Voi äidit armaat. Päiväkotilaisten vanhemmat.
Kun päiväkodin pihalla pari tätiä juttelee, he yleensä puhuvat hoidettaviin liittyvistä asioista, joista ei muualla ehdi puhua. Toisaalta, eikö teidän työpaikoillannen työntekijät saa jutella koko työpäivän aikana? Olisitte huolissanne todellisista asioista. Siitä, että päiväkodeissa ei ole tarpeeksi henkilökuntaa. Siellä teidän silmiltänne piilossa on joka päivä monessa päiväkodissa todellisia uhkia. Lapsia on paljon ja aikuisia vähän. On ihan tavallista, että hoitajan tai opettajan ollessa sairas, sijaista ei saa ottaa. Yksi ihminen voi joutua paimentamaan kahtakymmentä lasta. Silmiä ei millään riitä joka paikkaan. Tuossa kohutulla videollahan on aikuisia pihalla erikoisen paljon. Päiväkodissa työskentely on yksi rankimmista töistä nykyään. Suotakoon päiväkodin aikuisille siis edes sananvaihto toisen aikuisen kanssa vaikkapa sitten siellä pihalla.
Kommentit (139)
Ottakaa omasta työstänne joskus vaikka palkaton vapaa ja menkää koko päiväksi päiväkotiin seuraamaan toimintaa. Tulkaa sitten uudelleen kertomaan kommenttinne.
ja leppoisampaa työpaikkaa saa hakea. Paitsi että hoitajat kiukuttelivat lapsille kaikenlaisesta turhasta ja saivat siten aiheen väsätä niitä tiedotteita kotiin tyyliin "T-paidoissa ei saa olla hileitä, koska joku pikkuinen voi niitä syödä" ihan kuin isompien T-paidat olisi jokapäiväistä pureskeltavaa seimiryhmässä... Oikeasti: hoitajat käyttivät 70% työpäivästä juoruiluun sen sijaan että olisivat olleet lasten kanssa.
täydellä viikolla noi 1700? ja lastenhotiaja päiväkodissa 1750. Eli aiak samoissa mennään???
sen yhden uhmaikäisen kiukuttelun kanssa, niin miettikää kun niitä on päiväkodissa 21. Ja kotona ei jakseta siivota kun lastenhoito on niin rankkaa=)
Minule tuodaan päiväkotiin aamulla lapsia yöpuvuissa kun vanhemmat eivät saa kullanmurujaan edes puettua. Mutta minä saan 21 lasta ulkovaatteisiin jne.
Ei kaikki päiväkodin työntekijät ole "lastenhoitajia".
Että tuo totuuden vääntely sujuukin näppärästi!
Koska se 1TUNTI ON SITÄ SUUNNITTELUA, MINKÄ SAA TEHDÄ KOTONA JA SIITÄ SAA PALKAN. Sen saa myös käyttää työpaikalla työkavereiden kanssa suunnitteluun. Mutta suurin osa hoitajista syöksyy kotiin ja sitten muka suunnittelee pihalla kun pitäisi olla lasten kanssa.
mutta jos minä olen ja olen kuitenkin opiskellut 3 vuotta alaa ja palkka on sama kuin kassaneidillä niin missä kohtaa valehtelin?
ja väitän kuitenkin että vastuu ja työn vaativuus on vähän eri luokkaa.
"Minä olen maailmannapa."
Niin on vaativuus erilaista. Kaupan kassalla istutaan yksinään juoruamatta koko pitkä työaika - tehdään töitä se työaika.
pihalla oleminen nyt sattuu kuuluumaan päiväkodin hoitajan tehtäviin, esim. kirurgin tai pankkivirkailijan tehtäviin ei. Mistä edes keksitte näin typerän vertailun? Miksei siinä samalla voi jutella työkavereiden kanssa? Lasten vahtiminen onnistuu kyllä yhtäaikaa. Mitä niiden lasten kanssa oikein pitäisi tehdä että mammat olisi tyytyväisiä? :D
Olen lto, ja mielestäni ainut kurja juttu tuossa videossa oli se, että kaikki aikuiset (jotka videolla näkyivät) olivat samassa kohdassa. He katsoivat lapsia päin ja juttelivat siinä samalla, siinä ei mielestäni ole vikaa. Kuitenkin on tärkeää, että pihan jokainen kohta nähdään eivätkä kaikki aikuiset keskustele samassa kohdassa.
Mutta päiväkodeissa joissa olen työskennellyt on ollut sääntö ettei pihassa jutella turhia tai seisota ringissä. Se on toiminut erittäin hyvin. Jotkut tärkeät asiat on sanottu ja kerrottu, mutta mitään pihakokousta ei olla pidetty. Ollaan juteltu turhiakin, mutta ei kaikki kasassa. Tai koko aikaa.
Mutta oikeasti päiväkodissa on lähes aina kohtuullinen kiire. Jos haluaa hoitaa työnsä hyvin, on aina jotain mitä tehdä. Jos haluaa suunnitella ja järjestää ja keskustella ja valmistella ja valvoa on aina kiire. Ei hiki hatussa (jos kaikki ovat paikalla), mutta aikaa löysäilyllekään ei todellakaan jää.
Löysästi voi vetää, jos ei valmistele seuraavan päivän-viikon-kuukauden tekemisiä, pidä keskusteluja ja kirjaa niitä ja läsnäoloja, kokousta, ole läsnä lasten kanssa ja valvo ja askartele ja leiki ja havainnoi.. eli tee sitä mihin lto on koulutettu.
Väittäisin, että pertti pk-sijainen ei tee kaikkea tätä. Yhden päivän vierailu päiväkodissa ei välttämättä avaa sitä kaikkea mitä tehdään - tai kuuluisi tehdä.
Mutta tämä taitaa olla turhaa, tulee ihan paha mieli. Työtä tehdään tosissaan, halutaan tehdä päiväkodista kiva, turvallinen ja hyödyllinen paikka lapsille, mutta märkiä pyyhkeitä saa ainakin av:lla aina.
on silmät takaraivossa? Ovat siis fysiologisia poikkeusolentoja?
Vai miten se vahtiminen onnistuu, kun seisoo selkä valvottaviin, eikä päätään edes kääntele?
Miten minä (kotiäiti) ehdin ihan hyvin hoitaa 5 lasta+kodin. Antaa kaikille huomiota, TEHDÄ ja tarjoilla ruoat, nukuttaa, leikkiä, ulkoilla, siivota, tiskata, pyykätä, käydä kaupassa jne. Jos yhdelle "tarhatädille", joka on saanut koulutuksen, se on ylivoimaisen vaikeaa? Päiväkodissa on lisäksi siivoojat, ruoka tulee valmiina jne.
Eikä ainakaan minun lapseni kaikki nuku samaan aikaan päiväunia, tai käy aina ruoan jälkeen vessassa, jonossa:)
Niin mitenkö ehdin tehdä saman ja paljon enemmän kun tarhatädit? Ehdin jopa juoda välillä kahvia, syödä ja käydä vessassa, koska aikani ei kulu juoruiluun!
Jos olen jonkun toisen äidin kanssa leikkipuistossa, kyllä voimme jutella, mutta samalla vahdimme lapsia ja olemme aina tarpeeksi lähellä! Toisin kun tarhassa on tapana: lapset leikkii ihan toisella puolella pihaa, ja hoitajat juoruavat ringissä pihan toisessa päässä. Usein joku ihan pieni itkee yksinään, eikä kukaan mene lohduttamaan... nähty on, liian usein!
"Minä olen maailmannapa."
Niin on vaativuus erilaista. Kaupan kassalla istutaan yksinään juoruamatta koko pitkä työaika - tehdään töitä se työaika.
välillä 4 henkeä yhdessä naureskelee ja ne muutamat onnettomat koittaa selviä ruuhkasta.
Miten minä (kotiäiti) ehdin ihan hyvin hoitaa 5 lasta+kodin. Antaa kaikille huomiota, TEHDÄ ja tarjoilla ruoat, nukuttaa, leikkiä, ulkoilla, siivota, tiskata, pyykätä, käydä kaupassa jne. Jos yhdelle "tarhatädille", joka on saanut koulutuksen, se on ylivoimaisen vaikeaa? Päiväkodissa on lisäksi siivoojat, ruoka tulee valmiina jne.
Eikä ainakaan minun lapseni kaikki nuku samaan aikaan päiväunia, tai käy aina ruoan jälkeen vessassa, jonossa:)Niin mitenkö ehdin tehdä saman ja paljon enemmän kun tarhatädit? Ehdin jopa juoda välillä kahvia, syödä ja käydä vessassa, koska aikani ei kulu juoruiluun!
Jos olen jonkun toisen äidin kanssa leikkipuistossa, kyllä voimme jutella, mutta samalla vahdimme lapsia ja olemme aina tarpeeksi lähellä! Toisin kun tarhassa on tapana: lapset leikkii ihan toisella puolella pihaa, ja hoitajat juoruavat ringissä pihan toisessa päässä. Usein joku ihan pieni itkee yksinään, eikä kukaan mene lohduttamaan... nähty on, liian usein!
Minulla on omatkin lapset ja niiden kanssa olen nyt kotona. Ehdin tietenkin hoitaa heidät ja kodin ja sensellaista, mutta erilaiset vastuut ja tehtävät on siellä päiväkodissa. Sitä työtä teen tavoitteellisemmin, ammattimaisesti. Siihen kuuluu paljon muutakin kuin ruoka, nukuttaminen ja vahtiminen.
Mutta sinä varmaan voittaisit kaikki päiväkodissa. Pitäisköhän sun hakea vuoden äiti- palkintoa?
ne kahdesti vuodessa lähetettävät juhlameilit (huh, kun on raskasta) ja kaikki se pihalla juoruilu.
jonkun typerä kommentti, että lomatoiveiden laittamisesta vastaa päiväkodin johtaja, ei työntekijät. Mistähän ihmeestä pk:n johtaja voisi tietää, että milloin kukakin haluaa olla lomalla?
ETtä kyllä ihan joka päiväkodissa missä olen ollut töissä, on ihan ite saanut laittaa lomatoiveet...
niin olis mustakin!
t. lastenhoitaja
Toki on monenlaisia päiväkoteja ja on varmasti niitä huonojakin. Mutta paha mieli tulee siitä, kun itse hoitaa työnsä hyvin ja päivät usein ovat kiireisiä, niin täällä yleistetään kaikki hoitajat ja opettajat laiskoiksi juoruajiksi. Hoitakaa itse lapsenne. Meille on monta kertaa aamulla tuotu lapsia yövaipassa (kun ei se halunnut/antanut ottaa pois tai yöpuvussä (kun ei suostunut pukemaan muuta), oletuksena, että kyllä me hoidetaan. Arvostusta ei tässä työssä saa vaikka miten päin olisi ja siksipä olenkin alaa vaihtamassa. Näin varmasti on monelle hyvälle ja tunnolliselle opettajalle käynyt, kun aina saa aiheetonta arvostelua. Musta tuleekin lentoemäntä, joten ehkä teidän seuraavalla lomareissulla nähdään ja saatte ihan itse pilttejänne lennolla viihdyttää. Minä voin hymyillen tarjoilla kahvia. :)
Hoitajienko? Että teillä menee omaa työaikaanne siihen, että rustaatte omia lomatoiveitanne loputtomiin?
Lasten lomatoiveet kysytään lomakkeella ja ne kyllä hoitaa kyllä päiväkodin johtaja.
ja leppoisampaa työpaikkaa saa hakea. Paitsi että hoitajat kiukuttelivat lapsille kaikenlaisesta turhasta ja saivat siten aiheen väsätä niitä tiedotteita kotiin tyyliin "T-paidoissa ei saa olla hileitä, koska joku pikkuinen voi niitä syödä" ihan kuin isompien T-paidat olisi jokapäiväistä pureskeltavaa seimiryhmässä...
Oikeasti: hoitajat käyttivät 70% työpäivästä juoruiluun sen sijaan että olisivat olleet lasten kanssa.