Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi äidit armaat. Päiväkotilaisten vanhemmat.

Vierailija
03.05.2011 |

Kun päiväkodin pihalla pari tätiä juttelee, he yleensä puhuvat hoidettaviin liittyvistä asioista, joista ei muualla ehdi puhua. Toisaalta, eikö teidän työpaikoillannen työntekijät saa jutella koko työpäivän aikana? Olisitte huolissanne todellisista asioista. Siitä, että päiväkodeissa ei ole tarpeeksi henkilökuntaa. Siellä teidän silmiltänne piilossa on joka päivä monessa päiväkodissa todellisia uhkia. Lapsia on paljon ja aikuisia vähän. On ihan tavallista, että hoitajan tai opettajan ollessa sairas, sijaista ei saa ottaa. Yksi ihminen voi joutua paimentamaan kahtakymmentä lasta. Silmiä ei millään riitä joka paikkaan. Tuossa kohutulla videollahan on aikuisia pihalla erikoisen paljon. Päiväkodissa työskentely on yksi rankimmista töistä nykyään. Suotakoon päiväkodin aikuisille siis edes sananvaihto toisen aikuisen kanssa vaikkapa sitten siellä pihalla.

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa omasta työstänne joskus vaikka palkaton vapaa ja menkää koko päiväksi päiväkotiin seuraamaan toimintaa. Tulkaa sitten uudelleen kertomaan kommenttinne.

Vierailija
42/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina jäi kaksi hoitajaa vapaaksi, kun yksi oli vahtimassa nukkuvia lapsia. Mitäköhän hiiskattia ne kaksi sitten tekivät?? :O

Ja itse olen ollut kolmessa päiväkodissa kiertävänä hoitajana. Jokaisessa kävi sivooja kerran viikossa.

Ettehän mammat yleistä sen mukaan mitä siinä yhdessä päiväkodissa olette nähneet..Kyllä teillä on sen verran omaa järkeä että tajuatte että asiat ei ole aina samalalailla joka paikassa. Toisissa on paremmin toisissa huonommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan jo palkastani sen hoidon ja niiden tätien kouluttamisen, joten kyllä minun pitää luottaa siihen, että osaavat oman hommansa ilman että minä vielä haaskaan asiaan työaikaanikin.

Se että lapsia päästetään kiipeilemään sinne minne ei pitäisi - ja päällikkötasoa myöten mössötetään, että se muka olisi asianmukaista - ja että neljä hoitajaa seisoo ringissä tumput suorina on VASTENMIELISTÄ ja TÖRKEÄÄ. Ja sen saa sanoa.

Vierailija
44/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan jo palkastani sen hoidon ja niiden tätien kouluttamisen, joten kyllä minun pitää luottaa siihen, että osaavat oman hommansa ilman että minä vielä haaskaan asiaan työaikaanikin. Se että lapsia päästetään kiipeilemään sinne minne ei pitäisi - ja päällikkötasoa myöten mössötetään, että se muka olisi asianmukaista - ja että neljä hoitajaa seisoo ringissä tumput suorina on VASTENMIELISTÄ ja TÖRKEÄÄ. Ja sen saa sanoa.

tee sinne valitus, älä kiitos yleistä näin toimittavan muualla. Ja pienen osan lapsesi hoidosta vain maksat:)

Vierailija
45/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi, tietenkin olisin tehnyt valituksen.

Ja muuten maksan paljon enemmän kuin sen 254 euroa vai mitä se enimmäismaksu on, koska maksan paljon veroja. Joka kuukausi 4 000 - 5 000 euroa.

Vierailija
46/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä menin eilen töihin 6.20 (talo aukeaa 6.30, mutta ensimmäinen lapsi oli jo ulkona odottamassa, äidillä kiire töihin) otin lapsen siälle, autoin riisumaan, otin mukaani omaan pukuhuoneeseen riisuessani itseni. Niin ja työaikani ei ollut vielä edes alkanut.

Laitoin puuroveden hellalle ja juttelin tämän ensimmäisen lapsen kanssa. Vaihdoin pyyhkeet kaikkiin vessoihin, availin ovet, vein eteisestä rattaat ulos jne. Sitten alkoi jo muita lapsia tulemaan, osa vieraasta ryhmästä, aamullea ei oman ryhmän aikuisia paikalla. Eli pienet olivat täysin syliteltäviä, itkuisia. Vanhempienkin aknssa pitäisi ehtiä muutama sana vaihtaa.

Kahdeksalta siirryin oamn ryhmän 15 lasten aknssa aamupalalle, seuraava aikuinen tuli emidän ryhmään vasta 8.15. jaoin puurot, otin tulokkaat vastaan, ohjasin jo syöneet pesulle jne. 8.30 aloitin aamupiirin ja sen jälkeen askarreltiin äitienpäiväkortit.

9.30 aloitin lasten pukemisen lastenhoitajan kanssa, pukiessani itseni jo vamiit lapset odottivat kuumissaan eteisessä, kun ulkona ei ollut ketään. Ulkoilin (juttelin kyllä iltavuoroon tulevan kanssa vanhempien terveiset ym) ja vahdin lapsia. klo 11. sisälle riisumaan, taistelin muutaman uhmaikäisen aknssa sisälle tulosta. Ruokailin lasten pikkupöydässä monta kertaa nousten ja avustaen lapsia. Viimein klo 12.15 lapset olivat satuhetkessä. Pyyhin pöydät, moppasin lattiat. Täytin tietokoneelle läsnäolijat, valmistelin seuraavan päivän lauluhetken, paketoin aiemmin tehdyt äitienpäivälahjat. Osallistuin koko talon viikottaiseen palaveriin. lapset nousivat 13.00 joten palaverista jouduin myös vahtimaan heitä. Palaverin loputtua klo 14.00 lähdin kotiin.

Koko päivänä en ehtinyt pitämään kahvituntia saati ruokatuntia.

Jokainen voi tulla kokeilemaan kuinka paljon siellä päiväkodissa löysäillään. lapsia hoidetaan liukuhihnalta jo nyt, puetaan, pestään aj syötetään.

Vierailija
47/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minä kykenen myös jutellessani vaikka salkkareista huomioimaan ympärillä tapahtuvaa.

Vierailija
48/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen tiedotteitakin sinä nyt muka jokaikinen päivä rustaat?

Minulla on kaksi lasta kohta päiväkodin läpi kahlannut, eikä kumpikaan ole koskaan saanut kuin seuraavan viikon tiedot ja sitten loma-aikakyselyt sun muut. Niiden tekemiseen ei yhteensä voi mennä kuin yhtenä päivänä kaksi tuntia.

Vanhempainkeskusteluja on 1 - 2 vuodessa, joten niistä ei mitenkään voi riittää jutun juurta joka päivälle. Erityislapsista ei tarvitse joka päivä kirjata ylös yhtään mitään.

Oletko 29 ottanut huomioon, että päiväkodissa on sinun kahden lapsesi lisäksi monta muutakin lasta? Vaikka omat lapsesi olisivatkin erityislapsia, eikä heistä joka päivä tarvitsisi jotain kirjoittaa, niin ehkä jonkun toisen lapsesta tarvitsee, jos hänen erityishuomiota vaativa asiansa on toisenlainen. Myös ihan "perus"lasten asioissa voi olla monenlaista kirjattavaa. Ja "rustaamista" on muissakin asioissa kuin tiedottamisessa.

Sen lisäksi, että lapsien jälkien siivoamiseen menee aikaa enemmän kuin 5min (missä ihmeen paikassa tai kodissa kukaan siivoaa edes yhden lapsen ruokailun jäljet viidessä minuutissa?!), hoitaja laittaa ulkovaatteet paikalleen, siivoaa jäljet, laittaa iltapäivän tavaroita valmiiksi jne.

Ja hei, myös lastenhoito on työtä siinä missä pankkivirkailijan, kaupan kassan, kirurgin tai kenen tahansa työ - sillä erotuksella, että et voi lähteä kahville silloin milloin haluat. Kahvilla käydään yksi kerrallaan - jos ehditään. Ja on lastenkin etu, jos aikuiset joskus ehtivät jutella keskenään. Se, etteivät hoitajat tunne toisiaan, työilmapiiri on puhtaan kliinisen asiallinen ja hoitajat ovat kuin robotteja ja ei varmasti luo lämmintä ilmapiiriä päiväkotiin. Tottakai hoitajat ovat ensisijaisesti lapsia varten, mutta päiväkoti on kokonaisuus jossa on monta liikkuvaa osaa.

Lomatoiveet täytyy myös kirjata ylös, miettiä tekemiset ja askartelut, käydä läpi päivien kulkua, lasten vointeja ym. Olen itse lastenhoitaja päiväkodissa ja toivon todella hartaasti etteivät lapsesi ole samassa päiväkodissa kanssani. Olisi vastenmielistä tietää, että huolella hoitamieni lasten äiti ajattelisi työstäni noin.

Vierailija
49/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen työpaikka,missä voisi päivät juoruilla ringissä tekemättä mitään ja palkka juoksis.

Vierailija
50/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katsoa omin silmin, miten nuo Lapin päivähoitoihmeet puurtavat. Ihan näyttää leukalihakset puutuvat rasituksesta.

Huutakaa heille ja heidän esimiehelleen, hehän teidän ammattikuntanne lokaavat.

Vierailija
51/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yleistä kiitos.

Ja toivottavasti et tee työtä, jossa tehtään yhteistyötä.

Koska se 1TUNTI ON SITÄ SUUNNITTELUA, MINKÄ SAA TEHDÄ KOTONA JA SIITÄ SAA PALKAN. Sen saa myös käyttää työpaikalla työkavereiden kanssa suunnitteluun. Mutta suurin osa hoitajista syöksyy kotiin ja sitten muka suunnittelee pihalla kun pitäisi olla lasten kanssa.

Vierailija
52/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedotteiden vähäisyydestä, ruvetaan luettelemaan lisää olemattomia töitä...

Lomatoiveet yms. muuten hoitaa päiväkodin johtaja, ei hoitajat.

Minä en arvosta valehtelijoita, ihan totta. Se ei ole sellaienn arvomaailma, jota soisin välitettävän lapsilleni.

ps. Kaupan kassa, kirurgi tai kukaan muukaan ei voi lähteä kahville silloin kun huvittaa, eikä heidän työhönsä kuulu koskaan kaksi tuntia pihalla pällistelyä kollegojen kesken

Vierailija
53/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä ja työharjoitteluissa ja siksi minä ainakin hoisin omat lapseni kotona kun tiesin, mitä se hoito oikeasti päiväkodissa on.

minä menin eilen töihin 6.20 (talo aukeaa 6.30, mutta ensimmäinen lapsi oli jo ulkona odottamassa, äidillä kiire töihin) otin lapsen siälle, autoin riisumaan, otin mukaani omaan pukuhuoneeseen riisuessani itseni. Niin ja työaikani ei ollut vielä edes alkanut.

Laitoin puuroveden hellalle ja juttelin tämän ensimmäisen lapsen kanssa. Vaihdoin pyyhkeet kaikkiin vessoihin, availin ovet, vein eteisestä rattaat ulos jne. Sitten alkoi jo muita lapsia tulemaan, osa vieraasta ryhmästä, aamullea ei oman ryhmän aikuisia paikalla. Eli pienet olivat täysin syliteltäviä, itkuisia. Vanhempienkin aknssa pitäisi ehtiä muutama sana vaihtaa.

Kahdeksalta siirryin oamn ryhmän 15 lasten aknssa aamupalalle, seuraava aikuinen tuli emidän ryhmään vasta 8.15. jaoin puurot, otin tulokkaat vastaan, ohjasin jo syöneet pesulle jne. 8.30 aloitin aamupiirin ja sen jälkeen askarreltiin äitienpäiväkortit.

9.30 aloitin lasten pukemisen lastenhoitajan kanssa, pukiessani itseni jo vamiit lapset odottivat kuumissaan eteisessä, kun ulkona ei ollut ketään. Ulkoilin (juttelin kyllä iltavuoroon tulevan kanssa vanhempien terveiset ym) ja vahdin lapsia. klo 11. sisälle riisumaan, taistelin muutaman uhmaikäisen aknssa sisälle tulosta. Ruokailin lasten pikkupöydässä monta kertaa nousten ja avustaen lapsia. Viimein klo 12.15 lapset olivat satuhetkessä. Pyyhin pöydät, moppasin lattiat. Täytin tietokoneelle läsnäolijat, valmistelin seuraavan päivän lauluhetken, paketoin aiemmin tehdyt äitienpäivälahjat. Osallistuin koko talon viikottaiseen palaveriin. lapset nousivat 13.00 joten palaverista jouduin myös vahtimaan heitä. Palaverin loputtua klo 14.00 lähdin kotiin.

Koko päivänä en ehtinyt pitämään kahvituntia saati ruokatuntia.

Jokainen voi tulla kokeilemaan kuinka paljon siellä päiväkodissa löysäillään. lapsia hoidetaan liukuhihnalta jo nyt, puetaan, pestään aj syötetään.

Vierailija
54/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katsoa omin silmin, miten nuo Lapin päivähoitoihmeet puurtavat. Ihan näyttää leukalihakset puutuvat rasituksesta.

Huutakaa heille ja heidän esimiehelleen, hehän teidän ammattikuntanne lokaavat.

Ei koko maan!!

Vierailija
55/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedotteiden vähäisyydestä, ruvetaan luettelemaan lisää olemattomia töitä... Lomatoiveet yms. muuten hoitaa päiväkodin johtaja, ei hoitajat. Minä en arvosta valehtelijoita, ihan totta. Se ei ole sellaienn arvomaailma, jota soisin välitettävän lapsilleni. ps. Kaupan kassa, kirurgi tai kukaan muukaan ei voi lähteä kahville silloin kun huvittaa, eikä heidän työhönsä kuulu koskaan kaksi tuntia pihalla pällistelyä kollegojen kesken

Vierailija
56/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ihmetyttää suuresti, miksi tähän ketjuun ryntää näitä valehtelijoita näin paljon... Kolkuttaako omatunto, kun yksi kollega jäi kiinni?

Vierailija
57/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajat ja hoitajat saa seisoa ringissä juttelemassa, vaan aikuisten tulee nähdä koko piha-alue ja myös kuulla osittain mitä lapset leikkivät ja mitä juttelevat. Näin olen tehnyt itse viimeiset 8 vuotta. Mutta jonkinlaiselle juttuhetkelle ja tiedon vaihdolle täytyy olla mahdollisuus ja usein se ainoa hetki on ulkona.

Päiväuniaikaan meillä yksi nukuttaa lapsia, harjoittelija (jos sellainen on), on niiden kanssa, jotka eivät nukahda vaan viettävät vain lepohetkeä kirjan kanssa. Yksi opettaja on ruokatauolla (joka meillä ei kuulu työaikaan, vaan pidentää työpäivää). Kolmas opettaja siivoaa uokailun jäljet eli pyyhkii pöydät, lakaisee lattian ja kuljettaa ruokakärryn keittiöön. Tämän jälkeen tämä kolmas opettaja järjestää ulkovaatteet paikalleen ja laittaa märät hanskat ym. kuivumaan, lakaisee hiekat eteisestä ja tarvittaessa pesee ja huolta 21 paria kuravaatteita. Sitten toinen opettaja palaa tauolta ja päästää kolmannen tauolle. Taulta palannut laittaa valmiiksi askartelut/muovailuvahan ym unien jälkeen käytettävät ja tehtävät asiat. Sitten nukkarissa ollut opettaja lähtee tauolle ja kaksi muuta alkavat viihdyttää ja hoitaa niitä, jotka heräävät tai eivät ole lainkaan nukkuneet. Meidän päiväkodissa on 2 h vko suunnitteluaikaa, mutta sitä ei saa tehdä päivän aikana, vaan työpäivän jälkeen.

Tyydyttikö vastaus?

Vierailija
58/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa kunnista on jo vuosia sitten luopunut tuosta suunnitteluajasta. Tai mahdollisuudesta poistua työpaikalta sinä aikana. Ja viikkotuntimäärä on 7h38min ei kahdeksaa tuntia päivässä kunta-alalla.

eiköhän tämä mene vähän niin että jokainen arvioi toisen työtä sen mukaan mitä ulospäin näkyy. Minusta lääkäri tekevät helppoa työtä sen kun ottaavt kymmenisen potilasta vastaa päivittäin (ai niin tekevät varmasti paljon sellaista mikä ei näy asiakkaalle) samoin kaikki muutkin.

Kyllä minä ainakin uskallan väittää että päiväkodissa vastuu painaa aika paljon, ja töitä tekee kuitnekin koko ajan pelko persiissä. Omien lasten hoito on hiukkasen helpompaa vastuun kannalta. Ja uskallan väittää että aika monessa ytöpaikassa kuitnekin pidetään lakisääteiset tauo ja silloin jutellaan mitä huvittaa. Päiväkodissa akhvitunnillakin on muutama lapsi mukana.

Nämä kirjoittelut vaan vahvistaa omalla kohdalla sitä että lto:n työ on harvinaisen aliarvostettua ja sitä myöten myös alipalkattua. ja kynnyt palata hoitovapaan jälkeen päiväkotiin on emlkoinen. En yhtään ihmettele että hyvät työntekijät vaihtavat alaa ja päiväkoteihin jää ne ei-niin hyvät=(

saisin saman palkan vaikka kaupan kassana ja vastuu ja vaatimukset olisivat pikkuisen pienemmät??

Vierailija
59/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajat ja hoitajat saa seisoa ringissä juttelemassa, vaan aikuisten tulee nähdä koko piha-alue ja myös kuulla osittain mitä lapset leikkivät ja mitä juttelevat. Näin olen tehnyt itse viimeiset 8 vuotta. Mutta jonkinlaiselle juttuhetkelle ja tiedon vaihdolle täytyy olla mahdollisuus ja usein se ainoa hetki on ulkona. Päiväuniaikaan meillä yksi nukuttaa lapsia, harjoittelija (jos sellainen on), on niiden kanssa, jotka eivät nukahda vaan viettävät vain lepohetkeä kirjan kanssa. Yksi opettaja on ruokatauolla (joka meillä ei kuulu työaikaan, vaan pidentää työpäivää). Kolmas opettaja siivoaa uokailun jäljet eli pyyhkii pöydät, lakaisee lattian ja kuljettaa ruokakärryn keittiöön. Tämän jälkeen tämä kolmas opettaja järjestää ulkovaatteet paikalleen ja laittaa märät hanskat ym. kuivumaan, lakaisee hiekat eteisestä ja tarvittaessa pesee ja huolta 21 paria kuravaatteita. Sitten toinen opettaja palaa tauolta ja päästää kolmannen tauolle. Taulta palannut laittaa valmiiksi askartelut/muovailuvahan ym unien jälkeen käytettävät ja tehtävät asiat. Sitten nukkarissa ollut opettaja lähtee tauolle ja kaksi muuta alkavat viihdyttää ja hoitaa niitä, jotka heräävät tai eivät ole lainkaan nukkuneet. Meidän päiväkodissa on 2 h vko suunnitteluaikaa, mutta sitä ei saa tehdä päivän aikana, vaan työpäivän jälkeen. Tyydyttikö vastaus?

Onneksi meidän päiväkodissa on ihanat vanhemmat, jotka tietävät, että tehdään siellä töitä.

Vierailija
60/139 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähimainkaan samaa.

Ja he eivät muuten saa seisoskella ryhmissä työaikana tuntitolkulla selkä asiakkaisiin päin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi