Virikehoitolapsen vanhemmat, kertoisitteko mitä vastaan lapsellenne
Kun hän aamulla itkee: "miksi joudun jäämään päiväkotiin vaikka äiti on kotona vauvan kanssa ja voisi hyvin hoitaa myös minua ja minä voisin auttaa vauvan hoidossa?".
Tässä ääritapaus (toivottavasti), mutta jos satut olemaan asiasta tietävä niin vastaatko vielä tähän:
Mitä sanon lapselle joka itkee, raivoaa ja potkii kun isi lähtee päiväkodita vauvan ja äidin luokse isyyslomaa viettämään?
Kommentit (79)
Siis koliikista ja päiväkodista.
Koliikkivauvojen päiväkoti olisi varmaankin aika kauhea kokemus :)
Lapsilla on hämmästyttävän herkät tuntosarvet.
5-vuotias tuskin osaa teeskennellä tykkäävänsä päiväkodin puuhist ja kavereistaan Onko sulle noin iso yllätys että lapset oikeasti voivat nauttia päiväkoidsta hyvin paljon?
Kyllä monet lapset tykkäävät koulustakin vaikka siellä lapsimäärä ja (melutaso) ovat vielä paljon suurempia.Päiväkodit ovat meluisia paikkoja ja niissä oleminen on todella rasittavaa lapselle. Veikkaan että leikkiminen muutaman kaverin kanssa silloin tällöin kotona tai kavereiden kotona tai pihalla olisi paljon miellyttävämpi vaihtoehto. Mutta siitä aiheutuu ylimääräistä vaivaa - vanhemmille...
koliikkivauvan kanssa!
LOL
Just sitä mä mainasinkin, että se koliikki on pahempi eikä pk ollenkaan niin paha
Päiväkodin pihassakin voi olla enemmän kuin 60 lasta. Se meteli vain ei tunnut heti korvan juuressa verrattuna siihen koliikkia huutavaan vauvaan sylissä.
vai ulkoiletteko te melua pelkäävät vaan omalla pihalla ?
Meillä ainakin on ihan omasta takaa niin äänekäs perhe, että ollaan totuttu :-)
ja päiväkodeista. Koululaisten iltapäivätoiminnassa kyllä voi olla kymmenien lapsien ryhmiä, mutta harvoin sielläkään ollaan ihan samassa huoneessa.
Ulkoilutilanteet ovat asia erikseen, mutta koliikkivauvan kanssa harvoin se ulkoilukaan onnistuu. Kun vauva kuitenkin kirkuu äidin sylissä, niin isompi ei saa edes siellä huomiota.
joka päivä 8 tuntia. Ulkona äänet lisäksi leviävät laajemmalle eivätkä kaiu.
Ihan normaalissa leikkipuistossakin on 60 lasta aamupäivisin pihalla vai ulkoiletteko te melua pelkäävät vaan omalla pihalla ?
ja päiväkodeista. Koululaisten iltapäivätoiminnassa kyllä voi olla kymmenien lapsien ryhmiä, mutta harvoin sielläkään ollaan ihan samassa huoneessa.
Ulkoilutilanteet ovat asia erikseen, mutta koliikkivauvan kanssa harvoin se ulkoilukaan onnistuu. Kun vauva kuitenkin kirkuu äidin sylissä, niin isompi ei saa edes siellä huomiota.
luulisi isommankin toivovan, että äiti kuulisi, kun hän kysyy jotakin.
Meille kun oli kolikkivauva, niin onneksi mies saattoi ottaa vuorotteluvapaata (oltiin siis molemmat kotona), muuten ei kyllä kotihoidetut lapset olisi saaneet ääntänsä kuuluville vauvan kirkunan tuoksinasta.
koliikkivauvan kanssa!
LOLJust sitä mä mainasinkin, että se koliikki on pahempi eikä pk ollenkaan niin paha
Päiväkodin pihassakin voi olla enemmän kuin 60 lasta. Se meteli vain ei tunnut heti korvan juuressa verrattuna siihen koliikkia huutavaan vauvaan sylissä.
vai ulkoiletteko te melua pelkäävät vaan omalla pihalla ?
löydy mitään kerhoja ym.Itse kun olin vastaavassa tilanteessa lapsi oli parina päivänä seurakunnan kerhossa. Ajattelin että vielä ehkä muskariinkin mutta lapsi koki sen liian raskaaksi. Oltiin sitten vaan kotona ja puistoissa muiden lasten kanssa. Mutta ehkäpä nämä virikehoitoihmiset sitten asuu jossain melko syrjässä ettei muita lapsia kerta kaikkiaan ole..
vaikkapa, että "sossuntädit ovat sitä mieltä, että 3-vuotiaan on oltava hoidossa saadakseen virikkeitä ja sosiaalisia kontakteja. Tai ainakin sinun äitisi on niin huono, että ilmeisesti sinun on parempi hoidossa."
tule leikkimään x:n kanssa, teillä oli täällä kivat leikit eilen. Äiti tulee iltapäivällä hakemaan sua ja sitten voit hoitaa vauvaa, nyt leikitään päiväkodissa ja saat jatkaa askartelua joka jäi eilen kesken.
Löydät varmasti oikeat sanat, kun päätät lakata arvostelemasta perheiden ratkaisuja.
tarvitse sinua kotona. Sinun on mukavampi olla täällä ikäistesi parissa ja äiti saa levätä.
Viestihän on mennyt hyvin perille niille lapsille, jotka mankuvat päivähoitoon "vapaapäivinä."
Äitiä kun ei vaan huvita jakaa huomiota isommalle lapselle.
Kyllä lapsi vaistoaa hyvin pian, missä hän on tervetullut ja hänestä välitetään.
Et voi vastata oman mielipiteesi mukaisesti ja jyrätä lapsen vanhempia.
Vastaat lapselle niin, että lapselle ei jää paha mieli. Etkä sinä voi tietää miksi lapsi on hoidossa. Perheen tilanne voi olla mikä tahansa.
.päiväkotiin, jos uusi mukelo on tullut. Tällaisilta pitäisi katkoa lisääntymispiuhat!!!!!!!!!
Et voi vastata oman mielipiteesi mukaisesti ja jyrätä lapsen vanhempia. Vastaat lapselle niin, että lapselle ei jää paha mieli. Etkä sinä voi tietää miksi lapsi on hoidossa. Perheen tilanne voi olla mikä tahansa.
Perheen tilanne voi olla mikä tahansa...plää..plää..plää. kaikkiko tässä maassa ovat sossutapauksia????
lähihoitajakoulun penkille, jos tuollaisen aamuisen "kriisitilanteen" hoitaminen käy ylivoimaiseksi.
Meidän pk:n ammattilaiset hoitavat itkevän lapsen aamulla niin, että nappaavat syliinsä ja vievät leikkeihin. Itku loppuu kuulemma aina max parin minuutin kuluttua. Onko teidän päiväkodissa ammattilaisia - otahan ap mallia heistä tai puhu tuosta ongelmastasi vaikka esimiehesi kanssa.
"Mitä sanon lapselle joka itkee, raivoaa ja potkii kun isi lähtee päiväkodita vauvan ja äidin luokse isyyslomaa viettämään?"
"miksi joudun jäämään päiväkotiin vaikka äiti on kotona vauvan kanssa ja voisi hyvin hoitaa myös minua ja minä voisin auttaa vauvan hoidossa?"
Ensinnäkin minun lapseni eivät kysele tällaisia, mutta ovat kyllä joskus kysyneet, miksi pitää olla päivähoidossa, vaikka toinen sisarus on kotona. Päiväkodin erityislastentarhanopettaja meillä on vastannut, että "aikuiset päättävät, milloin lapsi on hoidossa". Meillä erityislastentarhanopettaja on sitä mieltä, että lapsille ei tällaista tarvitse määräänsä enempää perustella "aikuiset päättävät" riittää. Nyt siis kysessä erityislapset. Mutta ehkäpä tavallisellekin lapselle perusteluksi voisi riittää sama "aikuiset päättävät nämä asiat".
kun sinä olet täällä hoidossa. Tottahan se on.
Ja lapsi tietää sen kyllä sisimmässään.
Et voi vastata oman mielipiteesi mukaisesti ja jyrätä lapsen vanhempia. Vastaat lapselle niin, että lapselle ei jää paha mieli. Etkä sinä voi tietää miksi lapsi on hoidossa. Perheen tilanne voi olla mikä tahansa.
Perheen tilanne voi olla mikä tahansa...plää..plää..plää. kaikkiko tässä maassa ovat sossutapauksia????
Onko koliikkivauvan äiti sossutapaus?
Entä sairaan lapsen äiti?
Synnytyksen jälkeinen masennus?
Kriisi elämäntilanteessa esim. miehen masennus tai läheisen kuolema?
Kuka sinä olet määrittämään, miten jokaisen perheen pitää oma elämänsä hoitaa ja mitä jokaisen ihmisen pitää pystyä kestämään?
Minun toinen lapseni on virikelapsi. Hänellä on kielellisiä onglemia ja hienomotoriikan vaikeutta. Lääkäri on suositellut päiväkotia puolen vuoden kotijakson jälkeen. Lapseni ongelmat eivät näy kovin selvästi ulkopuoliselle. Minun toinen lapseni on sairas. Enää emme juokse sairaaloissa ja lääkäreissä monta kertaa viikossa emmekä joudu yllättäen osastolle. Lapsen sairaus ei näy päälle.
Naapurini haukkui minut vähän aikaa sitten kotona löhöäväksi virikemammaksi. Hän itse on kotiäiti kahdelle koululaiselle lapselleen. On usein päivisin humalassa, kulkee ympäriinsä samoissa verkkareissa eikä tunnu peseytyvän kovin usein. Mutta onneksi hän ei sentään ole virikemamma niin kuin minä! Ei siis missään nimessä sossutapaus niin kuin minä...
"Eikö näille virikehoitolapsille tosiaan löydy mitään kerhoja ym.Itse kun olin vastaavassa tilanteessa lapsi oli parina päivänä seurakunnan kerhossa. Ajattelin että vielä ehkä muskariinkin mutta lapsi koki sen liian raskaaksi. Oltiin sitten vaan kotona ja puistoissa muiden lasten kanssa. Mutta ehkäpä nämä virikehoitoihmiset sitten asuu jossain melko syrjässä ettei muita lapsia kerta kaikkiaan ole.."
Kerhoja on, mutta ne on aina mitotettu "tavallisille" lapsille. Kerhoissa ei ole osaamista erityisiin tarpeisiin, henkilökuntaa joka hallitsee vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät jne, ja avustajia on vielä hankalampi saada kuin päiväkotiin. Usein myös ammattitaito on huonompaa kuin esim. päiväkodin integroidussa pienryhmässä, jossa jo monen vuoden kokemuksella toimitaan erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa.
joten eipä tullut luultavastikaan moisia kyselyitä. Ja niihin olisi ollut mulla vastaus valmiina, kyllä. Mutta meillä lapset tietää, että aikuiset päättää tällöiset asiat :)
joka päivä 8 tuntia. Ulkona äänet lisäksi leviävät laajemmalle eivätkä kaiu.
Ihan normaalissa leikkipuistossakin on 60 lasta aamupäivisin pihalla vai ulkoiletteko te melua pelkäävät vaan omalla pihalla ?