Päivähoito VAIN sitä tarvitseville eli työssäkäyville ja opiskeleville vanhemmille
tai siis heidän lapsilleen. ja sit näitä, jotka tuleva sossun kautta eli TOSIAAN tarvitsevat sitä virikehoitoa. Ei voi olla tottakaan, että äiti tai isä, joka kotona vie OMAN lapsensa vieraalle hoitoon! Näin säästyisi verovaroja!
Kommentit (30)
En ymmärrä mikis kotona olevien äitien lapset weivät saisi käydä hoidossa? Monien tutkimusten valossa lapselle on siitä etua, että hän pääsee säännöllisesti ikätovereidensa pariin, simerkikis sosiaalisuus kehittyy.
Ihmettelenkin nyt, miksi tästä on tullut äitien ja aikusiten kiistakapula? Kukaan ei mieti lasten etua. Lapsen vika ei ole, jos äiti ei jostain syystä halua mennä töihin. Lapsi ei voi päättää millaiseen sosiaaliluokkaan hän syntyy.
Suomi on siitä hieno maa, että kaikille lapsille yritetään tarjota(ainakin vielä)samanlaiset lähtökohdat.
Hoitopaikka on kaikkien lapsien oikeus, eikä se voi olla riippuvainen vanhemien aktiivisuudesta/työssäkäynnistä/kotonaolemisesta tai mistään vastaavasta.
Tämäkään asia ei ole aivan mustavalkoinen. Voisinpa melkein väittää että aika harvassa on ne lapset, jotka ovat päivähoidossa pelkästään sen takia, että vanhemmat eivät viitsi hoitaa vaikka ovat itse kotona. Osittain toki olen ap:n kanssa samaa mieltä, esimerkiksi vauvan kanssa kotona oleva äiti ei minun mielestäni todellakaan tarvitse täysipäiväistä virikepaikkaa terveelle sisarukselle. Puoli päivää 3 kertaa viikossa riittää aivan varmasti virikkeeksi ja lopun aikaa äiti (tai) isä olisi kyllä velvoitettu huolehtimaan itse jälkikasvustaan.
Mutta sitten on niitä syitä, joista me emme tiedä. Ja jos on vaikka niin että vanhemmat ovat työttöminä kotona eivätkä viitsi hoitaa lastaan, niin ehkä sen lapsen on sitten parempi olla päiväkodissa. Vaikka toki tässäkin varmasti riittäisi puolipäiväinen hoito ja takuu että saa tulla kokopäiväiseksi heti jos vanhemmille löytyy töitä.
Tuo mummoäidin tapaus on taas ihan selvä sosiaalisista syistä tapahtuvaa päivähoitoa, ei kai siinä pitäisi olla mitään epäselvää, kuten ei vaikkapa mielenterveysongelmista kärsivän äidin lapsen päivähoidossakaan.
- "subjektiivisen päivähoito-oikueden mukaan päivähoito on tarkoitettu jokaiselle alle kouluikäiselle lapselle" ( päivähoitolaki vuodelta 2001).
ps sama juttu on mm. Ruotsissa
ps naititaan naiset eduista, joita yhteiskunta antaa- niitä ei enää juurikaan alasajetussa hyvinvointivaltiossamme ole
yllättäen työllistyy? Sitten ei hoitopaikkaa löydy mistään ja töitä on sit vaikea aloittaa.
Työnantajatkin sen tietävät. Jos kaksi viikkoa on heille liian pitkä aika, niin eivät he sinua oikeasti siihen hommaan sitten halunneetkaan.
kertoo lasten sosiaalistuvan päiväkodissa.
kertoo lasten sosiaalistuvan päiväkodissa.
no mie voin yirttää etsiä sitä. odotappas. siitä oli jokatapauksessa n. vuosi sitten paljonkin mediassa. ruotsalainen tutkimus.
maalaisjärjelläkin voi ymmärtää, että lapsen on parmepi olla hoidossa kun työttömän äitinsä kanssa kahdestaan kotona. Työttömyyteen liittyy kuitnekin niin paljon varjopuolia esim masennusta
yllättäen työllistyy? Sitten ei hoitopaikkaa löydy mistään ja töitä on sit vaikea aloittaa.
Työnantajatkin sen tietävät. Jos kaksi viikkoa on heille liian pitkä aika, niin eivät he sinua oikeasti siihen hommaan sitten halunneetkaan.
Tämäpä ei silti aina onnistu (esim. itse muutin työn siirron vuoksi toiseen kaupunkiin ja hoitopaikan saantiin meni 3vk). Tässä tulisi myös ottaa huomioon, että lapsi saattaa joutua ihan toiselle puolelle kaupunkia päiväkotiin ja vanhemmalla ei välttämättä ole autoa tai bussit ei kulje hyvin siihen suuntaa yms.
Ap:lle vielä kysymys, että jos lapsi on ollut yhdessä päiväkodissa pari vuotta ja vanhempi joutuu yllättäen työttömäksi. Lapsiko pitäisi heti ottaa päiväkodista pois? Sitten vanhempi työllistyisikin kuukauden päästä ja sen jälkeen lapsi joutuisikin ihan eri paikkaan. Ei todellakaan ole lapsen etu!
Mulle ainakin on ihan sama miksi toisten lapset ovat hoidossa. En ymmärrä näitä jotka jaksavat kyylätä, että mitä jonkun lapsen vanhemmat tekee.
sosiaalista ja terveydellisistä syistä sitä tarvitseville lapsille. Ennemmin sieltä päiväkodista voisi laittaa pois viriketyössä käyvien äitien lapset. Jääköön itse kotiin lapsiaan hoitamaan ne, joiden ei olisi mikään pakko töissä käydä.