Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko uusien talojen vai vanhojen talojen ystävä? Perustele

Vierailija
06.05.2011 |

Tuolla päivällä joku sanoi jossain ketjussa, että samalla hinnalla kun korjaa vanhaa, purkaisi koko rohjun ja rakenteisi uuden talon tontille.

Minä olen tätä ajatusta vastaan.

Miksi purkaa hyvä ja kaunis talo, joka on seisonut hievahtamatta 40-luvulta asti paikallaan, kauniisti toteutettu ja terve talo?

Tilalle rakennetaan hengittämätön pakettitalo, joka on kymmenen vuoden päästä homeessa?

Ei sillä, että kaikki olisi, mutta minä pidän vanhan ajan taloissa myös niiden tunnelmasta.

Sitten on niitä, jotka ovat jättäneet upean vanhan hirsitalon pihaan ja rakentaneet parin metrin päähän ruman valmistalon.. Sitä en kyllä ymmärrä!

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko siis koneellista ilmastointia, salaojistusta, radonputkistoa, eristeitä, kivirakenteita kosteissa tiloissa...? Mä en näistä luopuis mistään uudessa talossani :) puhumattakaan moninkertaisista ikkunoistani tai siitä että taloni on perustettu monta metriä paksun kapillaarikosteutta eristävän rakennussoran päälle....meillä muuten ei ole muovia seinissä vaikka en usko senkään aiheuttavan homeongelmaa.

Vierailija
42/56 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pidä ollenkaan siitä että keskusmuuria kiertää huoneet ja esim olohuoneeseen mennään toisen kammarin kautta. Huoneet muutenkin ahtaita kuten koko rintsikkatalo yleensä. Yläkerrassa talon lappeet vievät turhaan tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rintsikka ja siinä on ihan tavalliset huoneet (sivustat varastotilana) ja huoneet on isot.

Kammarin kautta meillä ei kuljeta olkkariin.

itse tykkään kun voi kulkea talon pikasesti ympäri. Meillä on ainakin toimiva pohjaratkasu! :)

Ja pohjaratkasu on minusta se tärkein, tätä pystyy vieläpä muuttamaan. Ollaan suunniteltu huonejärjestyksen muuttamista niin saisi olkkarin ja keittiön vieretysten. Seinän voisi kaataa ja tukisi palkilla.

Tiedän rintsikan jossa yläkerrassa ei ole yhtään kannattelevia seiniä, kaikki voisi purkaa.

Vierailija
44/56 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko siis koneellista ilmastointia, salaojistusta, radonputkistoa, eristeitä, kivirakenteita kosteissa tiloissa...? Mä en näistä luopuis mistään uudessa talossani :) puhumattakaan moninkertaisista ikkunoistani tai siitä että taloni on perustettu monta metriä paksun kapillaarikosteutta eristävän rakennussoran päälle....meillä muuten ei ole muovia seinissä vaikka en usko senkään aiheuttavan homeongelmaa.

kosteat tilat suljettakoon pois, koska niitä ei vanhoissa taloissa alkuunsa ole.

Tuulettuva alapohja ja hengittävät seinät korvaa kaikki nuo sinun alipaineistetussa talossasi olevat hienot putkistot sun muut salaojitukset. Niin se vaan on.

Molemmat toimii, ei sillä:)

nro37

Vierailija
45/56 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rintsikka ja siinä on ihan tavalliset huoneet (sivustat varastotilana) ja huoneet on isot. Kammarin kautta meillä ei kuljeta olkkariin. itse tykkään kun voi kulkea talon pikasesti ympäri. Meillä on ainakin toimiva pohjaratkasu! :) Ja pohjaratkasu on minusta se tärkein, tätä pystyy vieläpä muuttamaan. Ollaan suunniteltu huonejärjestyksen muuttamista niin saisi olkkarin ja keittiön vieretysten. Seinän voisi kaataa ja tukisi palkilla. Tiedän rintsikan jossa yläkerrassa ei ole yhtään kannattelevia seiniä, kaikki voisi purkaa.

Ja meillä alakerran kammarista on tehty ruokailuhuone ja kaikki oviaukot avattu isommiksi, yläkerrassa makuuhuoneet. Toimii!

T: Se joka kysyi miksi pohjaratkaisu rintsikoissa huono

Vierailija
46/56 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on alakerrassa poistettu seinä kokonaan tuosta olohuoneen ja entisen makuuhuoneen välistä, on siis yhtä suurta avointa tilaa. Keittiö, vessa ja eteinen tietty sitten erikseen. Yläkerrassa on makkarit, aula, vessa ja vintti, tilavia nekin. Itse pidän myös tuosta että alakerran "ympäri" pääsee kävelemään.

Meillä on rintsikka ja siinä on ihan tavalliset huoneet (sivustat varastotilana) ja huoneet on isot. Kammarin kautta meillä ei kuljeta olkkariin. itse tykkään kun voi kulkea talon pikasesti ympäri. Meillä on ainakin toimiva pohjaratkasu! :) Ja pohjaratkasu on minusta se tärkein, tätä pystyy vieläpä muuttamaan. Ollaan suunniteltu huonejärjestyksen muuttamista niin saisi olkkarin ja keittiön vieretysten. Seinän voisi kaataa ja tukisi palkilla. Tiedän rintsikan jossa yläkerrassa ei ole yhtään kannattelevia seiniä, kaikki voisi purkaa.

Ja meillä alakerran kammarista on tehty ruokailuhuone ja kaikki oviaukot avattu isommiksi, yläkerrassa makuuhuoneet. Toimii! T: Se joka kysyi miksi pohjaratkaisu rintsikoissa huono

Vierailija
47/56 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kapillaarikosteutta nousemasta taloon johtuen siitä että talon rakentamisvaiheessa ei ole osattu kiinnittää asiaan huomiota. Ei ole toimivaa salaojistusta tai sitä soraa siellä talon alla. Mun taloni muuten ei ole liikaa alipaineistettu ollenkaan siitä huolehtii tasapainoinen ilmanvaihto...mut talossahan on hyvä olla lievä alipaine se huolehtii siitä ettei kosteus tiivisty kylmään seinärakenteeseen :D

että kyllä vaan uusissa rakennusmääräyksissä on paljonkin sellaista mikä nyt ei ole humpuukia muiden kuin vanhassa joka nurkasta tuulettuvassa talossa asuvien mielestä!

Vierailija
48/56 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on alakerrassa poistettu seinä kokonaan tuosta olohuoneen ja entisen makuuhuoneen välistä, on siis yhtä suurta avointa tilaa. Keittiö, vessa ja eteinen tietty sitten erikseen. Yläkerrassa on makkarit, aula, vessa ja vintti, tilavia nekin. Itse pidän myös tuosta että alakerran "ympäri" pääsee kävelemään.

Ja meillä alakerran kammarista on tehty ruokailuhuone ja kaikki oviaukot avattu isommiksi, yläkerrassa makuuhuoneet. Toimii! T: Se joka kysyi miksi pohjaratkaisu rintsikoissa huono

En tykkää siitä, että lastenhuone on talon itäsiivessä pitkän käytävän päässä, vaan kaikki kätevästi kasassa!:)

Vierailija
49/56 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kosteusvauriota jos talon salaojitus ei ole kunnossa!

Vierailija
50/56 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ihminen joka kaipaa avaruutta ja avointa tilaa. Lähes kaikki seinät sais kaataa jotta rintamamiestalosta tulis mun maun mukainen. Erillistä köökkiä en missään nimessä halua joten nekin seinät pitäis jotenkin kaataa. Sit kun seinät kaatuis ei jäis riittävästi makkareita. eikä kaikkia seiniä voi kaataa...

Vierailija
51/56 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tehty tai tehdään salaojat uusiksi, meilläkin tehtiin pari vuotta sitten. Ei ollut mitään vaurioita rakenteissa. Meillä on niin korkea rossipohja että sinne pääsee oven kautta kävelemään talon alle, oli helppo ostettaessa tarkistaa pohjan kunto.

Vierailija
52/56 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kapillaarikosteutta nousemasta taloon johtuen siitä että talon rakentamisvaiheessa ei ole osattu kiinnittää asiaan huomiota. Ei ole toimivaa salaojistusta tai sitä soraa siellä talon alla. Mun taloni muuten ei ole liikaa alipaineistettu ollenkaan siitä huolehtii tasapainoinen ilmanvaihto...mut talossahan on hyvä olla lievä alipaine se huolehtii siitä ettei kosteus tiivisty kylmään seinärakenteeseen :D että kyllä vaan uusissa rakennusmääräyksissä on paljonkin sellaista mikä nyt ei ole humpuukia muiden kuin vanhassa joka nurkasta tuulettuvassa talossa asuvien mielestä!

Kapillaarikosteutta ei varmana nouse kun talon alla on puoli metriä ilmaa, mutta toisaalta sen voi hoitaa asianmukaisella salaojitusella ja maa-aineksillakin:)

En tahdo alkaa riitelemään aiheesta, mutta minusta molemmat toimii ja näin ollen kalliinpaa on tuo tarkka maa-aineiden valinta ja ojitukset ym ym määräykset. Mutten sano kumpaakaan vääräksi!:)

Vierailija
53/56 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tehty tai tehdään salaojat uusiksi, meilläkin tehtiin pari vuotta sitten. Ei ollut mitään vaurioita rakenteissa. Meillä on niin korkea rossipohja että sinne pääsee oven kautta kävelemään talon alle, oli helppo ostettaessa tarkistaa pohjan kunto.

talo v48 rakennettu.

Viimekesänä vähän laiteltiin, mutta jos tämä talo on tässä seissyt ilman mitään kosteusvaurioita 60 vuotta niin miksi tässä vaiheessa mennä enää laittamaan hienoja järjestelmiä?

Vierailija
54/56 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään se tuulettuva alapohja osataan vaan rakentaa siten ettei kylmyys pääse talon alta sisään kuten ennen vanhaan. Uusissa taloissa on paljonkin sellaista mitä ei voi humpuukiksi sanoa kuten koneellinen ilmastointi lämmön talteenotolla ja se salaojat. Eipähän sulmsivedet mene suoraan talon perustuksiin. Kunnon eristeet myös plussaa.

" Rintamamiestalo on 1950-luvun tyypillinen omakotitalo. Talot ovat ehtineet jo siihen ikään, että rakenteellisia vikoja ja ongelmia löytyy usein. Niistä monet johtuvat heikosta lämmöneristyksestä ja hallitsemattomasta ilmanvuodosta rakenteiden läpi. Ongelmat ilmenevät kylmyytenä, vetoisuutena ja lämmityslaskun suuruutena. "

Vierailija
55/56 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottaa perheeni puolesta nykyaikaisista eristemateriaaleista sisään tihkuva kemikaaliseos. Styroxin sukuiset matskut on tehty syöpävaarallisesta ja hermostoa vahingoittavasta styreenistä. Osassa on lisäksi hyvin ikävää pentaania ja terveydelle vahingollisia palonestoaineita. Polyuretaanieristeet taas on tehty mm. Bhopalista tutuista syanaateista. Eikä näistä edes kerrota asukkaille.

Vierailija
56/56 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidin kyllä esim. rintamamiestaloja viehättävinä mutta ajattelin että ei ole minun juttu.

Nyt kuitenkin asun rintamamiestalossa ja olen tyytyväinen tähän valintaan. Talon ja remonttien hinnalla olisi kyllä saanut uudenkin talon, mutta huomaan pitäväni tästä enemmän. Kaikkein eniten pidän isosta pihastamme vanhoine perinnekasveineen ja tästä kauniista, yhtenäisestä alueesta. Tällaista ei uusilla okt-alueilla ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän