Oletko uusien talojen vai vanhojen talojen ystävä? Perustele
Tuolla päivällä joku sanoi jossain ketjussa, että samalla hinnalla kun korjaa vanhaa, purkaisi koko rohjun ja rakenteisi uuden talon tontille.
Minä olen tätä ajatusta vastaan.
Miksi purkaa hyvä ja kaunis talo, joka on seisonut hievahtamatta 40-luvulta asti paikallaan, kauniisti toteutettu ja terve talo?
Tilalle rakennetaan hengittämätön pakettitalo, joka on kymmenen vuoden päästä homeessa?
Ei sillä, että kaikki olisi, mutta minä pidän vanhan ajan taloissa myös niiden tunnelmasta.
Sitten on niitä, jotka ovat jättäneet upean vanhan hirsitalon pihaan ja rakentaneet parin metrin päähän ruman valmistalon.. Sitä en kyllä ymmärrä!
Kommentit (56)
miten niille tämän hetken uusille taloille on käyny.Veikkaan että ihan samoin kuin ennenkin eli osa on pystyssä ja porskuttaakun taas osa on pistetty matalaksi. Silti nykosaamisella tehdään kyllä parempia taloja kuin ennen työn laatu vaan heikkenee kun tehdään sarjatyötä. Siksi kannattaakin tarkkaan harkita sitä valmispakettitalon teettämistä muilla eli pitää hankkia kunnon mestari valvomaan.
Kyllä minä uuden taitaisin valita ja harkitusti. Sairastan pahaa nivelreumaa, joten asunnon tulisi olla yhdessä tasossa, mitä harvoin vanhat talot ovat. Asunto ei saisi myöskään kauneuden ja idyllisyyden nimissä vetää, joten kunnon eristeet ovat tarpeen.
Pappani rakentama, vanhasta kunnostettu talo lisäsiipineen on komea ja vedoton. Vanhat purutkin jätettiin väliin kun olivat ihan hyvässä kunnossa vuosikymmenistä huolimatta. SILTI talo on mielestäni kunnostusten myötä nyt UUSI eikä vanha, sillä niin paljon tehtiin kaikki uusiksi.
Rakastan silti lautalattioita ja koristeellisia ikkunoita, mutta mikään ei estä sellaisia uuteen tekemään.
Sisällä oleva sauna on ehdoton, vaikkakin pohjoismaissa juuri se kompastuskivi, ylipäänsä pesutilat samassa rakennuksessa kun asuintila. Viemäröinti on usein se mikä aiheuttaa ongelmat puutteellisuudellaan tai väärällä tekniikalla, toinen on sadevesikaivot, asianmukaisine ränneineen.
Asumme 30-luvun hirsihuvilassa ja loma-asunto on upouusi ja moderni.
ihailen suuresti esim englantilaisia vanhoja kivitaloja rapattuja tai tiilipintaisia. Viktoriaaniset kivitalot kauniita toisin kuin jotkut suomalaiset rintamiestalot tai muut puutöllit.
mutta se on totta että vanhoilla taloilla on monesti ylivertainen sijainti verrattuna uusiin taloihin, joita rakennetaan uusille alueille kauas keskustasta. Tykkään esim. rintamamiestaloalueista, ne on puutarhoineen niin kauniita verrattuna uusiin alueisiin, jotka muistuttaa lähinnä asuntomessualueita.
siksi rakensimme uuden talon mutta klassiseen tyyliin modernein vivahtein. En vaihtaisi vanhaan.
ne vaan on niin uudella tavalla viihtyisiä ja ennen kaikkea toimivia. En esim pidä vanhasta tavasta sijoittaa talo kauas pääkadusta niin että talon ja kadun väliin jää iso alue jota ei voi käyttää oleskeluun. Uusi tapa parempi missä se talo sijoitetaan mahdollisimman lähelle katua jolloin suojaisia oleskelupiha jää toiselle puolelle. Ainakin tässä mun naapurustossa rintamamiestalot kaikki kummallisesti sijoitettuja...ja sit ne rumat hiekkatiet jotka kuopalla kans tökkii mua. Tykkään siististä kivetystä etupihasta.
Onneksi taloja on moneen lähtöön.
ei ees harkittu vanhan remontoimista.
alueella taas rintamamiestalot on kadun vieressä ja pihat aukeaa sinne talon taakse.
ne vaan on niin uudella tavalla viihtyisiä ja ennen kaikkea toimivia. En esim pidä vanhasta tavasta sijoittaa talo kauas pääkadusta niin että talon ja kadun väliin jää iso alue jota ei voi käyttää oleskeluun. Uusi tapa parempi missä se talo sijoitetaan mahdollisimman lähelle katua jolloin suojaisia oleskelupiha jää toiselle puolelle. Ainakin tässä mun naapurustossa rintamamiestalot kaikki kummallisesti sijoitettuja...ja sit ne rumat hiekkatiet jotka kuopalla kans tökkii mua. Tykkään siististä kivetystä etupihasta.
ei ole seinissä muovia mutta silti energiatehokas toisin kuin 1700-luvun hirsitalot joissa tuulee niin että saa kaivella kaapista villahousuja kesälläkin. Talon perustukset monta metriä paksun soran päällä ei siis pelkoa kapillaarisesta kosteudesta kuten vanhoissa taloissa. Toimivat salaojat ja ilmastointi takaa sisäilman laadun. Tämä talo pysyy pystyssä vielä pitkään enkä vaihtais vanhaan mut kukin oman makunsa mukaan.
toimimasta?
Moni vanha talo pelittää ilman sähköäkin, uudet ovat aika haavoittuvaisia siinä mielessä, että pulassa ollaan, jos ei tule virtaa.
Tiedän sekä uusia, että vanhoja hometaloja. Etenkin näihin uusiin talopaketteihin on tullut paljon kosteusvaurioita, kun ilmanvaihtovälit on niin pieniä, lähes olemattomia ettei kosteus pääse haihtumaan.
Sitten on myös näitä vanhoja, joissa on vesi tuotu jälkikäteen ja työ tehty huonosti.. sitten ne eristepurut kastuu ja homehtuu.
Naurettavaa yleistystä on myös että vanhoissa taloissa tullee sisään.. joo ehkä joissain mutta ei taaskaan kaikissa.
Te kaikki jotka tässä ketjussa harrastitte tuota naurettavaa yleistystä voisitte ennen ''fikusja'' lausuntojanne esim talojen sisätiloista tutustua vähän useampaan rintamamiestaloon kun siihen ''kaverin homepesään'' jne..
Ihan alussa joku väitti että helpompi olis purkaa vanha ruma tönö ja rakentaa uusi, kuin remointoida vanha. Mutta tuliko mieleen että rakennusmääräykset ovat aika paljon muuttuneet ja todennäköisesti on melko rajattua mitä tällaisille paikoille saa edes rakentaa.. huonolla tuurilla joutuisit tyytymään entistä pienempään ratkaisuun tai esim järven rannalla rakentamaan huomattavati kauemmas, jos edes tontti riittäisi!!
mutta mun mielestä rintamiestalot on rumimpia taloja mitä on. Ovat myös epäkäytännöllisiä pohjaltaan. Kauniita ovat esim vanhat pappilat tai uudet klassisen kauniit mutta yksinkertaiset talot. Myös vanhat pohjalaiset talot on nättejä. Moderni pulpettikatto on myös ruma ja inhoan tosi paljon niitä tekowanhoja Ainoloita! Tuliko tää ny selväks :D:D?
remppojakin (mulla kokemusta tästä ja uudet talot muuten harvemmin homehtuu jos rakennettu oikein sillä sisätilan ilmastointi poistaa kosteuden ja talon alta ei tule kosteutta sisään.
onhan noita vanhoja koulurakennuksia ja pappiloita jotka ihan homeessa vaikka ei remontin remonttia tehty!
kaikessahan on aina hyvät ja huonot puolensa ja mikä miellyttää kutakin.. Minä en vaihtaisi kuoppaista hiekkatietä kivetettyyn etupihaan en, mutta joku toinen tykkää. Onneksi meitä on moneksi!
Tähän on kuitenkin pakko kommentoida:
se on tutkittu tosiasia että jos talo tehdään määräysten mukaan se on paras talo mitä koskaan ennen on tehty. Se muovitus ei vaikuta asiaan sillä uusissa taloissa ei kosteus pääse ulkoa päin ja sisältä tuleva kosteus haihtuu sillä koneellisella ilmastoinnilla. Kyllä sitä ennenkin sutta tehtiin ne sudet vaan ei enää ole todisteina... ja mitä tulee homeeseen niin siskoni talo on oiva esimerkki siitä miten vanha talo homehtuu ilman 80-luvun remppojakin. Talo on 20-luvun hirsitalo ja yläkerran ikkunan yläpuoliset hirret oli aivan läpimätiä. Samoin talon alta vaihdettiin läpimätiä hirsiä pois kun oli kosteus iskeny maasta käsin.
Tottakai se on tutkittu juttu, se on bisnestä sekin.. Arvatkaa paljonko maksaa kaikki tuo hömppä, mitä uusiin taloihin tungetaan?
vai luuleeko joku että talo homehtuu viikossa tai kahdessa? Sitä paitis siäsilmassa harvemmin on kosteutta muualla kuin kosteissa tiloissa...se kosteus mikä homehduttaa taloa on sitä mikä tulee ulkoa päin rakenteisiin :) tai talon alta. Uusissa taloissa on myös toimivat salaojat,huolehdittu kapillaarikosteudesta rakennusvaiheessa ja myös radonputkistot yms.
sen parempaa ja järkevämpäähän ei voi olla!
tämäkin siis makuasia..?
enkä uutta huolisi. En edes jaksa perustella, sillä mitäpä sillä on väliä - onneksi ei kaikki halua vanhaan taloon niin, että niitä riittää kaikille meille haluaville :)
Olen asunut sekä uudessa rivitalossa melko lähellä keskustaa ja vanhassa omakotitalossa kaukana keskustasta. Tämä nykyinen ratkaisu sopii meille parhaiten. Korkeat huoneet, hyvä ilmanvaihto ja pienet asumiskustannukset ovat plussaa.
se on tutkittu tosiasia että jos talo tehdään määräysten mukaan se on paras talo mitä koskaan ennen on tehty. Se muovitus ei vaikuta asiaan sillä uusissa taloissa ei kosteus pääse ulkoa päin ja sisältä tuleva kosteus haihtuu sillä koneellisella ilmastoinnilla. Kyllä sitä ennenkin sutta tehtiin ne sudet vaan ei enää ole todisteina...
ja mitä tulee homeeseen niin siskoni talo on oiva esimerkki siitä miten vanha talo homehtuu ilman 80-luvun remppojakin. Talo on 20-luvun hirsitalo ja yläkerran ikkunan yläpuoliset hirret oli aivan läpimätiä. Samoin talon alta vaihdettiin läpimätiä hirsiä pois kun oli kosteus iskeny maasta käsin.