jos vahingossakin somessa maitset, että olet viikonlopun yksin, ei todellakaan tiedä mitä tapahtuu ja nuori tyttö on aika avuton, jos porukkaa alkaa sisään tunkemaan
Tätä päivää ei voi verrata omaan nuoruuteni. Asuin maalla, ei snäppiä yms., pitkät etäisyydet, ei pelkoa, että kukaan olisi tullut bilettämään. Toista nyt, jos vahingossakin somessa maitset, että olet viikonlopun yksin, ei todellakaan tiedä mitä tapahtuu ja nuori tyttö on aika avuton, jos porukkaa alkaa sisään tunkemaan
Riippuu nuoresta, onko luotettava. Poikani oli 16 ollessaan yksin viikonlopun ja kavereita/kavereiden kavereita hengasi meillä vaihteleva määrä viikonlopun aikana. Tupakkaa oli poltettu sisällä,kämppä oli epäsiistissä kunnossa..kaiken lisäksi naapuri valitti metelistä, sanoinkin että olisit soittanut poliisit.
En jättäisi koko viikonlopuksi. Yhdeksi yöksi kyllä ihan huoletta. Tuo söisi jotain pikanuudeleita yöpuku päällä muuten koko viikonlopun D:
Itse olin 13-vuotiaana viikon "yksin" kotona. Päivisin olin kotona/kavereiden luona, illalla (lue 18-19) menin mummolle nukkumaan.
14-vuotiaana olin sitten viikonloppuja yksin kotona. Ruoka oli valmiina ja mummo tiesi asiasta. eli olisin päässyt sinne, jos olisi jotain tarvinnut.
Veljeäni ei voinut jättää yksin kotiin ennen 17-ikävuotta. Olisi talo ollut hajalla muuten.