Virikehoitolapsen vanhemmat, kertoisitteko mitä vastaan lapsellenne
Kun hän aamulla itkee: "miksi joudun jäämään päiväkotiin vaikka äiti on kotona vauvan kanssa ja voisi hyvin hoitaa myös minua ja minä voisin auttaa vauvan hoidossa?".
Tässä ääritapaus (toivottavasti), mutta jos satut olemaan asiasta tietävä niin vastaatko vielä tähän:
Mitä sanon lapselle joka itkee, raivoaa ja potkii kun isi lähtee päiväkodita vauvan ja äidin luokse isyyslomaa viettämään?
Kommentit (79)
äiti ei ole vauvankaan kanssa, vaan tekee omia töitä.
Hämmästelijöille: Jos saamme toisen lapsen, aion pitää esikoista "virikehoidossa" niinä kahtena päivänä, kun tulen tekemään omia tutkimus- ja kirjoitustöitäni. Minulla on silloin vauvalle hoitaja, ja mielestäni esikoisen, joka on vähintään 5-vuotias tuossa vaiheessa, on järkevämpää olla noina päivinä tutussa hoidossa kuin vauvan ja hoitajan kanssa.
Isyysloman ajan pidämme hänet kyllä ehdottomasti kotona.
jos lapsi saisi viettää aikaa vanhempansa ja sisaruksensa kanssa, ihan hirveää tosiaankin.
ihan kauheaa jos lapsi saa viettää aikaa toisten lasten kanssa, ihan hirveää.
..joka aika paljon sivusi tätä. Hakekaapa piruuttanne ja lukekaa "Eskarin tädit hei"!
tulisi olla kotona väsyneen äidin ja nukkuvan vauvan kanssa?
Pk tädit, käyttääkö vanhemmat virikehoitoa usein väärin, vai mistä viha virikelapsiin?
Meillä päiväkodin täti avautui siitä, miten hyvän ratkaisun olemme tehneet ottaessamme kolmevuotiaan kotiin vauvan ja vanhemman kanssa.
Hän oikein ihmetteli, miksi joku tekee toisin (ilman erityisiä ongelmia).
Miksi ette usko ammattilaisia, joiden mielestä alle viisivuotias ei tarvitse kotitoiminnan, kaupassa ja harrasteissa käynnin lisäksi mitään ihmeen päiväkotivirikkeitä?
Koska en ole ammattilainen, uskon juuri heitä ja tutkimuksia, joiden mukaan eskari-ikäinen hyötyy muiden lasten seurasta. Siksi hoidan omat lapseni yhtä aikaa kotona, kunnes menen töihin. Siksi en anna esikoiselle viestiä, että äiti ei jaksa sinua.
Minun ei ollut kuitenkaan pakko tehdä toista lasta, oliko teidän muiden?
Voi voi. Silti oman lapsen kanssa pitää jaksaa puuhata, tai on jo peruskunnossa vikaa. Mammat urheilemaan, niin jaksaa paremmin!
että ne lapset haluaa sinne virikehoitoon oikeen väkisin! Että on oikeen vapaata leikkiä ja askartelua! Mietin vaan, että eikö äiti jaksais keksiä jotain kivaa niille päiville ku lapsi on kotona? Tai vaikka sitä askartelua. Ettei tarvis pienen sinne päiväkotiin niin kauheesti vongata. (Kyllä me ainakin lasten kanssa puuhastellaan kaikkea, ettei käy aika pitkäksi.) Vaan onhan se toki paljo helpompaa lykätä se lapsi sinne hoitoon sitte syksyllä joka päivä.
Kerhossa käy 2x/vko, 3h/kerta. Ja joka ikinen aamu, myös lomilla ja viikonloppuisin kyselee onko kerhopäivä ja montako yötä vielä on kun pääsee kerhoon. Selvästi pelkkä kotona olo ja puistoilu ei riitä kaveritarpeisiin.
Nyt ilmoitin syksyksi virikelapseksi päiväkotiin 3 päivänä viikossa 5h/päivä, mutta ilmeisesti tein täysin väärän ratkaisun ja lapsi tästä nyt kovasti kärsii?! Meille syntyy kesällä vauva, ja itsestä tuntuu todella tyhmältä laittaa isompaa hoitoon ja ne kuskaukset stressaa jo etukäteen, mutta kuvittelin tekeväni lapsen parhaaksi. Pitää varmaan paikka vielä perua...
Että ettekö tee mitään virikelasten vapaapäivinä jos niin kovasti haluavat päiväkotiin? Meillä on neljä lasta putkeen ja olen ollut 9v kotona. Käydään puistoissa, kirjastossa, kylässä, leivotaan, pyöräillään, siivotaan, laitetaan ruokaa, käydään kaupassa jne. Lisäksi lapset toki muovailevat, maalaavat, askartelevat ja HUI joskus pelaavat tietokoneella ja katsovat dvd:itä. Ei minusta kovin ihmeellistä ohjelmaa tarvitse niin lapset viihtyvät kyllä sekä oppivat myös sosiaalisiksi ja arjen tärkeitä taitoja.
kun siellä on kamalat juoruilevat ämmät töissä, jotka eivät osaa keksiä sille äidin ja velisiskon perään itkevälle kaksivuotiaalle jotain hurjan virikkeellistä tekemistä
...ainut mitä minäkin ihmettelen on se, miten moni tässäkin ketjussa sanoo, että lapsi haluaa tarhaan ja vapaapäivinä ja lomillakin vinkuu tarhaan. Se on kyllä outoa. Vähän kuin aikuinen, joka ei ollenkaan osaa olla läheisten kanssa, vaan iltaisin ja lomillakin kaipaa töihin. Kyllä mun 5-v tarhalapsi (ei virike sellainen) ainakin aina odottaa vapaapäiviä, juhlapäiviä ja lomia todella innolla ja jokainen extra-vapaa saa hänet hihkumaan riemusta, vaikka emme mitään supervanhempia todellakaan ole, vaan meillä myös tapellaan ja ollaan hermot kireinä ja pikkuveli härnää jne. Silti haluaa aina olla mieluummin omiensa kanssa jos valita saa...
Pk tädit, käyttääkö vanhemmat virikehoitoa usein väärin, vai mistä viha virikelapsiin?
Näitä vanhempia minä ainakin vihaan. Eihän s elapsen syy ole jos on sattunut syntymään lusmuperheeseen.
Mitä jos vauvalla on yksi sisarus 3,5v joka kaipaa lapsistä leikkiseuraa - kaikki aiemmat pihan kaverit ovat päiväkodeissa kun kotihoidontuki km loppunut ja äiti mennyt töihin. Kerhopaikkaa olen hakenut mutta niitä ei ollut antaa. Oletteko oikeasti sitä mieltä että kaksi aamua pkssa vioittavat lapsen?? 8-12 h viikossa?? Eli 3,5 veelle pitää riittää synnytyksen jälkeisestä masennuksesta kärsivä äiti ja vain aikuinen seura. Ja tämä lapsi kaipaa nimillä tovereitaan pkssa...
jonka ei pitäisi tehdä enää yhtään lasta jos ei jaksa niitä hoitaa...homma vaan pahenee, kun tulette kouluikään!
meillä neuvolanterkkari on sitä mieltä, että isosiskon olisi aika mennä päiväkotiin. Hän täytti juuri 4 vuotta. Pikkusisko on 1 vuotta. Isompi on käynyt koko ajan kerhossa 2 x viikossa, mutta olisi kuulemma hyvä jos "kerhoa" olisi joka päivä. Olisi hyvää harjoittelua koulua ja eskaria varten, että joka päivä olisi jo nyt päiväkoti/kerho. En tiedä mistä johtuu, mielestäni meillä on mennyt ihan hyvin lasten kanssa, vaikka isompi on ollut kotona. Toki pientä ongelmaa on ollut, mutta ei mielestäni mitään tavallisesta poikkeavaa. Tulee vaan tunne, että olen jotenkin niin huono äiti, että lapsen olisi mun kanssa terkkarin mielestä paha olla. En tiedä.
- Mutta ihan aluksi kysyisin lapselta, että miksi hän ajattelee, että vanhemmat tuovat hoitoon. Sitten lähtisin purkamaan asiaa siitä. Kertoisin, että vanhemmat eivät rakasta isoa lasta yhtään vähempää kuin ennen. Kertoisin myös, että silloin kun tämä lapsi on ollut vauva, niin vanhemmat ovat huolehtineet hänestäkin hyvin. Sitten kun vauvasta tulee iso, niin vuorostaan hän menee varmaankin päivähoitoon.
Kuvaavaa, että tällainen purkaminen ja selitteleminen onkin yhtäkkiä päiväkodin henkilökunnan tehtävä. Taitaa vanhemmilla kuitenkin omaatuntoa sen verran kolkutella, ettei itse viitsitä perustella ratkaisua lapselle?
Myöntäkää pois: 99 prosenttia ns. virikepaikkalaisista on hoidossa ihan pelkästään äidin mukavuudenhalun takia. Ja se mukavuudenhalu maksetaan verovaroilla. Turha arvostella jotain sossutukia ja työttömyyskorvauksia.
maksan myös itse veroja.Toisilla on myös oikeita syitä siihen miksi lapsi tarhassa,vaikkei töissä olisikaan.
kerhot, jumpat ja muskarit samassa paikassa ja ennen kaikkea tutut laspet ja aikuiset jo kolmatta vuotta peräkkäin ja alkaa raahata ympäriinsä eri paikkoihin - on varmasti raskasta lapselle