Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Virikehoitolapsen vanhemmat, kertoisitteko mitä vastaan lapsellenne

Vierailija
04.05.2011 |

Kun hän aamulla itkee: "miksi joudun jäämään päiväkotiin vaikka äiti on kotona vauvan kanssa ja voisi hyvin hoitaa myös minua ja minä voisin auttaa vauvan hoidossa?".

Tässä ääritapaus (toivottavasti), mutta jos satut olemaan asiasta tietävä niin vastaatko vielä tähän:

Mitä sanon lapselle joka itkee, raivoaa ja potkii kun isi lähtee päiväkodita vauvan ja äidin luokse isyyslomaa viettämään?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissakin on hiljaisempaa kuin ikovaa itkevän vauvan kanssa kotona.

Vierailija
22/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä keskustelu, argumentointi ja lapsen lohdutus on hoitajan työtä. Tämä on tärkeämpää kuin lapsen ohjaus tekemään jotakin.

sinun on hyvä viettää aikaa toisten lasten kanssa. Voit myös kertoa, että ulkomailla koulu alkaa yleensä jo kolmivuotiaana, joten tuon ikäisten kuuluu olla päivät toisten lasten kanssa, on äiti kotona tai ei.

Voit myös kertoa, että leikki on lasten työtä, eikä varmaan olisi kivaa siellä kotona, kun pitäisi leikkiä ihan hiljaa, ettei häiritse vauvaa :)

Minusta hoitajan ei kuulu sanoa tuollaisia... Ei kai hoitajat ota kantaa moisiin? Hoitajan kuuluu ohjata lapsi tekemään jotain ja jättää rutinat siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulle noin iso yllätys että lapset oikeasti voivat nauttia päiväkoidsta hyvin paljon?

Kyllä monet lapset tykkäävät koulustakin vaikka siellä lapsimäärä ja (melutaso) ovat vielä paljon suurempia.

Päiväkodit ovat meluisia paikkoja ja niissä oleminen on todella rasittavaa lapselle. Veikkaan että leikkiminen muutaman kaverin kanssa silloin tällöin kotona tai kavereiden kotona tai pihalla olisi paljon miellyttävämpi vaihtoehto. Mutta siitä aiheutuu ylimääräistä vaivaa - vanhemmille...

Vierailija
24/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: lastenhoitaja (siellä pahamaineisessa päiväkodissa )ja kolmen entisen koliikkivauvan äiti

Vierailija
25/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole arvostella tai kyseenalaistaa asiakkaittesi ratkaisuja vaan hoitaa työsi. En minäkää työssäni arvostele asiakkaitteni henkilökohtaisia ratkaisuja vaan hoidan työni.

Vierailija
26/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi on kuullut päiväkodin henkilöstön, mahdollisesti ap:n,kritisoivan ns. virikevanhempia. Tällä itkulla ja riehumisella yrittää varmistaa, että tosiaanko hoitaja ei pidä hänen vanhemmistaan.

Jokin syyhän tuohon on ja ap:na miettisin visusti, miten hän pääsisi virikevanhempien syyttelystä eroon.

Kannattaa mennä keskustelemaan asiasta esimiehen kanssa, että tarvitset työnohjausta.

Kun hän aamulla itkee: "miksi joudun jäämään päiväkotiin vaikka äiti on kotona vauvan kanssa ja voisi hyvin hoitaa myös minua ja minä voisin auttaa vauvan hoidossa?".

Tässä ääritapaus (toivottavasti), mutta jos satut olemaan asiasta tietävä niin vastaatko vielä tähän:

Mitä sanon lapselle joka itkee, raivoaa ja potkii kun isi lähtee päiväkodita vauvan ja äidin luokse isyyslomaa viettämään?

Vierailija
27/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä tätä valitusta päiväkotien meluisuudesta. Minkälaisia päiväkoteja sitä oikein on olemassa, epäpäteviä hoitajia täynnä kenties kun eivät osaa lapsia normaaliin äänenkäyttöön hillitä tai tilaan/paikkaan sopivia leikkejä ehdottaa?

Olen ollut töissä 3-6-vuotiaiden päiväkotiryhmässä sekä seurannut omien lasteni (montessori)päiväkotitaivalta vauvaryhmästä eskariin, eikä koskaan ole päiväkodissa ollut mikään hirveä meteli. Ulkoleikeissä kyllä tietenkin ääntä lähtee ja saakin lähteä, mutta kyllä sisällä on aina oltu siivosti. Paitsi jos on ollut vaikka "disco" tai joku muu äänenkäyttöharjoitus menossa :)

No voihan se tietysti olla että aina juuri sen aikaa kun olen ollut lasta hakemassa on hoitajat ja lapset tsempanneet sen verran että ovat saaneet ryhmän normaalidesibeliseksi, mutta kun kumminkin oma hakuaikatauluni on aina ollut hyvin epäsäännöllinen eikä koskaan ole mitään hirveää huutoa tai itkua tai möykkää tullut vastaan.

Vierailija
28/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mutta ihan aluksi kysyisin lapselta, että miksi hän ajattelee, että vanhemmat tuovat hoitoon. Sitten lähtisin purkamaan asiaa siitä. Kertoisin, että vanhemmat eivät rakasta isoa lasta yhtään vähempää kuin ennen. Kertoisin myös, että silloin kun tämä lapsi on ollut vauva, niin vanhemmat ovat huolehtineet hänestäkin hyvin. Sitten kun vauvasta tulee iso, niin vuorostaan hän menee varmaankin päivähoitoon.

Kuvaavaa, että tällainen purkaminen ja selitteleminen onkin yhtäkkiä päiväkodin henkilökunnan tehtävä. Taitaa vanhemmilla kuitenkin omaatuntoa sen verran kolkutella, ettei itse viitsitä perustella ratkaisua lapselle?

Myöntäkää pois: 99 prosenttia ns. virikepaikkalaisista on hoidossa ihan pelkästään äidin mukavuudenhalun takia. Ja se mukavuudenhalu maksetaan verovaroilla. Turha arvostella jotain sossutukia ja työttömyyskorvauksia.

Vierailija
29/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi odottaa muutaman minuutin selittelyn ja kyselyn. lapsen ajatustenkin tarkkailu kuuluu myös toimenkuvaan.

Ihan ammattilaisena vastasin, omat lapseni eivät ole olleet ns virikekehoidossa vauvan ollessa pieniä. Olen kuitenkin sen verran ammattitaitoinen, että ymmärrän, että tilanteita on monia ja monista asioista vanhemmat eivät edes heti kerro päivähoitoon.

- Mutta ihan aluksi kysyisin lapselta, että miksi hän ajattelee, että vanhemmat tuovat hoitoon. Sitten lähtisin purkamaan asiaa siitä. Kertoisin, että vanhemmat eivät rakasta isoa lasta yhtään vähempää kuin ennen. Kertoisin myös, että silloin kun tämä lapsi on ollut vauva, niin vanhemmat ovat huolehtineet hänestäkin hyvin. Sitten kun vauvasta tulee iso, niin vuorostaan hän menee varmaankin päivähoitoon.

Kuvaavaa, että tällainen purkaminen ja selitteleminen onkin yhtäkkiä päiväkodin henkilökunnan tehtävä. Taitaa vanhemmilla kuitenkin omaatuntoa sen verran kolkutella, ettei itse viitsitä perustella ratkaisua lapselle?

Myöntäkää pois: 99 prosenttia ns. virikepaikkalaisista on hoidossa ihan pelkästään äidin mukavuudenhalun takia. Ja se mukavuudenhalu maksetaan verovaroilla. Turha arvostella jotain sossutukia ja työttömyyskorvauksia.

Vierailija
30/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei pääse virikehoitoon ma ja ti, vaikka isoveli menee eskariin. Vasta ke pääsee 5v leikkimään vanhojen kavereiden kans.

Tosin meillä kyllä iskän isyyslomalla ja muilla lomilla nämä vanhemmat olleet kotona.

Vierailija
31/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on hiljaisempaa päiväkodissa. T: lastenhoitaja (siellä pahamaineisessa päiväkodissa )ja kolmen entisen koliikkivauvan äiti

kuin yhdestä koliikkivauvasta.

Vierailija
32/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kerran kuussa koko talon lauluhetkessä ja joulu- ja kevätjuhlissa.

Mä altistin lapseni hälinälle viemällä hänet just Helsingin kaupungin teatteriin katsomaan esitystä Kolme iloista rosvoa ja siellä monta sataa lasta hälisi.

Mä olen myös ollut lähinnä yllättynyt Pk:n hiljaisuudesta kun olen siellä erilaisina aikoina vieraillut.

Vierailija
33/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikki on lapsen työtä ja että kavereiden kanssa on paljon mukavampaa leikkiä kuin kotona vauvan kanssa. Kunhan vauva kasvaa siitä tulee leikkikaverisi varmasti, muttei vielä.

Voit ohjata lapsen jhk mukavaan puuhaan ja pian vanhemmat unohtuvat.

Vierailija
34/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva kun olet niin iso, että pääset meidän kanssa leikkimään. Vauva on vielä niin pieni, ettei voi tulla tänne vaikka haluaisi.

Eikö suurimmalle osalle lapsista elämäntilanteesta riipumatta siirtymätilanteet ole hankalia. Meillä ei haluta aamulla päiväkotiin, eikä illalla kotiin....

Vierailija
35/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä? Mitä sanon eskarilaiselle, joka jää puoliksi ulkopuolelle ryhmän touhuista kun joutuu 12:30 kotiin katsomaan kun äiti vaihtaa paskavaippoja, tiskaa, pyykkää ja tekee hiki hatussa ruokaa?

Sanonko sille, että äiti rakastaa sinua niin paljon,että haluaa ikävystyttää sinut kuoliaaksi?

Olen sanonut, että sinne on kiellettyä jäädä sellaisten lasten, joiden äiti tai iskä on kotona. Koska jos lapsi tietäisi, että asia on minun vallassani, saisin tapella asiasta joka helkutin päivä.

Vierailija
36/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole iltapäivällä kun on vapaamman touhuamisen aika.

Joten maksamme itsemme kipeiksi (kuntalisä menee) niiden muutaman tunnin takia lapsen hyvin voinnin vuoksi.

Vierailija
37/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päiväkodeista. Koululaisten iltapäivätoiminnassa kyllä voi olla kymmenien lapsien ryhmiä, mutta harvoin sielläkään ollaan ihan samassa huoneessa.

Ulkoilutilanteet ovat asia erikseen, mutta koliikkivauvan kanssa harvoin se ulkoilukaan onnistuu. Kun vauva kuitenkin kirkuu äidin sylissä, niin isompi ei saa edes siellä huomiota.

Kyllä on hiljaisempaa päiväkodissa. T: lastenhoitaja (siellä pahamaineisessa päiväkodissa )ja kolmen entisen koliikkivauvan äiti

kuin yhdestä koliikkivauvasta.

Vierailija
38/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai ulkoiletteko te melua pelkäävät vaan omalla pihalla ?

Meillä ainakin on ihan omasta takaa niin äänekäs perhe, että ollaan totuttu :-)

ja päiväkodeista. Koululaisten iltapäivätoiminnassa kyllä voi olla kymmenien lapsien ryhmiä, mutta harvoin sielläkään ollaan ihan samassa huoneessa.

Ulkoilutilanteet ovat asia erikseen, mutta koliikkivauvan kanssa harvoin se ulkoilukaan onnistuu. Kun vauva kuitenkin kirkuu äidin sylissä, niin isompi ei saa edes siellä huomiota.

Vierailija
39/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin sellainen, joka olisi NIIIN mielellään menyt päiväkotiin, pari kertaa viikossa kerhoa+ muskari oli mulle ihan liian vähän.

Omat poikani puolestaan ovat sellaisia, että ihan jokainen niistä haluaa mieluummin olla kotona kuin mennä päiväkotiin. Enkä ikinä pakottaisi.

Multa ei löydy ymmärrystä virikevanhemmille. Just ja just ymmärrän sellaisen, jonka lapsi ihan innolla menee pk:hon, mutta mun ystäväpiiriin on sattunut vain niitä, joiden lapset jatkuvasti itkee, etteivät halua, ovat tosi pieniä, tai joille jopa valehdellaan että äiti on töissä, vaikka oikeasti vaan makaa kotona.

Vierailija
40/79 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin pihassakin voi olla enemmän kuin 60 lasta. Se meteli vain ei tunnut heti korvan juuressa verrattuna siihen koliikkia huutavaan vauvaan sylissä.

vai ulkoiletteko te melua pelkäävät vaan omalla pihalla ?

Meillä ainakin on ihan omasta takaa niin äänekäs perhe, että ollaan totuttu :-)